Начинка авто: як влаштовані гальма

Три системи: робоча, стоянкова і резервна (запасна)

Про те, для чого призначена гальмівна система, знає кожен (навіть не водій). Її завдання – ефективно уповільнити або зупинити автомобіль, маса якого вимірюється тоннами. Як влаштовані гальма, які взагалі вони бувають – про це ми зараз і розповімо.

Сучасний автомобіль обладнаний трьома гальмівними системами: робочою, стоянковою і резервною (запасний). Перша призначена для контрольованого уповільнення автомобіля і його зупинки. Власне, це та система, яка використовується постійно і управляється натисненням на педаль. Гальмо стоянки забезпечує нерухомість припаркованого автомобіля, а крім того іноді допомагає рушити з місця на підйомі, щоб не відкотитися при цьому назад.

Реклама

Резервна система виконана у вигляді одного з контурів робочої або ж є повністю автономною. Її завдання – зупинити автомобіль у разі відмови робочої системи. Запасною гальмівною системою автомобілі (та й то не всі) почали комплектуватися порівняно недавно.

ПРАВИЛЬНО ЗУПИНИТИСЯ: РАБОТА ABS

Більшість сучасних автомобілів обладнані антиблокувальною системою гальм – ABS. Її завдання – не дати колесам зупинитися під час гальмування, адже без ABS екстрене гальмування "до підлоги", особливо на слизькому покритті, нерідко закінчується занесенням, втратою керованості автомобіля і аварією. ABS не дає колесам зупинитися і допомагає зберігати керованість навіть у тому випадку, якщо з одного боку колеса на твердому покритті, а з іншого – на льоду.

Реклама

Як це працює? ABS складається з датчиків обертання коліс і тиску в системі, блоку управління і гідравлічного блоку. Блок управління на підставі сигналів датчиків виявляє блокування колеса і передає сигнал гідравлічному блоку, який забезпечує зусилля на колодки цього колеса. Але ж гальмування має бути максимально ефективним, а значить, розблокованому колесу потрібно знову видати порцію гальмівного зусилля. Система знову збільшує тиск в контурі. І так по циклу.

До речі! Задовго до винаходу антиблокувальної системи досвідчені водії вчили новачків прийому безпечного гальмування на слизькій дорозі, який полягав у багаторазовому переривчастому натисканні на педаль. Близький по суті принцип роботи використовується і в ABS!

new_image2_238

Реклама

ABS. Не дати колесам зупинитися під час гальмування.

НАТИСКАЄМО НА ПЕДАЛЬ

Що ж відбувається при натисканні на педаль гальм? Натиск передається від педалі через підсилювач гальм (який у декілька разів підвищує передану ногою людини енергію) на головний гальмівний циліндр, штовхаючи його поршень. У свою чергу поршень видавлює з циліндра гальмівну рідину, яка через трубопроводи і гальмівні шланги штовхає поршні супортів. А ті притискають колодки до гальмівних дисків або барабанів. У результаті створюється тертя, яке і уповільнює автомобіль. Коли водій відпускає педаль – поворотна пружина приводить її у вихідне положення, тиск рідини в системі падає, колодки відпускають диск (барабан).

Здавалося б, все просто. Але, щоб швидко зупинити автомобіль з його немаленькою масою, потрібно погасити величезну кінетичну енергію, перетворивши її в теплову (ось чому так нагріваються деякі компоненти системи!). Це забезпечується тільки величезним тертям, яке витримують далеко не всі матеріали. А ті, що можуть – не завжди відповідають сучасним вимогам безпеки. Наприклад, нерідко можна зустріти на упаковці сучасних колодок напис, що свідчить про відсутність в її фрикційних матеріалів азбесту. Він тривалий час застосовувався у виробництві колодок, але при його терті утворюється шкідливий для здоров'я пил.

new_image_230

Перфорація. Допомагає захистити від перегріву.

ДЕЯКІ ФАКТИ ПРО МЕХАНІЗМ

Перший дисковий механізм гальм запатентував британець Вільям Ланчестер ще в 1902 р. Чому ж багато років гальма були в основному барабанними? Відповідь проста: у системі Ланчестера використовувалися мідні колодки, які при гальмуванні видавали жахливий скрип. До дисків повернулися вже в 50-х у зв'язку зі збільшенням максимальної швидкості серійних авто.

Перший автомобіль з гідравлічними гальмами з'явився в 1920 р. Ним став американський Duesenberg. Трохи пізніше вже в серійному виробництві гідравлічний привід гальм почала використовувати компанія Chrysler. Першим серійним автомобілем з вентильованими гальмівними дисками в 1967 році став Porsche 911S.

В екстремальних умовах температура деяких компонентів гальмівної системи може досягати 350 градусів.

З появою сучасних електронних систем вимоги до точності зросли: адже навіть найменша вібрація або тремтіння диска може "збити з пантелику" ABS.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
54,28
53,60
50,61
27,60
55,96
53,96
53,96
25,98
56,99
55,99
56,68
28,29
57,06
55,38
55,01
27,22
57,90
55,90
53,90
28,04
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
58,99
57,49
28,98
61,99
60,99
59,99
28,98
-
52,63
51,13
26,55
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63976.07

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3145.2

Litecoin (LTC)

88.36

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти