"Чорна п'ятниця" в Україні – особлива: що не так з цінами і продажами

Сайт "Сегодня" поцікавився, чи помітний економічний ефект від листопадових розпродажів

24 листопада, в останню п'ятницю місяця, багато хто планує грандіозний шопінг, віртуальний або реальний. Ну як не піддатися спокусі, коли з усіх боків магазини зазивають фантастичними знижками "чорної п'ятниці"?! "-70%", "-80%", "-90%"... І нехай в реальності знижки виявляються, м'яко кажучи, набагато скромніше заявлених – головне, вони є. "Тільки сьогодні!" практично скрізь. І ми намагаємося саме в цей день купити потрібні (і не дуже) речі, щоб потім ще довго радіти тому, як вдалося заощадити.

Реклама

Але сьогодні ми не про економію. А про те, що в дні грандіозних розпродажів, на кшталт "Black Fridy", українці залишають в магазинах пристойну частину свого особистого або сімейного бюджету. А як свідчить світовий закон збереження речовини і енергії, якщо в одному місці убуває, то в іншому, навпаки, прибуває. Тобто, якщо ми в "чорну п'ятницю" так дружно віддаємо своє "грошове речовина" магазинах і бутіках, це повинно мати для них якийсь позитивний економічний ефект. А заодно поліпшити статистику і по країні. Наприклад, показати деяке зниження середньомісячних цін (за рахунок неймовірних знижок, які, як правило, розтягуються мінімум на три дні) і збільшення товарообігу.

Перевірити цю теорію для початку вирішили на сайті Держкомстату. Чи відрізняється чимось "торгова статистика" листопада від інших місяців? Виявилося, трохи відрізняється. Але зовсім не в ту сторону, в яку ми очікували.

Згідно з даними двох останніх років, в листопаді ціни трохи виростають, а товарообіг – падає. А ось наступний "торговий ажіотаж", передноворічний, залишає "правильний" слід в статистиці: в грудні товарообіг збільшується, хоча знижками продавці перед Новим роком нас не радують, навіть навпаки.

Реклама

Так, в жовтні 2016 року, за даними Держкомстату, обсяг роздрібного товарообігу в Україні становив 48 млрд 257 млн грн. У листопаді він скоротився на 9 млн грн – до 48 млрд 248 млн. У 2015-му листопад "просідав" ще більше – на 79 млн грн: у жовтні роздрібний товарооборот склав 43 млрд 258 млн грн, в листопаді – 42 млрд 179 млн.

 А ось в грудні, перед Новим роком, товарообіг дійсно зростає. Наприклад, в 2016-му він склав 54 млрд 743 млн грн – на 6,5 млрд (!) грн більше, ніж у листопаді. Роком раніше, в 2015-му, за грудень в роздробі було продано товарів на 47 млрд 654 млн грн, тобто на 5,5 млрд більше, ніж в листопаді з його "чорною п'ятницею".

Наглядовий читач, звичайно, може заперечити: під час грандіозних розпродажів ціни знижуються, звідки ж взятися зростанню товарообігу? Але ж знижки якраз і покликані збільшити обсяг продажів торгуючих компаній, інакше який інтерес в таких акціях для продавців? Якщо так, своєї функції "чорна п'ятниця" не виконує. Принаймні в Україні.

Реклама

І, до речі, про зниження цін. Цей факт також не знаходить свого відображення у статистичній інформації. Якщо порівнювати ціни на товари, які вважаються найбільш продаваними під час "чорної п'ятниці" – одяг, взуття, техніка, – то в 2015 і 2016 роках ціни на ці групи товарів в листопаді в основному росли. У листопаді 2015 року ціни на одяг і взуття зросли на 0,8%, в 2016-му – впали на 0,5%. Побутова техніка в листопада 2015 і 2016 тільки дорожчала – на 0,5 і 0,2% відповідно.

В чому секрет "Чорної п'ятниці" по-українськи?

Директор департаменту статистики торгівлі Державної служби статистики України Анатолій Фризоренко каже, що побачити економічний ефект від "чорної п'ятниці" не дозволяє методика збору інформації.

"Ми збираємо звітність за місяць по регіонах, причому на вибірковій основі. Тобто звітують приблизно 20% компаній, які працюють. І на основі цих даних ми робимо висновки щодо всієї України. Причому ціни аналізуються подекадно, а не за кожен день. Щоб відстежувати ціни по днях, це потрібен дуже докладні аналіз. Ми такими питаннями не займаємося. Так що відповісти на питання, чи є якийсь економічний ефект від "чорної п'ятниці", служба статистики не може", – сказав Анатолій Фризоренко.

З проханням розповісти про "чорну п'ятницю" з позиції продавця ми звернулися до Олексія Давиденка – співзасновника мережі магазинів "Медтехніка +".

"З досвіду минулих років, виручка в цей день виростає в три рази. На наступний день – в два рази. Якщо продовжити знижки ще на один день, то приріст буде ще + 30%. Але ж треба розуміти, що виручка збільшується, а заробіток падає. Тому для нас "чорна п'ятниця" – це більше іміджева історія і можливість позбутися від залишків. А також можливість зробити хороший оборот постачальника і отримати велику знижку на грудень", – розповів Олексій Давиденко.

shopping-2163323_960_720

Фото: pixabay.com

До речі, про розмір знижок бізнесмен чесно розповів на своїй сторінці в Facebook:

"Готуємося до "чорної п'ятниці". Вивіряємо списки товарів, узгоджуємо планові розсилки, визначаємо фінальні знижки в залежності від групи, залишків та націнки.

Як не крутили, але більше -30% знижки на жодну групу товарів дати фізично не можемо. Адже -30% від роздрібної ціни – це значить, що первісна націнка була більш + 40%. А такі націнки в білому імпорті та конкурентному роздрібному середовищі – велика рідкість.

Середні знижки, які реально дати, щоб не піти в глибокий мінус, це мінус 15% -20%. І це при тому, що нам залишиться заробіток на рівні 3-5%.

І ось. Фінальна нарада перед стартом реклами "чорної п'ятниці". Співробітники без настрою. Принесли для порівняння рекламні оголошення різних інтернет-магазинів, що вже вийшли:
- BLACK FRIDAY! Знижки до -50% -70%. !!!!

Як?!? Звідки?!?

Як у вас виходить в конкурентному ринку спочатку множити ціну в 2-2,5 рази, щоб потім давати такі розпродажі?!

Чи правильно я розумію, що в звичайному житті у вас націнки значно перевищують 100%?

Або ви і правда заздалегідь тихенько підвищуєте ціни, щоб потім голосно і помпезно опустити їх до -50%?!?

Заздрю тим сферам, де все ще можна множити ціни на три і з легкістю давати -50%. Нам так не жити. Наші покупці в звичайному мирному житті переплачують нам в роздробі від сили 25-35% від ціни постачальника, і тому знижки у нас будуть не фантастичні, але зате чесні".

А ось директор Української Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко вважає, що економічний ефект від "чорної п'ятниці" не помітний в статистиці тому, що... його немає. Вірніше, можливо, самі продавці і досягають якогось позитивного для себе ефекту, але на економіці держави це ніяк не позначається.

"Чорна п'ятниця" не має абсолютно ніякого економічного ефекту. По-перше, у держави просто немає ніяких даних про стан торгівлі. Більше 40% знаходиться в тіні, навіть уряд визнає. Торгові мережі з кінця 2014 року не зобов'язані публікувати дані про повний загальний середній чек, про роздрібний товарооборот за рік. Ці дані іноді спливають, але вони є недостовірними. А якщо навіть окремі торгові мережі не готові оприлюднити чесні дані, то тим більше в рамках всієї країни цього зробити неможливо. Особливо коли ми говоримо про "чорну п'ятницю".

Під час цього розпродажу найкраще купують одяг, взуття, товари для будинку. А як раз ці сегменти ринку дуже сильно тінізували. Значна частина і одягу, і взуття надходить в Україну за тіньовими схемами.

А в українських виробників ціни і так дуже конкурентоспроможні, тому вони в меншій мірі можуть робити знижки, ніж продавці імпортних товарів. Так що, коли ми говоримо про "чорну п'ятницю", мається на увазі в першу чергу розпродаж імпорту", – говорить Олексій Дорошенко.

Однією з причин, по якій ритейлери (продавці роздрібних товарів) активно підключаються до "чорної п'ятниці", Олексій Дорошенко називає вимоги орендодавців – власників торгових центрів.

"У нас більшість магазинів знаходяться в торгових центрах. Навіть ті, хто позиціонує себе як "онлайн-магазин", мають торгові точки і "офлайн", і розташовані вони, як правило, в торгових центрах. А багато торгових центрів в договорах оренди зараз прописують обов'язкову умову: кілька разів на рік робити значну знижку в певні періоди. Відповідно, якщо ТЦ вимагає дати знижку не менше 20% від договору оренди, причому реальну знижку, то магазин-орендар не можете її не зробити.

Торговому центру такі акції, як "чорна п'ятниця", вигідні. У нього наплив покупців, товарообіг збільшується, а значить, він отримує більше орендної плати. А ось для магазинів – далеко не обов'язково в такі акції дні кожен магазин спрацьовує в прибуток собі. Зараз взагалі настільки низькі результати продажів в звичайний час, що ритейлери хочуть хоч якимось чином стимулювати продажі".

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66630.32

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3251

Litecoin (LTC)

86.8

Ripple (XRP)

0.55

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти