Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Земельна реформа: економіст назвав ризики продажу тільки державних угідь

3 липня, 15:41

Євгенія Давиденко

В експертних колах обговорюються дві основні моделі відкриття ринку землі

/ Фото: Pixabay

Реклама

В Україні тривають дискусії навколо відкриття ринку землі, яке, за підрахунками Світового банку, принесло б країні додаткові 1,6% зростання ВВП. У середовищі тих, хто підтримує скасування мораторію, обговорюються дві моделі відкриття ринку землі. Перша пропонує дозволити спочатку продаж тільки державних угідь, а друга – відразу всіх земель.

При цьому, як розповів економіст Київської школи економіки Олег Нів'євський, якщо спочатку вирішити тільки купівлю-продаж державних земель, можна дискредитувати і спотворити саму реформу, оскільки купити землю не зможуть малі і середні фермери, а ефект для економіки буде знижений.

"Чому говорять, що в першу чергу потрібно [продавати] державні землі? Кажуть, це може бути ціновим орієнтиром і [таким чином можна] відпрацювати механізм продажу. Хочу переконати вас, це не має під собою підстав ... Це буде свого роду відстрочка мораторію", – сказав він.

За підрахунками Нів'євського, сумарна площа державних земель – близько 10 млн га (з них тільки 20% зареєстровано в держземкадастрі). Ці землі зараз перебувають у користуванні держпідприємств, Академії наук, а також приватних аграрних підприємств. Середній розмір ділянки такої землі – 82 га.

Читайте також: Ринок землі в Україні: як йде підготовка до запуску

Якщо виключити частину пропозицій приватної землі, а відкрити ринок тільки для державної, то ціна землі буде невиправдано високою, впевнений Нів'євський.

"Різниця між ціною оренди на державну землю, яку виставляють на аукціоні, і на приватні землі – два рази. Якщо таку картину маємо з оренди, то немає підстав говорити, що буде інакше на ринку купівлі-продажу земель. Можна очікувати такого ж розриву між цінами на державну землю і приватну", – додав він.

Купити таку землю малі і середні фермери не зможуть, і попит складе великий бізнес. Крім того, ефект для економіки буде нижчим, ніж в разі одночасного запуску ринку державної і приватної землі.

"Якщо запускати тільки державні землі, то ефект буде 2 млрд доларів додаткової доданої вартості в секторі, а якщо ми впроваджуємо і державні, і приватні землі – ми можемо отримати в три рази вище результат для економіки", – сказав економіст.

Раніше ми писали про те, яку роботу Україні варто зробити перед запуском ринку землі

Нагадаємо, заборона на продаж земель с/г призначення був введений в 2001 році, а з 2002-го мораторій почав діяти як тимчасовий захід – для створення інфраструктури ринку землі. З тих пір мораторій щорічно продовжують. Востаннє закон про продовження мораторію підписав п'ятий президент України Петро Порошенко в лютому-2019.

Зняття мораторію на продаж земель сільськогосподарського було вимогою Міжнародного валютного фонду, але в липні 2017 року його вилучили з меморандуму. При цьому міжнародні організації висловлюються про те, що зняти мораторій таки потрібно, а Європейський суд з прав людини вже визнав, що заборона на продаж землі порушує права власників ділянок.

Правда, навіть якщо в Раді і вирішать зняти мораторій, ситуацію це не змінить, тому що парламент повинен розглянути і ухвалити закон "Про обіг земель", який би врегулював всі аспекти продажу ділянок. Зараз такий закон знаходиться тільки на стадії розробки і обговорення.

Всі подробиці в спецтемі Земельна реформа

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...
загрузка...