Відхід Ryanair з України: чому лоукостер може повернутися

12 Липня 2017, 15:13

Зі Львова Ryanair планував літати в сім міст Європи, з "Борисполя" – в чотири. Через провал переговорів з Києвом авіакомпанія вирішила грюкнути дверима і на Заході країни


Компанія Ryanair не входила в жодну країну без скандалу, відзначають експерти. Якщо зі Львовом лоукостер підписав договір без конфліктів, то з "Борисполем" переговори тривали більше трьох місяців і закінчилися провалом. Однак аналітики вважають, історія з лоукостером в країні не закінчилася і перетворюється в тиск на Мінінфраструктури та аеропорт. Так, прем'єр-міністр Володимир Гройсман вже заявив, що переговори з авіакомпанією відновлять. Сайт "Сегодня" дізнався, чому Ryanair скасував рішення літати з України і як авіакомпанія може повернутися в Україну.

Чому Україна залишилася без Ryanair

Діалог з лоукостером спочатку був побудований неправильно, впевнені експерти. Польоти з аеропорту "Бориспіль" і Львова Міністерство інфраструктури анонсувало до завершення переговорів з самими аеропортами. Спочатку міністр інфраструктури Володимир Омелян виступив у ролі парламентера. Але в результаті вести переговори довелося з обома аеропортами. Якщо Львів погодився на умови авіакомпанія, то в "Борисполі" намагалися відправити Ryanair то в "Жуляни", то в Гостомель, звучали навіть пропозиції літати з Житомира. Однак міністр інфраструктури Володимир Омелян весь час запевняв авіакомпанію і українців, що Ryanair літатиме саме з "Борисполя". Це ввело ірландську авіакомпанію в оману, зазначає Олександр Ланецький, директор консалтингової компанії Friendly Avia Support. Після останніх переговорів директор міжнародного аеропорту Павло Рябікін заявив, що не може погодитися на умови, які пропонує лоукостер. За його словами, вимоги Ryanair незаконні і неможливі в виконанні. А якщо піти на них, держпідприємство буде втрачати два мільярди гривень на рік.

"Я можу заявити як менеджер державного підприємства, що цей контракт нам не вигідний", – прокоментував Павло Рябікін.

 dob-kiev-mar17.

15 березня комерційний директор Ryanair і міністр інфраструктури Володимир Омелян анонсували чотири маршрути авіакомпанії з аеропорту "Бориспіль". Фото: corporate.ryanair.com

Що просив Ryanair від аеропорту "Бориспіль":

  • безкоштовна аеронавігація,
  • безкоштовні стійки реєстрації,
  • безкоштовні стоянки для таксі,
  • безкоштовні площі для реклами,
  • безкоштовна оренда площ в терміналі,
  • безкоштовна система прийому багажу,
  • безкоштовні офіси для продажу авіаквитків,
  • безкоштовна земля для будівництва готелю,
  • закріплення місць стоянок для літаків,
  • безкоштовні офіси для служби оренди автомобілів,
  • єдина ставка аеропортового збору на пасажира на 4 роки в розмірі 7,5 доларів,
  • виплата аеропортам 35% з доходів магазинів duty-free,
  • 60-денне кредитування з боку аеропорту.

Рябікін також заявив про політичний тиск на нього під час переговорів з лоукостером і висловив здивування, чому меморандум з перевізником підписував міністр.

"Якщо пам'ятаєте, все починалося з меморандуму, підписаного в Міністерстві інфраструктури з одного боку міністром, з іншого представником Ryanair. і не був підписаний представником аеропорту, тому що тоді був присутній на переговорах фінансовий директор, який відмовився його підписати", – сказав він.

Володимир Омелян вважає, що на рішення "Борисполя" вплинули "Міжнародні авіалінії України", які блокують початок роботи ірландського лоукостера в країні. А заяви про неможливість вимог Ryanair міністр назвав перекручуванням фактів і невмінням вести переговори.

f317dd4cb38ebfc423219b2ed7118a9c_xl

Директор аеропорту "Бориспіль" вважає вимоги Ryanair неможливими і незаконними. Фото: Fvcrti.com.ua

"Насправді ситуація дуже проста. Ryanair – це номер один авіакомпанія в Європі. Ryanair – це найдешевша авіакомпанія в Європі, яка продає дешеві квитки на перевезення з точки" А "в точку" Б ". Безумовно, що аеропорт" Бориспіль " , який під безпосереднім впливом "Міжнародних Авіаліній України", зробив все можливе і неможливе, щоб ця авіакомпанія не зайшла на ринок. Щоб не було вільної конкуренції, і щоб громадяни були змушені далі літати монопольним перевізником і платити 300, 400, 500 доларів за квиток в одну сторону", заявив чиновник.

У МАУ відреагували на звинувачення міністра: "Це твердження не відповідає дійсності, оскільки авіакомпанія МАУ пропонує своїм пасажирам широкий діапазон цін, починаються від 249 грн. На внутрішніх і від 587 грн. на міжнародних рейсах". Також авіакомпанія заявила, що міністерство порушує закони, намагаючись надати Ryanair більш вигідні умови, ніж іншим авіаперевізникам.

Польоти з України були анонсовані до досягнення домовленостей – це головна помилка, вважає директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк. Разом з тим, аеропорт "Бориспіль" показав невміння вести переговори.

"Основні помилки в переговорах – те, що деталі були винесені в публічну площину ще на перших етапах. Ми зробили заяву про те, що компанія виходить на ринок України, незважаючи на те, що будь-яких принципових домовленостей підписано не було. Виходить, ми самі себе підставили в даному випадку – зробили заяви, за які не змогли відповісти. Але в цій ситуації, я думаю, ніша буде зайнята – якщо не Ryanair, то іншою авіакомпанією. Інше питання – це аеропорт "Бориспіль". Йому потрібно проводити коректні і етичні переговори ", – прокоментував Вовк "Сегодня".

Однак Олександр Ланецький вважає, що всі ті вимоги, з якими виступив Ryanair до "Борисполя", незаконні і нелогічні. Наприклад, лоукостер просить від аеропорту 33% доходів duty-free. При цьому авіакомпанія обіцяє аеровузли додаткових 1,5% пасажирів. Такі умови прийнятні для провінційного аеропорту, в який більше ніхто не літає, зазначає експерт.

"Це було б логічно в Житомирі або Білій Церкві, де без Ryanair не літає ніхто і ніколи не полетить. Тоді так, авіакомпанія туди прийшла і принесла потік. Тобто спочатку було зрозуміло, що ці вимоги розраховані на провінційний невеликий аеропорт, в який ніхто не літає і в якому потік без Ryanair неможливий ", – прокоментував аналітик.

Чому Ryanair скасував рейси зі Львова

Ryanair планував літати з Києва та Львова. Однак через відсутність компромісу з аеропортом "Бориспіль" вирішив скасувати рішення літати з України взагалі. При цьому договір з Львівським аеропортом авіакомпанія погодила і підписала ще в лютому. Ланецький пояснює, таке рішення зрозуміле, якщо компанії український напрямок виявився невигідним.

"Собівартість польоту у них починається від 50-ти євро. Якщо вони продають квитки дешевше і не отримують дотацію, це означає, що вони продають їх в мінус. Навіть тиждень тому було повно квитків по 30-40 євро. Це означає, що не розкуплені навіть дешеві квитки – дорогі квитки взагалі не продаються. Я думаю, раз вони закрили, значить, вони не бачать ринку. Якби тут все було добре, ніхто б не закривав. Так, обурились, але точно б не закривали рейси зі Львова – підписані всі договори, все погоджено, отримані всі умови ", – відзначає він.

270156

Аеропорт "Львів" підписав договір з лоукостером ще в лютому. Фото: 112.ua

Причину відмови від Львова нам пояснила гендиректор львівського аеропорту Тетяна Романовська. Переговори з Ryanair почалися півроку тому. Ще тоді авіакомпанія поставила усну умову, що буде літати в Україну, якщо їй дадуть два аеропорти: в Києві і Львові. Але лоукостер зміг знайти спільну мову зі Львовом, а з "Борисполем" – ні. Так Київ автоматично зірвав угоду Ryanair зі Львовом. При цьому Тетяна Романовська зазначає, що їм вдалося підписати договір без порушення законів.

"Коли наш аеропорт становив договір – багато з їхніх умов ми відхилили. Кожен пункт ми обговорювали і обґрунтовували нашу позицію. Ми можемо погоджувати тільки те, що в нашому підпорядкуванні. Ryanair довго наполягав, але в кінцевому рахунку погоджувався і ми рухалися далі. Ми разом змогли скласти договір, який відповідає нашому законодавству, нашій умові, який конкурентний і не йде в розріз комерційним складовим. Наш договір був готовий вже в лютому, тому продаж квитків розпочався з березня. "Борисполю" або мало часу, або вони не можуть переконати – я не знаю, на чому вони зупинилися. Ми не порушили жодного закону і нічого не оплачуємо Ryanair ", – розповіла гендиректор аеропорту" Львів ".


Чи може Ryanair повернутися в Україну

"Зараз Ryanair фактично пішов на шантаж. Найгірша ситуація, яку можуть допустити українці – це піти, впасти в ноги зі словами:" Вернись, я все пробачу ", – говорить Олександр Ланецький.

За його словами, Ryanair чекає, що керівництво країни покарає тих, хто ввів компанію в оману, так як лоукостер очікував отримати в комплекті зі Львовом і Київ. Тому Україні потрібно розібратися, чому з авіакомпанією виникло нерозуміння. А по-друге, потрібно чітко визначити, що аеропорти у Львові та Києві абсолютно самостійно приймають рішення.

На заяву про звільнення Ryanair відреагував прем'єр-міністр Володимир Гройсман. З приводу авікомпанії він скликав на нараду керівників Міністерства інфраструктури, Мін'юсту, аеропорту "Бориспіль", "Асоціації аеропортів України та Офісу залучення і підтримки інвестицій. В результаті – вирішили відновити переговори з Ryanair.

А міністр інфраструктури заявив, що має намір звільнити Павла Рябікіна за зрив договору. Омелян пообіцяв в середу, 12 липня, подати до Кабміну подання на звільнення директора "Борисполя". Також він зазначив, що переговори з Ryanair можуть відновитися тільки після призначення нового керівництва аеропорту.

Перед відмовою від польотів в Україну Ryanair обнадіяв Львів, що вони можуть повернутися. За словами Тетяни Романівської, в телефонній розмові керівництво авіакомпанії повідомило, що чекають від Києва перепогодження умов договору.

Своєю відмовою від польотів не тільки в Київ, а й до Львова Ryanair намагається тиснути на Україну, упевнений Сергій Вовк. У будь-яких переговорах авіакомпанія веде жорстку позицію, щоб отримати конкурентну вартість квитків. Україна – не прициндент щодо Ryanair. Така ж ситуація була в Данії, Норвегії та інших країнах. Але, як показує досвід роботи лоукостера, він, швидше за все, не відмовляється від України, а вичікує більш вигідних умов.

"Вони хочуть отримати аеропорт" Бориспіль ", незважаючи на те, що він дуже для них нетиповий, оскільки у всіх інших країнах світу Ryanair літає в так звані" другі ", не головні аеропорти. Для того, щоб отримати необхідні для них ціни, вони займають жорстку переговорну позицію – в Україні це нагадує гру у "все або нічого". Але все таки я думаю, що це не остання крапка в історії з даною авіакомпанією – про це говорить і досвід Ryanair в інших країнах світу ", – зазначає Вовк.

Ви зараз переглядаєте новину "Відхід Ryanair з України: чому лоукостер може повернутися". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Віталій Андронік

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...

Комментарi

залишилось символів: 1000 Правила коментування