Українські дороги: що робить "Укравтодор" для боротьби з ямами

21 Березня 2017, 07:52

Площу ям на дорогах України оцінюють в 12-18 кв. км – приблизно така площа м. Жмеринки на Вінниччині

 

<p style="text-align: justify;">В Україні 95% доріг зношені. Фото: Г. Салай, "Сегодня"</p>
В Україні 95% доріг зношені. Фото: Г. Салай, "Сегодня"

В Україні з кожним роком ям на дорогах стає все більше. Дорожники пояснюють все складними зимами і браком грошей. Тим часом загальна площа дорожніх ям в країні досягла площі міста Жмеринки на Вінниччині – 18 кв. км. 2017-го на ямковий ремонт виділять 2 млрд гривень – але чи вистачить їх? Сайт "Сегодня" розбирався, чому Україна не може відмовитися від ямкового ремонту і що робить "Укравтодор", щоб привести дороги країни в порядок.

Чому на українських дорогах стільки ям?

Зима, вантажівки і брак грошей – головні причини ям на дорогах. Коли вода проникає в асфальт і замерзає, то руйнує його. За словами в.о. голови "Укравтодору" Славомира Новака, наприклад, цієї зими температура 53 рази "йшла" нижче нуля.

"Це була найскладніша зима за останні роки – більше ніж 50 переходів" через нуль". Кожен знає, що відбувається з водою при мінусовій температурі. Дорожники стверджують, що головний ворог доріг – саме вода при мінусовій температурі".

Ще одна причина появи ям – великовагові фури. За даними Міністерства інфраструктури, тільки 26% доріг в Україні можуть витримати вагу 36 тонн. Більшість трас розраховані на вагу до 24 тонн, що підходило під норми минулого століття. Зараз нашими дорогами їздять фури вагою від 35-40 тонн. До 2016 року в Україні практично не проводився ваговий контроль, хоча він і декларувався законом. В "Укравтодорі" тільки працюють над тим, щоб підвищити штраф за надмірну вагу і посилити контроль. Морози і вантажівки призвели до того, що 40% доріг в країні повністю знищені і їх потрібно відбудовувати з нуля.

До того ж з 2013 року в країні все більше ям залишалися без ремонту: 2013-го в Україні не відремонтували 0,3 кв. км ям, а 2016-го – 4,6 кв. км. За оцінками Укравтодору, цього року без ремонту залишиться 6,6 кв. км – це більше, ніж площа м. Чопа в Закарпатській області – найзахіднішого міста України.

За словами керівника "Укравтодору", грошей цього року вистачить тільки на половину ям – 6 кв. км з 12-ти. До квітня, прогнозують дорожники, площа ям збільшиться до 18 кв. км. "У нас на ямковий ремонт цього року – 2 млрд грн. Цього вистачить на відновлення 5-6 кв. км доріг", – зазначає Новак.

Читайте також: 10 фактів про українські дороги, про які ви не знали

Чи потрібно відмовлятися від ямкового ремонту?

Розрізняють поточний, середній і капітальний ремонти доріг. При поточному ремонті усувають тріщини, вибоїни, просадки, хвилі і напливи на покритті. Середній ремонт дороги включає в себе заміну зношеного шару покриття, просадок і проломів – при цьому покриття з пошкодженням знімають і кладуть нове. Капітальний ремонт – це відновлення дороги зі зняттям або з використанням старого асфальтобетону як основи.

Ямковий ремонт належить до аварійного. Він робиться, щоб уникнути аварій на дорогах. Але в Україні більшість доріг ремонтують ямковим ремонтом. Однак латати ями і вважати, що на цьому ремонт дороги закінчено, не можна, каже колишній директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього господарства та автотранспорту Міністерства інфраструктури Роман Хміль.

"Ямковий ремонт – неефективний. Минулого року австрійські експерти провели дослідження і констатували одну просту річ: якщо більше 10% поверхні дороги пошкоджені, економічно доцільніше робити поточний середній ремонт: відразу знімати п'ять сантиметрів асфальту і ремонтувати так званими картами всю поверхню. Але і від ямкового ремонту як аварійного відмовлятися не можна. Якщо утворилася велика яма, щоб не закривати дорогу взагалі, потрібно провести аварійний ямковий ремонт, щоб вона не стала причиною аварій. Але у нас, замість того щоб робити поточний, середній ремонт, всі гроші кидають на ямковий", – говорить Хміль.

Ямковий ремонт – тимчасовий захід, розрахований максимум на рік і є частиною поточного ремонту. Якщо ремонт робиться "картами" – тобто вирізається частина покриття і лягає новий шар, він може прослужити до чотирьох років. Навіть якщо "латка" зроблена якісно, з часом навколо неї утворюються тріщини.

"Від ямкового ремонту слід відмовитися. Скупий платить двічі – один середній ремонт дешевше, ніж щорічний ямковий", – додає експерт.

Очоливши "Укравтодор", колишній міністр транспорту Польщі Славомир Новак пропонує відмовитися від ямкового ремонту і перейти на поточний і середній. Восени 2016 року його назвав ямковий ремонт джерелом розкрадання коштів з бюджету. Зараз Новак вважає такий вид ремонту єдиним виходом для забезпечення безпечного пересування по дорогах. За його словами, за кошти, завдяки яким "латаються" ями, можна або якісно відремонтувати 400 км доріг, або забезпечити проїзд по 30 тис. км, закривши ями.

"Це певний український експеримент. Ймовірно, це пов'язано з тим, що дорожня галузь України недофінансовувалася протягом багатьох років. Винятком були два роки підготовки до Євро-2012, коли на цю сферу витрачалися великі гроші. Але понад 20 років коштів хронічно не вистачало. Я не критикуватиму своїх попередників. Ямковий ремонт – це винахід, призначений для того, щоб хоч якось можна було пересуватися дорогами. Звичайно ж, якість українських доріг, м'яко кажучи, незадовільна", – зазначив голова" Укравтодору".

Ямковий ремонт дороги в м. Сміла, Черкаська область. Відео: goo.gl/TTjcsZ

"Що б кожен з вас зробив, якби був керівником" Укравтодору" – волів би зробити нормальний поточний ремонт 400 км доріг чи забезпечити проїзд по 30 тис. км доріг? Відповідь очевидна: це менше зло", – додав Славомир Новак.

Читайте також: В Україні зростають продажі автомобілів: які машини і за скільки купують українці

Хто відповідає за ремонт доріг

В Україні загальна протяжність доріг – 430 тис. км. З них 170 тис. км загального користування та 260 тис. км комунальних доріг. Дороги загального користування в Україні діляться на міжнародні, національні та місцеві і фінансуються з держбюджету. За їх ремонт відповідають облавтодори. За комунальні дороги – вулиці міст та інших населених пунктів – несе відповідальність місцева влада.

Зараз фактично "Укравтодор" контролює якість ремонту і будівництво доріг через свої підрозділи. Але в держкомпанії вважають, що контролювати шляховиків стали більше з переходом на закупівлі в ProZorro. З 2017 року контроль ремонтних робіт почали передавати незалежним інженерам-консультантам за системою FIDIC. 30 грудня 2016 року прем'єр-міністр Володимир Гройсман підписав постанову про застосування системи для всіх дорожніх робіт в Україні. Контроль за стандартами FIDIC 2017 року проводитимуть тільки при будівництві доріг, реконструкції та капітальному ремонті, а з 1 березня 2018 року вимога поширюватиметься і на роботи з поточного ремонту.

"Міжнародний контроль якості FIDIC відтепер є обов'язковим для здійснення технічного нагляду за ходом виконання ремонтно-будівельних робіт на українських дорогах. Замовники дорожніх робіт – служби автомобільних доріг в областях, підлеглі "Укравтодору", будуть зобов'язані залучати до таких робіт інженерів-консультантів, які мають сертифікат FIDIC", – зазначив міністр інфраструктури Володимир Омелян.

До обов'язків незалежного інженера-консультанта входитимуть проведення контролю якості робіт, витрат матеріалів, контроль за усуненням дефектів.

Але якість доріг в містах та інших населених пунктах контролює тільки місцева влада, тому в "Укравтодорі" просять активістів самостійно стежити за чиновниками в містах і селах.

 

Ви зараз переглядаєте новину "Українські дороги: що робить "Укравтодор" для боротьби з ямами". Інші Новини транспорту дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Віталій Андронік

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...

Комментарi

залишилось символів: 1000 Правила коментування