Бюджет-2015 опинився під загрозою зриву

За доходами за перші півроку річний держбюджет виконаний на 48,7%, а за видатками – на 43,4%

В цілому доходи держбюджету в першому півріччі цього року зросли на 39,1% порівняно з аналогічним періодом 2014 року – до 244,7 млрд грн, тоді як витрати – на 24,4%, до 245,7 млрд грн. Дефіцит за цей період знизився в 10,7 разу – до 2,1 млрд грн.

Але по доходах за півроку отримано тільки 48,7% річного плану, а за видатками – 43,4%. І це з урахуванням того, що в березні і квітні був істотне зростання доходів внаслідок девальвації гривні.

Реклама

Бюджети України – як державний, так і місцеві, складаються з двох фондів: загального та спеціального. Перший з них становить основну частину бюджету (близько 95%), його кошти призначені для забезпечення фінансовими ресурсами загальних видатків. Спеціальний фонд включає бюджетні призначення на видатки за рахунок конкретно визначених джерел надходжень, тобто передбачає предметно-цільове використання бюджетних коштів.

Дефіцит загального фонду державного бюджету України в червні зріс у 2,4 рази в порівнянні з травнем – до 6,8 млрд грн. В цілому ж за шість місяців цей фонд зведений з дефіцитом 0,84 млрд грн, що в 27,1 рази менше, ніж за аналогічний період 2014 року. Спостерігається зараз місячне зростання дефіциту в НБУ пояснюють наслідком поступового, починаючи з квітня, зниженням податкових надходжень в абсолютному виразі і зростанням витрат.

Реклама

Доходи державного бюджету на 1 липня 2015-го за статтями

 

млрд грн

Реклама

частка, %

Всього

244,7

100

Податкові надходження

188,0

76,83

в тому числі

податки на доходи, прибуток і збільшення ринкової вартості

42,4

17,32

податок на доходи фізичних осіб

20,5

8,38

податок на прибуток підприємств

21,9

8,94

збори і плата за спеціальне використання природних ресурсів

13,2

5,39

ПДВ

84,7

34,6

акцизний податок із вироблених в Україні товарів

17,5

7,14

акцизний податок із ввезених в Україну товарів

10,6

4,34

податки на міжнародну торгівлю та зовнішні операції

15,8

6,46

рентна плата та збори на паливно-енергетичні ресурси

3,2

1,30

Неподаткові надходження

54,4

22,22

в тому числі

доходи від власності та підприємницької діяльності

28,8

11,77

адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційного госпдіяльності

11,4

4,66

власні надходження бюджетних установ

10,9

4,44

офіційні (міжбюджетні) трансферти

1,5

0,63

Джерело: Держказначейство

Доходи держбюджету в Україні формуються в основному за рахунок різних податків і зборів, а також деяких інших джерел, зокрема, від приватизації держмайна. Але надходження від приватизації за перше півріччя склали всього 116,8 млн грн, тобто 0,05% доходів бюджету. При цьому українські платники податків за той же період заплатили до держбюджету 4,1 млрд грн військового збору.

Основну ж частину доходів – третину! – Забезпечує ПДВ.

Доходи держбюджету зросли в червні на 57,3% у річному вимірі (за півріччя – відповідно на 39,1%). У НБУ зазначають, що незважаючи на зниження ефекту девальвації на дохідну частину, надходження від окремих податків в червні виросли, наприклад, від податку на прибуток. Зростання неподаткових надходжень прискорилося до 27,8% за рахунок чергового перерахування чсті своє прибутку Нацбанком (25,1 млрд грн за півріччя, з них 5 млрд – у червні) і збільшення власних надходжень бюджетних установ.

Зростання витрат держбюджету в червні прискорилося до 32,8% в річному вимірі (24,4% – в цілому за півріччя). Але при це видатки загального фонду залишаються нижчими планових показників, що частково пов'язане з неповними перерахуваннями міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам на окупованих територіях.

Витрати держбюджету вельми різноманітні за напрямками і величиною. У першому півріччі дуже вагома їх частина – 42,6 млрд грн була спрямована на обслуговування (погашення і виплату відсотків) боргових зобов'язань, з них 14,2 млрд грн обумовлена зовнішніми позиками. Мінфін тому й опинився в першому півріччі найбільшим споживачем бюджетних коштів, що через нього відбувається в тому числі і обслуговування держборгів.

Витрати державного бюджету України (функціональна класифікація) на 1 липня 2015-го

 

млн грн

частка, %

Всього

245676,9

100

Загальнодержавні функції

48792,5

19,86

                в т.ч. обслуговування держборгу

41013,6

16,69

Оборона

20427,9

8,31

Громадський порядок, безпека, судова влада

20741,9

8,44

Економічна діяльність

12614,9

5,13

Охорона навколишнього середовища

1308,9

0,53

Житлово-комунальне господарство

0,6

0,00

Охорона здоров'я

3011,0

1,23

Духовний та фізичний розвиток

3149,9

1,28

Освіта

14287,3

5,82

Соціальний захист та соціальне забезпечення

43610,6

17,75

        в т.ч. соціальний захист пенсіонерів

39852,4

16,22

Міжбюджетні трансферти

77731,3

31,64

Джерело: Держказначейство

Найбільші витрати держбюджету (економічна класифікація) на 1 липня 2015-го

 

млн грн

частка, %

Поточні трансферти

82314,6

33,51

Соціальне забезпечення

44011,4

17,91

        в т.ч. виплата пенсій та допомог

40370,3

16,43

Обслуговування боргових зобов'язань

42569,7

17,33

         в т.ч. внутрішніх

28330,9

11,53

                   зовнішніх

14238,8

5,80

Оплата праці та нарахування на заробітну плату

34540,2

14,06

Використання товарів і послуг

33310,3

13,56

ДжерелоДержказначейство

Найбільші витрати держбюджету (програмна класифікація) на 1 липня 2015 р.

 

млн грн

частка, %

Міністерство фінансів

71631,9

29,16

Міністерство соціальної політики

44198,0

18,66

Міністерство охорони здоров'я

24853,5

10,11

Міністерство оборони

19573,4

7,97

Міністерство внутрішніх справ

13525,5

5,51

Міністерство освіти і науки

11904,6

4,85

Держагентство автомобільних доріг

8571,9

3,49

Національні академії

2346,3

0,96

Міністерство доходів і зборів

2161,0

0,88

СБУ

2131,2

0,87

Державна судова адміністрація

1907,4

0,78

Облдержадміністрації та КМ АР Крим

1420,2

0,58

Генеральна Прокуратура

1237,4

0,50

Міністерство енергетики та вугільної промисловості

889,6

0,36

Державне управління справами

491,2

0,20

Верховна Рада України

257,4

0,10

Верховний, Конституційний та ін. Вищі суди

211,9

0,09

Секретаріат Кабміну

102,4

0,04

Джерело: Держказначейство

Виплаті зовнішнього боргу допомагає позитивне сальдо рахунку поточних операцій (зовнішньої торгівлі). У червні поточний рахунок знову став профіцитним в розмірі $361 млн, і всі його статті покращилися в порівнянні з травневими показниками. Баланс товарів вперше став позитивним. Загальмувався спад експорту та імпорту. Збільшення профіциту балансу послуг відбулося в основному за рахунок збільшення експорту комп'ютерних послуг (на 36,9% у річному вимірі). Другий місяць поспіль спостерігається приплив капіталу на фінансовий рахунок. Відбувається це завдяки прямим іноземним інвестиціям (материнські структури заводять кошти для докапіталізації своїх банків) і конвертації китайських юанів на суму $417 млн в рамках валютного свопу.

Наслідком цих процесів стало зростання профіциту зведеного платіжного балансу до $389 млн, що дозволило наростити міжнародні резерви України до $10,3 млрд або 2,2 місяців фінансування імпорту (безпечним для країни рівнем вважається 3 місяці).

Фінансування дефіциту держбюджету, за даними Нацбанку, здійснювалося за рахунок накопичених коштів на рахунках уряду і запозичень. При цьому наголошується, що позики усередині країни проводилися переважно для квазіфіскальних цілей, тобто вони безпосередньо не впливають на величину дефіциту бюджету. Так ОВДП випускалися головним чином для підтримки "Нафтогазу", банків та Фонду гарантування вкладів фізосіб.

В цілому на сьогодні стан держбюджету виглядає складним, а восени чекають нові великі витрати.

Наприклад, прем'єр-міністр Арсеній Яценюк говорить про необхідність накопичити 25 млрд грн для виплати енергосубсідій в четвертому кварталі. Немає коштів для створення в необхідному обсязі запасів газу на зиму. Якщо не буде досягнуто згоди про реструктуризацію зовнішнього боргу, то у вересні потрібно заплатити кредиторам $500 млн тощо. Новий транш кредиту МВФ ($1,7 млрд) швидше за все буде повністю зарахований до резервів, хоча уряд сподівається, що хоча б частина цих грошей йому дозволять витратити на оплату боргів. У той же час в парламенті вимагають підвищення соцстандартів раніше запланованого в держбюджеті терміну (тобто раніше 1 грудня).

Стан же зведеного бюджету (державного разом з місцевими) виглядає краще. У першому півріччі він був профіцитним (тобто доходи перевищили витрати). Профіцит склав 12,3 млрд грн проти 20,8 млрд грн дефіциту рік тому. Сталося це за рахунок зміни цього року порядку розподілу доходів між державою і регіонами, що дозволило істотно поліпшити стан багатьох місцевих бюджетів.

Виконання місцевих бюджетів

За перше півріччя до загального фонду місцевих бюджетів надійшло 45,5 млрд грн (без урахування трансфертів), що становить 617% річного обсягу надходжень, затвердженого місцевими радами. Це на 37,7% більше, ніж було рік тому за такий же період (у співставних умовах).

При цей надходження від прибуткового податку зросли на 116,2%, вони склали 23,6 млрд грн, досягнувши 54,3% річного планового показника. Надходження від плати за землю збільшилися в річному вимірі на 125,9%, склали 6,6 млрд грн або 57,4% планового річного показника. Доходи ж від податку на нерухомість взагалі перевищили річний плановий показник: 274,7 млн грн проти 226,2 млн грн. Ще 3,2 млрд грн надійшли від 5% податку на роздрібні продажі деяких підакцизних товарів.

Також місцеві бюджети отримали 77,7 млрд грн трансфертів, що склало 94,7% передбаченого за цей період, тобто уряд притримало поки близько 4,3 млрд грн. Говориться, що це зроблено тому, що Держказначейство не переказує кошти на окуповані території Донецької та Луганської областей.

Мінфін очікує надходження за підсумками року до загального фонду місцевих бюджетів 91 млрд грн, що на 17,4 млрд грн вище показників, затверджених місцевими органами влади.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
52,82
27,61
55,40
53,40
54,40
26,89
56,36
54,79
54,83
27,76
56,40
54,40
53,79
28,14
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,47
51,00
26,98
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63484.4

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3103.57

Litecoin (LTC)

79.18

Ripple (XRP)

0.5

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти