Зробити стартовою
26,19
29,84
РУС

Пенсійний фонд йде в онлайн

Кажуть, що в найближчому майбутньому заяви на папері в ПФУ вже не прийматимуть

Фото: Анатолiй Бойко

Днями відбулося засідання парламентського комітету з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, на якому обговорювалася робота Пенсійного фонду України та плани на майбутнє. На круглому столі, зокрема, йшлося про те, що сьогодні триває третій етап реорганізації органів ПФУ, який передбачає оптимізацію кадрів і централізацію функцій на рівні головних управлінь Фонду. Оскільки під "оптимізацією" зазвичай маються на увазі скорочення штату, ця інформація викликала стурбованість. У багатьох офісах Пенсійного фонду досі великі черги, і люди хвилюються, що після "оптимізації" потрапити до інспектора стане ще складніше.

Як уже писав сайт "Сьогодні", "Стратегія модернізації та розвитку Пенсійного фонду до 2020 року", прийнята 2016 року і розрахована на період до 2020-го, передбачає, зокрема, скасування територіальних відділень ПФУ і скорочення чисельності співробітників. Однак, якщо подивитися на кількісні показники, стає зрозуміло, що глобального скорочення співробітників (і відділень) не передбачено. Так, одним з індикаторів реалізації "Стратегії..." є такою: рівень скорочення чисельності працівників в територіальних органах ПФУ до 2017 року – на 10%, до 2020-го – на 15%.

При цьому "Стратегія..." передбачає проводити скорочення чисельності працівників "відповідно до темпів впровадження новітніх інформаційних технологій та технічного переоснащення територіальних органів Пенсійного фонду". А кошти від оптимізації штатної чисельності персоналу направити на збільшення рівня оплати праці співробітників, які залишилися.

Як пояснюють експерти, відділення Фонду ліквідують тільки як самостійні юридичні одиниці. Після реорганізації більшість інспекторів продовжать вести прийом громадян за старими адресами. Однак підкорятимуться вони не начальнику територіального управління, а керівнику Головного управління.

Наприклад, в Києві реорганізація системи пенсійної служби вже відбулася. Якщо раніше кожне районне управління було фактично самостійною одиницею, мало свого начальника і власні допоміжні служби, то тепер все відділення ПФУ підпорядковані Головному правлінню м. Києва. При цьому кількість офісів, де приймають пенсіонерів, не зменшилася. Однак, як розповіла нам співробітниця одного з офісів ПФУ, штат скоротився. Але насамперед – за рахунок керівного складу.

"Тепер немає такого, що у кожного району окреме управління і в кожному – свій начальник. А є одне Головне управління міста Києва і один начальник, який керує всіма відділеннями. У нас вже пройшла не одна оптимізація, і цей процес триває. Скорочують відділи, об'єднують. Скорочення стосується переважно керівників. Кого-то звільняють, когось переводять до інших районів, на інші посади", – розповідає вона.

Як розповів на круглому столі в профільному комітеті ВР голова правління ПФУ Євген Капінус, на 1 січня 2019 року реорганізація відбулася в 8 регіонах. У березні почалася централізація в 15 інших головних управліннях. Там також обіцяє не скасовувати відділення, в яких співробітники завантажені роботою на 100%. Більш того, Пенсійний фонд в рамках реорганізації почав відкривати віддалені робочі місця для співробітників Фонду, в тому числі в ОТГ, жителі яких раніше змушені були їхати до райцентру, щоб потрапити на прийом до інспектора з пенсійних справ.

Якість послуг має підвищитися

Експерт з питань пенсійного забезпечення, керівник Інституту цивільних свобод Галина Третякова вважає, що в останні три роки в роботі Пенсійного фонду відбулося багато позитивних змін.

"Прийнята Кабінетом міністрів і виконується Стратегія розвитку ПФУ, створена централізована інформаційна платформа з можливостями створення "особистого кабінету" для кожного громадянина, працює кол-центр", – перераховує вона плюси.

