Турбуватися і переживати корисно. У своїй новій статті професор психології з Каліфорнійського університету Кейт Суїні стверджує, що у занепокоєння є інша, позитивна сторона. Незважаючи на свою негативну репутацію, занепокоєння не завжди є руйнівним. У нього є і мотиваційні переваги, а іноді воно діє як емоційна "подушка безпеки", пише likar.info.
У своїй останній статті Суїні розкриває роль занепокоєння в мотиваційному, профілактичному і захисному поводженні і пояснює, як воно допомагає нам уникати неприємних ситуацій. Суїні вважає, що занепокоєння пов'язане з одужанням після травматичних подій, адаптований підготовкою і плануванням, а також відновленням після депресії. Більш того, люди, які часто відчувають сильне занепокоєння, часто краще виконують поставлені завдання (в школі або на робочому місці), шукають і знаходять більше інформації у відповідь на стресові події і краще справляються з вирішенням багатьох проблем.
Занепокоєння як мотиватор
Вчені вивчили мотиваційну силу занепокоєння і виявили її зв'язок з профілактичним здоровим поведінкою, наприклад, з використанням ременів безпеки. В одному з досліджень було доведено, що саме почуття занепокоєння щодо можливого раку шкіри спонукає людей користуватися сонцезахисними кремами. Це ж занепокоєння змушує людей обстежуватися в лікарнях, контролювати стан здоров'я і регулярно проходити мамографію.
Є приклади більш тонкого взаємозв'язку між занепокоєнням і превентивною поведінкою. Жінки, які повідомляють про помірний неспокій, в порівнянні з жінками, які відчувають відносно низький або високий рівень занепокоєння, частіше роблять скрининги на рак. Схоже, що занадто сильне або слабке занепокоєння може перешкодити мотивації, в той час як помірне, навпаки, мотивує, що не вганяючи людини в ступор.
Існує три пояснення мотивуючого ефекту занепокоєння:
- Занепокоєння служить сигналом того, що ситуація серйозна і вимагає дій. Люди використовують свої емоції як джерело інформації при винесенні суджень і рішень;
- Турбота про стресори (факторі, який викликає стрес) утримує стрес на передньому плані свідомості і спонукає людей до дії;
- Неприємне відчуття неспокою спонукає людей знаходити способи його зменшення.
Навіть якщо зусилля щодо запобігання небажаних результатів не приносять користі, занепокоєння може підштовхнути до активних дій з пошуку "плану Б" в разі поганих новин.
Занепокоєння як "подушка безпеки"
Занепокоєння, виконуючи роль емоційного орієнтира, може виявитися корисним і для емоційного стану. На тлі занепокоєння будь-яке інше почуття виглядає більш контрастним. Іншими словами, задоволення, яке отримує від хорошого досвіду, посилюється, якщо йому передує поганий досвід.
Якщо почуття занепокоєння про майбутнє результаті досить сильне і неприємне, емоційний відгук на результат, який ви в кінцевому рахунку відчуєте, буде здаватися вам більш приємним в порівнянні з попереднім, тривожним станом.
Дослідження Суїні підтверджує роль занепокоєння як "емоційної подушки безпеки". Оскільки люди готуються до гіршого, вони песимістично дивляться на ситуацію, щоб пом'якшити потенційне розчарування, що, в підсумку, може посилити захоплення чи радість, якщо все вийде добре. Таким чином, і радісна, і тривожна людина отримує емоційний виграш після того, як ситуація вже вирішилася.