Тарифи та сервіс на залізниці: як пасажиру відстояти свої права

Пасажири скаржаться на бруд і духоту в вагонах, а юристи радять йти до суду

"Укрзалізниця" опинилася в епіцентрі скандалу: нещодавно журналісти звернули увагу, що провідники в поїздах видають пасажирам брудну постільну білизну. Відповідь УЗ на запит ЗМІ виявилася несподіваною: "У зв'язку з нестабільною економічною ситуацією в 2014 році, Львівська залізниця недоотримала заплановані постачання постільної білизни", – заявили у відомстві.

Низькою якістю послуг у поїздах УЗ вже давно нікого не здивуєш. Але часто замість того, щоб прислухатися до скарг пасажирів і вдосконалювати послуги, "Укрзалізниця" регулярно вдосконалює тарифи. До того ж, за словами експертів, веде непрозору політику у сфері держзакупівель. Що потрібно знати про свої права, ставши клієнтом УЗ, розбиралася "Сегодня".

Реклама

ПРЕТЕНЗІЇ . Скарги на якість сервісу буквально захлиснули офіційний сайт "Укразалізниці". "Цілковите беззаконня і свавілля, – обурюється користувач Олександр. – Непрацююча вентиляція і кондиціонування. Чотири відкриті кватирки на весь вагон, термометри зняті спеціально, духота доводить людей до переднепритомного стану! При цьому провідник дозволяє окремим пасажирам палити в туалеті, своєму купе і тамбурі". Користувач Євген додає: "Як можна везти людей на відпочинок і з відпочинку у вагонах, де постійний бруд? Туалети дезінфекції не бачили, напевно, років 10! Скільки можна знущатися над людьми!?" – скаржиться пасажир Валентин.

ПРАВА . Правила перевезень залізницею є у вільному доступі, але знають їх далеко не всі пасажири. Так, в правилах зазначено, що засоби гігієни в санвузлах повинні бути в наявності обов'язково. Що стосується постільної білизни, то пасажир має право навіть просити у провідників розстелити йому постіль, а після поїздки не здавати білизну і не прибирати її за собою. Палити чи не палити в українських поїздах – не питання для обговорення, а законодавча заборона: провідники зобов'язані припиняти спроби пасажирів перекурити в тамбурі або туалеті. Крім того, можна скористатися рядом безкоштовних послуг – наприклад, якщо пасажир проїхав свою станцію або переплутав поїзди, то повернутися в пункт призначення він може безкоштовно. Навіть сісти у вагон можна без квитка, якщо він раптом залишився вдома: потрібно тільки попросити когось зі знайомих, щоб протягом години після відправлення поїзда він пред'явив квиток начальнику вокзалу. А вже він повідомить начальнику поїзда, що його пасажир – не заєць.

ЗНОШУВАННЯ . Експерти кажуть, що проблеми в "Укрзалізниці" зріли вже давно. "Ми всі ці роки "проїдали" запас, який дістався нам від СРСР. "Укрзалізниця" дуже мало коштів інвестувала в оновлення парку та інфраструктури, – розповідає "Сегодня" директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк. – У результаті зношеність вагонів перевищує 85-90%, а говорити про прийнятний рівень якості і взагалі про виконання самої функції перевезення – проблематично. Щоб виправити ситуацію, "Укрзалізниці" необхідно шукати шляхи взаємодії з приватним капіталом, тому що самостійно вирішити свої проблеми вона не в змозі".

Реклама

Екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава додає: першим ділом виділяти гроші на покупку рухомого складу повинна саме держава, адже інвестори на ринок залізничних перевезень йдуть неохоче. "Наприклад, в Іспанії уряд щорічно витрачає на пасажирські перевезення та рухомий склад понад 5 млрд євро. У Німеччині ця сума варіюється від 7 до 12 млрд євро. А у нас – нічого", – говорить Кава. У Міністерстві інфраструктури нам підтвердили: грошей на рухомий склад з держбюджету відомство торік дійсно не отримувало: "Як і за всі роки незалежності", – уточнили в прес-службі.

ЗАХИСТ . Втім, для того щоб навчити провідників сумлінно виконувати свої обов'язки, особливих капіталовкладень не потрібно. "Пасажирам потрібно вчитися захищати свої права, – говорить Вовк. – Якщо вони бачать неадекватний рівень сервісу, є достатньо механізмів, щоб вимагати нормального обслуговування – аж до судових позовів. Ну а якщо нічого не вимагати, то нічого й не зміниться".

Юрист Максим Щербатюк радить українцям активніше захищати своє право на якісний сервіс. Свого часу він сам виграв суд у монополіста. "Найголовніше – доказова база. Половина справи буде зроблена, якщо порушення буде зафіксоване, – ділиться Щербатюк. – Ну а тут все залежить від винахідливості самого пасажира: він може зняти все на відео, сфотографувати або залучити в свідки інших пасажирів. Якщо пасажир травмувався у вагоні, наприклад, через неякісні сидіння, то травми необхідно зафіксувати, пройшовши медогляд. Після збору всіх доказів можна звернутися у відділ якості та контролю УЗ. Великих шансів знайти там розуміння немає. Але ймовірність того, що проблема буде вирішена, все ж існує. До того ж, потрібно звернутися із запитом до УЗ, щоб отримати хоч якусь відповідь, бо в суді обов'язково запитають, чи звертався позивач в УЗ. Після отримання письмової відповіді і за наявності доказів, можна використовувати закон "Про захист прав споживачів" і йти в суд".

Реклама

КОНКУРС . В УЗ "Сегодня" розповіли, що працюють над новою системою пасажирських перевезень. "Наступного літа для пасажирів, які подорожують з великих міст, буде запущено 16 регіональних поїздів за новими маршрутами. Буде змінено інтер'єр салонів і встановлені системи кондиціонування", – пообіцяли в прес-службі підприємства. Для підвищення рівня сервісу тут проведуть конкурс начальників поїздів. "Основні вимоги: вища освіта, стресостійкість, а для фірмових і міжнародних поїздів – знання іноземних мов. Надалі конкурс буде оголошений для провідників і квиткових касирів".

Експерти: "Тарифи знищують український бізнес"

Нічого не роблячи для поліпшення якості послуг, "Укрзалізниця" (УЗ), тим не менш, систематично підвищує тарифи на вантажоперевезення. Так, тільки в 2015 році ціни піднімалися вже двічі: спочатку в січні на 30% для всіх вантажів і на 10% – на перевезення вугілля, а потім у березні – тариф на перевезення вугілля теж довели до 30%. У травні була зроблена ще одна спроба підняти тариф на 25%, але Держрегуляторна служба її заблокувала. "Індексація тарифів необхідна для часткової стабілізації фінансового стану галузі, беручи до уваги зростання цін на ПММ", – виправдовуються в УЗ. Це було б справедливо – якщо не враховувати, що останні 10 років вартість вантажоперевезень в доларовому еквіваленті виросла на 90%, а вартість нафти марки Brent – світового індикатора тарифів на паливо, – хоч і впала, але через девальвацію гривні все одно стоїть на 60% більше.

У першу чергу, через підвищення тарифів страждають промисловість і бізнес. А адже саме промисловість забезпечує найбільші надходження до бюджету – тобто від її стану залежить добробут українців. "Рентабельність металургійної промисловості зараз близька до нуля або взагалі негативна. Будь-яке збільшення собівартості в односторонньому порядку, без урахування реальної економічної ситуації, може призвести до зупинки підприємств", – пояснив "Сегодня" голова Федерації металургів України Сергій Біленький.

До того ж експерти не бачать реальних передумов для збільшення тарифів. "Коли цього року УЗ піднімала тариф на вантажоперевезення, були хоч якісь причини, щоб це зростання обґрунтувати. Так, був стрибок курсу долара, а цілий ряд статей закупівель УЗ – доларові. Але за останні 6 місяців курс долара відносно стабільний, – говорить Сергій Вовк. – УЗ вдалося реструктуризувати значну частину своєї заборгованості перед внутрішніми кредиторами, і таким чином звільнити значну частину коштів. Крім того, в момент попереднього підвищення ніякого інвестування в рухомий склад бізнес не відчув. Тому говорити про наступне підвищення тарифів неправильно і неконструктивно: це буде просто удар по бізнесу, який і є основним клієнтом УЗ ".

Ефективність тендерів УЗ також залишає бажати кращого, вважають експерти. Так, у липні в ЗМІ прогримів скандал, коли УЗ домовилася про закупівлі дизпалива за ціною вище ринкової – 17350 грн/т (близько $ 530), в той час як бізнес закуповував ДТ за ціною нижче $ 490! При обсязі споживання палива УЗ, така різниці в закупівельній ціні виливається в $ 10 млн на рік. В УЗ уточнюють: "У червні 2015-го наш тендер виграла компанія, що запропонувала найнижчу ціну. Зараз це 16,5 тис. грн. А в останньому серпневому тендері перемогла ціна 15,8 тис. грн, і паливо вже поставляється". Втім, за прогнозами експертів, ціну можуть переглянути, але не факт, що у бік зниження.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64244.4

Bitcoin Cash (BCH)

479.06

Binance Coin (BNB)

608.45

Ethereum (ETH)

3137.46

Litecoin (LTC)

83.16

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,24
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
28,97
59,99
57,99
57,99
28,98
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,21
51,06
26,81
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.47

Євро (€)

42.18

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти