Зростання цін на бензин і дизель дає очевидні результати: все більше українців бажають переводити авто на зріджений газ. Водіїв не зупиняє вартість установки ГБО на машину (від 240 до 1,5 тис. євро залежно від моделі авто, виробника обладнання та рівня "гаражних" СТО, де проводиться установка): подвійна економія (11 грн за літр пропан-бутану проти 22 -23 грн за літр А-92) дозволить окупити ці витрати менше, ніж за рік. В результаті темпи "газифікації" в Україні в минулому році побили всі рекорди. Сьогодні в Києві та інших великих містах країни їздить, за різними оцінками, від 25 до 45% машин, які пройшли таку "модернізацію".
"Причина – в співвідношенні цін різних видів моторного палива, – пояснює директор консалтингового агентства" А-95 "Сергій Куюн. – Якщо до 2014 року зростання ринку скрапленого газу було забезпечене за умови, коли ціна газу становила 60% від ціни бензину, то з 2015 року ціна газу становить в середньому близько 45% від ціни бензину. Ринок і раніше розвивався, тепер же він розвивається удвічі швидше за рахунок того, що економія на використанні газу в авто дуже висока. У цьому році динаміка збережеться, тому що пропан-бутан, за нашими прогнозами, продовжить дешевшати п про відношенню до бензина і дизельного палива".
НИЖЧЕ РИНКВОЇ. Чим більше машин їздить на газу, тим більше цього газу вони споживають. "Обсяги реалізації автогазу зараз складають більше третини на ринку автомобільних палив", – відзначає директор СТО Motor Gas Роман Матвєєв. Відповідно, зростає число охочих заробити на реалізації цього виду моторного палива. Мова йде не тільки про розширення інфраструктури мережевих заправок, але і про появу напівлегальних чи взагалі незаконних АГЗС, які торгують газом за ціною нижчою за ринкову. Так, в столиці таких заправних пунктів фахівці КМДА нарахували близько 300 – це більше, ніж кількість легальних об'єктів газопостачання! Заправлятися з таких "бочок" багатьом здається дуже вигідно, адже в стихійній роздробі газ може бути дешевше на 2-3 грн .
ПОДВІЙНІ СТАНДАРТИ.Нелегальні газозаправки торгують дешевше завдяки тому , що не платять податки . Багатьом нашим співгромадянам , в силу низького рівня доходів , це , за великим рахунком , не має значення – людям важливіша своя кишеня . Однак мало хто замислюється , що такі заправки не проходять перевірки , а значить , не можна бути впевненим у якості палива , яке надходить в авто .
" В Україні існують два стандарти якості для зріджених газів , – розповіли нам в групі компаній " Смарт Енерджі " . – Це ДСТУ 27578-87 " Гази вуглеводневі зріджені для автомобільного транспорту " та ДСТУ 4047-2001 " Гази вуглеводневі зріджені паливні для комунально – побутового споживання " . Автогаз повинен відповідати першому стандарту , а другий регламентує склад технічних сумішей , які більше підходять для побутових потреб ( наприклад , опалення . – Ред . ) " .
Відрізняються ПБА ( пропан – бутану автомобільний ) і СПБТ ( суміш пропану і бутану технічного ) за цілою низкою показників.
" Для автомобіля це не смертельно , – констатує Куюн . – Але краще , далі і більше авто проїде все ж на автомобільному газі " . Наприклад , рідкий залишок СПБТ накопичується в баках і засмічує фільтри , а підвищений вміст сірки підсилює корозію деталей паливної апаратури . Газ для авто , на відміну від СПБТ , має зимову і літню марки : взимку в ньому має бути більше пропану , а влітку – бутану .
БОДЯЖНИЙ І НЕБЕЗПЕЧНИЙ
Технічний газ замість автомобільного не найбільший недолік нелегальних заправних пунктів. "Крім того, що такі заправки не платять податків, вони відбивають свою привабливу ціну постійними недоливами, – стверджує Куюн. – На мережевих заправках газові колонки регулярно перевіряються на точність наливу, а ось до" бочок "такі перевірки не доходять. Тому нерідкі ситуації, коли авто на кшталт повному балоні їде на 30-50 км менше, ніж зазвичай". Виміряти точність наливу газу самому практично неможливо: їх не пропустиш через мірну склянку і не наллєш в каністру. На відміну від паливного індикатора в бензиновому баку, в газовому балоні параметри відображаються дуже умовно. Так що зрозуміти, заощадили ви або заощадили на вас, можна лише по кілометражу.
Крім того, реальні ризики залити в авто забруднене, а то і зовсім "бодяжний" газ.
" Резервуари на АЗС повинні проходити періодичні гідравлічні випробування і внутрішній огляд , адже з часом в них накопичуються відкладення ( волога , конденсат , механічні домішки . – Ред . ) , – розповіли нам в компанії Shell . – Недобросовісні учасники ринку можуть ігнорувати цю процедуру . Також водіям можуть пропонувати неякісний газ , аж до підмішування в кінцеву суміш непереробленого ШФЛУ – це широка фракція легких вуглеводнів ( сировина , з якої в процесі переробки можна виділити суміш пропан – бутану ) " .
" Наш сервіс стикався з тим , що клієнтам , які регулярно заправлялися на таких стихійних заправках , згодом довелося міняти більшу частину з усієї системи ГБО : балон , магістралі , редуктор , форсунки . По суті , це рівнозначно тому , щоб заново встановити ГБО " , – підкреслює Матвєєв .
За законом. Можна вимагати забір "арбітражної" проби
ОЦІНКА ЗА ПОВЕДІНКУ
" Може спалахнути значок check engine , який сигналізує про помилку двигуна , – перераховує Матвєєв . – Авто може не розвивати належну потужність . Двигун може стихнути через 100 м після заправки . Якщо такі симптоми присутні – вам залили сміття . Спеціалізовані СТО можуть діагностувати поломку і видати висновок , що несправності ГБО викликані використанням палива , яке не відповідає стандартам якості . З таким висновком водій може вимагати у АГЗС компенсацію вартості ремонту " .
За словами Матвєєва , це може спрацювати з мережевими заправками : досить чека про покупку скрапленого газу та експертного висновку . Але сірі " бочки " будуть всіляко відмовлятися від претензій , тому чек зберігайте завжди . А якщо проблеми з автомобілем виникли безпосередньо після заправки – беріть свідків і повертайтеся для відбору проб підозрілого газу .
"Згідно із законом покупець має право зажадати відбір так званої арбітражної проби, – акцентують в групі компаній "Смарт Енерджі". – Проба відповідним чином поміщається в контейнер, опечатується, вказується час і місце відбору. Обов'язково повинна стояти підпис оператора АГЗС, який відібрав цю пробу, і самого покупця. Ця проба передається в сертифіковану лабораторію, яка визначає склад продукції і її відповідність стандартам". Але, природно, вимагати виконання закону ви можете тільки у заправок, за цим законом встановлених.
Читайте також:
- У Росії хочуть відродити "Волгу"
- У мережі з'явилися фото випробування секретного "лімузина Путіна"
- У Рівненській області некероване авто вбило водія
- У Києві за вихідні демонтували вісім незаконних газових заправок
- Що потрібно возити в багажнику свого авто, щоб можна було вирішити будь-яку проблему
- Як заробити на своєму авто: секрети безпеки при здачі машини в оренду
- Газова революція в Україні: в Кабміні обіцяють кардинальні зміни вже через кілька років
- У Тернопільській області п'яний водій протаранив поліцейське авто