Книги на літо

Басейни у Києві

Тиждень моди

Брежнєва та фури

ТОП-10 відкриттів, зроблених завдяки дослідженням древніх ДНК

Дослідження ДНК стародавніх людей проливають світло на темні ділянки еволюції, не тільки розвінчуючи міфи, а й задаючи нові питання
Історія людства пишеться не на папері , а в наших генах . Дослідження ДНК стародавніх людей проливають світло на темні ділянки еволюції , не тільки розвінчуючи міфи , а й задаючи нові питання , – пише "Популярна Механіка".

Колумбів обмін так називається переміщення рослин, тварин, а також населення і технологій зі Старого в Новий світ в результаті відкриття Америки. Разом з представниками Старого світла на новий континент приїхали і їх хвороби, що сильно вплинули на популяцію аборигенів. Віспа, кір, тропічна лихоманка змінили не тільки чисельність корінних американців, а й їх геном. Вивчаючи ДНК цімшіан, канадських індіанців, вчені помітили колосальні розбіжності в генах стародавніх і сучасних індіанців, пов'язані з імунітетом. Історичні дані свідчать про спалах віспи серед цімшіан після контакту з європейськими гостями: віспа вбила 57% етнічної групи. Гени древніх цімшіан були адаптовані під захворювання, які традиційно існували в цьому регіоні. Щоб вижити, їх нащадкам довелося не тільки навчитися оборонятися, а й "вписати" в свої ДНК стійкість до нових хвороб.

2c34c06b4007d8411ad18134eab38c0b_01

Походження ірландців. Носіями генома стародавніх ірландців прийнято вважати жінку епохи неоліту і двох чоловіків бронзового століття. Останки жінки були знайдені в 1855 році неподалік від Белфаста, їх вік датується в 5200 років, а кістки чоловіків були виявлені на острові Ратлін, їх вік оцінюється в 4200 років. Так, геном давньої жінки виявив схожість з геномом сучасних жителів Іспанії і Сардинії, а її предки, на думку вчених, прибули з Близького Сходу. Геном чоловіків з острова Ратлін відрізняється від жіночого – згідно генетикам, їх предки були родом з понтійських степів Причорномор'я, розташованих на території сучасної Росії і України. Геном древніх жителів острова Ратлін ближче до геному сучасних ірландців, шотландців і валлійців, ніж геном жінки. Швидше за все, це були одні з представників кількох груп, які в подальшому утворили кельтську цивілізацію .

903d3b77d2aab09aeef281a085cc8ae3

Люди Комо колись населяли території сучасної Гани в Західній Африці. Інтерес археологів до цієї малої народності викликала одна особливість: стародавні люди Комо залишали після себе химерні теракотові фігурки, що зображували людей і тварин. Вчені вирішили вивчити ті ДНК, які могли залишитися в артефактах. Правда, без особливої надії: посушливий клімат і знаходження протягом століть в гарячому піску швидше за все зруйнували б ДНК. Але вченим пощастило! Багатовікові судини зберегли ДНК, які подарували дивовижні відкриття. У них були виявлені сліди подорожника, банана і сосни – ніщо з цього не зустрічалося на даній території за часів створення досліджуваних артефактів (600-1300 рр. н.е.). Таким чином, невелика фігурка маловідомої етнічної групи розповіла світу про добре налагоджені торговельні шляхи між Західною Африкою і Сахарою.

448a6102d27db298255ff730710c76fb

Незмінна ДНК. Рідко можна зустріти людей , чия ДНК не змінювалася протягом останніх 8 тисяч років : представники стародавнього світу постійно мігрували , що назавжди відображене в наших генах . Але є й винятки . Генетичні дослідження останків жінки кам'яного століття , знайдених на Далекому Сході , виявили її найближчу спорідненість з сучасними етнічними групами регіону . В першу чергу це відноситься до евенків ( тобто тунгусів ) , які проживають на території Росії , Китаю , Монголії .

e91482c78b7600096cc0633aba4d7fe6

"Людина з Моти". Скелет людини, що жила 4,5 тисячі років тому, що дивом зберігся в прохолодній сухої печері Мота на півдні Ефіопії, розповів вченим про міграцію народів Африки. Геном "людини з Моти" – це перший геном давньої людини в Африці (раніше його не вдавалося обчислити через жаркий і вологий клімат, що руйнує ДНК). Раніше вважалося, що сучасні люди попрощалися з Африкою близько 70 тисяч років тому і поширилися на Близький Схід і за межі Азії, а потім, освоївши там землеробство, фермери з Близького Сходу та Туреччини повернулися на континент, давши початок сучасним африканським народам. Однак "людина з Моти" генетично не була схожа на "реемігрантів" з Європи. У нього були карі очі і та чорна шкіра, він був пристосований до високогірного життя, крім того, на відміну від євразійців з території Туреччини та Близького Сходу, він не міг перетравлювати молоко. Вчені припускають, що геном "людини з Моти" тісно пов'язаний з геномом представників культури лінійно-стрічкової кераміки, тобто першої неолітичної культури в Західній і Центральній Європі, котра формувалася на середньому Дунаї. Якщо ці дані підтвердяться, вони докорінно змінять уявлення про поширення людини на території Африки.

03cf6de6bca2303f4a3e872a270d33f3

Зуби датського короля. Король Данії Свен II Естрідсен, якого також називають останнім королем вікінгів, був похований в 1076 році в одній могилі з матір'ю – так, принаймні, вважалося до недавнього часу. Вчені досліджували ДНК королівських зубів і з'ясували: жінка, з якою упокоївся останній король вікінгів, не тільки не може бути його матір'ю генетично, але ще і набагато молодша за нього. Згідно з історичними даними, мати Свена, Естрід, померла у віці 70-и років, тоді як незнайомці в його могилі було не більше 35-и років на момент смерті. Можливо, короля поховали з однією з його невісток, а справжня мати Естрідсена покоїться неподалік.

6dabb58b4c0a87a244fb21d309f91fd6

Лондонське різноманіття. Корінні жителі Лондона – це не ті, хто володіє нерухомістю в другому поколінні, а хто оселився на цій території близько 2-х тисяч років тому. У Музеї Лондона зберігаються чотири скелета перших мешканців британської столиці. Недавні дослідження останків довели, що стародавні жителі Лондона не були його уродженцями. Найціннішим для генетиків став скелет 14-річної дівчини, який назвали "підліток з Лент-стріт". Геном "підлітка" говорить про те, що юна леді виросла ... в Північній Африці! А мітохондріальна ДНК (та, що передається тільки по материнській лінії) видала предків з Південної і Східної Європи. Інший скелет, який отримав ім'я "людина з Менселл-стріт", також мав африканське коріння, але виріс при цьому на території сучасного Лондона: про це свідчать виявлені в його кістковій тканині захворювання, характерні для жителів Західної Європи. Третьому лондонці дали прізвисько "гладіатор" – він явно загинув насильницькою смертю і вів суворий спосіб життя, який спричинив за собою множинні травми і каліцтва. Як і "підліток з Лент-стріт", народився "гладіатор" не в Лондоні, а мітохондріальна ДНК говорить про предків з Близького Сходу та Східної Європи. Єдиний з чотирьох перших жителів Лондона, хто народився і виріс в Британії, – це "жінка з Харпер-роуд". Два цікавих факти про стародавню британку. По-перше, вона була похована разом з римськими реліквіями: на момент її загибелі в цих землях командували римляни, і можливо, місцева мешканка намагалася вписатися в новий уклад, який прийшов із загарбниками. По-друге, жінкою вона була фізично, а генетично – чоловіком. Виходить, один з перших жителів Лондона був трансгендером.

c30a960519faf7af4b34d62ae4ce4341

Раптове зникнення європейців. Як таке часто буває в науці, шукали одне, а знайшли інше. Намагаючись дізнатися, чи розселялися вихідці з Туреччини по території Європи 7,5 тисячі років тому, вчені розглянули ДНК стародавніх європейців, які жили на території Італії та Німеччини. Виявилося, що ДНК належать абсолютно різним культурам. Так, перші пан-європейці справді прийшли на цю землю з боку Туреччини, влаштувалися і процвітали. Але, мабуть, щось пішло не так: всі дані генетичні маркери обриваються приблизно 4,5 тисячі років тому. Іншими словами, якась раптова подія викликала масову міграцію – ті, хто населяв ці області, стрімко їх покинув, а на їх місце прийшли люди з абсолютно іншими генетичними коренями.

e8b1567102db12634033241bf1cc1410

Впливова гречанка. До недавніх пір археологи були переконані, що положення жінки в Стародавній Греції було настільки незначним, що її можна було порівняти з рухомим майном. Однак генетика допомогла і тут. Вивчаючи історію Мікен, зокрема, могили правителів древньої цитаделі, вчені виявили серед царствених останків жіночі. Спершу було вирішено, що вони могли належати дружині одного з привілейованих чоловіків, і її розкішна могила служила символом його статусу. Але дослідження ДНК показали, що вона була не дружиною, а сестрою одного з чоловіків. Виходить, що жінки в Стародавній Греції могли бути впливовими і навіть перебувати при владі.

c9361c78c600bbf46bb223b9eeeac631

Блакитноока печерна людина. У 2006 році на Північно-Заході Іспанії був знайдений скелет давньої людини, що жила 7 тисяч років тому. Його назвали "людина Ла-Брана 1", на ім'я печери, де були виявлені його останки. Гарне збереження скелета дало багатий матеріал для генетиків, які зробили революційне відкриття. Так, "людина Ла-Брана" була смуглявою і блакитноокою. Раніше вважалося, що людина (яка спочатку була і смаглявою, і кароокою), мутувала в іншому порядку – спершу змінювалася пігментація шкіри (на світлішу), а потім колір очей. "Людина Ла-Брана розсіяла цей міф": виходить, колір блакитних очей у людей з'явився раніше, ніж світла шкіра. Це не єдина заслуга іспанської знахідки. Так, вважалося, що стійкість імунітету перед хворобами, що передаються від тварин, виробилася з початком землеробства. Але геном "людини Ла-Брана" говорить про інше: живучи в епоху мисливців і збирачів, його організм уже був стійкий до багатьох патогенних організмів.

42453f93b518df4f3b1a3f741492135f