Випробував на міцність принцесу і забрав 71 життя: 10 фішок ралі-рейду "Дакар" (фото)

12 Січня 2017, 10:06

Всі цікаві для факти про найекстремальнішу гонку в світі автоспорту

<p style="text-align: justify;">Фото AFP</p>
Фото AFP

Друга за популярністю подія в світовому автоспорті після Формули-1, найбільш екстремальний ралі-рейд світу "Дакар-2017" стартував 2 січня в столиці Парагваю, Асунсьйоні. Це вже 39-ий автомарафон, який фінішує в столиці Аргентини Буенос-Айресі 14 січня. Ралі "Париж – Дакар" придумав французький мотогонщик Тьєррі Сабін. У 1977 році він заблукав в Лівійській пустелі під час участі в ралі "Абіджан – Ніцца", був знайдений тільки через три дні, виживши фактично дивом – його вчасно знайшли туареги. Але після цієї смертельно небезпечної пригоди Тьєррі загорівся ідеєю організувати ралі-марафон з Парижа в Дакар, який пройшов в кінці 1978-го – початку 1979-го.

На першому ралі учасників не ділили за їх транспортними засобами – мотоциклісти і авто змагалися між собою в загальному заліку. І в результаті все три перших місця виявилися у власників двоколісних коней, а переміг Сиріл Неві на мотоциклі Yamaha XT500. У 1980 році був введений залік по трьох категоріях: мотоцикли, автомобілі і вантажівки. А вже в 2009-му в програмі з'явилися квадроцикли.

11_07

1. РАЛІ-ЕМІГРАНТ

В цьому році виповнюється 10 років, як найпрестижніший і екстремальний ралі-рейд в світі перебрався в Південну Америку. У 2008 році в Мавританії застрелили чотирьох французів, які приїхали на гонку. Влада країни не змогла гарантувати безпеку іншим уболівальникам і учасникам, і через погрози терактів з боку "Аль-Каїди" і підлеглих їй організацій "Дакар" вперше в своїй історії скасували. А потім і зовсім вирішили перенести ралі з Європи і Африки в Південну Америку, де змагання беруть Аргентина, Чилі, а також іноді Перу і Болівія. У цьому році 29-ою країною – господаркою гонки став Парагвай. Але назва залишили колишнім "Дакар", який по ту сторону Атлантики – емігрант.

26

2. ГОЛОВНЕ – ВИЖИТИ

Маршрут ралі змінюється постійно. Найдовшим і найвиснажливішим вийшов "Париж – Дакар" 1986 року, коли учасники проїхали понад 15 000 км! Зате їх пожаліли раніше, в 1981 році, обмежившись трасою в 7000 км. Самим довгий етап видався на дебютну гонку-1979, коли по території Алжиру 80 авто, 90 мотоциклістів і 12 екіпажів на вантажівках колесили 2370 км. Починаючи з 2001 року довжина маршруту не перевищує 10 000 км. В цьому році траси "Дакар" – понад 8800 км. На старт ралі вийшли 316 екіпажів: 146 мотоциклів, 83 позашляховики, 50 вантажівок і 37 квадроциклів з 59 країн. Найбільше на трасі французів – 15%.

На суворому "Дакарі" до фінішу в середньому добирається менше половини учасників – якби всі фінішували, це був би вже не "Дакар". Фінішну лінію гонки перетнуло трохи більше 13 000 осіб. Тому водії готові самостійно вибиратися з завалів, терпіти біль, а мотоциклісти навіть їхати на причепі позашляховиків і ковтати пил, але дійти до кінця. У 1986 році до фінішу дотерпіли лише 21% учасників, а самим легким виявилося ралі-2013 – 67% щасливчиків. До речі, після переїзду в Південну Америку кількість екіпажів, які пішли до кінця, помітно зросла. І це незважаючи на те, що деякі ділянки траси пролягають на висоті мало не 5000 м, а гонщиків з року в рік поливають тропічні зливи, які ламають двірники і кар'єри пілотів. "Ми готові боротися з пустелею, а Латинська Америка натомість накриває нас дощем", – нарікають деякі учасники. Правда, і пустельних ділянок вистачає. Чого тільки варта Атакама – найсухіша пустеля світу, яку ще називають рулеткою для гонщиків. І хоч в цьому році обійшлися без неї і без Чилі, кількість сходів різко збільшилася: тільки після всього п'яти етапів і скасування найдовшого, шостого, відсоток відмови від продовження гонки перевищував минулорічний на 13%.

3. ЯК СТАРТУВАТИ?

За перемогу на "Дакарі" не дають грошей – тільки статуетку "Золотий бедуїн" і безцінний статус підкорювача найпрестижнішого і виснажливого ралі-рейду. На "Дакарі" новачок і профі можуть їхати поруч один з одним. Але з нуля, без єдиної участі в гонках нікого немає – для участі в "Дакарі" ви повинні проїхати як мінімум один пустельний ралі-рейд. Але організатори можуть відмовити бажаючим поганяти, якщо у тих не склалося з результатами на попередніх гонках або поганенько з репутацією. Якщо хочете приєднатися до "Дакару", вам повинно бути не менше 18 років, а у вас в кишені – міжнародна ліцензія FIM. За словами мотоцикліста Мануеля Луккхе, для "Дакара" вона обійдеться близько 1000 євро. Двері в "Дакар" відкриті тим, у кого є свіжий досвід їзди і участі в змаганнях FIM на обраному засобі пересування. І, природно, все це не безкоштовно: реєстраційний внесок – 14 800 євро.

"Дакар" – захід не з дешевих. Для мотоцикліста необхідний мінімум $ 30-35 тис., а якщо йдеш в топ-100 – в середньому $ 75-77 тис. Найдорожче обходиться пакет техдопомоги – $ 25 тис. і стартовий внесок. Не самий наворочений байк, фінішує в районі 80-го місця, – близько 15 "штук". В $ 3500 обійдеться запасний двигун, шини і мус ще в $ 4200. Та інше – дрібниці. Є любителі, які їдуть на авто з мінімальною комплектацією, але машини великих концернів спеціально для ралі-рейду проходять жорстку модернізацію, щоб вистояти у важких гонках по пустелі, камінню і воді. Вартість MINI, які вигравали залік позашляховиків з 2012-го по 2015-ий, досягала $ 1,4 млн, але зрозуміло, що вони напхані не так, як рядові.

25

4. НАШІ НА "ДАКАРІ"

У 2008-му Вадим Нестерчук заснував першу повноцінну українську команду для участі в легендарному ралі-рейді, але "Дакар" несподівано скасували. У 2009-му Нестерчук планував взяти участь в гонці на квадроциклі, але виникли проблеми з оформленням документів. Але в 2010-му перша українська команда Sixt Ukraine таки стартувала, але, як на зло, на 8-му етапі за 40 км до фінішу наш позашляховик підвів движок. Зате до фінішу на вантажівці дійшов французький гонщик з українською ліцензією Марко П'яно. У 2013 році перший пілот українського екіпажу Вадим Нестерчук загинув в пустелі в ОАЕ під час підготовки до ралі "Шовковий шлях-2013". Команда припинила своє існування і розпродала автомобілі. А 26-те місце Sixt Ukraine в абсолюті залишається для нас найвищим результатом на "Дакарі". Вадим Притуляк став від України першим учасником ралі-рейду на мотоциклі – в 2011-му на Honda CRF 450X він вийшов на старт у складі команди Honda Europe з українською ліцензією. Насправді Вадим зробив пробний заїзд на "Дакарі" в 2009-му, але тоді під прапором Казахстану, де жив, працював багато років і отримав громадянство. Але в кінці 2009-го уродженець Жмеринки повернув собі паспорт України. У 2011-му він дійшов до фінішу, не дивлячись на аварію, зламане ребро і регулярні ін'єкції знеболюючих. Сьогодні на "Дакарі" українців немає.

27

5. НАВВИПЕРЕДКИ ЗІ СМЕРТЮ

З дня свого заснування жоден "Дакар" не обходиться без загиблих на трасі. Сьогодні вже 71 особа: крім 28 гонщиків (з них 19 – мотоциклісти), під колеса потрапили 27 глядачів, також не пережили випробування гонкою 10 сервісменів і 6 журналістів, які в прагненні урвати яскравий кадр могли зіткнутися з учасниками. Найкривавіша – Мавританія, 14 жертв. Першим в сумний список в 1979-му потрапив французький мотоцикліст Патрік Доден, який після старту 9-го етапу вирішив на ходу поправити шолом, що розстебнувся, і в цей момент на купині його викинуло з сідла на камені: перелом черепа, кома і смерть. Найтрагічнішим в історії вважається 1986 рік, коли через піщану бурю сталася вертолітна катастрофа, в якій загинуло сім осіб, включаючи творця ралі Тьєррі Сабіна. Ралі-2017 поки обходиться без жертв, але, як би не хотілося вірити в краще, – ще не вечір...

22_01

6. ДАКАР - ХВОРОБА

В "Дакар" приходять всерйоз і надовго. Найстарший учасник ралі – 75-річний японець Йошімаса Сугавара – досі ганяє на своїй вантажівці Hino, за всю кар'єру не пропускаючи жодного старту "Дакара", в цьому році вже в 34-ий раз. Вищим його результатом тут було 2-е місце, яке він займав п'ять разів: у 1994, 1995, 1998, 2001 і 2005 роках. Крім того, пробував він себе і в гонках на мотоциклах і автомобілях. А вперше взяв участь в ралі в 1983 році, тоді ще на мотоциклі. У 1992-му пересів на вантажівку і не зраджує їй вже 25 років. Зараз компанію на дорозі йому складає 44-річний син Терухіто, який ще ніколи не фінішував на "Дакарі" за межами топ-20. Поки старина Йошімаса йде 33-ім, а його син – 14-им.

Не можуть викинути "Дакар" з голови і ті, хто був на волосині від смерті. Вперше за сім років в ралі бере участь італієць Лука Манка, переможець етапів "Ралі фараонів" в Єгипті. Останній раз "Дакар" закінчився для Луки нещасним випадком на 6-му етапі і черепно-мозковою травмою – мотоцикліст пробув у комі цілий місяць. Повернутися в сідло Манку змусила обіцянка своєму покійному батькові Філіппо, який і навчив його кататися на мотоциклі і чиє фото не залишає кишеню сина під час всієї гонки. Мета італійця – досягти фінішу в Буенос-Айресі. Поки він йде на 49-му місці.

7. У ПОБУТІ

Після кожного етапу учасники приїжджають на місце відпочинку – бівуак, де їдять, сплять і ремонтуються. Цей наметовий табір, де крім гонщиків присутні журналісти, обслуговуючий персонал і організатори, може бути розбитий на території спортклубів, гірських автодромах, бетонованих майданчиках або просто в піску. З їжі гонщики люблять макарони, сосиски, стейки з аргентинського м'яса і картопляне пюре. З напоїв можна взяти воду, колу або американське вино в маленькій пляшечці для персонального використання. Заради мотоциклістів, які рано стартують, сніданок починається о четвертій ранку, а ті, хто заблукав, можуть приїхати на бівуак далеко за північ, і для таких учасників пункт харчування працює всю ніч. А лікарі навіть рекомендують пілотам вживати пиво для відновлення соляного балансу. Учасники багатоденки кожен день вживають в середньому 1,5 тонни продуктів і використовують до 12 000 півлітрових пляшок води.

