Як поліпшити авто і при цьому не нарватися на штрафи

15 Квітня 2017, 10:00

Любой тюнинг должен соответствовать нормам украинского законодательства

Фото: из открытых источников
Фото: из открытых источников

Кожен автовласник хоча б раз в житті мріяв надати своїй машині новий вигляд. "Вії" на фари, агресивний обвіс, спойлер від спорткара або шкіряний салон в стилі 80-bх – все це входить в поняття "тюнінг авто" і коштує за нинішніми мірками недешево. Але не всі водії знають, що будь-яка переробка повинна відповідати нормам українського законодавства. В іншому випадку доведеться платити штраф – від 680 до 850 грн (850-1360 грн за повторне порушення протягом року).

Тому, накопичивши гроші на жаданий апгрейд, варто звірити його з допустимими змінами для колісних транспортних засобів. Крім того, експерти радять аналізувати будь-які переробки на предмет безпеки: якщо бампер відірветься під час руху, відповідати за наслідки буде не майстер з тюнінгу, а власник авто.

ТРЕНД — ЕКОНОМ-АПГРЕЙД

Тюнінг – хороший спосіб переінакшити старе і порядком набридле авто на новий лад. Адже можна не тільки змінити зовнішній вигляд машини, але і поліпшити її технічні характеристики. Тому головні клієнти майстерень автотюнінгу – власники автомобілів п'яти- і десятирічного віку. "Не у всіх є можливість пересісти на нову машину. Але окремі елементи комплектації сучасних авто доступні в рамках тюнінгу багатьом, – зазначає керівник автотехцентру "АТС автосервіс" Олег Станчуляк. – Хоча за останні кілька років люди стали більш раціонально підходити до апгрейду. Сьогодні основний упор клієнти роблять на світло і фари (як елемент безпеки) і тюнінг двигуна (як спосіб збільшення потужності авто). Також популярні експерименти з кольором. А ось такі елементи декору, як спойлер або накладки на передній і задній бампер, замовляють все рідше".

Це цілком зрозуміло: якісний фірмовий обвіс зараз коштує стільки, що за ці гроші цілком можна купити собі пристойне бюджетне авто. Такі витрати багатьом не по кишені. Тому іноді в цілях економії фанати тюнінгу вдаються до послуг "гаражників" – сумнівних СТО та автосервісів, де дешево і сердито з підручних матеріалів машині додадуть бажаний вигляд. Робити це категорично не рекомендується. По-перше, з міркувань безпеки: в таких майстернях вам навряд чи нададуть сертифікати на деталі, а значить, за їх довговічність ніхто відповідальності не несе. Другий момент – естетичний: в якісних майстернях підготують дизайн-проект і покажуть 3D-модель вашого авто після змін. На цьому етапі можна зрозуміти, чи влаштовують вас зміни, а то і зовсім дати тюнингу задній хід. Нарешті, тільки фахівці розкажуть про те, чи відповідають ваші запити вимогам нашого законодавства. І допоможуть вписати те, що "не можна, але дуже хочеться", в правові рамки.

"Гаражний" тюнінг небезпечний

                                                              ХАЙ БУДЕ КОЛІР: "ФАРБУЮТЬ" МАШИНУ ПЛІВКОЮ

Найпростіший спосіб поміняти зовнішність машини – повністю або частково змінити її колір. Зробити це можна або шляхом перефарбовування (досить дорого), або за допомогою кольорової плівки. "Контрастним до основного кольором часто "затягують" бампера, дзеркала і спойлер, пускають по капоту машини смуги, а по крилах, наприклад, язики полум'я, – перераховує гендиректор компанії Tuning Town Олексій Тромса. – Це додає машині індивідуальність. Але потрібно знати, що за законодавством автомобіль на 70% повинен зберегти "рідний" колір, який занесений в техпаспорт. Звичайно, поліція не стане обчислювати, змінили ви 30% кольору або 35%. Але під плівкою візуально має перебувати менше половини кузова".

Ця вимога не поширюється на випадки, коли власник машини хоче змінити не колір, а відтінок: скажімо, зробити її матовою або надати особливий перламутровий відлив. А ось кардинальну зміну кольору треба реєструвати в сервісному центрі МВС. Втім, на цей рахунок є й інша думка. "Обклеювання авто плівкою складно прирівнювати до перефарбування, адже як такої зміни кольору не відбувається. Прорізи і кузов всередині залишаються "рідного" кольору, а плівку в будь-який момент можна зняти, – акцентує Станчуляк. – Тому повне "перефарбування" авто за допомогою плівки теоретично допустимо. Хоча не виключено, що у власника можуть виникнути проблеми з перереєстрацією (наприклад, в момент продажу такого авто) або на митниці (в разі перетину кордону)".

Тонування скла в машині законом теж обмежене: для лобового скла можна використовувати плівку не нижче 75% світлопроникності, для бічних стекол норма становить не нижче 70%. При цьому на лобове скло можна нанести сонцезахисну смугу (шириною до 14 см). "Але приладу, який може заміряти світлопропускну здатність тонувальної плівки, в поліції немає. Тому часто в майстернях йдуть назустріч клієнту, роблячи скло трохи темніше, ніж треба. Однозначно викличе претензії у поліції скло, обклеєне дзеркальною плівкою", – попереджає Станчуляк.

Обережно треба тонувати і фари: в ПДР заборонено нанесення на світлові прилади тонування, яке зменшує їх світлопропускання і прозорість. Кращий варіант – перфорована плівка або хоча б часткове тонування. А бажаючим "закатати" задні фари в темний колір експерти радять подумати не тільки про витрати на штрафи, а й про власну безпеку: "стопи" їдучим позаду водіям в цьому випадку видно дуже і дуже погано.

За законом. Автомобіль на 70% повинен зберігати "рідний" колір

ГРА ЗІ СВІТЛОМ: ПРОСЯТЬ "ЯЛИНКУ"

Найпопулярніший сьогодні вид тюнінга експерти жартома називають "прикрасою ялинки". Водії прагнуть додати в авто якомога більше світла, починаючи від апгрейда штатної оптики і закінчуючи ковпаками на колеса, які світяться. Але і тут за законом допустима трохи. "Найчастіше клієнти просто хочуть встановити ходові вогні, – каже Станчуляк. – Це пов'язано з вимогою поліції з жовтня по травень в денний час доби включати за містом фари. В нових авто 2016-2017 років випуску ходові вогні вже встановлені в повній комплектації. Решті оптику допрацьовують майстерні з тюнінгу".

Також водії часто замовляють установку додаткових протитуманних фар і світлодіодів, які дублюють поворотники і стопи: ставлять такі лампочки в дзеркала і на заднє скло машини.
Ефектне вночі підсвічування днища авто, так само як і установка діодів по корпусу машини, на склообмивачі або антену – примха, яка прямо законом не заборонена, але може викликати претензії у поліції.

"По-перше, ці елементи очевидно не відповідають вимогам конструкції транспортного засобу і стандартів техексплуатації. А значить, при бажанні поліції будь-який зайвий діод потрапляє під пункт 31.4.3. ПДР України, а також статті 128 і 128-1 КУпАП. По-друге, такий світлотюнінг однозначно буде привертати увагу інших водіїв на дорозі, провокуючи аварійні ситуації", – підкреслює незалежний юрисконсульт Борис Козленко.

Що стосується ксенонових фар, теоретично їх установка допустима. Але за нормами ДСТУ 3649-2010 (Колісні транспортні засоби) використовувати ксенон заборонено в авто, які не мають автокорректора і очищувача (омивача) фар. Втім, за дотриманням цієї норми встежити складно, тому ксенон можна ставити всім, кому хочеться – досить не гнатися за високою потужністю і ефектом "вирви око". Також можна обійти заборону на установку додаткових світлових приладів. "Правила не дозволяють змінювати кількість встановлених виробником ламп, але якщо дуже хочеться, можна зробити виносні лампи (за принципом шашки в таксі), які можна діставати у міру необхідності", – говорить Тромса.

Світлотюнінг. Ефектне підсвічування днища автомобіля може викликати претензії у поліції

ЗАЛІЗНА МАСКА: ПОПУЛЯРНІСТЬ "ГРІЗНИХ" АВТО

Редизайн зовнішнього вигляду машини – задоволення недешеве. Якісний обвіс (стандартний комплект: передній і задній бампер, пороги, спойлер, розширювач колісних арок) від фірмового виробника вам обійдеться в тисячі (а то і десятки тисяч) доларів. Тому замовляють такий тюнінг рідко, і в основному власники сучасних автомобілів.

"За останні два роки у нас були одиниці клієнтів, які хотіли кардинально змінити зовнішній вигляд авто", – згадує Станчуляк.

Зате політ фантазії водіїв тут практично необмежений: законом допускається установка подібних елементів, якщо при цьому не відбувається зміна типу кузова (наприклад, вантажне авто стає пасажирським, а універсал – седаном), і не змінюється форма крил і капота автомобіля.

Плануючи подібні зміни, власник авто повинен в першу чергу оцінити їх аеродинаміку і, звичайно, травмобезпечність".

Наприклад, квадратний бампер хоч і додасть машині агресивності, але за рахунок форми на високій швидкості він може просто відлетіти, тому що потік вітру буде заглиблюватися прямо в нього. Тому, як би не хотілося клієнту отримати для машини брутальну чоловічу "щелепу", кути бампера потрібно робити згладженими", – констатує Тромса.

"Будь-яку машину перед серійним випуском тестують в аерокамері, враховуючи всі параметри, в тому числі коефіцієнт опору повітря, – нагадує керівник тренінгового центру "ДІМ" (Дорога і ми) Володимир Хомин. – Будь-який елемент, встановлений самовільно, порушує цей коефіцієнт, і, швидше за все, в бік його збільшення. Відповідно, зросте витрата палива, може змінитися реакція машини на прискорення-гальмування. Рекомендую водіям перед таким тюнінгом дізнатися, чи передбачено це будовою автомобіля: багато виробників авто випускають тюнінг-комплекти для своїх же машин".

Чоловіча "щелепа". Кути бампера потрібно робити згладженими

НАВІЩО МІНЯЮТЬ "МОЗОК"

Не зовсім стосується до зовнішності, але дуже популярний серед власників авто чіп-тюнінг (тюнінг двигуна). "Це корекція програмного забезпечення ЕБУ, або електронного блоку управління двигуном машини, – пояснює Станчуляк. – Простіше кажучи,"перевстановлення мізків" в автомобілі. Буває, що заводська прошивка не задовольняє клієнта, наприклад, за параметрами допустимої потужності. В такому випадку програмісти змінюють ряд налаштувань, і потужність збільшується (до 30%). Іноді за допомогою чип-тюнінгу можна домогтися зниження витрат палива (на 0,5-1 літр). Перечіповка може поліпшити тягово-швидкісні характеристики авто, підлаштувати машину під різні стилі водіння. На цей рахунок заборон в законодавстві немає, єдине, чим можна поплатитися, – це двигуном машини, якщо прошивку зробили неякісно і непрофесійно".

Також не заборонено форсувати двигун, міняти або встановлювати турбіни. Але цей тюнінг, на відміну від перечіповки, досить дорогий, і роблять його переважно фанати швидкості. А ось повна заміна двигуна (якщо змінюється його тип, вага, робочий об'єм або потужність) в ідеалі повинна бути узгоджена з ДП "ДержавтотрансНДІпроект" або з Головним сервісним центом МВС (постанова Кабміну № 1388). Заборонені переробки – це внесення будь-яких змін в конструкцію гальмівної системи і в конфігурацію глушника (наприклад, прямотоки). Також не можна використовувати авто без каталізатора (якщо він передбачений заводською конструкцією) і міняти кермо машини на інше, меншого або, навпаки, більшого розміру.

"На практиці такі переробки виявити досить складно, – зазначає Козленко. – Наприклад, під капот поліція може заглянути тільки після складання протоколу огляду та в присутності двох понятих. Також складно визначити на око заміну рульового колеса, якщо різниця в діаметрі становить 2-3 см . Однак заборона є, і з нею потрібно рахуватися, хоча б в перспективі можливого перепродажу авто".

Чіп-тюнінг коштує недешево

Ви зараз переглядаєте новину "Як поліпшити авто і при цьому не нарватися на штрафи". Інші Авто новини дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Аліна Поліщук

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...

Комментарi

залишилось символів: 1000 Правила коментування