Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Брежнєва та фури

Розкрито таємницю походження стародавніх цивілізацій

Вчені вивчили геноми 19 представників античних культур

Вчені з Інституту історії Макса Планка з'ясували, що мінойська і мікенська цивілізації були засновані нащадками людей часів неоліту, які проживали на території Греції та Західної Анатолії. Дослідники проаналізували ДНК, виділену з стародавніх останків. Стаття істориків опублікована в журналі Nature.

Мінойська цивілізація існувала на острові Кріт в 2600-1100 роках до нашої ери. Вважається, що вона була першим в Європі суспільством, яке мало писемність. Мікенська цивілізація (1700-1050 роки до нашої ери) виникла в материковій Греції і була частиною мінойської культури. Її лінійне письмо Б є ранньою формою грецької мови.

Вчені вивчили геноми 19 представників античних культур, включаючи мінойців, мікенців, а також людей часів неоліту з материкової Греції і представників бронзового століття, що проживали на південному заході Анатолії (сучасна Туреччина). ДНК порівнювалася з раніше отриманими генетичними даними, які охоплюють три тисячі стародавніх і сучасних людей.

Виявилося, що мінойці були нащадками неолітичних фермерів Західної Анатолії і берегів Егейського моря. Крім того, виявилося деяке змішання з популяціями Кавказу і Ірану.

Вважалося, що східну частину свого родоводу ці європейці отримали від степових скотарів з півночі. Мікенці дійсно мали характерну для північних пасторальних культур ДНК, проте у мінойців її не було. На думку вчених, це вказує на раніше невідому міграцію зі сходу, тобто з Кавказу і Ірану. Міграція з півночі змогла торкнутися тільки мікенську цивілізацію, проте не дійшла до Криту.

Дослідження допомагає визначити межі часу прибуття як східного, так і північного родоводу. "Неолітичні зразки з Греції, аж до фінального неоліту, приблизно 4100 до н.е., не мають жодного виду родоводу, що вказує на те, що виявлена домішка, ймовірно, сталася в 4-8-му тисячолітті до нашої ери.

Вчені визначили приблизний час обох міграцій. Оскільки зразки ДНК до 4100 року до нашої ери не мають ознак змішання зі східними популяціями, прибуття людей, як з півночі, так і з Кавказу і Ірану, сталося в 4-8 тисячоліттях до нашої ери.