Таємниці Держохорони: кулемет президента США і охорона для наших VIP

8 Серпня 2017, 07:37

Кортежі перших осіб, траса для Папи Римського і небезпечний бензовоз

<p style="text-align: justify;">Реально. Співробітники Держохорони працюють щодо забезпечення безпеки однієї з перших осіб країни</p>
Реально. Співробітники Держохорони працюють щодо забезпечення безпеки однієї з перших осіб країни

Охорона особливо важливих персон завжди, з одного боку, викликає цікавість у персон не настільки важливих, простих людей, з іншого – оповита цілком зрозумілою таємницею, що диктується безпекою. Нижче ми спробуємо поєднати одне з іншим, частково вгамувавши інтерес читачів до такої "гострої" темі, не порушуючи при цьому закони України і державну таємницю.

Оскільки особливо секретна інформація про нині чинних VIP-персон, вищих чиновників нашої країни, то розповідатимемо переважно про дні колишні, екс-керівників. Нагадаємо, що охороною особливо важливих персон у нас в країні офіційно займається Державна охорона. Є цілком відкритий закон про Держохорону, що регламентує основні положення. А подробиці, зрозуміло, засекречені.

Ще бере участь в охороні, вірніше, супроводі вищих керівників країни, підрозділ поліції (раніше цим займалася ДАІ МВС України). Масштаби, щоправда, кортежів, вже не ті... Для нашої газети спогадами поділилися два колишніх офіцери-високопосадовці: один мав відношення до МВС, інший – до Держохорони. Розділити їх розповідь складно, тому нижче просто посилатимемося на наших експертів.

Для початку скажемо, що існують загальносвітові правила забезпечення безпеки осіб, які представляють державу, або з якихось причин їм надано право на державну охорону. Згідно із законом, в Україні держава охороняє 9 персон і членів їх родин (вони перераховані в Законі про Держохорону), але указом президента цей список може бути розширений. Наприклад, туди може увійти політичний діяч, якому загрожує небезпека (або просто є така підозра), туди часто входять колишні вищі керівники країни.

ОХОРОНА НА ПЕНСІЇ

Президенти підлягають Держохороні довічно, а ось екс-прем'єр чи екс-голова ВР за законом охороняються лише 1 рік з моменту завершення повноважень.

- Але дуже часто цей строк продовжується, і не один раз, чинним президентом, – кажуть експерти. – Причому не списком, а кожен раз видається окремий указ, теж терміном на рік. Він закритий, так само, як службові інструкції, накази, скажімо, про порядок проведення заходів, що мають різні грифи секретності. Ось, наприклад, колишнього спікера ВР Івана Плюща ДОУ охороняла до самої його смерті... 2006 року список осіб, що охороняються, складався з 28 осіб. Окремим положенням закону регулюється охорона закордонних делегацій і осіб.

new_image6_207

Скріншот. Кого береже закон про Держохорону

Але це все – тільки про охорону, яку не треба плутати з супроводом осіб, що охороняються. Тобто про те, довгі чи не дуже кортежі, що супроводжуються (звідки і термін) машинами з мигалками, перекриттям вулиць та іншими атрибутами, зазвичай добре помічаються і погано сприймаються простими людьми. Ще 2006 року президент Віктор Ющенко скасував супровід всім, крім трьох осіб, які охороняються: президента, прем'єр-міністра і спікера парламенту. Тобто у них кортежі залишилися, в інших – ні. Та й сучасний кортеж зобов'язаний бути набагато коротшим, ніж раніше. Це дві машини, в одній з яких особа, яку охороняють, машина поліції без особливої розмальовки, з мигалками перед передніми гратами, і автомобіль (зазвичай мікроавтобус) з охороною.

Окремо вирішується питання щодо іноземних делегацій. Якщо візит державний або офіційний, однозначно – охорона з супроводом. Якщо візит рангом нижче, наприклад, прибуває делегація до РНБО, то все вирішується окремо. Голова, припустимо, нашого РНБО звертається з проханням про охорону до президента, той дозволяє (частіше цим займається глава адміністрації), видає відповідне розпорядження і практично автоматично (через МВС, що отримало команду) до охорони такої делегації надається супровід.

Якщо ж візит державний або офіційний, розробляється ціла програма зустрічі і організації охорони, всім причетним від імені президента роздаються доручення...

"Пряма траса". Супровід включає в себе забезпечення безпеки дорожнього руху при пересуванні делегації або особи, що охороняється: регулювання дорожнього руху, сам супровід спеціальними машинами і, в разі потреби, перекриття дорожнього руху в певних місцях.

- Стосовно перекриття вулиць: воно буває різним в конкретних випадках, – продовжують експерти. – Ось, скажімо, коли до нас планувався візит президента США, то за регламентом, перекриття певних вулиць по шляху проходження кортежу мало здійснюватися за три години до виїзду колони машин з аеропорту "Бориспіль"! Причому це перекриття здійснювали на прохання американської сторони. Тоді наше МВС зверталося до Київських обласної та міської адміністрацій з проханням зняти рух там-то і там в певний час – це може бути тільки рішенням місцевої влади. А далі ціла процедура з дорученнями комунальникам, "Київпастрансу", метрополітену... Навіть залізничникам, якщо шлях кортежу десь перетинається з переїздами. Своє завдання отримують, зрозуміло, і правоохоронці. Так все і було організовано після прибуття до нас глави Білого дому.

Якщо їдуть наші особи, яких охороняють, то зазвичай вулиці не перекриваються заздалегідь, якщо тільки це не великий запланований захід, на зразок параду або візиту до Биківні...

Із закордонними делегаціями, особливо дуже високого рівня, все інакше. Наприклад, згадуються безпрецедентні заходи безпеки під час візиту до нас Папи Римського. Літак з ієрархом католицької церкви тільки сів у Борисполі, а вже вся траса до Маріїнського палацу була, як ми говоримо, "пряма", весь рух було перекрито і проїзд іншим машинам організований тільки об'їзними шляхами. Причому рух було знято в обидві сторони! Жоден автомобіль, крім кортежу, по цих вулицях взагалі проїхати не міг!

new_image5_253

Навчання. Співробітник Держохорони відражає атаку

КОРТЕЖ З 60 ЛІМУЗИНІВ

Взагалі кортеж високих гостей завжди вибудовує сторона, що приїжджає.

- Ось у президента США Білла Клінтона в ході візиту до Києва кортеж складався більш ніж з 50 машин, – кажуть експерти. – Хто там і де їхав, навіть ми не знали...

Основні автомобілі для дуже високих персон сторона, що приймається, привозить з собою. Частину потім надає посольство тієї країни, звідки гість, частину – наш спеціальний гараж. Причому на взаємовигідній основі – якщо наша делегація в тій країні теж отримає машини безкоштовно, то і тут з гостей грошей не беруть. Якщо там за гроші – то і тут виставлять рахунок. Хоча і тут є нюанси. Якось до нас прибула велика делегація однієї поважної східної країни і запросила аж 60 лімузинів! Наша сторона відповіла: ось 12 машин, як зазвичай, на безкоштовній основі, решта – за гроші. Ті погодилися...

До речі, машини у нас не всі "Мерседеси", в якийсь момент були "Опель Омега", як кажуть, беріть, що є... Щоправда, є і броньовані чудовиська для високих осіб, вони, як правило, раніше належали нашим першим чиновникам , потім перейшли до складу машин для іноземних делегацій.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Охоронців Трампа виселили з Trump Tower – WP

Але це, так би мовити, для пересічних гостей. Для першої особи все не так. Спочатку прибуває передова група і з нею прилітають кілька лімузинів, до яких наша сторона взагалі доступу не має, навіть митниця, бо техніка у нас не залишається. Їх спецслужба все оглядає, тестує. Єдине, на їхнє прохання Україна дає дозвіл на пропуск зброї, вони адже прилітають зі своїми стволами. І на певні частоти для роботи радіостанцій.

Приліт передової групи залежить від обсягу програми візиту VIP-гостя. Якщо він прилітає на 2-3 дні з ночівлею, то передова група буде у нас за 2-3 тижні, щоб вивчити місцевість, маршрути тощо. Якщо персона летить до нас на день, "передовики" приїдуть за тиждень. Якщо зовсім короткий візит, на 3-4 години, то за кілька днів...

Якщо згадати візит президента США Білла Клінтона, то першим прилетів літак з вантажем і передовою групою (автомобілі, спецтехніка тощо). Потім, через кілька днів, – літак з супроводжуючими особами, включаючи журналістів, а через кілька годин і літак з президентом.

Зберігаються прилетіли автомобілі або в посольстві, якщо територія дозволяє (як, наприклад, в посольстві США), або в нашому ГОН (гаражі особливої норми, де стоять і машини наших охоронюваних осіб, там пост УДОУ і взагалі все строго). Але дуже високі гості туди зазвичай машини не здають, зберігають в посольствах.

А ось машини для наших персон, наприклад, до Криму, не літали. Їх або везли поїздом, або вони йшли своїм ходом. Якщо своїм, то, навіть "порожні", без VIP, вони забезпечувалися супроводом. Естафету супроводу передавали з області в область. Тобто їдуть по Київській області – машини супроводу звідти, переїхали до Черкаської або, припустимо, до Харківської, – звідти. Але якщо в машині особа, яку охороняють, то супроводжувала обов'язково відома "Кобра", спецпідрозділ МВС, відразу з Києва, скажімо, і по всій країні.

new_image3_377

Раніше. Кортеж супроводжували машини ДАІ з мигалками і сиренами

КУЛЕМЕТ КЛІНТОНА

Охорона чинних VIP-персон солідно оснащена, включаючи важке озброєння. Це, звісно, не гармати, але все, що можна з собою нести, везти і тягти, з чого можна стріляти з коліна або з руки, все є. Кулемети, гранатомети... Так у всьому світі. Коли до нас приїжджав Клінтон, видно було, що на турелі за заднім склом (воно відкривалося) закріплений крупнокаліберний кулемет.

Швидкість кортежу встановлена правилами – 110 км/год. Але на практиці ця цифра витримується рідко, зазвичай їздять набагато швидше. І це не тому, що так розкішніше, а просто безпечніше, менше шансів потрапити під обстріл снайпера чи іншого терориста. До того ж, програма візитів перших осіб кудись, навіть у нас в країні, завжди обширна, а затримок вистачає (згадати хоча б незапланований візит президента Віктора Ющенка до селянина, який пригостив його самогоном в день, який – так співпало – вважається днем отруєння Віктора Андрійовича). Ось і женуть по 200-220 км/год...

Часом програма змінюється першою особою прямо на ходу. Скажімо, йде нарада з його участю, хтось згадав конкретне виробництво або село в контексті розмови. І перша особа раптово наказує: "Поїхали туди, на місці подивимося..." Все, програма летить під три чорти.

new_image_454

Понтифік. Надзвичайна охорона візиту Папи Римського Іоанна Павла Другого до України 2001 року

ПОСТРАЖДАВ ЗА ПОКАЗУХУ

Ось приклад, як з посади був знятий один з високопосадовців Чорноморського флоту України. Президент Леонід Кучма тоді відпочивав в Криму. І там йому складали на кожен день програму. На один із днів було заплановано відвідання військово-морської частини в районі Севастополя. Як розповів один з учасників тієї поїздки, який їхав попереду колони, раптово він зауважив, що кортеж уже не їде за ним (як повинно бути за планом), а звернув кудись вправо. Далі пряма мова:

- Я ледве наздогнав колону, прилаштувався ззаду. Зрозуміти нічого не можу, в ефірі метушня, ніхто нічого толком не говорить... Під'їхали до тієї самої частини, але не з парадного КПП, як було заплановано і де вже вишикувалася почесна варта і підготовлена інша показуха. А з тилу, де ніякої охорони і іржаві ворота... Леонід Данилович гупав в ті ворота ногою, поки там хтось заворушився... А наступного дня указ – зняти високопосадовця! Виявилося, поки їхали, хтось сказав президенту, що з парадної сторони лиск навели в частині, а з тилу все погано... Це могла бути передова група його охорони, яка там все перевірила і заглянула в куточки. Ось він і наказав тут же поїхати, щоб самому подивитися. І зробив оргвисновки!

У таких кортежів раніше була передбачена штабна машина, звичайно мікроавтобус. Вона йшла попереду всіх, навіть машин ДАІ, кілометрів за 2-3. Там сиділи люди, які знають досконально місцеву обстановку і можуть прийняти рішення, як діяти, якщо ситуація змінилася. Це були, як правило, начальник місцевого УМВС, шеф обласного СБУ, зазвичай перший заступник голови обладміністрації, хтось із протокольного відділу... Наприклад, якась демонстрація перекрила дорогу. Швидко порадилися, спрацювала ДАІ, і ось вже інша дорога вільна... Хоча, згадує один з учасників подібних дій, президент Кучма, якщо дорога була зовсім порожньою, робив зауваження: навіщо знову людям заважаєте їздити, не закривайте! Тому даішники, щоб їх не лаяли, помаленьку, по дві-три машини пускали час від часу. І громадський транспорт не знімали, в тому числі міжміський. Але тільки не важкий транспорт, вантажівки, бензовози, це заборонено.

І це виправдано. Ось була якось ситуація на Південному мосту, 2007 року. Якась офіційна делегація вже виїхала в цьому напрямку з Бориспільського аеропорту, коли доповідають: на мосту перекинувся бензовоз, який слідував на правий берег! І перегородив повністю проїжджу частину в цьому напрямку. Утворилася відразу величезний затор. І в цій тягучці їхала делегація! ДАІ змогла за півгодини прибрати бензовоз, звільнивши хоча б смугу. Затор помаленьку розсмоктався, але все одно делегація їхала замість 110 км на годину – 40! І іноземцям насилу пояснювали, чому так...

new_image4_313

Профі. Серед фахівців Держохорони України є і бойові плавці

ВИПРОБУВАННЯ РОДИЧАМИ

Коли Леонід Данилович приїжджав до свого рідного Чайкиного на Чернігівщині, там охороні "діставалося" від його численних родичів і однофамільців. Проходить якась зустріч, там же режим, кого попало не пускають. Але ось один підходить, інший, показують паспорти, мовляв, я двоюрідний брат або троюрідний дядько, прізвище Кучма... Як такого не пустиш?

А жила охорона в тому ж Чайкиному, якщо президент там ночував, в шкільному спортзалі, а співробітники ДАІ несли чергування в машинах. Про харчування, туалет та інше дбала місцева адміністрація. Завжди на нарадах перед приїздом президента це обговорювалося: скільки буде осіб, де спати, що їсти... Але найближче оточення, особиста охорона президента, зрозуміло, нікуди від нього не відходили. Якщо відпрацювали програму візиту, наприклад, в літаку, могли трохи розслабитися. І то не особиста охорона, а, скажімо, виїзна, яка перед візитом виїжджала на місце і все готувала. А особиста на те й особиста, щоб весь час бути з охоронюваною особою і ніколи на своїй зміні не розслаблятися. Звичайно, "особистісники" час від часу змінюються, на зміну одночасно може бути кількадесят осіб, а всього їх, напевно, близько двохсот... Так – у всьому світі. Все це розписано наперед, хто де стоїть і куди дивиться.

Також по протоколу розписано, хто і коли зустрічає або проводжає президента. І ці персони, міністри та інші чиновники, завжди зобов'язані приїжджати до аеропорту заздалегідь хоча б хвилин на десять. У них немає супроводу, але номера відомі. Коли була ДАІ, було простіше, машинам цих чиновників допомагали в проїзді перехресть і ін. Це називалося "контроль проходження", за спеціальними позивним типу "26-й пройшов".

А на льотне поле колись давно міністри могли заїхати на машинах, але потім це правило змінили. Тепер поруч із залом офіційних делегацій є спеціальний прохід, обладнаний металодетектором і всякими сканерами, поруч стоянка, де чиновники залишають автомобілі. Тобто до літака з президентом може пройти тільки сам міністр, а не кожен, включаючи водія, хто з них приїхав. І всі знають: запальничок, телефонів, зброї з собою не брати, не пропустять...

Кількість охоронців у позначених законом осіб регулюється відповідними розпорядженнями, а ось коли продовжують термін охорони, їх суттєво менше. Найчастіше двоє осіб, найближчих, які практично стали членами родини. А нерідко, коли охорона офіційно припинена, звільняються з УДОУ і залишаються з "прикріпленими". Хто їм тоді платить, це вирішує кожен з тих, кого охороняють. А озброєні, нерідко, нагородною вогнепальною зброєю, тож не з балончиками бігають...

Ви зараз переглядаєте новину "Таємниці Держохорони: кулемет президента США і охорона для наших VIP". Інші Цікаві історії дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Корчинський Олександр

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Комментарi

залишилось символів: 1000 Правила коментування