Еволюція київських маршруток: спочатку проїзд коштував в рази дорожче метро, а зручностей завжди було замало

19 Лютого 2017, 10:00

Зараз в Києві працює 30 приватних перевізників і дві тисячі одиниць рухомого складу

<div id="gt-res-content">
<div id="gt-res-dir-ctr" class="trans-verified-button-large" dir="ltr"><span id="result_box" class="short_text" lang="uk"><span>Нові</span> <span>"</span><span>Отамани</span><span>"</span> <span>з</span> <span>європейським</span
Нові "Отамани" з європейським

На початку січня кияни та жителі передмістя були обурені неприємною новиною - черговим подорожчанням проїзду в міських і обласних маршрутках. Жителі передмістя, де проїзд зріс на 3 гривні, оголосили приватним перевізникам справжню війну. Люди почали перекривати дороги, вимагаючи від влади знизити ціну на проїзд, пустити сучасні буси або взагалі відмовитися від маршруток.

"Сегодня" вирішила згадати, які ціни на проїзд були в попередні роки і які маршрутні намиста колесили по дорогах столиці та світу
.

ВІД ТІСНИХ ГАЗЕЛЕЙ ДО "ОТАМАНІВ" З КОНДИЦІОНЕРАМИ

У 60-х роках жителі Києва отримали новий вид транспорту - маршрутні таксі. Перші на дороги виїхали буси РАФ-977 "Латвія". Незважаючи на низький клас авто і вартість проїзду в 20 копійок (жетон в метро коштував 5 коп.), маршрутки користувалися популярністю, їздили у віддалені райони. До кінця 80-х років в столиці вже було 28 маршрутів (62 мікроавтобуса) з проїздом по 15 копійок, а РАФи змінили новіші моделі. Проіснували вони до розвалу СРСР.

new_image17_10

1960—1980-і. Їздили РАФи "Латвія"

new_image8_99

1996. Виїхали міжміські "Ікаруси"

ЖОВТІ ГАЗЕЛІ. Відродження маршруток як додаткового виду транспорту з новою силою почалося в середині 90-х, коли громадський транспорт переживав не найкращі часи. У 1996 році в якості маршруток на маршрути кинули навіть великі автобуси ЛАЗ і "Ікарус". У 1997 році з'явився перший приватний автоперевізник "Автосвіт", що заповнив своїми жовтими "ГАЗелями" (близько 200 бусів) весь Київ. Проїзд в них коштував 50 копійок. В одній могли їхати 12-13 осіб тільки на сидячих місцях, але пасажири примудрялися їхати стоячи, зігнувшись у три погибелі.

new_image9_71

1997. "ГАЗелі" "Автосвіта"

new_image7_124

1999. Перші "Богдани" А091

ІНОЗЕМЦІ І "ДЕЛЬФІНИ". Вирішити проблему дискомфорту поїздок допомогли "рідні" і знайомі кожному пасажиру перші "Богдани", а пізніше БАЗи - "Дельфіни", названі так через свій смішний вигляд. У них вже можна було їхати стоячи! Ці мікроавтобуси курсують в якості маршрутних таксі і по сей день в різних містах України. На початку 2000-х в якості маршруток почали випускати беушні німецькі "Мерседеси" і французькі "Пежо". Імпортні буси протрималися на маршрутах недовго, і незабаром їх замінили більш сучасними "Богданами", ЗАЗами і БАЗами.

new_image_325

2000. Німецькі "мерси"

new_image11_52

2002. Комфортні БАЗи А079

new_image6_139

2003. Смішні БАЗи "Дельфін"

БУМ НА ПЕРЕВЕЗЕННЯ. За словами директора компанії-перевізника, який вам "Політех Авто" Миколи Бацана, бум на маршрутні таксі припав на початок 2000-х. "Комунальний транспорт як і раніше знаходився в занепаді, і маршрутки виконували головну транспортну функцію, довозять пасажирів до станцій метро. В столиці діяло близько двохсот приватних компаній-перевізників – це п'ять тисяч і машруток", – говорить Бацан. В середині двохтисячних всенародна любов до маршруткок почала різко згасати. Перевізники підняли ціну на проїзд з 50 копійок до 75, а пізніше і до двох гривень, а пасажири скаржилися на поганий техстан бусів, часті аварії і непрофесіоналізм водіїв. Влада почала заявляти, що викорінить маршрутки в Києві, мовляв, як доптранспорт вони не потрібні. Чиновники посилили вимоги до перевізників, і багато компаній почали закриватися.

new_image15_06

2005. Наші ЗАЗи "I-van"

new_image5_175

2012. Нові "Отамани" А093

new_image4_214

2016. Сучасні "Атамани" А092Н6

В МАЙБУТНЬОМУ. Зараз в Києві працює 30 приватних перевізників і дві тисячі одиниць рухомого складу. І судячи з усього, вони ще довго буде перевозити киян. На зміну застарілим "Богданам" почали приходити сучасні "Отамани" стандарту Євро-5, обладнані системою опалення та кондиціювання, низькою підлогою, місцем для інвалідного візка і світлодіодним табло спереду і збоку автобуса. "В Європі вже давно їздить транспорт стандарту Євро-6. Це сучасні, безпечні і екологічно чисті буси. Рано чи пізно ми також перейдемо на європейські стандарти", – говорить Бацан.

ЛЕГЕНДА: ДАРУВАВ ЦУКЕРКИ І ПОСМІШКУ

Найвідомішим водієм маршрутки залишається киянин Олександр Остапенко. Він завжди сідав за кермо при повному параді – в костюмах-трійках з краватками-метеликами, фраках, циліндрах і білих рукавичках. Пасажирам Олександр Володимирович роздавав цукерки, проводив короткі екскурсії під час поїздки, читав вірші, в салоні його буса завжди було ідеально чисто, а біля входу висіли годинник у формі сердечка і маленьке дзеркало, щоб пасажирки могли поправити зачіски. Однак з маршруту водієві довелося піти кілька років тому – роботодавцю чомусь не подобався "театр в автобусі". Зараз водій в метелику працює двірником і знімається в кіно, але своїм образам не зраджує. Навіть підмітати вулиці Олександр Володимирович виходить в білому фраку і рукавичках.

new_image14_19

За роботою. Олександр Остапенко завжди був при повному параді

В КІНО: ДОНЕЧЧАНИН ДЛЯ ПОЛОНЯНКИ

Залишили свій слід українські маршрутки навіть у кіно. В останній сцені відомого радянського фільму "Кавказька полонянка", коли Шурик проводжає Ніну, можна помітити незвичайне біло-синє маршрутне таксі, яке гальмує на узбіччі. "Роль" маршрутки у фільмі "зіграв" мікроавтобус "Старт", випущений на Сєвєродонецькій авторемонтній базі в 60-х роках минулого століття. Автомобіль (перший екземпляр) мав три сидіння-дивана – два уздовж кузова і одне поперечне. Близько 10 "Стартів" -маршруток колесили по вулицях Сєвєродонецька з 1968 по 1976 рік, а в період відпусток розвозили працівників місцевого хімкомбінату на турбази Криму та Азовського моря.

new_image3_262

Зняли. "Старт" з'явився в останньому кадрі відомого фільму

new_image18_07

Мікроавтобус. Вісім років працював маршруткою в Сєвєродонецьку

В СВІТІ: "ДЖІТНІ" і "ТАП-ТАПИ"

Перша в світі маршрутка з'явилася на вулицях Лос-Анджелеса (США) в 1914 році. Водій "Форда" пригальмував на трамвайній зупинці і запропонував пасажирам підвезти по маршруту за 5 центів. Кілька людей погодилися. Так, на кожній зупинці хтось виходив, а хтось сідав. Успіх нового виду транспорту, прозваного в народі "джітні" (від фамілі відомого контробандіста, який продавав тютюн по 10 центів, отримуючи навар в 5 центів), став феноменальним, і до кінця 1914 року по американських дорогах курсували вже 700 маршруток.

new_image2_310

США. Перші маршрутки з'явилися ще в 1914 році

ЗА 5 ЦЕНТІВ. Перші маршрутки мали всього три сидячих місця і багато стоячих пасажирів. Пізніше під перевезення стали переробляти вантажівки, щоб вміщалося більше пасажирів. Автовиробники швидко зметикували, що за "джітні" майбутнє і стали пропонувати перевізникам машини з пасажирськими кузовами. Новий вид транспорту виявився серйозним конкурентом власникам трамвайних компаній. Але витіснити "джітні", чиїм гаслом було: "Довеземо куди треба і зупинимося на будь-якому кутку", – виявилося практично нереально. Маленькі маршрутки розвозили людей по віддалених чорним кварталах, де не було метро і трамвайних ліній. Остаточно подолати "джітні" транспортним компаніям вдалося тільки в кінці 1920-х. Влада зобов'язала приватних перевізників мати страховку і дорогу ліцензію, а нелегалів штрафували і навіть ув'язнювали. "Джітні" вже не міг конкурувати з великим транспортом і поступово пішов з ринку. Сьогодні в США маршрутки можна побачити по дорозі з Нью-Йорка в Нью-Джерсі, Атлантік-Сіті і ще в декількох містах. Але так чи інакше американські "джітні" дали поштовх до появи маршруток по всьому світу.

new_image16_05

Гонконг. Курсують буси двох кольорів

З ЛЯСКАННЯМ І КВІТАМИ. Одні з найоригінальніших маршруток їздять по дорогах Гаїті. Називаються вони "тап-тапи", а проїзд в них коштує 40 центів. У маршрутці завжди є зазивала, який дає знак водієві, ляскаючи по корпусу авто, що означає "зупинитися" або "поїхали далі". Корпуси "тап-тапів" розфарбовані релігійними цитатами, гаслами, квітами, портретами відомих людей. Особливі по колірному забарвленню машрутки в Гонконзі. Буси з зеленим дахом їздять за фіксованими маршрутами, і оплату приймають без здачі, а червоні маршрутки їздять по всьому місту, і розраховуватися в них за проїзд потрібно при виході. В салон буса поміщається близько 16 осіб. Обов'язкова умова поїздки – пристібатися ременями безпеки. Коли всі сидячі місця зайняті, водій не бере в салон пасажирів.

new_image13_18

Гаїті. Маршрутні таксі з яскравими малюнками

"ЛІСОВЕ ТАКСІ". Менш комфортабельні маршрутки в Лаосі. Роль бусів тут виконують триколісні мотоцикли з дахом і лавками замість багажника. Називаються вони "так-такс" або "джамбос" і вміщають від чотирьох до 12 пасажирів. За проїзд в "так-такс" потрібно торгуватися з водієм (від $ 1). У Західній і Центральній Африці по лісових дорогах колесять "лісові таксі" (від 17 центів). Під потреби перевезень переробляють мікроавтобуси, розміщуючи в салонах лави для пасажирів. Двері в таких намисті або не закриваються, або їх взагалі немає. Часто кондуктори маршруток страхують пасажирів, стаючи біля виходу, щоб ніхто не випав по дорозі.

new_image10_64

Лаос. Триколісні мотоцикли з лавками

З ІНТЕРНЕТОМ. В Ризі (Латвія) близько 250 бусів щодня курсують по 37 маршрутах і користуються великою популярністю, незважаючи на високу плату за проїзд - 2 євро. Ризькі буси мало відрізняються від українських, крім того, що в них є безкоштовний Wi-Fi. У Берліні комфортабельні "Рено" і "Мерседеси" використовують на нічних маршрутах. За проїзд пасажири розплачуються через валідатор, встановлений поруч з водієм. До речі, зупинки в цих маршрутках пасажири не викрикують, а натискають на кнопки з написом "стоп".

new_image12_32

Ви зараз переглядаєте новину "Еволюція київських маршруток: спочатку проїзд коштував в рази дорожче метро, а зручностей завжди було замало". Інші Цікаві історії дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Ірина Гінжул

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...

Комментарi

залишилось символів: 1000 Правила коментування