16 лютого в Верховній Раді зареєстровано законопроект №2147 "Про внесення змін до Державного бюджету України на 2015 р.". Нагадаємо, що при прийнятті бюджету 28 грудня відразу говорилося про те, що в нього неминуче будуть вноситися правки.
Зміни необхідні тому, що бюджет складався в стислі терміни, і в ньому неминуче виявилися пов'язані з цим упущення. Але головна причина в тому, що за минулу пару місяців ситуація в країні значно погіршилася, а очікування на весь 2015 рік для України стали похмурішими. Стає важче ситуація в Донецькій і Луганській областях, руйнуються об'єкти промисловості та транспортної інфраструктури. До того ж МВФ в січні погіршив свій прогноз на 2015 для світової економіки і окремих країн (Єврозони, Китаю, Росії).
У підсумку уряд орієнтувався на такі макроекономічні та соціальні показники для країни:
- Падіння реального ВВП на 5,5% (замість 4,7%);
- Зростання номінального ВВП на 129,4 млрд грн (до 185,02 млрд), що обумовлено зростанням споживчих цін на 26,7% (грудень до грудня) та індексу цін виробників на 26,5%;
- Збільшення фонду оплати праці на 11,6 млрд грн до 478,6 млрд;
- Середньомісячна зарплата 3990 грн;
- Зростання прибутку підприємств порівняно з попереднім прогнозом на 35,8 млрд грн – до 307,9 млрд.
За словами Міністра фінансів Наталії Яресько, параметри бюджету пораховані при середньорічному курсі долара 21,7 грн (раніше було 17 грн.). Але представляючи проект змін на засіданні Кабміну 14 лютого, прем'єр-міністр Арсеній Яценюк чомусь говорив про курс 21 грн.
Дефіцит бюджету підвищений з 3,7% ВВП до 4,1%. Зростання витрат пов'язано з необхідністю збільшення прямих субсидій на газ і комунальні послуги населенню, зростанням числа вимушених переселенців до 1 млн осіб, а також збільшенням витрат на обслуговування держборгу через девальвацію гривні.
Основні цифри бюджету, млрд. грн
Є Запропоновано
Загальні доходи 475,94 498,15
Загальні витрати 527,89 563,24
Повернення кредитів до бюджету 4,03 4,80
Надання кредитів з бюджету 15,74 16,01
Граничний дефіцит бюджету 63,67 76,30
Граничний розмір держборгу на 31.12.2105 р 1176,1 1394,4
Перерахування прибутку від Нацбанку до 11.05.2015 р – не менше 65,4 60,5.
Кабміну дозволено випуск облігацій внутрішньої позики на суму 31,5 29,7.
Збільшення витрат
12,47 млрд грн виділено на пільги та субсидії з оплати житлово-комунальних послуг. 2,85 млрд грн – на адресну допомогу біженцям із зони бойових дій.
В видатки бюджету включені 400 млн грн, що виділяються на гемодіаліз, придбання цифрових мамографів і ультразвукових діагностичних пристроїв вітчизняного виробництва та на лікування дитячої онкології.
300 млн грн виділяється аграріям для здешевлення кредитів. 200 млн грн – для погашення заборгованості по зарплаті шахтарям, яка утворилася до 1 січня 2015 р. 100 млн грн виділяється місцевим бюджетам для часткового фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл.
570 млн грн додатково виділені Міністерству охорони на різні програми і 30 млн – Національної академії медичних наук.
Також збільшені на:
- 49,2 млн грн видатки, пов'язані з участю українських спортсменів у міжнародних змаганнях;
- 9,2 млн грн видатки на забезпечення роботи антарктичної станції "Академік Вернадський";
- 1 млн грн видатки на забезпечення діяльності Будинку ветеранів сцени ім. Н. Ужвій.
Довелося також збільшити витрати на сплату внесків України в міжнародні організації та програми: Міжнародну організацію з міграції, СОТ, ООН.
Облаштування держкордону і територій, поблизу зони бойових дій і Криму може фінансуватися за рахунок бюджетної програми "Державні капітальні видатки", обсяг якої становить 2,5 млрд грн.
Зменшення витрат
Зменшені кошти, що виділяються Пенсійному фонду – до 76,95 млрд млн грн, що на 3,9 млрд менше, ніж планувалося раніше. Це пов'язано зокрема з тим, що пропонується не виплачувати спеціальні пенсії, раніше призначені народним депутатам, держслужбовцям, суддям, прокурорам та ін.
Відповідно до взятих перед МВФ зобов'язань, продовжиться реформування сфери освіти, розпочате в 2014 р. Ця робота передбачає: зменшення держзамовлення на підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації кадрів; зменшення кількості вузів з 802 до 317; оптимізацію мережі загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів; перехід на фінансування наукових розробок виключно на конкурсній системі держзамовлення. Очікувана економія в 2015 р – 312 млн грн.
На 150 млн грн зменшено видатки на виробництво і трансляцію телерадіопрограм для держпотреб. На 63 млн грн – на керівництво та управління у сфері авіаційного транспорту
Нові та старі кредити
Пропонується, зокрема:
- Зменшити державні внутрішні запозичення на 2,18 млрд грн;
- Збільшити зовнішні запозичення на 105 770 млн грн;
- Збільшити видатки на погашення внутрішнього боргу на 66,770 млн грн, а зовнішнього – на 25,980 млн грн.
Кабміну дозволено залучити кредитні кошти під держгарантії в розмірі до 1 млрд доларів (але в порівняльній таблиці до законопроекту сума вказана інша – 21 млрд грн) для створення урядового стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду.
Через девальвацію зростають витрати, пов'язані з виконанням боргових зобов'язань колишньої влади. Мова йде про кредити під держгарантії, отриманих "Укрмедпостачем", "Львівською обласною дирекцією противопадкового захисту", Укравтодором та під проекти "Циклон-4", "Створення Національної супутникової системи зв'язку", а також проведення Євро-2012.
У пояснювальній записці до законопроекту записано, що "Зміни в політиці регулювання цін на енергоносії припускають поступову лібералізацію тарифів, зменшення перехресного субсидування і вилучення до держбюджету частини прибутку газовидобувних підприємств". Але детально ці заходи поки не розкриваються, тому робота над ними ще ведеться.
Зростання доходів
Звідки візьмуться додаткові 22,2 млрд грн в дохідній частині бюджету? Кабмін вважає, що збільшаться надходження від:
- Внутрішнього ПДВ – на 4,9 млрд грн;
- ПДВ з імпорту – 8,9 млрд грн;
- Відшкодування ПДВ грошима – 2 млрд грн;
- Податку на прибуток – 2,3 млрд;
- Ввізних мит – 2,1 млрд;
- Рентної плати за користування надрами для видобутку газу – 9,1 млрд;
- Трансфертів від зарубіжних країн та організацій – 1,3 млрд грн;
- Доходи від транспортування газу, нафти, аміаку та ін. – 1,7 млрд;
- З інших джерел – 0,7 млрд.
Зрозуміло, що основний приріст цих надходжень "забезпечать" девальвації гривні та інфляція. При цьому бюджет отримає на 1,9 млрд грн менше доходу від операцій з купівлі іноземної валюти (у зв'язку зі зменшенням обсягу продажів). Так само він отримає на 4,9 млрд грн менше коштів від Нацбанку.
Про такі джерела доходу, як невідшкодування ПДВ і авансова сплата податків, в даному законопроекті нічого не говориться.
Що поки не враховано в даному законопроекті
Україна днями запровадить 5-10% тимчасовий додатковий збір на імпорт, повідомила Наталія Яресько.
Наприкінці 2014 був прийнятий закон "Про стабілізацію платіжного балансу України", що передбачає введення на рік додаткових 5-10% мит на весь імпорт, окрім критичного, у зв'язку з різким погіршенням платіжного балансу. Він повинен був вступити в силу в разі прийняття відповідного рішення Кабміну, який проведе консультації з торговельними партнерами України. І ось такий момент настає.
Збором за ставкою 10% будуть обкладатися готові харчові продукти; продукти, жири та олії тваринного і рослинного походження; алкогольні та безалкогольні напої; тютюн і його замінники; оцет; живі тварини. 5% – всі інші товари за винятком "життєво важливих", до яких парламент відніс більшість енергоносіїв, бензин і дизельне паливо, а також деякі медикаменти та медичні вироби. Не буде обкладатися додатковим збором і безкоштовна допомога Україні від урядів інших держав, міжнародних організацій, озброєння, що закуповується державою.
З будь-яких товарів, що пересилаються (ввезених) громадянами на територію України та підлягають оподаткуванню, буде стягуватися додатковий імпортний збір у розмірі 10%.