Зона вільної торгівлі (ЗВТ) між Україною і Туреччиною може виявитися ближче, ніж вважали вітчизняні експерти та бізнесмени. Про саму можливість ЗВТ аналітики говорили вже давно, але конкретних термінів ніхто не називав. Тому новина, озвучена на спільній прес-конференції президента України Петра Порошенка і глави Туреччини Ердогана про те, що договір про зону вільної торгівлі підпишуть вже в цьому році, стала чи не найбільш обговорюваною в діловому середовищі, пише UBR.
За прогнозами, озвученими на тій же прес-конференції, товарообіг між нашими країнами має зрости з нинішніх $3,6 млрд до $20 млрд до 2020 року "Ми надаємо великого значення і пріоритетність того, щоб угода про ЗВТ було підписано вже в цьому році", – підкреслив президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган. Також він додав, що потрібно оновити угоди про уникнення подвійного оподаткування та про залучення інвестицій.
Кому вигідніше
Як підрахували в Українському клубі аграрного бізнесу (УКАБ), в минулому році з України до Туреччини було експортовано товарів на суму $2,8 млрд, а імпорт при цьому склав лише $0,8 млрд. "Таким чином, позитивне торгове сальдо склало $2 млрд. Для порівняння: у зовнішній торгівлі з ЄС торгове сальдо України було негативним і склало $2,5 млрд", – говорять в УКАБ.
Самі аграрії відвантажили до Туреччини, за підсумками минулого року, продукції на $750 млн (імпорт склав $220 млн). Найбільш активно турки купували наші олійні культури і, в тому числі, соняшникова олія. На їх частку припадає майже 90% аграрного експорту. Турки ввозили в Україну в основному овочі та посівний матеріал.
Найбільш активно турки купували наші олійні культури і в тому числі, соняшникова олія
"З огляду на ці результати, можна стверджувати, Туреччина більше зацікавлена в ЗВТ, ніж Україна", – підсумував генеральний директор УКАБ Тарас Висоцький.
За даними Держстату, інші істотні статті українського експорту до Туреччини:
- чорні метали (понад $1 млрд в 2015 р.);
- добрива (понад $220 млн);
- дерево і продукти його переробки (близько $160 млн);
- руда ($70 млн);
- сіль і сірка (більше $20 млн);
- продукція легпрому (майже $1 млн).
Тим часом, у профільній асоціації "Укрлегпром" майбутнього ЗВТ з Туреччиною побоюються.
"Якщо заберуться останні бар'єри, до нас хлине дешевий турецький одяг, що не кращим чином позначиться на стані української легкої промисловості", – заявили в асоціації, додавши, що на сьогодні турецький одяг займає на нашому ринку вже 10%. І це тільки за офіційними даними, реальні ж цифри напевно ще вищі.
Ризиків бояться не тільки легпромівці. Бізнесмени, що працюють в різних галузях, не виключають, що до нас хлине дешевий турецький імпорт, а українські товари в Туреччині не будуть користуватися попитом. Тобто, вийде свого роду гра в одні ворота.
Бізнесмени, що працюють в самих різних галузях, не виключають, що в Україні хлине дешевий турецький імпорт
Виконавчий директор Європейської бізнес-асоціації Ганна Дерев'янко вважає побоювання українського бізнесу невиправданими. "Зрозуміло, що конкуренція посилиться. Але турецький ринок дуже привабливий з точки зору споживання. Він активно розвивається, в країні йде промислова революція. Так що для наших постачальників відкриваються величезні перспективи, головне, щоб вони не сиділи склавши руки, а просували свою продукцію", – сказала вона і додала, що у виграші виявляться українські споживачі, які зможуть купувати турецькі товари за більш привабливими цінами.
Всі плюси ЗВТ українці можуть відчути і в туризмі. Адже в ході переговорів вже зараз обговорювалося питання відкритого неба між Україною і Туреччиною. "Сторони дійшли згоди, що необхідно повністю зняти обмеження щодо частоти рейсів в Жуляни, Львів і Одесу. Для Борисполя, що розвивається як хаб, все ж варто ці обмеження залишити", – розповів партнер ЮФ "Анте" Андрій Гук.
Взагалі ринок авіаперевезень між Україною та Турцій протягом декількох років динамічно розвивається. На кінець минулого року між станами виконувалося 109 регулярних рейсів в тиждень: 63 рейси турецькими авіакомпаніями і 46 – українськими. Прямим авіасполученням зі Стамбулом пов'язані сім українських міст: Київ, Одеса, Харків, Дніпропетровськ, Львів, Запоріжжя і Херсон. Існуюче міжурядову угоду про повітряне сполучення визначає квоту в 16 рейсів на тиждень для авіакомпаній кожного боку на лінії Київ – Стамбул, 14 рейсів – на лінії Одеса – Стамбул і по 7 рейсів на інших маршрутах.
Відпочинок в Туреччині стане доступнішим, вважає президент Асоціації лідерів турбізнесу Олександр Новиковський. "Чесно кажучи, більшість готелів працюють і так на межі рентабельності, але вони підуть навіть на доплату за кожного туриста, лише хоча б частково замінити російський потік туристів. Ці готелі будувалися під ментальність вихідців з СНД. Якими будуть ціни ближче до літа не беруся прогнозувати , але не здивуюся, якщо тиждень відпочинку в п'ятизірковому готелі буде виставлена за $150", – розповів Новиковський.
Читайте також:
- Україна "годує" шоколадом Казахстан, Білорусь і Грузію
- Росія так і залишилася головним торговим партнером України (Інфографіка)
- Україна більше не може продавати борошно і цукор в ЄС без мит
- Експорт з України в Росію звалився в півтора рази
- Україна і Туреччина в цьому році повинні вступити в ЗВТ – Яценюк
- Україна "нагодує" м'ясом Арабські Емірати