Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Бензин в Україні має коштувати значно дешевше: три причини

26 червня 2017, 00:46

События на ТК Украина

З року в рік українські автомобілісти після чергової заправки залізного коня очікують, що наступна обійдеться дорожче

Бензин в Україні – невиправдано дорогий. Це вам скаже мало не кожен автолюбитель. Велика частина палива в країну потрапляє з-за кордону, за валюту. І коли гривня на початку року підскочила до 28 за долар – ціни на заправках моментально зросли. Минуло півроку – долар опустився нижче 26, і ціни в світі на нафту впали, а цифри на стелах АЗС не змінилися.

8 гривень, 15, 20, 27. З року в рік українські автомобілісти після чергової заправки залізного коня очікують, що наступна обійдеться дорожче. Ну, або стільки ж, якщо пощастить. Шукати більш доступне паливо – тільки даремно бензин палити. Нас так довго переконували, що долар подорожчав або нафта підскочила. Однак тепер кажуть, що на валютному і нафтовому ринках все спокійно.

"Не дурні ж комерсанти, і водії. Вони бачать, що нафта впала, вони бачать, що курс гривні зміцнився. Він істотно зміцнився, особливо в перші дні літа – ми всі бачимо обмінники, курси міжбанку", – говорить Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії UPECO.

Але чи так вже й добре, коли заправки синхронно підвищують ціни? Або коли паливо, куди не ткнути – коштує майже до копійки однаково? Збіг? – дивується споживач. Або, може, змова? Давайте розбиратися.

Тільки третина продаваного в Україні палива – вітчизняне. Решта завозиться з-за кордону. За валюту. А значить, ціна бензину залежить не тільки від того, скільки коштує нафту на світовому ринку, а й від коливань курсу гривні до долара.

Сировина дешевшала в березні, квітні і травні.

З початку квітня нацвалюта зміцнювалась. Цей процес тривав і в травні.

Здавалося б, маємо як мінімум два фактори, через які ціна бензину на автозаправках, повинна була впевнено знижуватися. Але не тут-то було.

У першій декаді квітня ціна не тільки не знизилася – навпаки, платити за популярне паливо довелося більше. Безглуздість якась.

І правда. Тільки валюта різко подорожчає, автозаправки, недовго думаючи, піднімають ціни на паливо і утримують їх, варто навіть гривні зміцнитися або нафти подешевшати. Чому? І чи можна вважати таку гру – ринковою?

Як вважає керівник консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн, реагувати на фактори, що впливають на вартість бензину, українським продавцям – просто немає сенсу. Мовляв, і так куплять.

Але в Антимонопольному комітеті України спокійні: претензій ніхто не висловлював. Поки.

Реклама

А чи тільки в Україні так неохоче реагують на стабілізацію валюти і здешевлення сировини?

Журналісти дослідили польський ринок.

Він, як і вітчизняний, представлений великою кількістю автозаправок різних компаній. Єдина відмінність: Польща бензин не імпортує, а продає в сусідні країни. Правда, проводиться паливо з російської нафти.

"Близько 10 відсотків загального експорту російської нафти споживає Польща", – говорить Павло поправити, радник Інституту енергетичних досліджень.

Ринок, можна сказати, є російським. Але це – конкурентоспроможний ринок, ринок, на якому Росія не диктує свої ціни. Ціни утримуються на світовому рівні.

Тут конкуренція – не порожнє слово. На п'ятачку в 10 кілометрів можна зустріти заправки однієї і тієї ж мережі. І ціни скрізь будуть різними.

"Важко уявити собі ситуацію, коли в Гданську чи Жешуві ціна бензину протягом двох місяців не змінювалася. Я впевнений, що ця ситуація в Польщі неможлива. А навіть якщо б і трапилась, то державні структури, що займаються антимонопольною діяльністю, вже давно зацікавилися б нею. І, в разі змови, на гравців були б накладені штрафи", – говорить Бартоломей Савіцький, журналіст порталу BiznesAlert.pl.

Місцеві органи, що перешкоджають можливим домовленостями між гравцями, вухо тримають гостро. З реакцією торговці не зволікають. З кінця квітня паливо на польських АЗС подешевшало в середньому на 10%. І цей процес триває.

В тренді
Зростання долара, затримання Гладковського, бюджет-2020: підсумки тижня

"Ринок реагує протягом декількох днів. Як тільки з'являється тренд до зниження, паливо на станціях починає дешевшати", – говорить Марек Нехцял, Голова Установи охорони Конкуренції і Споживачів (Польща).

А в Україні? Як швидко реагують продавці на зміни на світовому ринку?

"Європейські трейдери працюють більш ритмічно, і більш динамічно реагують на зміни. І нам дійсно потрібно застосовувати цей досвід. Є кілька країн в Європі, де ціна на стелі змінюється щодня", – говорить Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії UPECO.

Марек Нехцял – керівник польської держструктури з охорони конкуренції і споживачів – такого собі аналога українського антимонопольного комітету – згадує: те, що відбувається зараз на українському ринку нафтопродуктів, Польща переживала до вступу в Євросоюз. Пояснення тут – одне.

Реклама

"Недостатня конкуренція. На такому ринку один з гравців, довго тримаючи високі ціни, через якийсь час може дізнатися, що в разі їх зниження, він займе більшу частку на ринку", – говорить він.

Може, у мережевих операторів в Україні дійсно є підстави утримувати високі ціни на паливо?

Давайте розберемося на прикладі столичних заправок – за якими цінами купують, а потім продають бензин?

Ось, наприклад, дві популярні мережі – ВОГ і ОККО. Ще недавно обидві пропонували популярний дев'яносто п'ятий за 26 гривень 99 копійок.

Але минулого тижня синхронно знизили вартість на 50 копійок.

ВОГ закуповувала паливо по 21,50. Різниця з роздрібною ціною склала 4,99 грн. Або 23%.

А мережі ОККО імпортне паливо обійшлося в 21 гривню 30 копійок. На кожному проданому літрі мережа заробляла понад п'ять гривень. Маржа трохи не досягла 25%.

Притому, що для європейської норми прибутку навіть 5% – забагато.

Що ж робити в такій ситуації? Або автомобілістів все влаштовує?

Доктор економічних наук Олексій Плотніков упевнений: ціни несправедливі.

"Водії йдуть у зріджений газ. Масово. Результати квітня, попередні результати травня показують, що продовжують втрачати автолюбителя, то, хто заправлявся бензином, оператори українські продовжують його втрачати", – говорить Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії UPECO.

Журналісти звернулися до великих і популярних мереж автозаправних станцій із запитом – прокоментувати місяцями не мінливі ціни і можливе узгодження дій між собою.

Відповіді не було.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...
загрузка...