У сфері міжнародної торгівлі поступово набирає обертів економічний націоналізм, а роль транснаціональних компаній зменшується. Таку думку висловив екс-міністр агрополітики України, директор програми аграрно-індустріального розвитку Українського інституту майбутнього Олексій Павленко.
"Посилення цього тренда пов'язано з економічною політикою нового президента США (Дональда Трампа – Ред.), який оголосив своїм пріоритетом посилення протекціоністських заходів в торгових відносинах з іншими країнами", – написав Павленко на своїй сторінці в Facebook.
За словами екс-міністра, перш за все йдеться про дискримінаційні заходи щодо торговельних партнерів:
- дотримання національних стандартів у виробництві;
- конкретні санітарно-гігієнічні та екологічні норми, несумісні з нормами партнерів;
- стимулювання власного експорту з паралельним імпортозаміщенням;
- конкурентні девальвації;
- грошова експансія і т.д.
"Не дивлячись на це економічний націоналізм спрямований не тільки на встановлення обмежень зовнішнім контрагентам, а перш за все на підвищення конкурентоспроможності своїх підприємств шляхом субсидування і надання різних пільг", – вказує Павленко.
Протекціоністська політика національних урядів, насамперед розвинених держав, стає все більш інтенсивної: число дискримінаційних заходів у 2015 році на 50% перевищило аналогічний показник 2014 го, при цьому вже на початку 2016 року цю тенденція посилилася.
Найбільше вдаються до протекціонізму країни "Великої двадцятки", а безумовними лідерами є РФ і США.
"Якщо говорити про галузі, то ними є металургія, ринок транспортних засобів та устаткування, а також сільськогосподарської продукції. Зокрема, в більшості розвинених європейських країн діє потужна державна підтримка національного агросектору, що проявляється у фінансуванні аграріїв, наявності податкових стимулів, відшкодування експортних витрат тощо ", – зазначає Павленко.
Екс-міністр вважає, що якщо протекціонізм перетворюється з прихованою практики на відкриту економічну політику, то український уряд повинен розробити такі правила торговельної гри, які б надавали максимум преференцій саме вітчизняним виробникам.