В Україні можуть ухвалити закон про лобізм: хто виграє від змін

Головним чином нововведення потрібні не самому ринку, який може працювати і в нинішніх тіньових умовах, а суспільству і державі

В середині грудня в комітеті Верховної Ради з питань правової політики і правосуддя відбувся круглий стіл на тему перспектив професійного лобіювання в Україні. Дискусія вийшла сумбурна, її учасники часом змішували поняття лобіювання і корупції, висловлювали різні думки про те, як потрібно законодавчо врегулювати лобіювання в країні і чи потрібно цим займатися зараз.

Фрагменти деяких виступів на круглому столі ілюструють позиції парламентаріїв і експертів:

Реклама
  • "Тема лобізму є актуальною сьогодні, оскільки в ЗМІ звучать заяви про наявність політичної корупції в стінах парламенту" (корупція не "лікується" узаконенням лобізму);
  • "Лобізм з'являється там, де влада відсутня зовсім або носить суто номінальний характер" (нагадаємо, що інститут лобізму найрозвиненіший в США, де влада вже точно не номінальна);
  • "Тема лобіювання викликає резонанс та інтерес в органах державної влади" (інтерес викликає скоріше не сама тема, а те, хто, як і в чиїх інтересах проштовхує під килимом конкретне рішення, і як цьому, знову ж таки під килимом, можна протистояти).

Що таке лобіювання

У західному широкому розумінні, лобіювання (або лобізм) – це діяльність з просування інтересів бізнесу, громадських організацій та інших суб'єктів в органах державної і муніципальної влади.

Ті, хто займається лобізмом, надають послугу, яка увібрала до себе компоненти юридичної, маркетингової та інформаційно-аналітичної послуг. Зазвичай, до неї входять:

  • пропозиція прийняти новий нормативно-правовий акт, внести зміни або скасувати чинний акт;
  • поширення через ЗМІ та в інтернеті пропозицій і обґрунтувань необхідності прийняття нового акту, внесення змін або скасування;
  • участь в розробці проектів нормативно-правових актів;
  • організація зустрічей суб'єктів і об'єктів лобізму;
  • участь в засіданнях суб'єктів владних повноважень.
Лобіст кардинально відрізняється від "решальщика", який прагне до тієї ж мети, але робить це в тіні, використовуючи один метод – підкуп

Найважливіша особливість – лобіст діє легально і повністю прозоро для влади і суспільства. Домагаючись своєї мети, він часто, фактично, займається освітою чиновників і депутатів, пояснюючи їм, як пропоновані зміни можуть піти на користь суспільству, бізнесу тощо. Він допомагає вести переговори, писати закони, не приховуючи своєї мети участі в цій роботі. Цим лобіст кардинально відрізняється від "решальщика", який прагне до тієї ж мети, але робить це в тіні, використовуючи один метод – підкуп.

Реклама

Що є в Україні зараз

Ринок лобістських послуг в нашій країні існує, але працює він головним чином в сірій і чорній зонах, з їх "неформальними" відносинами, таємними зустрічами, корупційними платежами та неоподатковуваними податками доходами.

Ніхто не називає себе лобістом, але ними по суті є багато "незалежні експерти" і "громадські діячі", представлені в різних робочих групах, радах і форумах, лобістською діяльністю часом займаються юристи, проходить вона через "кураторів" депутатських фракцій і груп, "смотрящих" в міністерствах і муніципалітетах тощо.

Ніхто в Україні не називає себе лобістом, але ними по суті є багато "незалежних експертів" і "громадських діячів".

Діяльністю, близькою до лобізму, займаються GR-менеджери (фахівці зі зв'язків з державними органами), які працюють у багатьох великих компаніях, особливо іноземних. Їх завдання полягає в тому, щоб спілкуватися з держорганами і професійними асоціаціями, відстежувати зміни в законодавстві та політичну ситуацію в галузі компанії, просувати якісь ініціативи, корисні компанії і індустрії в цілому. Але оскільки ці люди є штатними працівниками організацій, зацікавлений в цих відносинах, то лобістами в класичному розумінні їх вважати не можна.

Реклама

Спроби легалізації

У квітні минулого року Кабмін доручив Мін'юсту і Агентству з запобігання корупції розробити законодавство, яке дозволить створити в Україні прозорі принципи лобіювання. Така норма міститься в Держпрограмі реалізації принципів антикорупційної політики в Україні (Антикорупційної стратегії) на 2015-2017 роки", затвердженої постановою Кабміну №265 від 29 квітня 2015 р.

Ці відомства були зобов'язані до грудня 2016 р. проаналізувати практику застосування законодавства про лобіювання в інших державах, до серпня 2017 року розробити проект закону про врегулювання процедур лобіювання і провести його міжнародну експертизу. Кабмін очікує, що не пізніше грудня 2017 р. Рада розгляне цей законопроект.

lobbying-161689_960_720Вместо теневых "решальщиков" могут появиться легальные лоббисты. Иллюстрация: Pixabay

Поки що доручення уряду виповнюється без видимих результатів, але народні депутати з власної ініціативи розробили і зареєстрували в парламенті два законопроекти: "Про лобізм" (№5144 від 20.09.2016) та "Про лобіювання" (№5144-1 від 5.10.2016). Авторами першого проекту є група позафракційних депутатів – представників "УКРОПу", а фактично Ігоря Коломойського.

Другий законопроект зареєстрований як альтернативний першому. Його подала група депутатів, неформально очолювана Мустафою Найємом. До неї увійшли 13 осіб з БПП, "Самопомочі" і "Батьківщини". Судячи з авторського колективу, у другого законопроекту більше шансів бути розглянутим в сесійній залі, ніж у першого, але дуже мала ймовірність того, що його приймуть за основу. І справа тут не тільки в тому, що багато депутатів взагалі не хочуть легалізації лобізму, але і в низькій якості тексту законопроекту. З приводу недоліків обох законопроектів, названих "аматорськими" і "сирими", в ЗМІ вже неодноразово висловилися різні експерти.

Так що, швидше за все, якщо депутати і розглядатимуть законопроект про лобізм, то це буде документ, підготовлений за егідою Мін'юсту.

Чи необхідне регулювання лобізму зараз в Україні

Помилково вважати, що закон про лобізм може стати одним з інструментів боротьби з корупцією – він навіть ідеологічно не призначений для цього. Тіньові лобісти, які використовують підкуп і хабарі, потрапляють під статтю, давно наявну в Кримінальному кодексі. Так що для боротьби з корупцією потрібна політична воля і дієва судова система. А закон про лобізм призначений для того, щоб визначити правила, коли більшість хоче працювати чесно і прозоро.

Помилково вважати, що закон про лобізм може стати одним з інструментів боротьби з корупцією.

При цьому важливо, щоб державне регулювання цієї діяльності не було надмірним, а обмежувальні заходи були мінімально необхідними, щоб ринок не виштовхувався в тінь. Водночас, лобісти, які працюють поза законом, повинні притягуватися до відповідальності. Таким чином якісний закон в поєднанні з невідворотністю покарання повинні забезпечувати цивілізоване лобіювання.

Кому це потрібно? Головним чином не самому ринку лобізму (він може працювати і в нинішніх умовах), а суспільству і державі. Якщо українці хочуть бачити і розуміти, як і чому приймаються політичні рішення і закони, хто і в чиїх інтересах просуває ті чи інші ідеї, нормативно-правові акти, локальні і глобальні рішення, то закон про лобізм необхідно ухвалювати.

Але закон мало ухвалити – його потрібно зробити реально працюючим. Закон про лобізм не стане таким без належної роботи правоохоронних органів і судів.

До того ж в Угоді про асоціацію з ЄС (якої влада в Україні, на кшталт, має намір дотримуватися) сказано про необхідність інституційного розвитку лобістської діяльності в Україні. А такого розвитку не може бути без законодавчого забезпечення.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
52,82
27,61
55,40
53,40
54,40
26,89
56,36
54,79
54,83
27,76
56,40
54,40
53,79
28,14
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,47
51,00
26,98
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

62920.92

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3083.88

Litecoin (LTC)

78.74

Ripple (XRP)

0.49

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти