Владика Климент: Називати себе православним християнином і бути їм – це не одне і теж. Христос ніколи не вчив вбивати

Владика Климент, коли в країні війна і наші люди гинуть, не можна спокійно на це дивитися. Наш народ відчуває скорботу, гнів, ненависть, зневіру... І ситуація тільки погіршується. У той же час на церковному рівні різні конфесії по-різному оцінюють ситуацію, і така розбіжність ще більше підігріває градус ненависті в суспільстві. Як ви дивитеся на цю ситуацію? Що може зробити церква, щоб дати людям надію?

Я б хотів почати з екскурсу в історію. 2000 років тому людство дуже напружено чекало пришестя у світ Спасителя. Багатьом здавалося, що прийде цар, який озвучить якусь доктрину і дозволить іудеям досягти політичної самостійності. У той час для людей було важливо відстояти свої права, зробити так, щоб, врешті-решт, Палестина позбулася римського панування. Загалом, було якесь уявлення про прийдешнього Христа. Але воно виявилося зовсім не схожим на Того, Кого іудейські пастухи побачили народженим в Віфлеємському вертепі. Старий Завіт знає моральний закон "око за око" і "зуб за зуб". Цей принцип врівноважує поняття справедливості і помсти. По-іншому просто не можна було підтримувати соціальну стабільність в суспільстві, що складається з жорстоконравних людей, що жили до Нашої ери. А коли Христос вийшов на своє служіння, то виголосив такі слова, які багатьох шокували. Він не просто сказав про те, що помста не повинна бути присутня в людському суспільстві. Він дав заповідь любити своїх ворогів. І вже більше двох тисяч років саме ці слова по відношенню до своїх ворогів є показником того, наскільки людина приймає у своє серце Христа і його вчення. Коли ми говоримо про місію церкви в сучасному світі, то повинні пам'ятати, що церква – це не політична організація, вона не є якимось соціальним інструментом, за допомогою якого можна досягати тих чи інших економічних, соціальних чи політичних результатів. Вона покликана говорити і робити те, що говорив і робив Христос.

Реклама

Сьогодні, в ситуації протистояння і загальної агресії дуже важливо пам'ятати і дотримуватися слів Христа. Наш Бог завжди говорив про любов до ближнього. І на питання – "Хто мій ближній?", Він притчею пояснив, що ближнім є не тільки родич або друг, але будь-яка людина, який зустрічається з нами на життєвому шляху. І більше того, Господь вказав, що любов не має обмежень, вона особливо повинна простягатися навіть на ворогуючих і тих, що кривдять. Така любов аж ніяк не є проявом слабкості, пасивності чи зради. Вона є силою, якою Христос переміг все зло світу. Інакше б церква нічим не відрізнялася від будь-якої політичної організації. Ми знаємо, що були різні політичні лідери, різні державні устрої, і вони, як калейдоскоп, змінювали один одного на історичному майданчику. А Євангеліє дві тисячі років залишається дієвим. Воно є тією силою, яка, не дивлячись ні на що, перетворює весь світ і кожну людину, що живе  ньому.

 

Напевно, складно прийняти ці слова, коли бачиш моторошні кадри загиблих, коли частини тіла лежать на асфальті. Коли ці нелюди копаються в особистих речах наших солдатів і фотографуються на фоні тіла з фотографією близьких... Ви мене вибачте, але це точно не про любов... Та й миритися з цим складно...

Реклама

Ми зараз з Вами говоримо про наше суспільство. З одного боку ми повинні зрозуміти, чому воно таке і чому в ньому стало можливим все те, про що Ви говорите. А з іншого боку у Вашому питанні звучить претензія – чи є місце для Бога в такому суспільстві? Думаю, всім зрозуміло, що причина моторошної трагедії на Сході України не одна. Цілий комплекс чинників породив це кровопролиття. Іноді можна зустріти спрощений погляд на цю трагедію. Але так не буває – життя набагато складніше. Я задаюся питанням: "Чому православні християни вбивають православних християн?" Називати себе православним християнином і бути їм – це не одне і теж. Християнин – це учень Христа. А Христос ніколи не вчив вбивати. І навіть більше того, як каже Євангеліє, Бог віддав перевагу віддати Сина Свого Єдинородного, щоб ніхто з людей не загинув, але мав життя вічне. Тому мені складно говорити про християнство тих людей, які розпалюють вогонь війни.

А без Христа людина дуже мало чим відрізняється від тварини. Часом навіть гірше звіра стає. Яскравий приклад – святий князь Володимир Хреститель. До прийняття християнської віри цей лютий язичник не знав міри ні в пристрастях, ні в нещадності. Але Хрещення абсолютно його змінило. Навчившись християнській вірі, князь Володимир все життя присвятив справам милосердя і виправленню колишніх гріхів. Так велів йому Бог. Він сам про себе говорив: "Я був звір, а тепер людина". Приклад Володимира Хрестителя може відкрити нам очі на духовний сенс всього, що відбувається. Можна носити на собі хрестик, можна в церкві свічки ставити, але цього буде не достатньо. Щоб стати людиною, треба жити так, як вчить Євангеліє.

Ми зараз живемо в дуже складний час, і ситуація, пов'язана з війною, описується не тільки статистикою – скільки загинуло і скільки вижило. У неї будуть дуже серйозні віддалені наслідки, пов'язані з найтяжчими психологічними травмами. Без участі церкви буде дуже складно повернути людей, що пройшли жахи війни, до спокійного життя. Найчастіше причиною неадекватної поведінки, про яку Ви говорили, є свого роду психічна інвалідність, скаліченість душ тих, кого поранила війна. Не секрет, що у багатьох учасників бойових дій в Афганістані крізь десятиліття проявляється поствоєнний синдром. І якщо сьогодні в пресі звучать дані про те, що в Афганістані наших солдатів загинуло набагато менше, ніж втрат серед мирного населення та військових на Донбасі, то з жахом можемо уявити наслідки для тих наших співвітчизників, які бачили ці жахи війни, і тепер, дасть Бог, повернуться цілими і живими у свої сім'ї. А що говорити про дітей?! Що через десятиліття принесе їх пам'ять?!

Реклама

 

Так, тема дітей війни – це болюче питання...

Ця проблема пов'язана не тільки з дітьми, які на Донбасі, а й з тими, хто залишилися сиротами, поховавши своїх батьків, з тими, хто зустрів свого батька скаліченим в цій війні. І ці діти будуть передавати своїм дітям розповіді про війну і робити свої інтерпретації про те, що зараз відбувається. Ми пам'ятаємо, як було після Другої Світової – діти тієї війни крізь десятиліття розповідали своїм онукам про її жахи. Після всього, що відбулося, і навіть після підписання якого-небудь договору, наївно припускати, що все почнеться з нового аркуша. Потрібно чудо для того, щоб у нашій країні запанував мир, щоб зупинилися відцентрові процеси, які оголилися в деяких регіонах. Саме церква сподівається і молить Бога про диво. І віра є найважливішим чинником у здійсненні цього дива. Наша країна може більше, ніж якась інша, є доказом того, що багато чого в її історії стало можливим завдяки диву. І сьогодні якраз та ситуація, такий історичний період. Сьогодні ми всі складаємо іспит того, наскільки сильна наша надія на Господа.

 

Для мирської людини, навіть віруючої, не зовсім зрозуміло, як це?

Це все дуже просто. Наведу такий приклад. У минулому році, коли було особливе для нашого народу свято Покрови Пресвятої Богородиці, я їхав на богослужіння в один з київських храмів. І трохи запізнився з причини того, що одна з центральних вулиці була перекрита протестувальниками. Вони збиралися блокувати адміністративну будівлю з якимись політичними вимогами. І мені стало наскільки сумно від цього. Сумно і не тому, що люди домагаються своїх прав. А тому, що замість того, щоб в цей великий день всім разом прийти в храм і попросити у Богородиці захисту, люди виявилися зайняті зовсім іншим. Одного разу я був у Грузії, спілкувався з місцевими жителями. Одна жінка сама підійшла до мене і сказала, що дуже співчуває всім, хто відчуває біду в Україні. Вони теж переживали цього, але пройшло все швидко, тому що коли страшні події прийшли до них у будинок, вся Грузія прийшла в храм, а коли в Україні це все сталося, то всі пішли куди завгодно, тільки не в храм. Виходить, що ми забули, звідки людина має всі блага, у кого треба просити допомоги. Це матеріалістична свідомість – спадщина ще недавнього минулого. Вона проявляється в політиці і настроях народу. У цей рік тисячоліття князя Володимира Хрестителя дуже важливо згадати про те, хто ми такі. Згадати, що князь Володимир разом із християнством дарував нам силу, яка перетворює будь-яке суспільство, врегулює будь-які конфлікти. Усі, хто взяв у серці Христа, стають по справжньому щасливими і умиротвореними. Ще багато років тому Серафим Саровський сказав – стяжай дух мирний, і навколо тебе спасуться тисячі. Ми сьогодні дуже хочемо, щоб врятувалися тисячі людей, але очевидно, якщо цього не відбувається, значить, серед нас немає тієї людини, яка б здобував дух мирний.

 

Отець Мелхиседек, який надавав духовну підтримку людям під час Майдану, тепер став об'єктом уваги СБУ через заклики не брати в руки зброю. Чи, з вашої точки зору, в цьому політичне підґрунтя?

Мені невідомі випадки будь-якого відкритого переслідування отця Мелхиседека. Він священнослужитель і громадянин України. І в цьому сенсі він несе відповідальність за свої слова і як громадянин України, і як священнослужитель. Якщо його совість посуває його вийти на вул. Грушевського, він вийшов туди не тільки як громадянин України, але і як священнослужитель. Переконаний, що така мотивація керує ним і сьогодні.

(Нагадаємо, 21 січня 2014 отець Мелхиседек, а також ще два ченці Української православної церкви вийшли на вул. Грушевського та встали між мітингувальниками і "Беркутом", взявши на себе роль миротворців. За словами отця Мелхиседека, до такого рішення його спонукало те, що тоді пролунав заклик дати людям в руки зброю. "Це був останній крок перед прірвою. Не залишалося іншого виходу – вийти на нейтральну зону на Грушевського, попередити всіх про те, що нас чекає щось дуже страшне, і закликати до миру", – розповів він)

Те, в чому його звинуватили деякі ЗМІ – це його пост в Facebook. Мені складно говорити про те, чи існують в нашому законодавстві норми, що визначають юридичні наслідки висловлювань в Facebook. Однозначно, записи в соціальних мережах не є абсолютним аналогом проповіді, яку вимовляє священик з церковного амвона. Думаю, що його совість змушувала поділитися своїми переживаннями. Традиції демократичного суспільства не мають на увазі переслідування людини за його громадянські переконання.

В Україні з'являються повідомлення про підпали і захоплення храмів, побиття священиків. З чим ви пов'язуєте такі дії, чи є вони спробою перевести храми під іншу юрисдикцію?

Ситуації, пов'язані із захопленням храмів характеризують рівень релігійної толерантності в різних областях України.

 

Де відбувається більшість таких випадків?

На сьогоднішній день це найчастіше відбувається в Рівненській області.

 

Чому саме в Рівненській області?

Багато, напевно, причин для цього. Але очевидно, представники місцевої влади обрали для себе позицію в державно-церковних відносинах, спрямовану на конфронтацію і розпалювання міжконфесійної ворожнечі. Як можна без підтримки влади допустити, щоб хтось, наприклад, прийшов і випиляв в храмі замок в 6 ранку, захопив не тільки будинок, а й ікони, церковні речі, особисті речі священика і не боявся законних наслідків такого вчинку? Думаю, складно собі уявити щось подібне з будівлею, наприклад, якої-небудь обласної адміністрації. Це хіба спосіб з'ясування відносин у ХХІ столітті? З такою поведінкою ми можемо себе називати європейською державою?

Всі ці захоплення не є масштабним явищем. З 13 тисяч парафій Української православної церкви насправді в Київський патріархат перейшли до десятка. Деякі перебувають у стані судових розглядів і інш. Але сам прецедент кричущий в сенсі способів, які використовуються. Це схоже на піар-хід, який іноді використовують люди в шоу-бізнесі для того, щоб підвищити увагу до своєї персони. Коли неможливо це зробити позитивними методами, спеціально роздувають якийсь конфлікт, і всі звертають на це увагу. Виникає ефект присутності, і всі думають, що це насправді це якесь значуще явище. Спроб захоплення храмів було багато, і в тій же Рівненській області. Але здійснити їх вдалося в одиничних випадках.

Це говорить про те, що вірні нашій церкві абсолютно чітко визначилися зі своїм релігійним вибором. І насильно, за допомогою зубил, арматури цей вибір не змінити. У тому числі і за допомогою якихось молодиків, яких не можна назвати інакше, ніж "тітушки", які в балаклавах, без розпізнавальних знаків блокують доступ бабусям в храм. Українська православна церква, хотілося б комусь чи ні, домінуюча конфесія в Україні. Вона становить 70% від усіх православних в Україні.

 

Як ви оцінюєте ситуацію на даний момент, вона стабілізувалася?

Вона не стабілізувалася. У нас за останній рік тільки в Києві скоєно 7 підпалів храмів. І міліція не розслідувала жодного. Тільки у випадку з одним із підпалів, коли ОБСЄ безпосередньо втрутилася в ситуацію, міліція дала відповідь, що кримінальну справу закрито за відсутністю складу злочину. Тому, що не було знайдено доказів, які б вказали на конкретного виконавця цього злочину. Але вівтар був спалений, була знайдена, кинута в нього, пляшка із запальною сумішшю.

 

Як ви вважаєте, чи здійснюється тиск з метою не допустити розслідування таких злочинів?

Мені не хотілося б так думати. Але якби був підпал не церкви, а, приміром, майна якого-небудь чиновника, швидше за все, такого формулювання не було б достатньо для закриття кримінальної справи.

 

Чому рішення про позбавлення пільг на землю в Києві було настільки виборчим – воно торкнулося тільки УПЦ?

Ця ситуація очевидна. Ми пам'ятаємо, коли приймалося це рішення. Коли Хрещатик перекрили вчителі, лікарі, працівники соціальної сфери і вимагали збереження своїх соціальних пільг. Щоб відвернути увагу, замилити очі, деякі популісти, яких у Київраді багато, вирішили поспекулювати на релігійній тематиці. Неначе цим депутати вирішили соціальні проблеми Києва.

Зараз така тенденція: коли потрібно відволікти суспільство від соціальних проблем, починається розпалювання міжконфесійної ворожнечі.

 

Чи є кричущі випадки тортур, вандалізму?

Бог милував. Але сама ситуація, наприклад, коли храм у Бабиному яру не тільки підпалили, а зняли на відео і виклали відео в Youtube, дуже страшна. Вона не нешкідлива сама по собі. Це маленький дерев'яний храм, і туди не так багато людей приходить в порівнянні з іншими соборами.

Але 100 років тому в нашій країні це вже було. І тоді теж були люди, які палили храми, скидали хрести з куполів, оскверняли вівтарі. Це, звичайно, закінчувалося не тільки оскверненням храму, це закінчувалося і вбивствами священнослужителів, вбивствами людей віруючих, які відстоювали храми, не давали їх спалювати і закривати. Це все в нашій історії вже було і достатньо описано. Люди старшого віку пам'ятають сумні історії, які були пов'язані з людьми, що займалися таким богоборством. Що було з ними, з їхніми родинами.

Коли в мене запитують, як я ставлюся до того, що храми палять... Ну як я можу ставитися? Я як будь-яка цивілізована людина маю до цього однозначне ставлення. Але як віруюча людина я відповідаю: мені не стільки самого храму шкода, скільки глибоко шкода тих, хто цим займаються. Мені шкода до сліз їх, їхніх батьків, їхніх дітей. Ці люди настільки одержимі якоюсь сатанинською злістю, що зробилися сліпими і глухими. Вони не бачать абсолютно чітких наслідків, які їхні дії будуть мати як для них, так і для всієї країни. Бо це вже з нашим народом було з історичною точністю.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Допомога під час війни
Більше новин
Love is...💙💛
Подорожуй Україною
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
"Разом нас багато"
Нас не подолати
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
Кулінарний майстер-клас
Що приготувати?
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
Рейтинг популярності
Наші спортсмени в Instagram
1
Василь Ломаченко Василь Ломаченко
2157К
2
Олександр Усик Олександр Усик
1698К
3
Олександр Зінченко Олександр Зінченко
1660К
4
Андрій Шевченко Андрій Шевченко
1150К
5
Володимир Кличко Володимир Кличко
1021К
6
Еліна Світоліна Еліна Світоліна
871К
7
Андрій Лунін Андрій Лунін
658К
8
Віталій Кличко Віталій Кличко
515К
9
Дар'я Білодід Дар'я Білодід
496К
10
Юлія Герасимова Юлія Герасимова
449К
У кого найбільший прогрес
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,24
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
28,97
59,99
57,99
57,99
28,98
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,21
51,06
26,81
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63728.16

Binance Coin (BNB)

611.13

Dogecoin (DOGE)

0.15

Litecoin (LTC)

83.6

Theta (THETA)

2.41

Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Love is... 💙💛
За що ми любимо Вінницю
Водонапірна вежа

Водонапірна вежа

Фонтан «Roshen»

Фонтан «Roshen»

Вареники з вишнею

Вареники з вишнею

Double-decker

Double-decker

Готель «Савой»

Готель «Савой»

Вiдвiдати мiсто після перемоги

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти