Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

"Підпарканні" заправки: економія або збитки для гаманця

30 жовтня, 08:00

Олександр Панченко

Експерти пояснили, чому, заощадивши копійки на ціні "горючки", можна втратити гривні на ремонті двигуна

/ Фото: Данило Павлов, Сьогодні

Реклама

На тлі високих цін на нафтопродукти в Україні став популярним скраплений газ (автогаз), який через свою дешевизну дедалі більше витісняє бензин. У підсумку, починаючи з 2015 року, коли долар подорожчав утричі, як гриби після дощу, почали рости нелегальні газові заправки, які торгують автомобільним газом за мінімальними цінами. Експерти паливного ринку презирливо називають нелегальні АЗС "підпарканними", адже поставити бочку для газу і недороге обладнання можна навіть в приватному дворі.

Проблема податкових втрат для бюджету досягла таких масштабів, що нею перейнявся президент Володимир Зеленський. Сайт "Сегодня" з'ясував, скільки втрачає скарбниця, чим у підсумку може обернутися для гаманця автомобіліста економія на дешевому паливі, і чому місцева влада часто "в упор не помічає" таких нелегалів.

Вигідний бізнес

Активна протидія паливним нелегалам почалася менше року тому, в грудні 2018 року, коли Нафтогазова Асоціація України (НАУ) – професійне об'єднання легальних гравців паливного ринку – розробила інтерактивну карту нелегальних АЗС по всій країні.

На карті добре видно, як мережа паливних нелегалів обплутала України. Найбільше вражені нею дві області – Київська і Дніпропетровська, але "підпарканників" чимало і в інших регіонах.

Як повідомили нам у НАУ, ситуація різко погіршилася за останні 4 роки: кількість нелегальних АЗС зросла в рази, досягнувши 1500 при 6000 легальних. Тобто вже 20% (кожна п'ята) АЗС торгує з-під поли.

"Ці заправки встановлюються без відведення землі, оформлення дозвільних документів і найманих працівників, працюють без касових апаратів, – говорить глава НАУ Неля Привалова. – Вони вибухають щомісяця, гинуть люди. Частка нелегального обороту палива досягла 1,5 млн т на рік, що становить 30-40% залежно від виду палива. Щорічні втрати бюджету – понад 10 млрд грн".

Аналітик паливного ринку Сергій Куюн (Консалтингова група "А-95") уточнив: з кожного літра палива, що пройшов через касовий апарат, місцеві громади, на території яких стоять АЗС, отримують 1,20 грн. Продав мільйон літрів – отримай 1,2 млн грн.

"Підзаборники" найчастіше торгують і газом, і дизпаливом – найбільш ходовими у нас нафтопродуктами. За оцінкою Куюна, серед нелегальних заправок приблизно 70% торгують зрідженим газом, 25% газом і дизпаливом, а 5% – ще й бензином. Останнім часом намітилася тенденція до зростання числа нелегальних АЗС, які торгують ДТ.

Нафтопродукти з нізвідки

Куюн розповів нам, як працює "підзаборна" схема, і чому такий бізнес дуже прибутковий. Весь автогаз, який продається в Україні, легальний: його складно зробити в домашніх умовах, а тому все паливо імпортується або виробляється всередині країни на легальних НПЗ. Махінації починаються в роздробі. "Підпарканники" часто купують його за готівку, за яку потім і продають, не сплачуючи ні ПДВ (20%), ні податку на прибуток, ні податки з зарплат співробітників.

А ось з "підпільним" дизпаливом ситуація інша. Тут є як продажі легального продукту, імпортованого або виробленого на НПЗ, так і реалізація "лівого" продукту, виробленого на міні-НПЗ. Випущене там дизпаливо називають "компонентом дизпалива" і запускають по довгому ланцюжку фірмочок, щоб заплутати податківців. Врешті решт цей "компонент", а по суті дизельне паливо класу Євро-2-3(за чинними нормативами дозволяється до реалізації не нижче Євро-5) виявляється на нелегальних заправках.

"В чистому вигляді продавати неякісний продукт небезпечно, тому зазвичай його змішують із якісним, купленим законно бензином або дизелем у різних пропорціях, які залежать від жадібності господаря заправки", – розповідає один із оптовиків, який побажав залишитися неназваним.

Що купують і що втрачають споживачі

Не секрет, що багато автолюбителів охоче заправляються на "підпарканних" заправках, стверджуючи, що весь газ однаковий, а ціна нижча на гривню-півтори. Дизпаливо ж часто дешевше на 5-6 грн/л.

Директор спецпроектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев роз'яснив нам, чим небезпечний газ від нелегальних АЗС. За його словами, для автомобілів повинні продавати не просто газ, а ПБА – пропан-бутан автомобільний, в якому процентний вміст пропану і бутану змінюється залежно від пори року. Влітку бутану має бути більше – до 40%, решта пропан, взимку менше, 10-15%. Але так як пропан дешевше, то на бутані економлять. У "підпарканників", за словами Рябцева, в продажу СПБТ – суміш пропан-бутанова технічна, призначена для спалювання не в циліндрах двигуна, а в газових котлах і газових плитах.

"При роботі двигуна на СПБТ витрата більше, є домішки, так як зовсім інші вимоги до чистоти палива, – стверджує Рябцев. – В такому газі може бути водяна пара, сміття, яким забиваються фільтри. В ПБА наявність рідини в газі не допускається. Але головне – у СПБТ зовсім інший режим горіння, клапана, свічки двигуна працюють у нерозрахованому режимі і швидше виходять із ладу".

Головними покупцями дизельної "бодяги", за словами експертів, виступають вантажні автопарки, адже її ціна нижча, ніж на легальних АЗС, на 20%. Пояснення дешевизни просте: нелегали не платять ні акцизів (до 50% в ціні палива), ні ПДВ, ні податку на прибуток. Працевлаштування персоналу там теж нелегальне, тобто працівникам не йде трудовий стаж, а Пенсфонду – єдиний соцвнесок (ЄСВ), який надходить у кишеню власників "підзаборних" АЗС.

"Оскільки "бодяга" не є товарним продуктом, то страждає паливна система автомобіля, перш за все пластикові деталі, забиваються насоси, фільтри, скорочується міжремонтний інтервал двигуна, – розповів нам Рябцев. – Залежно від якості "бодяги", мотор або вийде з ладу відразу, або навіть через кілька десятків тисяч кілометрів. Але якщо заправлятися у нелегалів, то відстояти свої права в разі поломки двигуна неможливо, чеків ніхто не видає".

Як перемогти "паливну мафію"

Для детінізації ринку паливапопередній Кабмін дещо встиг зробити. З 1 липня вступила в силу реформа паливного ринку, що передбачає ліцензування діяльності з виробництва, зберігання і торгівлі паливом. Також із 1 липня розпочався перший етап по обладнанню великих нафтобаз рівнемірами і витратомірами. Але, за оцінками НАУ, ринку "нелегалів" це майже не торкнулося.

За словами Привалової, завдяки інтерактивній карті виявлено 1296 "нелегалів", але з них досі працює 826, закрито 470, або всього 36%. Хоча реагувати на тих, хто не платить податки (а значна частина їх йде в місцеві бюджети) – прямий обов'язок глав об'єднаних територіальних громад і місцевих правоохоронців.

"За інформацією в ЗМІ ми бачимо, що інтерактивною картою активніше за інших користуються ОДА Рівненської, Запорізької, Херсонської областей, – аналізує Привалова. – На Рівненщині за місяць роботи нової обласної державної адміністрації припинили діяльність 136 тіньових АЗС, в результаті обсяги реалізації палива на офіційних АЗС зросли на 10%, а додаткові надходження до місцевих бюджетів області склали 4 млн грн".

Зазначимо, що на засилля нелегальних АЗС під час свого візиту до Рівненської області несподіваного звернув увагу президент Володимир Зеленський. Для розуміння масштабів лиха: 136 закритих АЗС – це 43% від усіх заправок в області.

"Рівненський приклад говорить про те, що все залежить від місцевої влади", – підкреслив Куюн.

Рябцев же впевнений, що найкращий спосіб боротьби з нелегалами – якщо водії почнуть голосувати гаманцем і не стануть у них заправлятися. Адже поки що, за словами Рябцева, немає органу, який ефективно контролював би якість палива. Держекоінспекція стежить, хоча й не дуже, за якістю нафтопродуктів – бензину і дизпалива. Але в її функції не входить контроль за якістю газу, так як в законах не прописано, чи стосується автогаз до нафтопродуктів.

Але нерідко місцеві жителі виступають на стороні нелегалів!

"Колишній губернатор Київської області Олександр Горган відкрито розповідав, що при спробах закрити незаконну АЗС на її захист виходили місцеві, мовляв, не чіпайте, це ж наш головний орендар паїв, годувальник наш, – говорить Куюн. – Інший "волоцюга", виявляється, ветеран силових структур тощо. Люди не розуміють, що всі мають бути рівними перед законом і, головне, що легалізація цієї АЗС дасть їм якісне паливо і нові гроші у вигляді так званого місцевого акцизу".

Висновки

Якщо перекрити тіньові канали збуту:

  • закриються нелегальні НПЗ, збільшаться доходи держбюджету і місцевих бюджетів;
  • буде зростання продажів на легальних АЗС, що може привести до зниження цін;
  • підвищиться якість палива;
  • всі автозаправки стануть безпечними, припиняться постійні вибухи і пожежі на АЗС, і загибель людей.

І потрібно для цього небагато: політична воля місцевих органів влади і розуміння споживачів, чим вони ризикують, заливаючи в бак дешеву "бодягу".


Про те, як автомобіліст зміг взагалі обійтися без бензину і при цьому не шкодити екології, дивіться в сюжеті:

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...