АвтокредитуваннявУкраїніпереживаєне найкращі часи.За оцінкамибанкірів ,обсяги кредитів ,виданиху Ікварталі ,скоротилися більш ніж удваразищодо жовтня -грудня 2013 р., пише "Капитал".
Рекордне падіння показав травень – порівняно з тим же місяцем минулого року кількість автокредитів знизилася в десять разів, підрахував директор департаменту автокредитування Кредобанку Олександр Кушлик.
"Падіння обумовлене політичною та економічною ситуацією в країні, підвищенням курсу іноземної валюти, від якого залежить вартість автомобілів, зменшенням кількості банків, що кредитують або зміною їх підходів до оцінки клієнтів", – пояснює головний економіст відділу по роботі з автосалонами в UniCredit Bank Діана Рибачук.
Але негативний тренд ще не означає повної зупинки. Лізинг та автокредитування в майбутньому утримають свої позиції, упевнений директор Porsche Finance Group Йозеф Граф. Активне автокредитування відновиться тільки через рік-півтора, очікує Кушлик.
"Цього року за позиками будуть приходити тільки ті, хто гостро потребує зміну автомобіля. Наприклад, таксисти, заробіток яких залежить від транспорту", – вважає експерт.
Щоб отримати автокредит, доведеться ще й побігати. Якщо торік гроші на купівлю машини давали 30-35 банків, то до червня 2014-го їх число скоротилося в три-чотири рази.
У порівнянні з минулим роком автокредитування подорожчало в середньому на 3-4%.
"У першу чергу це пов'язано з підвищенням вартості ресурсів", – визнає директор департаменту альтернативних каналів продажів Дельта Банку Костянтин Кошеленко
Середні ставки по автокредитах сьогодні – 18-20%. Деякі банки пропонують плаваючу ставку – в перший рік вона може становити 12-13%, але з другого підніметься до 19-23%.
Стали жорсткіше і підходи фінструктур до оцінки позичальників. "Процентні ставки і підходи до розгляду заявок на отримання кредиту посилилися", – констатує Рибачук. Зараз банки готові видавати позики тільки платоспроможним клієнтам з гарною кредитною історією.
Термін кредитування практично не змінився – в середньому він становить п'ять-сім років. А вступний внесок зріс з 10 до 30%.
Крім платежів по кредиту, банки вимагають від позичальників страхувати заставну машину, свою автогромадянську відповідальність, а іноді і життя.
"При автокредитуванні обов'язковим є страхування каско і ОСАГО. Також програми багатьох банків передбачають страхування життя позичальника", – підтверджує Кошеленко. Тарифи по каско варіюються в межах 7-8% страхової суми, вартість ОСАЦВ (залежно від регіону) становить 400-1100 грн на рік. Якщо ці поліси позичальник купує на рік, то договори страхування життя можуть оформлятися відразу на п'ять-десять років.
Якщо брати автомобіль не в кредит, а в лізинг, то страховку вимагають оформляти не завжди. "Поліс в такому випадку обов'язковий, тільки якщо перший внесок менше 20%", – розповідає директор лізингової компанії "Автокредит Плюс" Віталій Кравчута.
Головний недолік лізингового фінансування на покупку машини полягає в тому, що компанії, які надають такі послуги населенню, можна перерахувати на пальцях однієї руки. На відміну від банків, лізингові компанії купують для позичальника машину і здають йому її в оренду до тих пір, поки той не погасить борг. Ще одна відмінність – умови у кожного гравця індивідуальні.
У автолізингу є ще одна перевага перед автокредитуванням. Якщо банки видають позики на покупку тільки нових автомобілів, то деякі лізингові компанії готові давати гроші на придбання б/в-машин.
"На тлі падіння попиту на нові автомобілі через їх різкого подорожчання почав зростати інтерес до купівлі вживаного транспорту, – говорить Кравчута, – Більше того, людина може не просто взяти в лізинг вподобаний автомобіль, але і обміняти свою машину на нову, яку він вибере в салоні або на сайті лізингової компанії". Однак сходу взяти б/в-автомобіль в лізинг не вийде. Спочатку клієнт повинен прийняти участь у відкритому аукціоні на покупку машини, який проводиться на сайті лізингової компанії. Торги тривають п'ять днів, і виграє їх той, хто запропонує за машину найбільшу ціну.