"Скорочення штату як наслідок зміна внутрішніх процедур на модерновіші" Галина Третякова також вважає правильним кроком. Але разом з тим звертає увагу, що існують "тенденції щодо ліквідації ПФУ без створення альтернативних механізмів обслуговування пенсіонерів".

"Вони повинні, коли щось скорочують, створити структуру, яка обслуговуватиме громадян, надаватиме public services, громадські послуги, який до того ж повинні бути якісніші, ніж раніше", – підкреслює Галина Третякова.

Низку кроків в цьому напрямку вже зроблено, вважає експерт. Це, наприклад, створення інформаційного порталу, який дає пенсіонерам можливість задати запитання, отримати довідку чи інформацію дистанційно, не приходячи до відділення. Також пенсіонери можуть отримати консультацію телефоном в кол-центрі замість того, щоб йти до відділення.

"До речі, після створення централізованої системи пенсійних справ не обов'язково приходити до свого відділення за місцем реєстрації. У зв'язку з тим, що створена централізована система, ми скасували в законодавстві норму, що людина повинна спілкуватися виключно зі своїм районним відділенням. Ви можете обслуговуватися в тому відділенні, де вам зручно", – говорить вона.

В майбутньому офіси ПФУ практично не прийматимуть людей

Одним з напрямків реорганізації роботи Пенсійного фонду є цифровізація і діджиталізація. Так, наразі пенсійні справи оцифровані. Саме завдяки цьому пенсіонер тепер має можливість звернутися до будь-якого відділення Пенсійного фонду, а не тільки за місцем реєстрації. Планується подальше удосконалення порталу пенсійних послуг ПФУ https://portal.pfu.gov.ua/. У "Стратегії модернізації та розвитку пенсійного фонду України на період до 2020 року" також записаний пункт про впровадження технології індивідуально-масового електронного інформування громадян з питань пенсійного забезпечення. Уже зараз пенсіонери можуть записатися до інспектора ПФУ в інтернеті, в електронній черзі. Вони також можуть отримувати сповіщення про призначення пенсії, про зміну її розміру після перерахунку у вигляді СМС-повідомлень на мобільний телефон (а до 2020 року передбачається таким чином інформувати пенсіонерів про кожну зміну пенсійних виплат). А в подальшому роботу з людьми планується все більше і більше переводити в дистанційний режим.

Наприклад, щорічний перерахунок пенсій вже проходить в автоматичному режимі. Пенсіонерам не потрібно приходити до інспекторів і приносити будь-які документи, щоб отримати підвищену пенсію. Однак наразі існує і низка категорій пенсіонерів, яким автоматичний перерахунок пенсій не робиться. І їм досі потрібно домагатися перерахунку, особисто приходячи до відділення і приносячи документи.

Однак, як розповіла нам співробітниця одного з офісів ПФУ, вже починаючи з жовтня в ПФУ всі перерахунки відбуватимуться не в ручному, а в автоматичному режимі. З цього часу заяви від візитерів, написані від руки, просто не братимуть. Принаймні в Києві. Всю необхідну інформацію інспектори отримуватимуть зі своєї бази даних.

Крім того, подейкують, що незабаром почнеться реалізація пілотного проекту, який передбачає переведення в електронну форму взагалі всіх взаємин пенсіонерів і співробітників ПФУ. Він повинен стартувати з Києва, де рівень забезпеченості інтернетом найвищий. Якщо зараз первинне призначення пенсій і низка інших питань вирішуються тільки при особистому візиті, то після запуску цього проекту все можна буде робити через інтернет.

Нагадаємо, раніше "Сьогодні" розповідали, що в Україні почастішали напади на пенсіонерів.


Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Ви зараз переглядаєте новину " Пенсійний фонд йде в онлайн". Інші Економіка дивіться в блоці "Останні новини"

АВТОР:

Олександра Романюк

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Орфографічна помилка в тексті:
Послати повідомлення про помилку автору?
Повідомлення повинно містити не більше 250 символів
Виділіть некоректний текст мишкою
Дякуємо! Повідомлення відправлено.
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь