Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Покупки в інтернеті: як захистити свої права і не нарватися на шахраїв

29 вересня, 07:37

Анастасія Іщенко

Продажі в інтернеті на 90% - це чорні схеми

Реклама

Щороку все більше людей купують товари в інтернеті, адже це швидко і зручно. Але якщо заощадити час таким чином виходить, то про гарантії якості часто не йдеться. Сайт "Сьогодні" розбирався, як захистити права споживачів з урахуванням активного зростання ринку електронної комерції, що потрібно знати українцям і як не нарватися при покупці чого-небудь в інтернеті на шахраїв.

Купуючи товари в інтернеті – українці ніяк не захищені

Ринок e-commerce за останнім часом демонструє дивовижне зростання, причому як по світу, так і конкретно в Україні. Аналітичний портал Statista повідомляє, що в 2018 р приблизно 1,8 осіб по всьому світу купували товари через інтернет. Такі глобальні маркетплейси, як Alibaba, Amazon, eBay і Rakuten згенерували приблизно 50% всіх онлайн-продажів.

Даних по Україні за 2019 р поки немає. Але якщо у 2016 р обсяг ринку електронної комерції у нас становив 38 млрд грн, то у 2017 році його розмір досяг 50 млрд грн, а у 2018 р – близько 65 млрд грн. Експерти прогнозують зростання для ринку електронної комерції в Україні на цей і на наступні роки десь на третину, таким чином, очікується, що обсяги ринку в країні перевищать 80 млрд грн.

Незважаючи на масу позитиву, покупці стикаються з новими викликами і проблемами. До Держпотребслужби, яка і займається захистом прав споживачів, зараз приходить величезна кількість звернень саме з приводу електронної комерції.

"Ми бачимо велику кількість інтернет-магазинів, які переважно працюють як платформи, де різні фізичні особи розміщують свої товари, які, на жаль, не дають свої реальні координати, щоб вирішити ці скарги на неякісну продукцію. Коли приходить скарга до головного управління, ми не можемо її розглянути, бо у нас немає інформації, хто реально продав цей товар", – пояснює Віталій Караулов, заступник начальника ГУ Держпотребслужби в Києві.

Він додає, що найчастіше споживач отримує товари через пошту, кур'єрські служби тощо. У першому випадку можна отримати квитанцію від продавця, який навіть не є підприємцем, а гроші просто перераховуються на особисті банківські карти фізосіб.

"Згідно зі статтею 7 Закону України "Про основні засади державного контролю" ми обов'язково повинні отримати для проведення позапланового заходу узгодження Мінекономіки. А ми не можемо цього зробити, тому що у нас просто немає суб'єкта господарювання", – додав Караулов.

Максим Несміянов, виконавчий директор ГО "Союз споживачів України" також зазначив, що покупки часто здійснюються через Instagram, "ОЛХ" та інші майданчики, де ніякі документи ніхто не видає.

"Як все це узаконити – це питання техніки і роботи зі споживачами. Тому що вони не завжди розуміють, де вони купили і чому їм ніхто не допоможе допомогти стягнути гроші з акаунту в Instagram, якщо у людини є, припустимо, номер його рахунку в банку та інші вихідні дані. Люди не розуміють, що чек, виданий на пошті, це не чек, це просто папір про переведення коштів, який нічого не означає", – пояснює Несміянов.

Проте, число магазинів в соціальних мережах продовжує розростатися, а інтернет-магазини також не гарантують, що ви отримаєте саме той товар, який замовляли, та ще й в нормальному стані. На жаль, в українському законодавстві ці питання не врегульовані, а з численними порушеннями з боку ринку e-commerce боротися досить складно. Ще в 2016 р в Держпотребслужбі розповідали, що інтернет-магазини фактично функціонують поза юрисдикцією законодавства про захист прав споживачів, нехтують основними вимогами до інформування споживачів про організаційно-правову форму, повне найменування та адресу місцезнаходження суб'єкта господарювання. Але при цьому такі магазини отримують значні кошти від покупців, яким доводиться тільки сподіватися на те, що вони отримають якісний товар. Сайт "Сьогодні" розпитав фахівців про те, як захистити себе, купуючи товари через інтернет і не стати жертвою шахраїв або просто недобросовісних продавців.

Як вбезпечити себе при покупках в інтернеті

Одна з головних проблем інтернет-магазинів – це відсутність чеків. Експерти одноголосно відзначають, що без чека повернути товар або ж вимагати компенсацію за неякісні речі просто неможливо.

Адвокат Євген Ріяко пояснює, що, купуючи будь-який товар в інтернеті, продавець і покупець укладають договір купівлі-продажу. Згідно із законом така угода може бути, як в письмовій формі, так і в усній. Але для підтвердження усної угоди продавець повинен видати чек. Цей скромний документ якраз і фіксує, що сторони виконали договір в повному обсязі.

"Продажі в інтернеті на 90% – це чорні схеми. І лише в 5-10% випадків можна разом з товаром отримати правильно оформлений чек. Якщо чек у вас в руках, то проблем з поверненням товару не буде. Ця процедура буде абсолютна ідентична повернення товару в звичайний магазин.

Тому головним і основним пунктом захисту своїх прав є пред'явлення вимоги до продавця про отримання чека. Звичайно, це узгоджується до оплати товару", – каже Ріяко в коментарі сайту "Сьогодні".

Адвокат також зазначив, якщо ви все ж оплатили товар і не отримали його, потрібно знати, що зазвичай таким "промишляють" приватні підприємці або просто особи, які вирішили щось продати. Єдиним доказом вашого контакту є грошовий слід. Переписка для контролюючих органів і суду буде лише другорядним доказом.

"У фізосіб є тільки звичайний картковий банківський рахунок, а у підприємців, крім цього, є ще бізнес-рахунок. З юридичної точки зору, якщо продавець перестане виходити на контакт або буде заперечувати факт угоди, грошова сума, переказана йому, є "безпідставно отриманим майном". З цим можна йти до суду і стягувати назад цю суму. Питання тільки в тому, у скільки вам обійдуться юридичні послуги", – коментує ситуацію Ріяко.

Він додав, що з точки зору ефективності Держпродпотребслужба в подібних ситуаціях безсила, тому що якщо у вас не буде чека, вам не допоможуть, а до суду захищати ваші інтереси ця держслужба не піде.

Олександр Голод, старший IT юрист в Legal IT Group розповідає в коментарі сайту "Сьогодні", що зараз в Україні діють два основних закони, які захищають споживача при здійсненні покупок через інтернет: Закон України "Про електронну комерцію" і Закон України "Про захист прав споживачів". Вони регулюють порядок покупки, оплати товару онлайн, його повернення в разі браку або ж просто невідповідності очікуванням покупця. Акти прописані так, щоб відстоювати права саме споживачів. А сама проблема криється в тому, що найчастіше їх виконання можна домогтися тільки через суд.

"Водночас не слід покладатися лише на закон. Перед тим як придбати товар, уважно вивчіть інформацію про продавця. Сайт повинен містити найменування продавця, його місцезнаходження та спосіб прийняття магазином претензій від покупців. Якщо ж на веб-сайті немає даних відомостей, то це повинно послужити приводом замислитися про благонадійність продавця.

Коли купуєте побутову техніку, необхідно вимагати у продавця не тільки чек, але і експлуатаційні документи разом з гарантійним талоном. Без них великий ризик того, що ви купуєте контрафакт. Гарантійний талон також дозволить звернутися безпосередньо до виробника при виникненні проблем з товарами, минаючи непоступливих продавців", – радить Голод.

Він додає, що ще одним болючим питанням електронної комерції завжди було використання персональних даних покупців для трансляції нав'язливої ​​реклами. Ніхто не має права цього робити без згоди самого покупця. Онлайн-магазини зловживають неуважністю покупців під час шопінгу і разом з підтвердженням замовлення отримують згоду на обробку персональних даних в цілях маркетингу. Але не варто забувати, що відповідно до Закону України "Про захист персональних даних" у людини завжди є право в будь-який момент відкликати таку згоду.

Тому при купівлі товару в інтернеті варто бути уважними, вибирати перевірені магазини і уважно вивчати всю інформацію не тільки про сам товар, а й про продавця. Особливо це стосується дорогих покупок, техніки тощо. Тут потрібно вимагати підтверджуючі документи, про які згадували юристи, дізнатися, чи може магазин вислати на пошту чек і чи буде у товару гарантія.

Нагадаємо, раніше сайт "Сьогодні" розповідав, чому малий бізнес в Україні виступив проти законопроекту про обов'язкові чеки.

Також новини "Сьогодні" розповідали про те, що купувати ліки в інтернеті варто тільки на перевірених сайтах.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...
загрузка...