Душогубка – так кажуть на автомобіль, що їздить по вулицях, чадить, й отруює повітря. Старе залізо на колесах і неякісний бензин щорічно стають причиною ракових захворювань у сотень тисяч українців. А так виглядає найстрашніший компонент шкідливих вихлопів – оксид азоту – саме він є смертельним канцерогеном, і винен у смерті людей, які дихають отруєним повітрям.
З 1 січня Україна ввела новий стандарт ЄВРО-5. Тепер не можна ввозити в країну авто старше п'яти років. І навіть нові автомобілі, які не відповідають жорстким екологічним нормам. Чи стане тепер наше повітря чистішим, і чи допоможе цей захід вижити українцям.
Стандарт Євро-5 – екологічний стандарт, що регулює вміст шкідливих речовин у вихлопних газах.
У Євросоюзі обов'язковий для всіх типів автомобілів з 2009 року (а з 2015-го там вже діє стандарт Євро-6)
Норми з викидів Євро-5:
СН (вуглеводні) до 0,05 г / км,
CO (чадний газ, окис вуглецю, оксид вуглецю або монооксид вуглецю – отруйний газ) до 0,8 г / км
NO (окис азоту, оксид азоту, нітрозил-радикал) до 0,06 г / км.
У цій будівлі – одна з найунікальніших лабораторій. Тут можна дізнатися – які речовини вивергає двигун вашого авто при спалюванні палива. За цими результатами і визначають екологічність машини. Давати "Євро" – чи не давати. Процедура займає менше півгодини.
У боксі для випробувань автомобілів на відповідність стандарту ЄВРО-5 умови повинні бути максимально наближеними до реальної їзди. Цей величезний вентилятор імітує повітря, що надходить – як на швидкості 160 кілометрів на годину, при цьому ведучий міст обертається на моделюючому роликовому стенді, а задній щільно затиснутий колодками – щоб автомобіль випадково не зрушив з місця. Нарешті, вихлопний газ ось по цьому рукаву потрапляє в систему відбору шкідливих речовин.
На спідометрі пройдено кілометр. З вихлопних газів беруться заміри. Смертельні для людини вуглеводень і оксид вуглецю – в простолюдді "ЦАШ" і "ЦО" – на вигляд, як звичайне повітря.
"Автомобілі завжди знаходяться там, де живуть люди. І відповідають десь за 80 відсотків викидів, які безпосередньо знаходяться в місті. І причому викиди – вони найбільш токсичні і найбільш канцерогенні", – говорить Володимир Агєєв, перший заступник директора Державного автотранспортного науково-дослідного і проектного інституту з наукової роботи.
5-тий стандарт діє в країнах Європи ще з 2009-го. Зараз у них вже Євро-6. На все – і ввезення, і експлуатацію. Тих, у кого машини старше – штрафують. До Білорусі без Євро-5 – теж не пустять. У Росії – під них вже і автозаводи перебудували.
"Ми в принципі – одна з останніх європейських країн, які вводять Євро-5", – говорить Сергій Боровик, директор з маркетингу групи компаній.
"Прийнявши норми Євро-5, ми трошки скорочуємо відставання. Якщо у нас раніше норми відставали на 10-15 років, то прийнявши євро-5, ми відстаємо на 5-8 років", – говорить Володимир Агєєв, перший заступник директора Державного автотранспортного науково-дослідного і проектного інституту з наукової роботи.
В Україні поки ввели обмеження на ввезення і виробництво. Останнє постраждає більше. З ринку підуть індійські вантажівки і шасі для наших автобусів, а також окремі моделі китайських малолітражок. Знято з конвеєра деякі вітчизняні автомобілі. Кількість продажів впаде, а ціни – підуть вгору – допускає економіст Ігор Гарбарук.
Що ж стосується старих машин – справа складніша. Адже і попередній стандарт Євро-4 – по суті, теж не дотримувався – наводить факти експерт авторинку Сергій Боровик.
"Від 20 до 30 відсотків всього б/в імпорту в Україну зараз – це автомобілі стандартів євро-0, євро-2, євро-3. У Україні в 15-му році вільно в'їжджав будь-який автомобіль. 90-х років випуску, 80- х років випуску ", – говорить він.
В Україні працюють десятки сертифікаційних центрів, приватних, недержавних, які вам там за 10-150 доларів намалюють сертифікат Євро-5 на будь-який металобрухт і автохлам.
У цих касетах – пробні фільтри. Там накопичуються частинки оксиду азоту – найнебезпечнішого компонента вихлопних газів. У нашому дослідженні – вписалися в норму.
Але в досвіді використовують еталонне німецьке паливо – ідеально чистий високооктановий бензин. На українських заправках такий не продається. Після використання вітчизняних марок фільтр виглядає – так. І це аналіз сертифікованого, нового легковика.
"Реально автомобілі мають більш низький екологічний рівень у середньому, і незадовільний технічний стан. А також разом з проблемою якості палива – все це носить істотний збиток життю і здоров'ю городян", – говорить Олексій Клименко, заступник завідувача лабораторії досліджень використання палива та екології.
Навіть у благополучній Європі від наслідків забруднення вихлопами гине людей у сім разів більше, ніж від аварій. Україна ж у рейтингу з двохсот країн входить у десятку з найвищою смертністю від отруєного отрутами повітря.
"Нас за останні 10 років мільйон людей померло від ракових захворювань. Ще більше людей померло від захворювань серцево-судинної системи. А це в першу чергу екологія", – говорить Сергій Боровик, директор з маркетингу групи компаній.
При цьому, на відміну від Європи, стандарт Євро-5 не стосується машин, які вже експлуатуються. Їздити можна на чому завгодно, заправлятися – чим попало. За вихлоп – ніхто відповідає.
"В Україні експлуатується більше десяти мільйонів автомобілів. Якщо це все структурувати відповідно до євро, то виявиться, що з цих десяти мільйонів всього лише близько одного мільйона – це будуть автомобілі віком до 5 років, тобто відповідають євро-5", – говорить Сергій Боровик, директор з маркетингу групи компаній.
Ефект заборони на ввезення і виробництво екологічно шкідливої автотехніки не такий вже великий – до українського автопарку, що чадить, за рік не додадуться кілька десятків тисяч нових і не дуже коптілок. На думку фахівців галузі і ринку, легше дихати на наших вулицях стане років через десять.
Цю та інші новини ви можете подивитися у випуску інформаційної програми "События недели" на каналі "Україна".