I love Ukraine

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Як вмирає Земля: за 500 мільйонів років життя на планеті п'ять разів перебувало на межі загибелі

Зараз настав шостий

Людство настільки любить кінці світу, що запхнула їх в усі існуючі релігії, створило спеціальну науку – есхатологію – і присвятило їм безліч художніх творів. Але що, якщо хтось скаже вам, що ця планета вже пережила речі, які гірше за будь-яку вигадку? Мало того, прямо зараз ми з вами живемо посередині справжнісінького апокаліпсису, просто злегка розтягнутого в часі! Не вірите? Ласкаво просимо в світ масових вимирань, жахливих, необоротних і, якщо чесно, непояснених процесів – вчені досі будують теорії, намагаючись з'ясувати, що ж все-таки відбувається з тваринним світом на Землі .

ОРДОВИКСЬКО-СИЛУРІЙСЬКЕ ВИМИРАННЯ

• 450—440 млн років тому
  • 60 % видів морських безхребетних

За не дуже популярною серед учених теорії , перше в історії планети масове вимирання живих організмів прийшло з небес . Винуватцем його стала зірка , яка перетворилася на наднову ( або навіть гіпернову, враховуючи " бабах " , який вона вчинила ) " всього " в шести тисячах світлових років . Десятісекундний спалах гамма – випромінювання випарував половину озонового шару , відкривши дорогу ультрафіолету , який і докінчив справу .

В результаті вийшло третє за процентною частиною вимирання родів ( 49 % ) і друге за втратами в кількості вимирання живих організмів . Майже все життя тоді була зосереджена в океанах і морях . Загинуло понад 60 % всіх морських безхребетних – брахіоподи , мшанки , двостулкові молюски , голкошкірі і корали . Постраждали також трилобіти , конодонти і граптоліти .

За достовірною версією , на суперконтинент Гондвана , який якраз дрейфував в районі Південного полюса , почала формуватися крижана шапка , яка утримувала воду Світового океану , через що його рівень почав падати . Піднімалися внутрішньоконтинентальні моря , знищуючи біологічні ніші . Почалися обмерзання .

Впала кількість вуглекислого газу в атмосфері – Аппалачі заблокували викиди вулканів . По суті , світ замерз . Вижили лише види , які зуміли впоратися з мінливими умовами . Таким був перший апокаліпсис в історії Землі .

ДЕВОНСЬКЕ ВИМИРАННЯ

• 364 млн років тому
  • половина видів морських організмів

Пізній девон , чудовий час . Суша нарешті повністю покрита рослинами , комахами і земноводними , моря і океани повні риб . Гігантські коралові рифи стали рясними пасовищами для морських видів . Євроамериканський континент і Гондвана тільки – тільки рушили назустріч один одному , щоб сформувати Пангею.

Ніхто не знає , що саме сталося , але рай перетворився на повільний стрибкоподібний ( вчені поділяють Девонське вимирання на сім незалежних подій – піків протягом 25 млн років ) геноцид живих організмів .

Вимирання в основному торкнулося морського світ у. Рифоутворюючі організми були знищені практично повністю , вони відродилися лише через сотні мільйонів років , в мезозої , коли розвинулися сучасні корали . Брахіоподи , трилобіти та інші морські безхребетні теж отримали потужний удар . Постраждали всі безщелепні і панцирні риби . У той же час прісноводні організми , включаючи чотириногих предків людини , і наземні рослини залишилися практично неушкодженими .

Єдиної версії поки немає . Ймовірно , і не може бути , враховуючи протяжність девонського вимирання – це був комплекс неприємностей . Рівень океану змінився , і води стали біднішими киснем . Можливо , через глобальне похолодання , можливо , через океанічний вулканізм , можливо , всьому виною падіння метеорита . Найкумедніша теорія запевняє : у всьому винні дерева , які як раз в той час зросли з кількох метрів відразу до тридцяти , розвинули широкі крони і стали " керувати погодою " .

ТРІАСОВЕ ВИМИРАННЯ

• 199,6 млн років тому
  • половина відомих видів , які жили в той час , загинула

Тріасове вимирання проводить чітку межу між тріасовим і юрським періодами , це найбільше вимирання мезозойської ери , яке відкрило дорогу новим королям планети – динозаврам .

Але про все по порядку . Цілий клас конодонтів ( щось на зразок древніх угрів , п'ята частина від усіх морських сімейств ) разом з круротарзами – крім предків крокодилів – і багато інших тварин вимерли за 10 тисяч років .

Теорій щодо тріасового вимирання багато , ми їх згадували , коли писали про причини попередніх вимирань . Зміна клімату , зміни площі Світового океану , падіння астероїда ( кратера , втім , ніхто так і не знайшов ) , масові виверження вулканів . Найцікавіша гіпотеза говорить про те , що в усьому винен метан , який вивільнився з дна морського , привів до посилення парникового ефекту і глобально поміняв температуру на планеті .

КРЕЙДОВЕ ВИМИРАННЯ

• 65,5 млн років тому
  • знищена шоста частина всіх видів , включаючи динозаврів

Останнє Велике вимирання, якщо не брати до уваги нинішнє. Життя на планеті змінилося кардинально, остаточно і безповоротно – в сторону ссавців. Вимерли динозаври, зникли морські рептилії (мозазаври іплезіозаври), загинули літаючі ящери і багато молюски (в тому числі амоніти і белемніти) і безліч морських водоростей. У процентному співвідношенні – 16% родин морських тварин (47% родів) і 18% родин сухопутних тварин. Якщо говорити грубо – кожна середня і велика тварина на землі. Всі екосистеми були зруйновані, завдяки чому птахи та ссавці запанували на планеті, зайнявши порожні біологічні ніші.

Залишилися і інші щасливчики – змії , черепахи , ящірки , ще наутилуси , а також корали . І наземні рослини .

Крейдове вимирання – справжня рок-зірка за кількістю причин і вчених, які борються за них (ще б, все ми з дитинства цікавимося, що ж вбило динозаврів). Головна версія – падіння десятикілометрового астероїда, який залишив на півострові Юкатан кратер Чиксулуб. Або парочки астероїдів, які залишили інші кратери – Шива на дні Індійського океану. Могла вибухнути ще одна наднова чи просто щось неподалік торохнуло по нам гамма-променями. Серіал "Прогулянки з динозаврами" показав зіткнення Землі з кометою – така версія теж розглядається.

Є більш земні причини. Наприклад, посилення вулканічної активності, через що почалася вулканічна зима. Різке збільшення рівня моря. Похолодання – динозаври виявилися вельми теплолюбними тваринами. Різкий стрибок магнітного поля. Надлишок кисню в атмосфері. Масова епідемія – динозаври могли просто отруїтися алкалоїдами, що містяться в квіткових рослинах. Їм могли допомогти перші хижі ссавці – знищуючи кладки яєць і дитинчат. І всі перераховані вище версії разом або в різних комбінаціях.

ЕОЦЕН-ОЛІГОЦЕНОВИЙ ПЕРЕЛОМ

• 33,9 млн років тому
  • " Малюк " серед гігантів

Це вже не Велике вимирання . Навіть термін " вимирання " до нього майже не застосовують , називаючи Великим переломом . В океанах воно затягнулося на чотири мільйони років і знищило 3,2 % морських тварин ( при фоновому показнику 0,66 % ) . Але це не означає, що все це пройшло безслідно . Вимерла половина родин морських їжаків і форамініфер ( раковини одноклітинні ) . Зникло 15 % морського бентосу ( все , що повзає – росте – живе на морському дні – від морських зірок до крабів і камбал ) . І , нарешті , повністю загинули археоцети – стародавні китоподібні .

Суша вимирала в два етапи. У Північній Америці ссавці – титанотеріі, епоікотеріі, пантолестіди і багато гризунів – зникали в середині олігоцену. В Європі пік випав на рубіж еоцену і олігоцену. Тоді Земля втратила кумедних міні-коней, оленів і найперших вищих мавп (які, втім, більше нагадували кроликів без вух).
І знову-таки теорій багато. Астероїди – Чесапік-Бей в Північній Америці і Попігай в Сибіру. 23 з 47 відомих вивержень супервулканів. Зміна клімату. І часткове затінення Землі її кільцями. Останню теорію придумали в 1980-х, і зараз над нею сміються навіть її творці.

ШОСТЕ ВЕЛИКЕ ВИМИРАННЯ: ТРИВАЄ ЗАРАЗ

На думку багатьох вчених ( на цю тему навіть існує серйозне дослідження , опубліковане в журналі Science ) , зараз відбувається Шосте велике вимирання . І винні в ньому ми . Науковий оглядач New – Yorker Елізабет Колберт у своїй книзі " Шосте вимирання " пише , що ми ризикуємо втратити 30 % рифових коралів , прісноводних молюсків і акул зі скатами ; чверті всіх ссавців і 17 % птахів . Мало того ,раніше в усіх вимираннях найкраще справлялися амфібії . Зараз вони вимирають в 45 тисяч разів швидше , ніж будь-коли .

Українські вчені теж серйозно стурбовані цією проблемою. "Чергова зміна клімату на планеті і діяльність людини призводить до поповнення списку тварин і рослин, які під загрозою зникнення, – говорить кандидат біологічних наук, доцент кафедри біології Києво-Могилянської академії Максим Антонюк. - Сучасні причини вимирання можна умовно розділити на абіотичні і біотичні. Ця зміна кліматичних умов, до яких той чи інший вид тварин адаптований найкраще: надмірні дощі або засуха, зміни складу повітря, ураження хворобами або хижаками. Збільшення температури протягом 20-30 років на півградуса призведе до суттєвого підвищення рівня води в водоймах, зміни часу нересту риби". Саме людина вплинула на зникнення сотень видів рослин і тварин, змінюючи компоненти живої та неживої природи. "Для кожного виду, чисельність особин якого оцінюється як загрозлива, потрібно встановлювати критичні фактори нашого впливу, – підкреслює Антонюк. - Для цього потрібно добре уявляти особливості біології виду. Для багатьох видів риб критичним є вміст забруднюючих речовин у воді. Для білого ведмедя – танення льоду через глобальне потепління. Для нашого сірого журавля – наявність бродячих собак в містах і селах. Для горил і тигрів – знищення лісів в густонаселених тепер районах для аграрного виробництва, для дрібних гризунів і рослин – пожежі, викликані недопалком в лісі".