24_01

8. ЧЕМПІОНИ

Головним героєм "Дакара" є француз Стефан Петрансель, який вигравав його рекордні 12 разів – причому 6 разів на мотоциклі і 6 разів на автомобілі. Також йому належить рекорд за загальною кількістю перемог на окремих етапах ралі. Але ж до авто він був успішним скейтбордистом! З того часу як квадроцикли ввели в програму, її лише тричі вигравали спортсмени не з аргентинського сімейства Патронеллі. Решта титули – за братами Маркосом (2010, 2013, 2016) і Алехандро (2011, 2012). Причому в першому ж для себе "Дакарі" Маркос Патронеллі, молодший з братів (36 років), став другим, як і в 2012-му, де поступився тільки старшому на два роки Алехандро. У нинішньому ралі брати участь відмовилися, оскільки були незадоволені рішенням організаторів змінити маршрут. Першою і поки єдиною жінкою – переможницею "Дакара" в 2001 році стала німкеня Ютта Кляйншмідт, що представляє Mitsubishi. Після чотирьох років участі в ралі на мотоциклі в 1995-му перейшла на автомобіль і через два роки стала першою жінкою, якій вдалося виграти один з етапів ралі. Крім цього у Ютти є ліцензія на водіння вертольота, вона захоплюється екстремальним велоспортом, а в 2003-му на двох колесах перетнула Альпи. Окремо стоїть катарець Нассер Аль-Аттія. Дворазовий переможець "Дакара" – екс-стрілок, учасник п'яти Олімпіад як стрілок і призер ОІ-2012 в скиті.

9. СЕЛЕБРІТІ

А найвідоміший хепі-енд в історії гонок датований 1 982 роком, коли в Алжирі збився з курсу і загубився екіпаж Марка Тетчера, сина прем'єр-міністра Великобританії. Їх "Пежо 504" був виявлений в 50 км від траси лише на четвертий день пошуків, але всі троє членів екіпажу не постраждали. Пробував свої сили на "Дакарі" і князь Монако Альбер II, відомий своєю любов'ю до спорту і п'ятикратний учасник Олімпіади в бобслей. У 1985 і 1986 роках він брав участь в гонці на Mitsubishi Pajero, але так і не зумів дістатися до фінішу. Його сестра, принцеса Кароліна склала йому компанію в 1985 році, роз'їжджаючи на 15-тонній вантажівці разом з другим чоловіком Стефано Казірагі. Але доїхати до кінця у неї теж не вийшло: вантажівка перекинулася на бік на 5-ий день і булав дуже пошкоджена. Син відомого актора Жана-Поля Бельмондо Поль також виявився фанатом швидкої їзди: крім "Формули-1" він ганявся на "Дакарі" п'ять разів на автомобілі Nissan X-Trail і давжди доїжджав до фінішу. Не змагався, але активну участь у цій масштабній події брав гітарист легендарних Scorpions Рудольф Шенкер. У 2010 і 2012 роках він проїхався трасою в складі команди Volkswagen для реклами пікапа Amarok.

23_02

10. ГОЛОВНИЙ ЧЕМПІОН: СКЕЙТ - МОТО – АВТО

Найграндіозніший переможець "Дакара" – француз Стефан Петрансель. 12 разів! Причому спочатку шість на мотоциклі, а потім стільки ж на авто. В обох категоріях він рекордсмен. Заразив тато, ганяти в ралі на аматорському рівні. Втім, ралійних профі в 70-х ще особливо і не було. Чемпіонат світу з етапами в різних країнах, що перетворився в нинішній WRC, стартував в 1973-му, а інший вид гонок по бездоріжжю – багатоденний ралі-рейд "Париж – Дакар", вперше провели в 1979-му. До речі, Петранселю в той рік було 14, і він став чемпіоном Франції в скейтборді. Земляки в місті Весуль в пам'ять про цей етап побудували "Скейтпарк Петранселя".

Ви зараз переглядаєте новину "Випробував на міцність принцесу і забрав 71 життя: 10 фішок ралі-рейду "Дакар" (фото)". Інші Світові новини дивіться в блоці "Останні новини"

Автори:

Павлова Олена, Катерина Макаревська

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Комментарi

залишилось символів: 1000 Правила коментування