Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Брак даних і величезні премії: у чому проблема з зарплатами чиновників в Україні

29 серпня, 14:32

Фахівці закликають не плутати державні та політичні посади

/ Фото: Григорій Салай, "Сегодня"

Оплата роботи керівників на державній службі в Україні мінімум вдвічі поступається виплатам, які отримують керівники середньої і вищої ланки в приватному секторі. До такого висновку прийшли економісти Центру економічної стратегії (CES), провівши дослідження за участю проекту EU4PAR, Офісу реформ Кабміну і Міжнародного фонду "Відродження". При цьому ще в 2018 році в Україні призупинили підвищення зарплат держслужбовцям.

"Зарплата держслужбовців повинна бути прозорою і зрозумілою громадськості. А ще якщо не еквівалентною, то хоча б порівнянною з тією, яку пропонує приватний сектор. Зараз найбільш прозорою на держслужбі є структура оплати праці фахівців з питань реформ. Просування в правильному напрямі є, але його слід продовжувати", – зазначила старша економістка CES Ірина Піонковська.

Дослідження показало, що серйозною проблемою в системі оплати праці держслужбовців є значна частина непостійних компонентів – надбавок і премій. Для керівників вони можуть становити до 48% зарплати, а для всіх держслужбовців загалом – 40%.

"Ці доплати в більшій мірі залежать від прихильності керівництва і наявності фінансових ресурсів у державного органу, ніж від результатів діяльності співробітника. В цілому за 2018 рік на надбавки та премії виділили 32% сукупного фонду оплати праці держслужбовців – тобто близько 9 млрд гривень", – відзначається в результатах дослідження.

Читайте також: 50 тисяч гривень на місяць: чому складно визначити справедливу зарплату нардепа

На думку експертів, такі тенденції не дозволяють залучити на держслужбу кращих фахівців з приватного сектора, де посадовий оклад становить 100% зарплати. Крім того, надбавки і премії зменшують ефективність використання бюджетних коштів, впевнені аналітики.

"Необхідно переглянути існуючі підходи. Ключова ідея залишається незмінною – підвищення фіксованої частини заробітної плати державного службовця шляхом посилення ролі посадового окладу та обмеження змінної складової за рахунок зменшення розміру стимулюючих виплат", – зазначив голова Нацагентства України з питань державної служби Костянтин Ващенко.

При цьому в системі оплати праці є резерви, щоб вдвічі збільшити зарплати керівників в рамках існуючих бюджетних обмежень. Для цього необхідно скасувати стимулюючі надбавки для держслужбовців, зменшити максимальний розмір надбавки за вислугу років з 50% до 30% посадового окладу.

Реклама

Що потрібно зробити з зарплатами держслужбовців – думки експертів

Спочатку треба зрозуміти, за що ми платимо: за виконання яких функцій, за який рівень відповідальності тощо. Це першочергове питання. І для цього необхідно провести глибоку і широку класифікацію, створити єдиний каталог посад державної служби. Він дозволить ввести справедливу винагороду за більш складну і відповідальну роботу, а також наближену до ринкової зарплату для посад з рідкісною кваліфікацією. Сприятиме ефективнішому підбору професійного персоналу і забезпечить єдність стандартів в описі посад різної спрямованості. Така класифікація зробить підходи до підвищення кваліфікації держслужбовців якісними.

Илона Шарова

старший HR эксперт EU4PAR, директор HUDSON Украина

В тренді
"Золота" картопля: чи загрожує українцям дефіцит "другого хліба"

Навколо реформи оплати праці держслужбовців існує багато викликів. Ключові серед них: низька якість даних про держслужбу, недостатні дані про реальні ринкові зарплати в Україні та багато міфів навколо держслужби. Хтось каже, що оплата праці держслужбовців захмарна, хтось – що мізерна, плутаючи насправді посади державної служби та інші посади в державі. Але, без сумніву, підходи до встановлення зарплати непрозорі і вимагають перегляду. Спочатку необхідно розділити підходи до нарахування зарплати для політичних посад і посад держслужби, оскільки вони мають різні завдання і принципи роботи. Міністри повинні мати тільки прозорий, єдиний оклад і не отримувати щомісяця різні надбавки і премії, оскільки справедливо визначити їх неможливо. Для державної служби необхідно ввести класифікацію функцій з відповідними вимогами і рівнем зарплати. Такий підхід дозволить зробити державну службу в Україні більш конкурентним і престижним роботодавцем, і наблизить нас до міжнародних практик.

Иван Хилобок

Реклама

старший проектный менеджер Офиса реформ КМУ

Оплата праці на держслужбі повинна перестати бути ахіллесовою п'ятою. Щоб виробити рекомендації щодо виправлення ситуації були проаналізовані досвід більше 20 країн – членів ЄС і тих, які зараз знаходяться на євроінтеграційному шляху, а також принципи OECD/SIGMA. Згідно з останніми оцінками, оплата праці на держслужбі є найслабшим елементом в її функціонуванні

Угис Сикс

руководитель проекта ЕС "Поддержка комплексной реформы государственного управления" (EU4PAR)

Фахівці вказують: керівники держорганів часто завищують штатну чисельність співробітників, щоб збільшувати виплати за рахунок надбавок і премій. До цього призводить брак точних даних про фактичну чисельність штатів. Щоб вирішити цю проблему і більш ефективно використовувати гроші, пропонується запустити систему інтегрованого кадрового і зарплатного обліку державних службовців – PoClick. Для цього автори дослідження рекомендують ввести класифікацію посад державної служби за функціональними напрямками і напрямком діяльності відповідно до рекомендацій експертів EU4PAR.


Раніше журналісти "Сьогодні" підрахували заробіток чесних народних депутатів і дізналися, якими сумами можна підкупити менш порядних їхніх колег.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...