Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

До дефолту "Укрзалізниця" вже 9 років була банкрутом

13 травня 2015, 08:12

Сергій Гусєв

Тепер підприємство сподівається відстрочити виплати по боргах, щоб навести відносний порядок у галузі та підвищити її рентабельність

Рентабельність монополіста не перевищувала кілька відсотків. Фото: kapitoshka-tyan.livejournal.com

Рентабельність монополіста не перевищувала кілька відсотків. Фото: kapitoshka-tyan.livejournal.com

Реклама

Що і як запропоновано реструктуризувати

12 травня "Укрзалізниця" (УЗ) повідомила кредиторам про факт настання технічного дефолту за основною частиною своїх боргових зобов'язань. На сьогоднішній день загальна сума боргу підприємства становить 37,5 млрд грн (з них 22 млрд складає внутрішній борг), реструктуризації підлягають борги на 32 млрд грн.

Йдеться майже про весь комерційний борг: внутрішній і зовнішній (єврооблігації). Його основна частина сформована в 2010-2013 рр. При цьому під дію реструктуризації не потрапляють борги офіційним кредиторам (тобто тим, які належать до державного сектору в широкому тлумаченні) – перед Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) і експортно-імпортним банком Південної Кореї.

Про те, що заборгованість УЗ за єврооблігаціями на суму $ 500 млн будуть намагатися реструктуризувати, було відомо ще в березні, оскільки цей борг включений в загальний перелік боргів, складений на вимогу МВФ, але термін "дефолт" раніше офіційно не звучав.

Технічний дефолт означає, що позичальник зараз не може виконати умови договору позики, але може зробити це в майбутньому.

Причини технічного дефолту можуть бути різними, але всі вони носять тимчасовий, технічний характер, а не фундаментальний. Багато урядів і грандів світового бізнесу колись були в стані технічного дефолту, але успішно виходили з нього після проведення відповідних переговорів з кредиторами.

Подібні переговори "Укрзалізниця" має намір провести протягом найближчих двох місяців – спочатку по внутрішньому боргу, а потім по зовнішньому. Внутрішніми кредиторами залізничників є "Промінвестбанк", "Райффайзен банк Аваль", ВБР, банк "Юнисон", "Укрексімбанк", "Ощадбанк" та ін.

Умови реструктуризації поки не розкриваються, але Мінфін і раніше повідомляв, що реструктуризація єврооблігацій "Укрзалізниці" передбачає тільки пролонгацію терміну їх погашення без зменшення купонів і основної суми.

Підставами для оголошення дефолту підприємство назвало:

  • вкрай складну ситуацію в країні;
  • непідконтрольність найважливішою залізниці (Донецької) перевізного процесу, керованому з центру;
  • значне падіння товарообігу;
  • "ситуацію безгосподарності і корупції, в якій "Укрзалізниця" жила останні роки".

Критичну економічну ситуацію не вдалося виправити терапевтичними методами, тому й була розроблена програма реструктуризації.

У Міністерстві інфраструктури заявили про підтримку "Укрзалізниці" (хоча іншого і не могло бути). Там кажуть, що реструктуризація боргу дозволить нормалізувати економічне становище і роботу підприємства, а також визначити необхідні обсяги капітальних інвестицій, які були заморожені протягом останніх років.

До слова – 5 травня міжнародне рейтингове агентство Standard & Poor's знизило довгостроковий кредитний рейтинг "Укрзалізниці" через прийдешні переговори з реструктуризації еврооблігцій. В агентстві зазначили, що "Укрзалізниця" як державна компанія вкрай залежна від ситуації в країні і дій уряду, який зможе надати фінансову допомогу залізницям, однак імовірність такої допомоги знижена до "відносно високої" з "високої". При цьому профіль ділової активності для "Укрзалізниці" оцінювався як слабкий.

Хто і як набрав боргів

"Укрзалізниця" (Державна адміністрація залізничного транспорту України) – орган управління залізничним транспортом загального користування, що регулює господарську діяльність усіх шести залізниць країни (Донецької, Львівської, Одеської, Південної, Південно-Західної та Придніпровської) і близько 130 інших підприємств єдиного виробничо-технологічного комплексу, який забезпечує перевезення вантажів і пасажирів. Це природна монополія, яка зараз на 100% знаходиться у власності держави і вважається стратегічним підприємством.

У перші роки незалежності України її залізничний комплекс знаходився в дуже складному стані, стабілізації вдалося досягти тільки в 1998 р, в 2000 р. почалося зростання. Протягом трьох наступних років галузь стала прибутковою і посіла четверте місце серед інших галузей за обсягом платежів до держбюджету. Однак ще через три роки ситуація змінилася. Перевірка КРУ показала, що на початку 2006 р. кредиторська заборгованість "Укрзалізниці" перевищувала дебіторську в десять разів, а за підсумками 2007 р. цей показник збільшився вдвічі.

Це дозволило ревізорам стверджувати, що "Укрзалізниця" фактично стала банкрутом. Складнощі підприємства стали хронічними. Офіційна рентабельність не перевищувала 1-2% (у монополіста!).

Операційної готівки постійно не вистачало, тому залізницям часто доводилося брати короткострокові, а тому дорогі кредити, що ще більше ускладнювало їх фінансовий стан.

Але уряд охоче гарантував "залізничні" кредити, оскільки гроші з галузі у величезних обсягах вилучалися на політичні та просто "сімейні" цілі. Наслідки цього "менеджменту" і зараз доводиться розгрібати новому керівництву "Укрзалізниці".

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...
загрузка...