Чому не всі водії зможуть отримати виплату з "автоцивілки" у свого страховика

Платити своїм клієнтам страхові компанії готові тільки в разі, якщо в ДТП постраждав транспорт, а не люди

З 1 квітня 25-30% водіїв авто, які постраждали в ДТП, зможуть отримати компенсацію у того страховика, у якого купили поліс "автоцивілки", а не в компанії винуватця аварії. І це не першоквітневий жарт. "Пілотний проект по прямому врегулювання в системі ОСАЦВ стартує з 1 квітня 2016 року", – повідомив гендиректор Моторного (транспортного) страхового бюро України Володимир Шевченко. Якщо врахувати, що щорічно по обов'язковому страхуванню автоцивільної відповідальності врегулюється близько 100 тисяч справ, то нововведення може торкнутися в цьому році близько 30 тисяч водіїв.

Пряме врегулювання передбачає, що страхова компанія буде платити "своєму" водієві, а не потерпілому в ДТП, як це відбувається сьогодні за законом про ОСАЦВ.

Реклама

Потрібно відзначити, хоча офіційно пряме врегулювання з ОСАЦВ вступить в силу з 1 квітня, реально система почне працювати – ближче до 1 травня, так договір між страховиками повинен схвалити Антимонопольний комітет України.

Договір дорожче грошей

Зміни, що передбачають введення в Україні обов'язкового прямого врегулювання з "автоцивілки", вже підготовлені і знаходяться в парламенті у вигляді нового проекту закону "Про ОСАЦВ" №3670. Але страховики не стали чекати прийняття цього документа, а вирішили запустити пряме врегулювання самі, домовившись про добровільні взаємні розрахунки.

Реклама

Система буде виглядати так: страховик сплачує компенсацію своєму клієнтові, не залежно від того – винен той в аварії чи ні. Якщо клієнт – потерпілий у ДТП, то рахунок за ремонт його авто страховик потім виставить компанії того, хто винен в аварії. Але клієнт свою виплату отримає відразу.

Щоб страховики не влаштовували між собою "розборок" – хто, кому і скільки винен, всі взаєморозрахунки з виплат будуть проходити через уповноважений банк, в якому всі вони відкриють рахунки. Цей банк вже вибрали – Укрссіббанк. На його рахунку кожен страховик розмістить внесок в розмірі 50% середньомісячної суми виплат по ОСАЦВ.

Регулювати і контролювати процес буде Моторно-транспортне страхове бюро України (МТСБУ). "Процес компенсацій буде адмініструвати МТСБУ як кліринговий оператор. Тобто страховики матимуть справу не один з одним, а тільки з бюро. Все, що їм необхідно буде робити – це своєчасно погашати свої зобов'язання в рамках клірингових взаєморозрахунків з МТСБУ", – пояснює віце-президент СК "АХА Страхування" Максим Межебицький. За його словами, проект прискорить процес виплати вдвічі. Тобто, якщо в 2015 році, за даними МТСБУ, середній термін врегулювання збитку по ОСАЦВ (від подачі заяви до виплати) становив більше 3 місяців, то за прямим врегулювання він не буде перевищувати 1,5 місяця.

Реклама

Для тих, хто в проекті

На жаль, з 1 квітня отримати виплату від своєї компанії зможуть далеко не всі водії. "З огляду на статистику аварій і кількість учасників проекту, на "прямі" виплати по ОСАЦВ можуть розраховувати лише 25-30% водіїв, які мають право на виплати", – вважає голова комісії зі страхування Українського товариства фінансових аналітиків В'ячеслав Черняховський.

Справа в тому, що платити своїм клієнтам з "автоцивілки" страхові компанії готові тільки в разі, якщо в ДТП постраждав транспорт, а не люди. При цьому в аварії має бути два учасники, у кожного з яких є страховка компанії, яка бере участь в проекті прямого врегулювання.

Але поки що в цьому проекті бере участь тільки третина продавців "автоцивілки". За даними МТСБУ, з 59 страховиків договір підписали лише 17 компаній. Хоча серед них – найбільші продавці ОСАЦВ, такі, як "АХА Страхування", "Арсенал Страхування", "Аска", "Аско-Донбас Північний", "Оранта", "Універсальна", "Уніка", PZU в Україні, – загальна частка продажів яких становить 65%.

Решта страховики вирішили почекати. "Ми не є основними гравцями цього ринку. Тому вирішили почекати, поки лідери запустять проект, і подивитися, як він буде працювати", – зізнається голова правління компанії" Альфа Страхування "Яцек Мейзнер.

У такій ситуації, за словами В'ячеслава Черняховського, важливою буде роль call center страхових компаній. "Тільки уявіть собі: сталася ДТП, водії розгублені і засмучені. Звідки їм знати – бере участь їх страховик в проекті за прямим врегулювання чи ні?" Розповісти про це водієві повинні в call center, вважає Черняховський.

Великі ризики

Ще одна перешкода для отримання прямої виплати від свого страховика з 1 квітня – сума збитку. Вона не повинна перевищувати 100 тис. грн, вирішили страховики.

Тому проект передбачає поділ виплат по ОСАЦВ на три групи. Перша – сума виплати до 50 тис. грн. Друга – від 50 до 100 тис. грн. І третя – все, що вище 100 тис. грн. Якщо по першим двом групам страховики згодні на взаєморозрахунки, то виплачувати по третій групі безпосередньо клієнту ніхто не хоче. Тому робити це буде тільки страховик винуватця ДТП, як передбачено в законі. "Це дозволить гарантувати виконання компанією зобов'язань перед страховиками-партнерами, і виявляти компанії, що мають проблеми з платоспроможністю", – пояснили в МТСБУ.

Насправді, страховики, ймовірно, вирішили не повторювати сумний досвід ряду сусідніх країн. Учасники подібного проекту в РФ, наприклад, охоче виплачували невеликі суми компенсації "своїм" водіям, але роками футболили людей один одному, якщо мова йшла про великі збитки по ОСАЦВ. "На жаль, не виключено, що деякі учасники нашого проекту захочуть зробити так само, адже якщо вони сьогодні погано платять потерпілим і колегам (по регресу), то з чого раптом почнуть добре платити з 1 квітня?", – Дивується голова наглядової ради компанії "Саламандра-Україна" Юрій Явтушенко.

У МТСБУ вважають, що недобросовісних страховиків налякає перспектива виключення з системи прямого врегулювання: за словами Максима Межебицький, якщо якась компанія несвоєчасно погасить заборгованість по виплаті, то її спочатку оштрафують, а при повторному порушення – виключать з проекту.

Виплата по-старому

Водії, які не готові до нововведення з 1 квітня, можуть не переживати: новий проект по "автоцивілці" не забороняє постраждалим в аварії отримувати виплату за колишньою схемою – в компанії винуватця ДТП. Адже проект за прямим врегулювання – добровільний, і закон про ОСАЦВ, де передбачений нинішній механізм отримання виплат, скасувати не може.

Тому у водіїв з'явиться вибір, до кого звертатися за виплатою: до "своєї" або "чужий" компанії. Головне – вважає голова правління організації "Український страховий омбудсмен" Юрій Чуніхін, – щоб страховики не відмовлялися платити. "Якщо політика керівництва компанія направлена в сторону "не платити", то пряме врегулювання тут не допоможе, і водіям доведеться звертатися до страхових компаній винуватців ДТП. розпочнеться плутанина, в тому числі і зі скаргами клієнтів", – прогнозує Чуніхін.

У МТСБУ цей ризик передбачили. Прес-служба бюро повідомила "Сегодня", що спільно з Нацкомфінпослуг розробляють регламент розгляду скарг клієнтів на дії страховиків в рамках проекту прямого врегулювання.

За словами члена Нацкомфінпослуг Дениса Яструба, до початку квітня цей регламент буде готовий. "Але, якщо ми побачимо збільшення кількості скарг від потерпілих в зв'язку з впровадженням цього проекту, будемо вимагати від бюро переглянути механізм виплат або навіть призупинити проект", – пообіцяв Денис Ястреб.

Честь мундира

Затримка з виплатами по "автоцивілці" може нашкодити страховикам не тільки в зв'язку з діями регулятора. Сьогодні ОСАГО є основним (локомотивних) видом роздрібного страхування в Україні, тоді як ще років п'ять тому їм було автострахування – КАСКО. Але в зв'язку з девальвацією, зростанням вартості автостраховок і падінням продажів нових авто, кількість укладених договорів КАСКО в 2015 році знизилися на 50% в порівнянні з 2013-м, а обсяги премій – на 30%. "Це найбільше падіння українського ринку автострахування з початку тисячоліття", – зазначає президент Української федерації убезпечення Андрій Перетяжко. Частково винні в падінні попиту на КАСКО і самі страховики. Одна з причин – "гри" з виплатами для того, щоб на них заощадити.

Ринок ОСАГО поки що стабільно зростає: обсяги премій в 2015 році збільшилися на 20% у порівнянні з 2014 роком і майже на третину, якщо порівнювати – з 2013-м. Хоча кількість проданих полісів трохи знизилося: в минулому році застрахувалося майже на 9% менше клієнтів, ніж роком раніше. Це не можна назвати падінням тисячоліття, але якщо продавці ОСАГО введуть новий масштабний проект прямого врегулювання, в рамках якого будуть ставитися до виплат по старому недбало, то "автоцивілку" може очікувати така ж сумна доля, як і КАСКО.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64301.06

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3100.46

Litecoin (LTC)

81.46

Ripple (XRP)

0.51

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти