I love Ukraine

Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

До Дня вітру: чим живе Ботієвська вітроелектростанція

Ми побували на станції майбутнього: "марсіанський купол", високі технології і справжній заповідник

 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
 | Фото: Анатолiй Бойко
/ Фото: Анатолiй Бойко
1/33

П'ятидесятип'ятиметрові білосніжні лопаті оманливо ліниво перемелюють повітря. Неголосне "ш-ш-шух, ш-ш-шух" чергується з уханьєм, що нагадує одночасно глибоководний сонар і пісні китів – турбіни немов перемовляються між собою, змінюючи кут атаки "крил" і повертаючи гондолу назустріч потоку вітру. Здалеку вежа вітрогенератора здається маленькою, але поблизу розумієш, наскільки вона величезна – 94 метри висоти, 112 метрів розмаху лопатей, кожна з яких важить 12 тонн. Вся конструкція важить близько 400 тонн, це не рахуючи фундаменту, на який йде більше ста тонн арматури.

Реклама

Усередині вежі-"тауера" – співробітники Ботієвської вітроелектростанції використовують англійську термінологію, як і в усьому світі, щоб не плутатися в перекладах – чисто, як в лабораторії. Ми піднялися по алюмінієвих сходах, попередньо попередивши охорону: тут стоять датчики руху і відкриття дверей, несанкціонований доступ присікається протягом декількох хвилин. Праворуч від входу – підйомник. Прямо – сходи. Зліва – щит управління турбіною, поруч з ним – вогнегасник. Все це кріпиться на потужних магнітах – порушувати цілісність вежі не можна. На сходах і в ліфті жовті кріплення – для верхолазного спорядження.

new_image5_64

Наукова фантастика. Всього двадцять людей і "розумна" автоматика керують станцією.

Реклама

- Без спорядження доступ наверх заборонений, – каже Сергій Кононенко, начальник сервісної служби "Віндтех" – дочірньої компанії "Вінд Пауер", що управляє ВЕС. – Співробітники раз в два роки проходять тренування. Вчаться навіть швидко спускатися з турбіни, в якій в вакуум-пакетах знаходиться спецобладнання, що дозволяє дістатися до землі на швидкості 1,8 метрів в секунду. Це на стовп або в люк залізти можна і так, а тут – майже сто метрів. Нагорі відразу захочеться пристебнутися.

Інструктаж, перевірка спорядження – крім лямочного пояса зі стропом надається спеціальна верхолазна каска – і вгору. Підйомник повзе близько шести хвилин, потім – метрів п'ять сходів. Всередині гондоли жарко і стерильно. Турбіна під синім кожухом мовчить. Тиша і під білою оболонкою інших механізмів. У підстави гондоли – поворотні мотори, керуючі її рухом. На даху, ближче до лопат, два люки. За ними – небо, в яке химерно, немов всупереч законам фізики, вгвинчуються лопаті, що згинаються. Одну сторону закриває величезний, заввишки в два людські зрости, радіатор. Ти немов виглядаєш з гігантського літакового двигуна.

new_image4_76

Реклама

Параметри турбіни. На екран можна вивести всі дві тисячі.

Вітер відчутно сильніший. Перебуваючи тут, розумієш, чому в США і Європі – та й у нас – вітроенергетиків називають "ковбоями вітру": турбіна немов гігантське ласо, а рухи повітря – як неприборканий дикий мустанг, який стає ласкавим і корисним в умілих і досвідчених руках. Втім, нам щастить – зараз літо, а значить, сильних поривів немає. "Хороші" вітри взимку, восени і ранньою весною. Літо – час щорічного техобслуговування. Співробітники станції запевняють: при вітрі в 18 метрів в секунду відчуття, як на кораблі під час качки.

Сама станція здалеку нагадує марсіанську лабораторію – синій купол, витончені вигини будівлі. Перед входом – "їжачки" комплектних елегазових комутаторів типу PASS, які об'єднують силовий вимикач, роз'єднувач і заземлювач (зазвичай це три різних пристрої, що займають багато місця, а тут – все компактно). За станцією – пожежна водойма з системою біоочищення (там живуть спеціальні породи коропів і товстолобиків), вертолітний майданчик і сад з черешнями, абрикосами і персиками.

- Будівлю спроектував відомий запорізький архітектор Віктор Лукашов, – розповідає начальник Ботієвської ВЕС Геннадій Жуков. – Ми навіть отримали перше місце на конкурсі архітектури промислових об'єктів.

new_image3_80

Наукова лабораторія. Будівлю спроектував відомий архітектор і отримав за нього перше місце!

Якщо порівнювати електростанції з жанрами фантастики, то АЕС – це ретрофутуристика, ТЕС – алхімія стімпанк. ВЕС – високотехнологічна постсінгулярна наукова фантастика. Тут немає миготливих лампочками щитів, немає величезних казанів і труб. У залі управління на четвертому поверсі стоїть величезна відеостіна, на яку виведені схеми. Перед нею півколом розташовані робочі місця. На мерехтливих моніторах сяють таблиці і карти. Зволожувачі повітря оповиті водяною парою. Під стелею розмірено гудуть кондиціонери. На станції, що управляє 65 турбінами – це один з найбільших об'єктів Центральної та Східної Європи (входить в топ-5 подібних об'єктів), – за штатним розкладом працює всього 21 людина. Все управляється автоматично – комп'ютери турбін враховують близько 2000 різних параметрів. Тому тут тихо, чисто і спокійно. Причому побачити це все може будь-яка людина – на Ботієвську водять безкоштовні екскурсії: школярі, студенти, фахівці. Нещодавно привозили учнів з Білої Церкви. Єдина проблема – добиратися сюди далеко.

- Потужність станції – 200 мегават. Це означає, що ми п'ять місяців можемо забезпечувати електрикою місто Запоріжжя з усіма промисловими об'єктами, – уточнює Геннадій Олексійович. – Ботиєво теж вибрано невипадково – цьому передували два роки вітромоніторинга. Були дві щогли, які заміряли швидкість вітру на ста метрах. У підсумку ми отримали середньорічне значення в 7,9 метрів в секунду (це другий клас вітрів) і поставили найбільш високотехнологічні турбіни датської компанії "Вестас" (використовуються в 75 країнах світу. – Авт.) – найпотужніші і нові на 2011 рік. Вітер – це майбутнє. На початок 2016 року сумарна потужність всіх вітростанцій планети становить 432 гігават – це більше, ніж потужність всіх атомних станцій світу.

new_image7_41

Дивовижне видовище. Корови і високі технології в одному місці.

Щоб хоч трохи зрозуміти, наскільки Ботієвська вітрова електростанція випереджає свій час, потрібно непогано розбиратися в енергетиці. Але навіть звичайній людині зрозумілі ті нововведення, які тут впроваджені. Наприклад, для оцінки потенціалу вітру використовують мобільні лазерні системи вимірювання – лідари. Вони замінюють громіздкі щогли, стріляють пучком світла в хмари і заміряють безліч параметрів на висоті від 30 до 200 метрів. Самі турбіни оснащені надсучасною системою діагностики, що дозволяє виявляти неполадки на ранній стадії і вчасно замовляти необхідні запчастини. Кабельні лінії обслуговує мобільна лабораторія, яка на 10 кілометрів бачить пошкодження з похибкою в 5-10 сантиметрів. Сама станція освітлена унікальною для країни системою плазмового світла, яка використовується в Силіконовій долині. А система PPC – Power Plant Controller – ефективно регулює потужність, маніпулюючи роботою турбін, замкнутих в три кільця. Крім того, вся ВЕС контролюється автоматизованою системою управління, яка обробляє до 20 тисяч сигналів, що підвищує економічність, надійність і ефективність вироблення електроенергії. Все це гарантує безперебійну та безпечну роботу. На табло внизу можна прочитати горду цифру – понад 1300 днів без пригод. Тобто з самого відкриття. І все це – тільки початок. У найближчих планах – побудувати ще Приморську (200 мегават) вітроелектростанцію і реалізувати проект розширення Ботієвського енерговузла (ще 300 МВт).

- У 2014 році, 24 вересня, на території Запорізької області був ураган, – згадує Жуков. – Вітер в 44 м/с, це 160 кілометрів на годину. У Мелітополі виривало дерева, кілька дахів зірвало. Ми – витримали. Вітропарк автоматично зупинився – це відбувається при швидкості вітру більше 25 м/с, турбіна повертає лопаті вздовж і працює в режимі флюгера. Потім вітер стих – ми запустилися.

new_image8_29

Робота в саду. Тут ростуть персики, абрикоси та черешня.

