Купівля кораблів б/у для українського флоту: плюси, мінуси та міжнародний досвід

11 Березня 2017, 08:05

Ще одна концепція Міноборони – до 2020 року спустити на воду до 30 нових кораблів і катерів "москітного флоту"

Купівля кораблів б/у для українського флоту: плюси, мінуси та міжнародний досвід
Автор фото: Анатолiй Бойко, "Сегодня"

Україна має намір купувати за кордоном були в експлуатації військові кораблі. Про це заявив командувач українських ВМС віце-адмірал Ігор Воронченко. Поки мова йде про закупівлю мінно-трального комплексу для забезпечення безпечного судноплавства по Чорному морю. На думку експертів, закупівля б/у кораблів є звичною міжнародною практикою і здатна відразу залатати дірки в нашій морській обороні. Але це може завдати шкоди вітчизняному суднобудуванню.

КОРАБЛІ "З ПРОБІГОМ". Командувач ВМСУ віце-адмірал Ігор Воронченко заявив, що Україна розглядає можливість придбання військових кораблів, які виводяться з активного складу флоту деяких країн Заходу. "Група офіцерів ВМС України повернулася з-за кордону, де позитивно розглянуто вже одне рішення. На вересень ми готуємо другу групу", – заявив Воронченко.

За його словами, виходячи з наявних ресурсів, вирішено придбати мінно-тральні комплекс для забезпечення безпечного судноплавства в Чорному морі. Як пояснив віце-адмірал, за допомогою одного тільки тральщика "Генічеськ", який був виведений з Криму, Україна не зможе вирішити таке завдання. "Відпрацьовується і придбання кораблів для прибережної зони", – додав Воронченко.

Після анексії Криму в березні 2014 року Україна доведеться заново створювати свій військово-морський флот. Російські окупанти захопили підводний човен "Запоріжжя", корвети "Луцьк", "Хмельницький" і "Тернопіль", ракетний катер "Придніпров'я", морські тральщики "Чернігів" та "Черкаси", протидиверсійний катер "Феодосія" і великий десантний корабель (ВДК) "Костянтин Ольшанський". Ігор Воронченко також повідомив, що росіяни почали потихеньку розбирати захоплені в Криму українські кораблі. Запчастини з БДК "Костянтин Ольшанський" вже використовуються для ремонту російських кораблів, а корвети "Луцьк" і "Тернопіль" направляються для охорони захоплених українських газових родовищ у Чорному морі.

ХТО У КОГО КУПУВАВ. Колишній заступник міністра оборони адмірал Ігор Кабаненко зазначає, що закупівля б/у кораблів – звичайна світова практика. "Свого часу Польща купила б/у фрегати у США, а Румунія – у Великобританії", – уточнив він.

В поле зору польських військових, серед іншого, потрапили два американських фрегата класу "Олівер Хазард Перрі" (OLIVER H. PERRY). Вісім кораблів цього ж класу закупили ВМС Туреччини. Головний фрегат цієї серії було спущено на воду в 1977 році. До 2004 року був побудований 71 корабель подібного класу. Потім вони почали поступово виводитися з бойового складу ВМС США.

Румунія в 2003 році уклала контракт на придбання двох фрегатів британського флоту HMS Coventry і HMS London. Вартість контракту становила 116 млн фунтів стерлінгів. Кораблі були спущені на воду в 1986 році і в 2002 році – виведені зі складу королівського флоту. У Румунії фрегат Coventry отримав назву Regele Ferdinand, а фрегат London – Regina Maria. Чотири кораблі цього ж класу були продані англійцями в Бразилію і ще один – в Чилі.

Торгували кораблями і країни колишнього СРСР, зокрема, Україна і Росія. Деякі випадки стосувалися не були в експлуатації, а недобудованих об'єктів. Наприклад, в 1999 році українська сторона продала в Китай за $20 млн авіаносний крейсер "Варяг", готовність якого становила 67%. Спочатку він продавався як майбутній плавучий готель і центр розваг, але китайці все ж зробили з нього саме авіаносець, який отримав назву "Ляонін". Модернізований корабель ввели в експлуатацію в 2012 році, і поки "Ляонін" є єдиним авіаносцем китайських збройних сил.

Відомий також факт передачі Україною до Грузії ракетного катера "Конотоп", що дістався нам після розділу Чорноморського флоту СРСР. Корабель назвали "Тбілісі" і він став флагманом військово-морського флоту Грузії. За заявою джерел, "Тбілісі" був знищений в морському бою під час російсько-грузинської війни в серпні 2008 року, проте, за іншими даними, катер не брав участі в боях, а був покинутий екіпажем і підірваний росіянами біля причалу в Поті.

І, нарешті, Росія продала в Індію свій важкий авіаносний крейсер (ТАВКР) "Адмірал Горшков", який встиг побувати в складі ВМФ СРСР під назвою "Баку". У 1992 році ТАВКР був пошкоджений пожежею, а в 1994 році почалися переговори про продаж його Індії. Процес ремонту, модернізації та продажу затягнувся аж до 2013 року, поки авіаносець не був переданий Індії, де отримав назву "Вікрамадітья".

Широко відома також епопея з двома вертольотоносцями типу "Містраль", будівництво яких Росія замовила у Франції, але в підсумку обидва кораблі дісталися Єгипту, оскільки французька влада вирішила не передавати товар замовнику через російську військову агресію в Україні.

У ЧОМУ КОРИСТЬ І ШКОДА ДЛЯ УКРАЇНИ. На думку адмірала Ігоря Кабаненка, з економічної точки зору закупівля колишніх в експлуатації бойових кораблів вигідна для України. "Вони коштують значно менше нових і дозволяють закрити проломи в обороні вже зараз, а не коли відновиться національний кораблебудівний комплекс. Технологічно вони все одно краще тих кораблів, які у нас є (більшість кораблів українських ВМС застаріли), тому сприятимуть технологічному оновленню наших ВМС", – вважає Ігор Кабаненко. Крім того, як вважає адмірал, закупівля кораблів на Заході допоможе швидше досягти сумісності зі стандартами НАТО, що є одним із головних завдань реформування ЗСУ.

З іншого боку, на думку, члена парламентського комітету з питань національної безпеки і оборони Дмитра Тимчука, закупівля б/у кораблів, хоч і є найбільш бюджетним варіантом посилення українського флоту, але все ж не сприяє розвитку вітчизняного суднобудування і створення нових робочих місць. "Тобто, це не зовсім відповідає національним інтересам", – уточнив Тимчук.

"МОСКІТНИЙ ФЛОТ". У Міноборони заявляли про іншу концепцію – до 2020 року спустити на воду до 30 нових кораблів і катерів. За словами експертів, мова йде про так званий "москітний флоті", прихильником якого є і адмірал Кабаненко: "Це швидкохідне (до 50 вузлів – понад 92 км/год) катерне угруповання, озброєне сучасним морським озброєнням, здатне виконувати актуальні завдання у виключній морській економічній зоні, де існують основні загрози суверенних прав нашої країни".

За словами адмірала, в кінці минулого місяця Ігор Воронченко назвав створення "москітного флоту" оптимальним варіантом розвитку ВМС до 2020 року. "Як пріоритет потрібно розглядати ударні катери з ракетно-артилерійським озброєнням, патрульні катери з артилерійським, протидиверсійним і протимінним озброєнням, а також катери морських сил спеціальних операцій", – пояснив Ігор Кабаненко.
Майбутній "москітний флот" може бути оснащений катерами типу "Гюрза", "Кентавр" і "Лань". У наприкінці 2015 року ВМС України вже отримали дві "Гюрзи", озброєні бойовим модулем з 30-мм автоматичною гарматою, 30-мм автоматичним гранатометом, 7,62-мм кулеметом і двома ПТРК "Бар'єр". "Кентавр" представляє собою різновид штурмових катерів, а "Лань" є проектом катера з протикорабельними ракетами. За словами директора інформаційно-консалтингової компанії Defence Express Сергія Згурця, 6-8 "Ланей", а також приблизно два десятки "Кентаврів" і "Гюрз" могли б послужити основою для "москітного флоту" і в майбутньому "мінімізувати ризики безпеки в Чорному і Азовському морях". Схожої думки дотримується і Дмитро Тимчук: "Будівництво малих броньованих артилерійських катерів в наших умовах є найбільш реальним варіантом".

Ви зараз переглядаєте новину "Купівля кораблів б/у для українського флоту: плюси, мінуси та міжнародний досвід". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Денис Попович

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...

Комментарi

залишилось символів: 1000 Правила коментування