Тільки 20% українців довіряють фінансовим установам різних секторів. При цьому 73% громадян готові взяти кредит в банку або фінкомпанії лише в самому крайньому випадку. Такі результати дослідження озвучила заступник керівника проекту USAID "Трансформація фінансового сектора" Юлія Вітка.
В рамках дослідження вивчалася реклама та кредитні договори клієнтів, проводилися контрольні візити "таємних покупців", опитувалися українці-споживачі послуг фінустанов. Як з'ясували експерти, в 73,6% рекламних матеріалів взагалі не містять фінансової інформації, а 8,8% рекламували безвідсоткові кредити.
"Вивчення ринку, звичайно, проводилося до вступу в силу закону про споживче кредитування, який забороняє таку рекламу. Але навіть сьогодні я бачу подібні пропозиції на ринку", – зазначила Вітка.
Під час відвідування фінансових установ "таємними покупцями", дослідники виявили:
- в 68% випадках позичальникові не надавали письмову інформацію;
- в більш ніж 80% випадках основні умови надання кредиту озвучувалися усно;
- в 41% випадку у потенційних одержувачів кредитів фінустанови не цікавилися доходами громадян.
"Фінкомпанії і ломбарди найменше цікавилися документами на відміну від інших фінустанов. У таких установах видача кредитів схвалювалась частіше і швидше", – зазначила експерт.
Велику кількість порушень виявили перевіряючі і при вивченні договорів споживчого кредитування. Так, 33% документів не містили детальної інформації про сукупну вартість кредиту. У 17% договорів не було графіка платежів, а в ще 54% договорів знайшли прописані умови, які порушують права позичальника на дострокове повернення кредиту.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
"У багатьох договорах містилася хоча б одна норма, яка суперечить законодавству. А часто таких норм було і більше", – підкреслила Юлія Вітка.
Наступний етап вивчення ринку планується провести до кінця 2017 року. І цього разу будуть дізнаватися, як фінансовий ринок виконує вимоги закону про споживче кредитування.
Нагадаємо, в липні в Україні набрав чинності новий закон "Про споживче кредитування". Документ заборонив вказувати в рекламі неправдиву інформацію про нульові процентні ставки, крім того, фінансові установи зобов'яжуть перевіряти платоспроможність своїх клієнтів.
Читайте також:
- В Україні нова афера зробила боржниками вже десятки осіб
- НБУ спростив отримання кредитів від міжнародних фінансових організацій
- В Україні почали видавати в п'ять разів більше "теплих кредитів"
- На реконструкцію Одеси хочуть взяти кредит в 1 млрд грн: на що підуть гроші
- Японія надала Україні 2 млрд доларів допомоги
- Чи зможуть українці купувати житло за ціною оренди: що означає запуск лізингу і як це буде працювати