Так само автоматика справляється і з іншими проблемами – наприклад, з обмерзанням (таке було раз або два). Турбіна "відчуває" зміни в аеродинаміці, стопориться і сигналізує про проблему.

Але головний сюрприз Ботієвська вітрова електростанція піднесла, коли ми вирішили прогулятися між "вітряками" пішки. Чисте морське повітря, по обидва боки міцної і рівної бетонки (дороги з'єднують все турбіни) розкинулися поля – пшениця, горох, соняшник. У лісопосадок – таблички, які забороняють полювання: всі тварини і пернаті знаходяться під захистом станції. Стріляти тут не можна – можна пошкодити обладнання. Заборону підтримали села, на території яких стоять турбіни – Ботиєво і Приморський Посад. Так що, кажуть на станції, навколо тепер практично заповідник.

Проходячи перший "вітряк", помічаю попереду рух: на дорогу вискакує заєць. Сідає прямо біля вежі, косить на нас лівим оком. Перебігає на центр бетонки, сідає зручніше: позує. Ми підходимо ближче, він ліниво повертається задом – і стартує, прямуючи до горизонту.

new_image_91

Лисиче сімейство не боїться.

Через метрів п'ятдесят з'являються ще три точки. Підходимо ближче – і зустрічаємо сімейство лисиць, матір і двох лисенят-підлітків. Вони якийсь час біжать назустріч, підбігаючи то до однієї, то до другої сторони узбіччя. Сідають. Дивляться на нас, як ніби намагаючись зігнати з дороги, потім обурено гавкають і ховаються в соняшниках.

На зворотному шляху на дорозі знаходимо тарантула. Він незворушно розглядає світ вісьмома очима і навіть не реагує на гігантів-людей.

І це не рахуючи птахів – куріпок, гусей, пеганок, якихось яструбиних, диких голубів, чайок, ворон, сорок, сойок, горобців. Наче не на електростанції знаходишся, а в зоопарку на фотополюванні. Пеганки, до слова, взагалі нахабні: вони збираються родинами по 10 пар, виганяють з нір лисиць і живуть там, висиджують потомство. Людей місцева звірина не боїться, тікати не поспішає, знає, що нічого поганого з ними не зроблять.

Ми йдемо до станції, спостерігаючи, як темніє небо і на гондолах білі вогні змінюються червоними, перетворюючи 30 гектарів землі в приголомшливу ілюмінацію вітропарку, де подих повітря перетворюється в чисту енергію.

НАЧАЛЬНИК СТАНЦІЇ: ПІДПОЛКОВНИК, АВІАІНЖЕНЕР, ЕНЕРГЕТИК

Начальник станції – унікальний. Геннадій Олексійович Жуков – авіаінженер. Закінчив Ризьке вище авіаційно-інженерне училище в 1985 році, служив в Одеській області, Миргороді, Вінниці. Військове звання – підполковник.

- У 2002 році звільнився з армії і працював на Запорізькому авіаремонтному вісім років, пішов звідти з посади заступника головного інженера. Бував на авіашоу в усьому світі, в Англії, де наш льотчик посів перше місце. У Словаччині довелося піднімати "російських витязів", які сіли без шасі, – розповідає Жуков. – Літак стояв на перетині смуг аеропорту в Братиславі, його хотіли зіштовхнути, але ми за дві години впоралися. У 2002 році брав участь в розслідуванні Скнилівської трагедії, виводив дані "чорного ящика". У 2005 році розслідував катастрофу Су-27 на території Литви. Бував в Анголі, Еритреї, Китаї. Разом з проданими в США українськими Су-27 працював в Іллінойсі. Рік – на гарантійному обслуговуванні, потім ще кілька років. Повернувшись в Україну зацікавився вітроенергетикою – дуже багато спільного з авіацією. Спочатку послав резюме у "Вестас", а потім почав шукати, хто займається ВЕС, і потрапив в ДТЕК. Працюю тут з 12.12.12, – усміхається він.

new_image9_23

Геннадій Олексійович Жуков.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти