Що робити з українською газовою "трубою": експерти запропонували варіанти

3 Березня 2018, 21:26

"Газпром" навмисно спровокував кризу в газотранспортній системі України, і зупинятися на цьому не має наміру

<p style="text-align: justify;">Фото: AFP</p>
Фото: AFP

Російський "Газпром" критично знизив тиск газу на транзит через Україну в Європу, змусивши Україну компенсувати перепад тиску за рахунок власного газу і викликавши короткочасну кризу в газотранспортній системі (ГТС) України.

Раніше в матеріалі
"Демарш "Газпрому": як Росія перекрила Україні газ і що буде далі" ми розповіли про судово-контрактні перипетії, що супроводжували рішення Стокгольмського арбітражу і розбиралися в зовнішньополітичному контексті ситуації.

Крім того, в статті "Чи залежить Україна від газу з Росії: прості відповіді" ми розглянули передумови і наслідки того, чому по Україні настільки відчутно вдарила демонстративна відмова "Газпрому" продавати українському "Нафтогазу" блакитне паливо в березні.

Тепер же президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко дав пояснення, що в такій ситуації чекає саму газотранспортну систему України - другу за величиною в Європі і одну з найбільших в світі.

Варто врахувати, що Росія вже давно шантажувала Україну відмовою від її транзитних потужностей - термін дії контракту з "Газпромом" закінчується в 2019 році. Втім, російська компанія вже почала процедуру розірвання контракту - у відповідь на рішення Стокгольмського арбітражу.

"Газпром" заменить нашу ГТС не может. Но вот меньше прокачивать может и будет. Тут другая проблема. "Газпром"... специально снизил закачку технического газа, который нужен для того, чтобы не падало давление в трубе, и газ мог спокойно поставляться из России в ЕС", – объяснил Охрименко.

Відзначимо, газотранспортна система, особливо настільки велика, як українська, не терпить значного зниження тиску. Так що крім мотиву "поставити законтрактований країнами ЄС газ, незважаючи на демарш Росії", в України були і "особисті" причини підкачувати власний газ в систему транзиту.

Справа в тому, що зниження тиску в газопроводі може привести до несправностей, усунення яких обійдеться Україні дуже дорого.

"В результате Украине пришлось за счет своего газа поддерживать давление в трубе, а это для Украины проблема. В результате и кризис в газовой системе. При этом еще морозы. Это все специально сделал "Газпром", – подчеркнул Охрименко.

Не тільки закінчення дії транзитного контракту в 2019 році (або його розірвання раніше визначеного терміну) загрожує транзиту газу через Україну - і, таким чином, самої української ГТС в принципі.

Транзиту газу через Україну також загрожує проект будівництва другої нитки російського газопроводу "Північний потік". Так, Німеччина вже дозволила будівництво "Північного потоку – 2" на своїй території. До будівництва Nord Stream 2 "Газпром" і його партнери мають намір приступити в квітні 2018 року. Передбачається, що газопровід буде готовий до експлуатації до кінця 2019 року.

Олександр Охрименко відзначив, що єдиний, на його думку, спосіб врятувати ГТС в разі втрати транзиту газу через українську газотранспортну систему - це здати ГТС в оренду партнерам з Європейського союзу.

Як відомо, зараз "Нафтогаз України" є монополістом з транзиту і зберігання природного газу в підземних сховищах, а також з транспортування нафти трубопровідним транспортом по території країни. В Україні збираються провести анбандлінг – відділення від "Нафтогазу" діяльності по транспортуванню природного газу.

Насправді, Україна ще в 2014 році прийняла закон, що передбачає можливість спільного управління ГТС із західними інвесторами.

Як повідомляв в лютому 2018 року віце-прем'єр-міністр Володимир Кістіон, сім європейських компаній зацікавлені в спільному правлінні українською газотранспортною системою.

"Є сім зацікавлених партнерів, двоє з яких представляють відомі в Європі газові консорціуми. Свій інтерес увійти в спільному управлінні національної ГТС висловили Бельгія, Франція, Голландія, Польща, Словаччина, Іспанія, Італія, Румунія, Греція та Німеччина", - розповів віце- прем'єр.

Європейський вихід для української "труби"

Якщо припустити, що в українську газотранспортну систему зайде західний інвестор, то виникають два ключових питання: хто буде в такому разі володіти ГТС країни, і хто буде нею керувати?

У законі зазначено, що і власність, і контроль над ГТС залишаються повністю за українською державою. Також в законі прописано, що приватизація "труби" неможлива. Відповідно до прийнятого закону, планується створити дві компанії, які обслуговують ПСГ і ГТС, за участю американських і європейських партнерів.

Закон передбачає зняття обмеження на передачу в оренду або концесію магістральних газопроводів і ПСГ на платній основі і без права відчуження - для того, щоб інвестор міг здійснювати функції оператора ГТС і газосховищ.

Разом з тим, як процедури відбору інвестора передбачається конкурс. Поборотися може підприємство, засновником і власником якого може виступити тільки:
  • держава
  • державне підприємство (володіння не менше 51% корпоративних прав)
  • юридична особа (юридичні особи), яка належить і контролюється резидентами країн Європейського Союзу, США або Європейського Енергетичного співтовариства, а також є оператором системи транспортування газу або членом Європейської мережі операторів системи транспортування газу.

При цьому при проведенні конкурсу компанія-резидент ЄС або США зобов'язана буде розкрити всю свою фінансову структуру і всіх своїх власників. Більш того, якщо компанія виграла конкурс, вона зможе прийняти рішення про зміну своєї структури власності тільки за згодою української сторони. Такі заходи передбачені в законі для того, щоб виключити потрапляння контролю над ГТС України до країни-агресора.

Інший шлях для української ГТС

Відзначимо, економіст Борис Кушнірук запропонував інший варіант виходу для української газотранспортної системи - хоча і дорогий. Йдеться про зміну всієї схеми поставок і накопичення газу, вже без урахування транзитної складової з боку Росії.

"Как работала система? Газ шел через территорию Украины, мы накапливали его в весенне-летний период в хранилищах. Потом в осенне-зимний период газ потреблялся в восточной и центральной Украине, а взамен мы использовали накопленный в хранилищах газ для выполнения транзитных обязательств. Сейчас, если мы теряем транзит полностью, нужно полностью разворачивать эту систему и достраивать совершенно по-другому", – считает Кушнирук.

За словами економіста, в України є ресурси, щоб "повернути ГТС назад", але це буде означати серйозні грошові витрати. Тому Кушнірук радить міняти систему споживання енергоресурсів так, щоб максимально знизити залежність від газу.

Ви зараз переглядаєте новину "Що робити з українською газовою "трубою": експерти запропонували варіанти". Інші Економіка дивіться в блоці "Останні новини"

Автори:

Ксенія Капустинська, Борис Васильківський

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...