Будівництво метро "Перемога": тихі рейки і міні-депо

Будівельники довірили кореспонденту "Сегодня" шліфувати плитку і місити розчин

Для надійності. Шпалопідбойкою утрамбовують щебінь . Фото: М. Кучнєв
Для надійності. Шпалопідбойкою утрамбовують щебінь . Фото: М. Кучнєв
"Закулісся". У "Перемоги" буде своє міні-депо. Фото: М. Кучнєв
Перший штрих. Каркаси на входах робітники вже зібрали. Фото: М. Кучнєв
Перший штрих. Каркаси на входах робітники вже зібрали. Фото: М. Кучнєв
На фінішній прямій. У травні будівельники закінчать облицювання платформи і почнуть обкатку поїздів. Фото: М. Кучнєв
На фінішній прямій. У травні будівельники закінчать облицювання платформи і почнуть обкатку поїздів. Фото: М. Кучнєв
Шліфують плити, як гладять кошеня. Фото: М. Кучнєв
Шліфують плити, як гладять кошеня. Фото: М. Кучнєв
"Серце станції". Звідси подається все живлення. Фото: М. Кучнєв
Замішувати розчин важко фізично. Фото: М. Кучнєв
Замішувати розчин важко фізично. Фото: М. Кучнєв
1/7

Будівництво 30-ї станції харківської підземки вийшло на фінішну пряму. Метробудівці обіцяють, що вже 23 серпня на довгоочікувану "Перемогу", яку обіцяли відкрити ще в 2012-му, прийдуть поїзда. Кореспондент "Сегодня" побував під землею, де 150 робітників трудяться у дві зміни, і навіть допоміг трудівникам шліфувати плитку і заштовхувати під рейки щебінь.

Реклама

На платформі майбутньої станції здається, що робота перестає кипіти лише під час обідньої сієсти. Всюди розкладені будматеріали, шумлять болгарки, дрилі і перфоратори, пил у буквальному сенсі стоїть стовпом, адже під землею провітрити – ніяк. В такий момент дивно спостерігати за складачем плит, який без зайвої суєти акуратно кладе на розчин фрагменти чорного граніту габро і білого турецького мармуру, які створять дизайнерський ансамбль шляхової стіни. А ось від орденів, якими планували спочатку прикрасити стіни, відмовилися у зв'язку із законом про декомунізацію.

Поруч працює ще один майстер, облицьовуючи колони станції українським червоним гранітом. "Перед укладанням кожну пліточку потрібно гарненько відшліфувати", – коментує свої дії робочий. І ось кореспонденту "Сегодня", щоб не простоював без діла, тут же вручають шліфмашинку і підводять до козла, на якому акуратно покладені плити. "Затискається кнопка і водиш по плиті, ніби гладиш кошеня. Головне – не метушися", – напучував досвідчений будівельник. Нічого надскладного в шліфовці і справді немає, набагато важче фізично виявилося замішувати розчин у вестибюлі №3, де робочі заливали підлогу. Довелося тягати відра з піском, щебенем, цементом і водою, щоб заповнити бетономішалку. Потім готовий розчин виливали на підлогу, а майстер вирівнював. Далі нас чекала екскурсія в "закулісся" станції "Перемога" – міні-депо.

На кінцевій станції будь-якої гілки машиніст заводить поїзд у глухий кут, щоб перейти в протилежний вагон і поїхати назад. Тут же зводять ще й міні-депо. "З відкриттям нової станції нам доведеться пускати і нові потяги. Тут склади можуть пройти повне технічне обслуговування, як і в звичайному депо. Щоправда, розраховане воно лише на два потяги", – пояснює виконавчий директор "Тунельбуду" Олександр Луценко.

Реклама

З "Перемоги" прибрали ордена, але покладуть турецький мармур

Під час нашого візиту метробудівники якраз облаштовували колію, тому ми не могли пройти повз робітника, що довбе гучним електромолотком по щебеню. Здавалося, що новачок з першого разу цю штуку в руках може і не втримати, але на ділі все не так складно, тим більше поруч з бувалими колійниками. "Сміливіше тисни, сміливіше, потрібно щебінку під шпали загнати і утрамбувати як слід!" – підказують фахівці, перекрикуючи шум. А в голові крутиться настирлива думка: "Хоч би штуку цю не зламати і по нозі собі не тріснути".

У нагороду за допомогу і старання метробудівники, вже як своїх, провели нас у святая святих "Перемоги" – сумісну тягову підстанцію (СТП), яка представляє собою просторе приміщення з безліччю осередків, в яких видно сотні кнопок і проводів. "Це – серце станції, тут електроенергія переробляється і подається на станцію і контактну рейку", – каже електромонтажник Сергій Романенко.

Після пуску "Перемоги" працювати тут будуть всього три людини, а звичайним пасажирам сюди вхід заборонено. Але перш ніж станція остаточно оживе, тут ще потрібно закінчити облицювання, електромонтажні та сантехнічні роботи, довести до розуму ходову і контактну рейки, прокласти високовольтний кабель і встановити контактну мережу. На все про все у будівельників часу – півтора-два місяці, адже вже в кінці травня на станції повинні почати обкатку поїздів.

Реклама

"Ця станція буде для нашого метрополітену унікальною і, напевно, здивує харків'ян, – не без гордості каже директор КП" Харківська дирекція будівництва метрополітену"Наталія Лінник, яка в курсі будь-якої події, що відбувається на будмайданчику. – Зараз ми йдемо по пішохідному переходу, з якого пасажири через спецвікна зможуть побачити, що відбувається на самій платформі".

У цей момент наш екскурсовод зупиняється і вказує на порожню поки шахту, що веде вниз від рівня пішохідного переходу до рівня платформи. Тут встановлять перший у нашому метро підйомник для людей з обмеженими можливостями.

Ще одну новинку харківської підземки повинні будуть гідно оцінити жителі висоток по сусідству з лінією. Йдеться про так звані польські кубики – спеціальні прокладки, розташовані між рейками і бетоном. Завдяки їм на поверхні майже не буде чути звуків проїжджаючих складів.

clipboard01

ЗНАХІДКИ: МАМОНТ І РИБА З МИНУЛОГО

Перші метри тунелів харківської підземки будівельники почали рити майже 48 років тому. Минуле бувалі працівники згадують з ностальгією, незважаючи на те, що умови роботи тоді були гірші від нинішніх.

"З обладнання у нас, грубо кажучи, була пилка "Дружба-2" і відбійний молоток, ну і цемент М-400 з матеріалів – ось і все. Автоматизації не було такої, як зараз, все доводилося робити власноруч і носити все на своїх плечах", – згадує метробудівник Григорій Горбань, який з 1971 року працював на будмайданчиках восьми станцій, у тому числі і найпершої – "Південний вокзал". За його словами, саме привокзальна станція була для нього найскладнішою, адже її будували закритим способом – під землю спускалися з проходки і часом не просто працювали під землею, а й, можна сказати, жили там.

Але незручності для будівельників обернулися справжньою удачею для істориків і археологів. Працюючи на великій глибині, під час закладки першого стовбура під вулицею Слов'янською, біля вокзалу, робітники знайшли останки мамонта. Основну частину скелета передали в Історичний музей і музей природи, а один зуб древнього жителя нашої планети метрополітен залишив собі на пам'ять. Зараз його можна побачити в музеї харківського метро.

Знаходили будівельники в надрах підземелля і рибу, якій, за оцінками археологів, 33 мільйони років, не кажучи вже про різні предмети побуту і прикраси наших предків. У метро вважають, що знахідок могло бути більше, якби харківська підземка будувалася глибше, але в порівнянні з тим же київським метрополітеном, у Харкові станції будують набагато ближче до поверхні.

__2_8549374_1___01

Зуб мамонта зберігають під склом у музеї підземки. Фото: М. Іванов

А от справжньою напастю для метробудівців була вода – на багатьох будмайданчиках робочим доводилося постійно відкачувати ґрунтові води. "Умови роботи у нас завжди різноманітні і непередбачувані, бувало так, що проходили тунелі під річками. Ну а найяскравіші спогади у мене пов'язані, звичайно, зі станцією "Академіка Барабашова". Там кругом було болото й очерет, нам доводилося в буквальному сенсі плавати на плотах і забивати палі, щоб переміщатися по будмайданчику", – згадує головний технолог станції "Перемога" Іван Копачевець.

Ветеран метробуду мріє, щоб після "Перемоги" в Харкові не припиняли будівництво метро і відразу ж перейшли на інший будмайданчик, адже в разі простою робочі поїдуть будувати підземку в сусідні країни і зібрати команду професіоналів буде складно.

ЛЕГЕНДИ: МАВЗОЛЕЙ, БУНКЕРИ І ЗАКРИТИЙ ПРОЕКТ

Як і будь-яке інше підземелля, харківське метро за 40 років існування обросло безліччю байок. Так, говорять про існування секретних приміщень, одне з яких нібито розташоване на кількох підземних поверхах між станціями "Університет" і "Держпром", інше – прямо під управлінням метрополітену. За легендою, в бункерах могли сховатися від будь-якої напасті міські та обласні чиновники. Щоправда, в метрополітені цю інформацію не підтверджують.

Інший міф і зовсім говорить, що під вулицями Харкова знаходиться мавзолей, в якому покояться останки вождя світового пролетаріату, мовляв, на Красній Площі в Москві лежить його двійник. Але це більше схоже на першоквітневий жарт, ніж на правду.

_1_1__

Тунелі. Подейкують про секретні гілки метро для фізиків. Фото: М. Кучнєв

Ще одна легенда оповідає про існування цілої таємниці гілки метро, яка веде від Салтівки до Шатилівка, проходячи під станцією "Київська" і П'ятихатками. Цю секретну гілку будували нібито в цілях державної безпеки, на випадок, якщо потрібно буде евакуювати фізиків-ядерників із П'ятихаток.

Є міфи, від яких у вразливих може і волосся стати дибки. Подейкують, що в нашій підземці живуть метрові щури-мутанти і примари. Один привид нібито можна побачити на станції "Площа Конституції". Якщо сфотографувати платформу в момент прибуття поїзда, на знімку нібито буде видно ауру людини, але знімків, що підтверджують це припущення, на жаль, немає.

Пов'язують з харківським метро і більш правдоподібні факти. Наприклад, існує думка, що історія нашої підземки почалася не в 1968-му, як прийнято вважати, а в 1930-е. "У "столичні" часи для Харкова розробляли проект, згідно з яким підземка повинна була з'явитися в нашому місті на 40 років раніше. Були креслення, розрахунки і макети майбутнього метро, але потім столицею став Київ, проект закрили, членів групи, яка ним завідувала, репресували", – розповідає історик Макс Розенфельд, який стверджує, що проект частково втілили в існуючих станціях.

Розенфельд також повідав, що перші в Союзі проектувальники метро також нерозривно пов'язані з Харковом. "Коли в 1930-і в Москві вирішили будувати підземку, зіткнулися з тим, що профільних фахівців не було. Тому головним архітектором першої і другої лінії Московського метро став Самуїл Кравець – проектувальник харківського Держпрому", – каже історик.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Допомога під час війни
Більше новин
Love is...💙💛
Подорожуй Україною
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
"Разом нас багато"
Нас не подолати
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
Кулінарний майстер-клас
Що приготувати?
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
Рейтинг популярності
Наші спортсмени в Instagram
1
Василь Ломаченко Василь Ломаченко
2157К
2
Олександр Усик Олександр Усик
1698К
3
Олександр Зінченко Олександр Зінченко
1660К
4
Андрій Шевченко Андрій Шевченко
1150К
5
Володимир Кличко Володимир Кличко
1021К
6
Еліна Світоліна Еліна Світоліна
871К
7
Андрій Лунін Андрій Лунін
658К
8
Віталій Кличко Віталій Кличко
515К
9
Дар'я Білодід Дар'я Білодід
496К
10
Юлія Герасимова Юлія Герасимова
449К
У кого найбільший прогрес
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66599

Binance Coin (BNB)

614.55

Dogecoin (DOGE)

0.16

Litecoin (LTC)

86.71

Theta (THETA)

2.49

Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Love is... 💙💛
За що ми любимо Вінницю
Водонапірна вежа

Водонапірна вежа

Фонтан «Roshen»

Фонтан «Roshen»

Вареники з вишнею

Вареники з вишнею

Double-decker

Double-decker

Готель «Савой»

Готель «Савой»

Вiдвiдати мiсто після перемоги

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти