Податок на старі авто: боротьба з "євробляхами" чи наповнення скарбниці за рахунок автовласників

Експерти критикують поправки до законопроекту №4887 про введення щорічного збору для вживаних машин старше 5 років

Розширення бази оподаткування з транспортного податку фактично встановлює новий принцип оподаткування – "на бідність", і саме ті громадяни, які не мають можливість поміняти транспортний засіб (автомобіль, мотоцикл, автобус), будуть змушені платити податок за підвищеними ставками.

Про це сайту "Сегодня" розповіла віце-президент Українського союзу промисловців і підприємців, експерт Юлія Дроговоз, коментуючи норми законопроекту №8487.

Реклама

Як повідомлялося, цей документ Верховна Рада прийняла в першому читанні. У поправках до проекту рішення пропонується оподатковувати всі старі транспортні засоби, починаючи з мотоциклів і закінчуючи автобусами. При цьому, наприклад, якщо автомобіль на бензині з двигун 2200 см³ і йому пішов шостий рік від дати виробництва, платіжка від фіскальної служби автовласникові прийде на суму 660 гривень. І щороку цифра буде більше. Так, на сьомий рік це буде вже 1320 грн.

Водночас машина на дизелі з ще більшим обсягом двигуна стане зовсім невигідною. Так, десятирічне авто з об'ємом двигуна 3000 см³ обійдеться власнику в 9000 грн щорічно. З двигуном на 1000 см³ – 3000 грн. З огляду на, що середній вік автомобілів в Україні 20 років, цифри в платіжках будуть набагато серйозніше: за стару машину на бензині, якій 19 років з двигуном 1300 см³, господареві авто доведеться щороку платити 10 920 грн.

"Є питання до вартості нових автомобілів, які стоять непідйомні для багатьох українців суми, а плата за розстрочку і кредити – неймовірно висока, враховуючи монетарну політику НБУ щодо зростаючої облікової ставки. Багато громадян очікували новий закон, розуміючи його переваги для себе і можливість нарешті купити легальний автомобіль за доступною для їхнього бюджету ціною і помірними акцизами. Але законодавців більше турбують інтереси автомобільних лобі, ніж інтереси громадян", – аргументувала Дроговоз.

За її словами, українців "штучно підводять до придбання нових автомобілів, і бажано вітчизняного виробництва", а в разі прийняття документа в другому читанні ініціатива в підсумку все одно не піде на користь українському автопрому і чиновникам, "оскільки українці знайдуть вихід для себе, а вітчизняний автомобільний ринок зазнає втрат".

Реклама

У свою чергу автоексперт Олександр Швець погоджується, що такі поправки до законопроекту є сильним перекосом і, якщо цю норму схвалять в Раді, законодавча ініціатива відчутно битиме по кишені більшості автовласників, але проблема з вживаними авто в країні все одно не вирішиться.

"Цим законопроектом нардепи хочуть реанімувати так званий утилізаційний збір, який був прийнятий при Януковичі. Тоді при реєстрації авто та взяття його на облік додатково стягувалися 2-3 тисячі гривень з машини залежно від загальної вартості машини. Зараз фактично в Раді депутати цей збір завуальовано хочуть повернути. Це – гроші з повітря, і в черговий раз автовласникам хочуть залізти в кишеню, тому що вже не знають, що ще придумати іншого конструктивного, щоб наповнити бюджет.

Навіщо це робити? Ця норма спрямована ні на що інше, як на стягування додаткових грошей з людей. Закони повинні ухвалюватися, щоб врегулювати щось неврегульоване. Але в даному випадку вони що, збираються очищати повітря, встановлювати на авто якісь фільтри, або що ще щось в цьому роді? Просто придумали, що ті, у кого менше машина, дасть менше грошей, а у кого більше – той заплатить велику суму. Ось і вся новація!" – підкреслив він.

Адвокат і автоексперт Ярослав Куц теж вважає норми законопроекту недалекоглядними, і нагадує, що не було повноцінного громадського обговорення цього документа.

"З одного боку, я розумію, навіщо хочуть його взяти, – щоб відбити у людей бажання купувати так звані "євробляхи", яким виповнилося 10-20 років. Але з іншого боку, чомусь законодавець промовчав, що в принципі, так званий "транспортний збір" фактично вже давно закладений в кожному літрі нашого дорогоцінного палива. За рахунок чого, власне, робляться всі дороги і т.д. Фактично ми можемо зіткнутися з тим, що в Україні буде подвійне оподаткування автовласників", – зазначив він.

За його словами, дійсно запропонована концепція з оподаткування торкнеться соціально незахищених верств населення і середнього класу, і, фактично, буде введений додатковий податок. При цьому, як каже експерт, незрозуміло, чому, борючись з незареєстрованими вживаними іномарками, законодавець "не може чесно сказати, що Україна (як член Світової організації торгівлі) не може реєструвати транспортні засоби, які нижче категорії Євро-5".

Реклама

"Нардепи чомусь про це мовчать, хоча це безпосередньо є вимогою СОТ. Тобто, первинну реєстрацію неможливо здійснити, навіть якщо буде дозволено законодавчо розмитнити авто на єврономерах. І в Раді починають придумувати, що, мовляв, ми вам дозволимо розмитнити, але в той же час обкладемо податком. Водночас, прямий податок не стимулюватиме всю автомобілеремонтну галузь, тому що, наприклад, старі авто часто ламаються, і всі СТО, профільні сайти, автомагазини – це, знову-таки, робочі місця. А якщо стягуватимуть додаткові кошти з бідного власника уживаного авто, який витрачає на автозапчастини та паливо левову частку своїх коштів, він просто продасть свою машину або здасть її на металобрухт. Що тоді буде з цією галуззю?!" – зазначив він.

Зазначимо, водночас, в пояснювальній записці до законопроекту №8487 вказується, що законодавча ініціатива спрямована на врегулювання питання хаотичного ввезення до України іномарок на єврономерах, а документ "введе нову модель оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів, дозволить зменшити вартість нових ТЗ, створить правові та економічні умови для реєстрації раніше ввезених на митну територію України автомобілів в іноземній реєстрації, і, як наслідок, знизить рівень соціальної напруги і з цього питання".

Також там згадується про те, що до 16 травня 2008 року (дня вступу України до СОТ) ввезення на митну територію України та реєстрація транспортних засобів старше 8 років були заборонені.

"Після вступу України до СОТ така заборона була скасована і введено збір за першу реєстрацію в Україні транспортних засобів. Для транспортних засобів старше 8 років були введені підвищувальні коефіцієнти, які робили фінансово недоцільним ввезення таких ТЗ. З 2010 р. введені додаткові обмеження щодо ввезення та першої реєстрації транспортних засобів (як нових, так і вживаних), які не відповідають екологічним нормам Євро-3 (Євро-4 з 2012 р., Євро-5 з 2014 р). 2012-го через неможливість вітчизняних автовиробників відповідати таким стандартам вимоги на відповідність були перенесені: Євро-3 з 2013 р., Євро-4 – з 2014 р., Євро-5 з 2016 р., і введений Євро-6 з 2018 року. 2017-го вимоги на відповідність Євро-6 були перенесені на 2020 р.", – йдеться в документі.

Крім того, в пояснювальній записці підтверджується, що, по суті, в Україні встановлено заборону на ввезення та реєстрацію транспортних засобів, які не відповідають екологічним нормам (наразі Євро-5), метою якого є обмеження реєстрації старіших автомобілів, а "чинні ставки акцизного податку в Україні для легкових транспортних засобів встановлені не рівномірно ".

Проте, коментуючи сайту "Сегодня" перспективи прийняття законопроекту з поданими правками, керуючий партнер Національної антикризової групи, експерт Тарас Загородній спрогнозував, що документ із запропонованими ініціативами і в нинішній редакції прийнятий найближчим часом не буде.

"По-перше, у мене така підозра, що "євробляхерів"до парламентських виборів не чіпатимуть. До президентських – точно. Тому що ця тема досить складна, і у людей вже дуже багато старих машин на руках. Автолюбителі гранично злі і хочуть доступні машини. А в Раді є досить сильне лобі, яке не хоче прийняття цього законопроекту. По-друге, спроба вирішити питання з "євробляхами" за рахунок людей закінчиться погано. Тому що у нас тільки офіційно вже приблизно 1 млн осіб, які їздять на "євробляхах", а це – мінімум 4-5% досить активних виборців, які можуть вплинути на результат виборів. І зараз ця проблема нерозв'язна ", – сказав він.

Але, за словами експерта, проблематику реєстрації вживаних іномарок потрібно буде вирішувати в будь-якому випадку, тому що "існуючі поза правовим полем машини в Україні – нонсенс".

"До того ж, зараз є ще одне важливе запитання: хто у нас саме платитиме цей утилізаційний збір? Машини на Заході такі дешеві і їх легше завезти до України, тому що там утилізаційний збір фактично ніхто не платить: іноземцям легше спихнути ці авто нам, щоб не сплачувати утильзбір. Також вважаю, що проблему з "євробляхами" можна було б вирішити в комплексі. можна було б зробити якусь транспортну амністію для всіх власників вживаних іномарок, тому що все одно грошей з цих людей ви не зберете. Потім можна було б ввести штрафи за порушення порядку ввезення таких машин, але при цьому одночасно розвивати власну автомобільну промисловість, яка забезпечувала б експорт і внутрішній ринок. Тому що зараз неконтрольований імпорт просто вбиває власного виробника, яким би він не був", – резюмував Загородній.

Як повідомлялося раніше, законопроект №4887 був прийнятий в першому читанні влітку цього року, а зараз в профільних комітетах ВРУ триває робота з підготовки документа до другого читання.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
52,81
27,61
55,40
53,40
54,40
26,89
56,40
54,40
53,79
28,62
56,49
55,02
54,97
27,76
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,56
51,08
26,95
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

61794.57

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3018.76

Litecoin (LTC)

80.74

Ripple (XRP)

0.5

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти