Цікава прогулянка по Харкову: вулиця героя "Небесної сотні" Євгенія Котляра

12 Лютого 2017, 12:51

Гостей Харкова зустрічають раритети і управління Південної залізниці у вигляді фортеці

<p style="text-align: justify;"><span id="result_box" lang="uk"><span>Поруч</span> <span>з</span> <span>Північним</span> <span>терміналом</span> <span>вокзалу</span> <span>знаходиться</span> <span>Музей</span> <span>історії</span> <span>і</span> <span>тех
Поруч з Північним терміналом вокзалу знаходиться Музей історії і тех

В кінці 1860-х на території заболоченої пустки, відомої як Архієрейська левада, виріс перший залізничний вокзал. З цією подією пов'язано і заснування вулиці Олександрівської, названої в честь Олександрівської дзвіниці, яка стояла посеред сучасної Привокзальної площі. У радянські часи і до 2015-го вулиця мала назву Червоноармійської, поки її двічі не перейменували в зв'язку з декомунізацією. Деякий час вона носила ім'я екс-начальника Південної залізниці Миколи Конарєва, а потім їй присвоїли ім'я героя "Небесної сотні" Євгенія Котляра. Саме з цієї вулиці у більшості гостей Харкова починається знайомство з містом, адже вона знаходиться біля вокзалу – головних залізничних воріт міста.

БУДИНОК ПОБУТУ. РЕКОРД І ПІДЗЕМНИЙ ПЕРЕХІД

1_-___9254514_9255183

На розі вулиць Полтавський Шлях і Євгена Котляра височить 10-поверховий будинок бізнес-центру, в якому розташовуються різні фірми і магазинчики. Звели його в 1972-му, і вже тоді він завоював звання "найбільшого на території України Будинку побуту". Тут надавали 300 видів різних послуг. Спочатку архітектори планували з'єднати будинок з вестибюлем станції метро "Південний вокзал", але другого вестибюля підземки харків'яни не дочекалися. Зате з Будинку побуту можна потрапити в підземний торговий центр.

БУДИНОК РЖЕПІШЕВСЬКОГО. МОДЕРН В ОРЕНДУ

2_-___9254515_9255184

Чотириповерхова будівля на вул. Євгенія Котляра, 4, - типовий приклад архітектурної різношерстості району. Будівлю звели 106 років тому в стилі модерн, але є в ньому і елементи конструктивізму. Наявність гостроверхих щипців, традиційних для північного модерну, - характерний почерк відомого архітектора Олександра Ржепішевського. У такому стилі він спроектував чимало будівель в Харкові в другому десятилітті минулого століття.

З самого початку будівництва цей будинок був прибутковим, це означає, квартири тут знімали ті, у кого не було свого житла, але навіть сьогодні в мережі можна відшукати чимало оголошень про оренду тутешніх апартаментів. На постійній основі в будівлі знаходиться Українське товариство охорони пам'яток історії та культури, а також управління Пенсійного фонду Харківського району. До слова, будівля є пам'яткою архітектури.

УПРАВЛІННЯ ПІВДЕННОЇ ЗАЛІЗНИЦІ. ГІГАНТ І ВОГНЕТРИВКИЙ АРХІВ

3_-__9254516_9255185

Будівля управління Південної залізниці на вул. Котляра, 7, нагадує добре укріплену фортецю. Навіть зараз вона вражає пропорціями і розмахом, чого вже говорити про дореволюційна часи, коли її збудували. Свій завершений вигляд цей гігант придбав в 1960-і. Всередині будівлі - понад 30 000 "квадратів" корисної площі, шість внутрішніх дворів, а висота приміщень сягає 4,3 м. В одному з корпусів є архів з негорючих металоконструкцій, на будівництво якого пішло майже 15 млн цегли.

СПАДЩИНА БЕКЕТОВА. 7 ПОВЕРХІВ І ЕЛЕМЕНТИ РЕНЕСАНСУ

4_-___9254517_9255186

Знайшлося на колишній Червоноармійській місце і для бекетовської спадщини висотою в сім поверхів. Монументальний "літерний" житловий будинок під №8/10 зодчий спроектував для працівників Південної залізниці. Олексій Бекетов вміло пов'язав цю будівлю з оточуючою забудовою. Одна частина будівлі поєднується з фасадом вокзалу яскраво вираженими прямокутними формами. А корпус навпроти управління Південної залізниці декорували елементами ренесансу і завершили таким же, як на будівлі управління, пологим куполом.

ВОКЗАЛ. БАГАТО ДЕКОРУ,  АЛЕ МАЛО МІСЦЯ ПАСАЖИРАМ

5-__9254518_9255187

Більше ніж за 150 років Харків кілька разів міняв будівлі вокзалу. Одна з них з конкорсом, який височить над шляхами, зруйнували під час Другої світової війни. Сучасний же вокзал звели в 1952-му. Своєю помпезністю ця споруда вражає навіть сьогодні: зовні і всередині вона прикрашена різноманітними архітектурними формами і деталями. А ось функціональність будівлі підкачала - на вокзалі не вистачало площі для обслуговування пасажирів. У 1982-му довелося пристроювати приміщення.

МУЗЕЙ ПІВДЕННОЇ ЗАЛІЗНИЦІ. РАРИТЕТИ ПІД ВІДКРИТИМ НЕБОМ

6_-__9254519_9255188

Поруч з Північним терміналом вокзалу знаходиться Музей історії і техніки Південної залізниці. Абсолютно безкоштовно тут можна розглянути близько 1000 експонатів: макети потягів, інструменти для ремонту паровозів, старовинні документи, квитки довоєнного часу і багато іншого. Чого варті тільки 36 раритетних паровозів і тепловозів, які встановили на рейках музею під відкритим небом. Тут можна знайти, наприклад, легендарний паровоз "ФД-20", а іноді музейники пускають відвідувачів в кабіну транспорту.

ЕЛЕВАТОР. ВАБИТЬ ФОТОГРАФІВ І РУФЕРІВ

7_-__9254520_9255239

Недалеко від Південного вокзалу височіє величезний закинутий елеватор, який не використовують більше 20 років. За непідтвердженими даними, там сталася пожежа, і з 1995-го він не працює. Незважаючи на те, що величезний комплекс занедбаний, багатьох людей він зачаровує. Постійні гості тут руфери (підкорювачі міських вершин. - Ред.), адже з верхівки елеватора відкривається вражаючий вид на місто. Часто заглядають сюди і любителі фотографії - при належній обробці виходять відмінні знімки елеватора.

Ви зараз переглядаєте новину "Цікава прогулянка по Харкову: вулиця героя "Небесної сотні" Євгенія Котляра". Інші Новини Харкова дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Максим Іванов

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Комментарi

залишилось символів: 1000 Правила коментування