Наймасштабніші авіакатастрофи в світі: сотні жертв, фатальні помилки пілотів і непояснені удари природи

3 Листопада 2015, 07:54

Основні причини, внаслідок яких літаки зазнали аварії, – це людський фактор, погодні умови, теракт або відмова техніки

<p style="text-align: justify;">Місце катастрофи російського Airbus в Єгипті. Фото: AFP</p>
Місце катастрофи російського Airbus в Єгипті. Фото: AFP

31 жовтня 2015-го на території Синайського півострова (Єгипет) розбився літак Airbus A321 авіакомпанії "Когалимавіа". Загинули 224 людини – 217 пасажирів і 7 членів екіпажу.

Літак виконував рейс Шарм-ель-Шейх-Санкт-Петербург, вилетів 31 жовтня о 5:51 за київським часом, але вже через 23 хвилини, о 6:14, не вийшов на зв'язок з Ларнакою (Кіпр) і зник з екранів радарів. Пізніше з'ясувалося, що лайнер розбився.

png_06

У літаку були громадяни Росії, четверо українців і громадянин Білорусі. За різними даними, на борту перебували від 17 до 25 дітей. Тіла першого і другого пілотів розбився в Єгипті, A321 досі не знайдені, повідомляють джерела в Каїрі. Швидше за все, вони знаходяться під уламками кабіни літака.

659508_main

Фото: AFP

Експерти переконані, що авіакатастрофа з російським А321 сталася через вибухову розгерметизацію салону – корпус лайнера луснув від різкого перепаду тиску на великій висоті. Іншою причиною порушення цілісності фюзеляжу, на думку експертів, могла стати усталостная тріщина, що виникла, наприклад, в шпангоуті фюзеляжу. Ще однією причиною вибуховою розгерметизації міг стати несправний двигун.

"Візуальне спостереження було встановлено, що літак авіакомпанії "Когалимавіа", який вилетів 31 жовтня з Шарм-еш-Шейха, через 23 хвилини штатного польоту зруйнувався в небі, і його уламки знаходяться на території приблизно 20 кв. км", — повідомив міністр транспорту РФ Максим Соколов.

Показання бортових самописців, а вони вже знайдені і розшифровуються, покажуть, як працювали до катастрофи всі системи літака, а також які дії робив екіпаж.

Російська авіакомпанія "Когалимавіа", якій належить звалився літак А321, вважає причиною катастрофи зовнішній вплив, заявив гендиректор компанії Олександр Снаговський.

У компанії заявили, що А321, потерпілий крах над Синайським півостровом, не міг зруйнуватися в повітрі через відмову будь-якої з технічних систем. При переході до падіння літак, найімовірніше, отримав значні конструктивні ушкодження, вважають в "Когалимавіа".

Представник авіакомпанії також повідомив, що обидва двигуни А321 пройшли 26 жовтня пройшли бароскопічний тест і ніяких проблем виявлено не було.

659506_main

Фото: AFP

Сегодня.ua згадує найбільші авіакатастрофи, що відбулися у світі за останні п'ять років.

.png_12

24 березня 2015 року, Франція

Авіалайнер Airbus A320-211 німецької бюджетної авіакомпанії Germanwings виконував рейс 4U 9525 з Барселони в Дюссельдорф, на його борту знаходилися 144 пасажири і 6 членів екіпажу. Через півгодини після зльоту літак раптово перейшов у швидке зниження і через 10 хвилин врізався в гірський схил в прованських Альпах, в результаті чого всі розміщені на борту 150 осіб загинули.

Відео: Youtube/Dauphiné Libéré

44_main

На місці катастрофи літака А320. Фото: AFP

На прес-конференції 26 березня 2015-го французькі слідчі оголосили, що другий пілот рейсу 9525 Андреас Любіца навмисне перевів літак в режим зниження. При цьому він перебував у кабіні пілотів один, так як командир екіпажу, передавши управління, ненадовго покинув кабіну. Пізніше він намагався повернутися назад, але безрезультатно – двері в кабіну була заблокована зсередини. Командир стукав і дзвонив у двері, намагався застосувати силу. До моменту зіткнення з землею другий пілот зберігав мовчання, не виходив на зв'язок з диспетчером і не відповідав на його повторювані виклики. У той же час, судячи з запису бортового самописця, його дихання було нормальним.

lubitz__rex

Андреас Любіц. Фото: REX

Прокуратура Марселя кваліфікувала дії другого пілота як "ненавмисне вбивство".

28 грудня 2014-го, Яванське море

Авіалайнер Airbus A320-216 індонезійської авіакомпанії Indonesia AirAsia виконував регулярний пасажирський рейс QZ 8501 за маршрутом Сурабая-Сінгапур, а на його борту знаходилися 7 членів екіпажу і 155 пасажирів.

Літак вилетів з аеропорту Сидоарджо. Політ проходив над Яванським морем в умовах грози. На 27 хвилині польоту екіпаж доповів про ухилення з маршруту для обходу грози, але через 6 хвилин, знаходячись між Калімантаном і Явою, рейс 8501 зник з екранів радарів, ще через кілька хвилин зник зв'язок з екіпажем.

Через два дні, 30 грудня, пошукові кораблі виявили в морі уламки авіалайнера. Всі 162 людини загинули.

602075_main

Фото: AFP

Розслідуванням катастрофи зайнявся Національний комітет з безпеки на транспорті (NTSB).

Спочатку розслідування комісія виключила можливість теракту і припустила, що головною причиною катастрофи могли стати помилки екіпажу або технічна несправність авіалайнера. Дані, отримані з наземного радара ATC, підтверджували, що літак при прольоті грози нестандартно набирав висоту, а потім стрімко знижувався. Протягом 54 секунд літак піднявся з висоти 9750 метрів до 11 300 метрів при швидкості 6000 футів на хвилину (1830 м/хв), а 37 секунд потому знизився до 8840 метрів.

При польоті на ешелоні літак зіткнувся з несприятливими погодними умовами – грозою і зрушенням вітру, що, можливо, призвело до відключення автопілота. У цей час капітан і другий пілот допустили помилки в пілотуванні і не запобігли різке підняття носа авіалайнера. Аеродинамічний підхоплення міг призвести до втрати швидкості і звалювання літака в плоский штопор.

Представники Індонезійського агентства з метеорології припустили, що головним винуватцем катастрофи міг бути погодний фактор. Атмосферні опади у поєднанні з низькою температурою повітря, імовірно, викликали обмерзання і пошкодження двигунів, що спричинило їх відмову.

17 липня 2014-го, Україна

17 липня 2014 року поблизу міста Торез Донецької області зазнав аварії "Боїнг 777" Малайзійських авіаліній, який слідував рейсом MH17 за маршрутом Амстердам – Куала-Лумпур.

1118620_01

Фото: BULENT KILIC

У результаті аварії загинули 283 пасажири і 15 членів екіпажу. Пасажирами рейсу були громадяни 10 країн – Нідерландів, Малайзії, Австралії, Індонезії, Великобританії, Німеччини, Бельгії, Філіппін, Канади та Нової Зеландії. Більше всіх загинуло голландців – 196.

Згідно з опублікованими переговорам українських і російських диспетчерів, екіпаж лайнера, що розбився не подавав сигналів тривоги, що не повідомляв ні про які проблеми і не опускався нижче гранично допустимої висоти (на той момент повітряний простір над Україною було закрито нижче позначки 9800 метрів).

Генпрокуратура Нідерландів проводить кримінальне розслідування катастрофи авіалайнера, покликане виявити конкретних винних у трагедії. У цьому процесі задіяні слідчі з Нідерландів, Малайзії, Бельгії, Австралії та України.

Паралельно під егідою Ради з безпеки Нідерландів проводилося другого розслідування, націлене на виявлення технічних причин катастрофи. У цьому розслідуванні беруть участь представники Росії, Малайзії, США, Великобританії, Австралії та Нідерландів.

14 жовтня 2015-го доповідь з результатами цього розслідування було оприлюднено. Міжнародна група експертів прийшла до висновку, що лайнер 17 липня 2014-го впав внаслідок вибуху бойової частини типу 9N314M, встановленої на ракеті серії 9М38, випущеної ракетно-зенітним комплексом "Бук".

Відео: Youtube/Onderzoeksraad voor Veiligheid

Згідно з доповіддю, ракета вразила кабіну пілота з лівого боку. Ударна хвиля завдала шкоди передній частині судна, до 12,5 м від носа фюзеляжу. В результаті вибуху і поразки літак розсипався в повітрі: кабіна пілотів і підлогу салону бізнес-класу відірвалися майже відразу і впали на землю. Інша частина літака продовжувала летіти ще приблизно 8,5 метрів. Елементи верхній частині літака були відірвані потоками повітря, швидкість яких складала близько 900 км/год.

Доповідь свого розслідування 8 жовтня опублікувала та експертно-журналістська група Bellingcat, спеціалізується на проведенні розслідувань за відкритими джерелами.

У доповіді Bellingcat говориться, що 17 липня 2014-го установка "Бук" була перевезена на вантажівці з Донецька в Сніжне, а потім своїм ходом вирушила на південь від Сніжного. Звідти, говориться в доповіді, близько 16:20 за місцевим часом була запущена ракета, що збила літак "Малайзійських авіаліній".

Експерти підкреслюють, що помічений в районі Сніжного "Бук" – російського походження. Згідно з висновками Bellingcat, комплекс, численні фотографії якого були зроблені на території України, перебував до цього в складі 53-ї зенітно-ракетної бригади, що дислокується неподалік від Курська. У Bellingcat також стверджують, що їм вдалося встановити особи чотирьох чоловік, які могли вести машину, транспортувати Бук "3х2".

Росія, зі свого боку, також провела розслідування. Російський концерн "Алмаз-Антей", який займається складанням "Буків", встановив, що причиною катастрофи лайнера стала ракета 9М38 комплексу "Бук".

Концерн оприлюднив дані натурного дослідження, згідно яким випущена ЗРК "Бук" ракета розірвалася з лівого боку малазійського "Боїнга-777". Частина ушкоджень малазійського "Боїнга-777" викликана руйнуванням елементів конструкції лайнера, заявили в концерні. При цьому в Росії заявили, що такі ракети були зняті з озброєння російської армії в 2011 році.

1118544_01

Фото: BULENT KILIC

Після катастрофи Малайзія внесла до Ради Безпеки ООН проект резолюції про створення міжнародного трибуналу з розслідування справи про збитий "Боїнгу" в Україні.

За створення трибуналу для судового переслідування осіб, винних у загибелі малайзійського "Боїнга" в Донбасі виступали п'ять країн – Нідерланди, Малайзія, Австралія, Бельгія та Україна. Проте, створення трибуналу ветувати Росія і країни міжнародної слідчої групи припинили зусилля по установі трибуналу через резолюцію Радбезу ООН.

Альтернативою трибуналу може стати розслідування справи в Міжнародному кримінальному суді. Другим варіантом, який розглядають країни-учасники слідчої групи, є суд в одній з країн.

Винуватець трагедії з лайнером на Донбасі поки не встановлений – це не належить до юрисдикції Радбезу Нідерландів.

Тим часом родичі загиблих при катастрофі літака подали позов на $900 млн до колишнього міністра оборони самопроголошеної "Донецької народної республіки" Ігорю Стрєлкову. Позов від імені 18 сімей загиблих був поданий в один із судів Чикаго.

8 березня 2014-го, Індійський океан

8 березня 2014-го літак Boeing 777-200ER авіакомпанії Malaysia Airlines, що виконував рейс за маршрутом з Куала-Лумпура (Малайзія) в Пекін (КНР) пропав в небі над Південно-Китайським морем через 40 хвилин після вильоту. На борту знаходилося 239 осіб (12 членів екіпажу та 227 пасажирів).

Через 40 хвилин після вильоту авіалайнер зник з екранів радіолокаторів. Згодом літак не відповідав на виклики із Землі, дзвінки по супутниковому телефону і текстові повідомлення, посилати за спеціальною авіаційній системі ACARS. Диспетчери Куала-Лумпура і Хошиміну, за сприяння оперативного центру Malaysia Airlines, намагалися виявити Боїнг і не оголошували надзвичайну ситуацію. Код "Лихо" (DETRESFA) оголошено управлінням повітряним рухом (УВС) Куала-Лумпура через трохи більше 5:00.

Спочатку пошукова операція велася в Південно-Китайському морі, де літак востаннє виходив в ефір, потім перемістилася в Малаккська протока і далі в Індійський океан біля західних берегів Австралії, так як було встановлено, що авіалайнер знаходився в повітрі після зникнення ще трохи більше 7 годин, суттєво змінивши маршрут. Перша пошуково-рятувальна операція не принесла результатів і була завершена в квітні 2014 року. Не було виявлено ні місце його можливого падіння, ні уламків. У серпні 2014 року почалася друга пошукова операція, яка проводилася вже під водою в районі Індійського океану, де Boeing 777 імовірно зазнав катастрофи.

У січня 2015 року влада Малайзії офіційно визнали всіх пасажирів і членів екіпажу рейсу 370 загиблими, а в якості причини катастрофи був вказаний "нещасний випадок". В липні 2015 року на відстані більш ніж в 4000 кілометрів від місця можливого падіння літака в Індійський океан, на узбережжі острова Реюньон, був виявлений фрагмент літака.

clgbb8iuyae8kcv

Фото: twitter.com/rakan_b777

До теперішнього часу міжнародної слідчою групою не встановлені причини зміни курсу Boeing 777 і його зникнення, а також хронологія подій, що відбувалися на борту. Не виявлено також і місце катастрофи.

червня 2012 року, Нігерія

3 червня 2012-го літак MD-83 зазнав аварії під час комерційного рейсу 9J-992 компанії Dana Air з Абуджі в Лагос (Нігерія). В результаті катастрофи загинули 163 людини.

На відстані 20 км на північ від аеропорту Лагоса екіпаж повідомив про відмову обох двигунів. Літак звалився на густонаселений житловий квартал Іджу Ішага, недалеко від аеропорту, після чого розвалився на частини і загорівся.

175547_main

Фото: AFP

На борту літака знаходилися 153 людини, ніхто з них не вижив. Серед них було не менше шести громадян Китаю і сім громадян США. В будинку, на який обрушився літак, проживало не менше 40 людей. В інших будівлях теж могли знаходитися люди.

175540_main

Фото: AFP

В результаті падіння літака були зруйновані два житлових будинки, церкву і друкарня.

Після катастрофи в район падіння літака кинулися мародери. Були розграбовані не тільки постраждалі будівлі і багаж пасажирів літака, що розбився, але і вцілілі будинки місцевих жителів. У результаті паніки до місця трагедії довгий час не могли пробитися машини пожежної охорони і карети швидкої допомоги.

175549_main

Фото: AFP

Як повідомив глава Управління цивільної авіації Нігерії Харольд Демурин, з переговорів пілота з диспетчерами на землі випливає, що обидва двигуни літака були несправні. Незадовго до падіння повітряного судна екіпаж послав сигнал тривоги, повідомивши про те, що двигуни вийшли з ладу, розповів він.

28 липня 2010-го, Пакистан

28 липня 2010-го літак Airbus A321-200 зазнав аварії в передгір'ях Гімалаїв в Ісламабада (Пакистан).

Пасажирський літак Airbus A321-200 авіакомпанії "Airblue", що виконував рейс №ED202 за маршрутом Карачі-Ісламабад, вилетів з пункту відправлення до 7:50 за місцевим часом. О 9:43, при підльоті до міжнародного аеропорту імені Беназір Бхутто, авіадиспетчери втратили зв'язок з екіпажем. В той самий час Airbus A321-200 врізався в пагорби Маргалла. На місці катастрофи виникла пожежа.

68793_main

Фото: AFP

За даними авіакомпанії "Airbluе", серед людей, які знаходилися на борту літака, було чотири іноземця – по одному громадянину Австрії і Сомалі, і двоє з США. Усього на борту було 152 людини – 146 пасажирів, серед яких 20 жінок і 5 дітей, і 6 членів екіпажу. Всі вони загинули.

68797_main

Фото: AFP

Першою версією авіакатастрофи стали погані погодні умови: сезон дощів і сильний туман. Також не виключалося, що на борту літака стався теракт. Пізніше стало відомо, що диспетчери аеропорту просили екіпаж повітряного судна зайти на повторну посадку і зробити третє коло. Пілоти не змогли вивести лайнер на правильний курс, почали заходити на посадку раніше покладеного терміну і літак врізався в гори.

68787_main

Фото: AFP

22 травня 2010 року, Індія

22 травня 2010-го в аеропорту Мангалур (Індія) літак Boeing 737 бюджетної авіакомпанії Air-India Express, який прямував з Дубая в Мангалуру, при посадці викотився за межі злітно-посадочної смуги і загорівся. На борту знаходилися 160 пасажирів і 6 членів екіпажу. Вісім осіб були знайдені живими, але один із них помер по дорозі в лікарню.

57_main

Фото: AFP

Аеропорт у Мангалуру розташовується на піднесеній місцевості і входить в десятку найнебезпечніших аеропортів Індії. Згідно з рішенням державного авіаційного комітету Індії (DGCA), зліт і захід на посадку в аеропорту Мангалуру повинен виконувати тільки капітан повітряного судна. На момент катастрофи капітан рейсу Air India Express 812 Златко Глушиця скоїв в аеропорту Мангалуру 16 зльотів і посадок.

Екіпаж отримав від служби управління повітряним рухом (УВС) дозвіл на посадку і почав виконувати стандартний візит за приладами (ILS) на смугу №24.

Другого пілота стурбувало те, що літак знаходиться дуже високо і він запропонував капітанові йти на друге коло, проте той продовжив зниження, перебуваючи вище нормальної траєкторії. Другий пілот повторив, що необхідно йти на друге коло, на що капітан вигукнув: "О мій Бог!", відключив автопілот і збільшив швидкість зниження до 4000 футів в хвилину. Це призвело до спрацювання автоматичних сигналізацій "Sink rate" і "Pull up", що рекомендували набрати висоту і попереджуючих про високий ризик зіткнення із землею.

В підсумку літак приземлився на середину смуги №24 довгою 2448 метра, викотився за її межі, промчав ще кілька десятків метрів, зіткнувся з перешкодами і звалився в яр, що оточував аеродром Мангалуру. Авіалайнер розламався на дві частини, з пошкоджених паливних баків почав витікати гас, на місці катастрофи почалася сильна пожежа. У перші секунди після аварії декільком пасажирам вдалося вибратися із зруйнованого літака через розбиті ілюмінатори. Пасажири, що вижили попрямували за допомогою до місцевих жителів, які прибули на місце катастрофи раніше рятувальних служб. Пізніше прибули 15 пожежних машин, 20 автомобілів швидкої допомоги і близько 100 співробітників рятувальних служб. 8 постраждалих госпіталізували, одна пасажирка померла від отриманих травм по дорозі в лікарню.

У катастрофі загинули 158 осіб, більшість з яких померло внаслідок сильної пожежі. Ті вижилі 7 пасажирів отримали травми різного ступеня тяжкості.

50_main_01

Фото: AFP

Відповідно до офіційного звіту комітету з розслідування авіаподій в Індії, головною причиною катастрофи стала помилка капітана Глушице, який, незважаючи на зауваження другого пілота та попередження системи EGPWS, продовжив захід на посадку і зробив спробу піти на друге коло вже після приземлення. Дотик ВПП відбулося в 600 метрах від початку смуги і авіалайнеру не вистачило залишився відстані (1848 метрів) для нормального гальмування. Дослідження уламків лайнера показало, що на момент катастрофи важелі управління двигунами знаходилися в положенні "повний газ". Вже на пробігу літака капітан раптово зробив спробу перервати захід на посадку і перевів важелі управління двигунами під злітний режим, що лише погіршило ситуацію. Розшифровка бортового самописця показала, що другий пілот помітив помилку капітана і рекомендував йти на друге коло, коли літак знаходився в 2,5 милях від аеропорту.

Також на катастрофу вплинули й інші фактори. А саме, відсутність контрольного радара MSSR в аеропорту Мангалуру, у зв'язку з чим служби УВС припустилися помилки і дозволили екіпажу знижуватися трохи пізніше, ніж необхідно.

Свою роль зіграло також відсутність активних дій другого пілота, вчасно виявив помилку капітана, але не докладав активних заходів щодо запобігання катастрофи, і розташування аеродрому на піднесеній місцевості, оточеній яром, що певною мірою ускладнювало захід на посадку.

Є три причини аварії літака – експерт

Існує три основних причини, внаслідок яких літак може потерпіти крах – це відмова техніки, людський чинник і погодні умови, розповів Сегодня.ua екс-перший заступник голови Державіаслужби України Олександр Гречко.

"Зазвичай в авіації три причини – людський фактор, вплив зовнішнього середовища, попадання чогось у літак або метеоумови, і відмова авіаційної техніки", – сказав Олександр Гречко.

"Це вплив зовнішнього середовища, тобто попадання в зону турбулентності, якісь небезпечні метеоумови, гроза, блискавка, сильний зсув вітру, тобто те, що могло літак у повітрі" звалити "або зруйнувати. Це відмова авіаційної техніки... І третя причина – це екіпаж", – пояснив експерт.

При цьому, як зазначив Гречко, ще не було випадків, коли у такого літака, як Airbus, який 31 жовтня розбився в Єгипті, одночасно відмовили два двигуни, а на одному двигуні такий літак може летіти і навіть набирати висоту.

Крім того, експерт зазначив, що нові технології протистояння погодних умов, якими обладнані сучасні літаки, можуть і не впоратися з усіма катаклізмами.

"Вони-то (літаки – Авт.) Обладнані. Але природа настільки сильна, потужна і непередбачувана, що я це теж не можу виключити", – сказав експерт.

Ви зараз переглядаєте новину "Наймасштабніші авіакатастрофи в світі: сотні жертв, фатальні помилки пілотів і непояснені удари природи". Інші Світові новини дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Дар`я Нинько

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Комментарi

залишилось символів: 1000 Правила коментування