Зробити стартовою
26,34
29,34
РУС

Санкції проти України: що буде з бензином після заборони поставок з Росії

Другий великий постачальник палива – Білорусь – також тимчасово обмежив експорт до України

Фото: Getty Images

Росія ввела заборону або обмеження на експорт до України низки сировинних товарів, в тому числі нафти і нафтопродуктів. 18 квітня було підписано відповідну постанову уряду РФ, заборона почне діяти з 1 червня 2019 року.

Рішення було піднесено як відповідна міра за санкції, введені Україною проти Росії. Як відомо, напередодні, 10 квітня Кабмін видав постанову, якою було розширено перелік обмежень на торгівлю з Росією. Сайт "Сьогодні" розбирався, що зміниться у зв'язку із забороною.

Чи постраждає економіка України

Росія залишається одним з основних постачальників до України нафти і продуктів з неї. Минулого року, наприклад, до України завезли близько 3 млн тонн нафтопродуктів з Росії на суму 2 млрд доларів. Стільки ж потрапило до нас з Білорусі (хоча за фактом це теж російська нафта). На третьому місці за поставками цього виду палива – Литва, з якої до України надійшло менше 0,5 млн тонн.

Транзитні поставки російської нафти і нафтопродуктів через територію України, наприклад, до Європи, при цьому не потрапляють під дію постанови, а тому не обмежуються.

"Рішення російської влади не повинно ніяк безпосередньо позначитися на транзитних угодах між сторонами і європейських споживачах. Йдеться саме про вивезення (експорту) товарів з Росії до України. З цієї причини жодні транзитні угоди цими кроками не порушуються", – прокоментувала ситуацію для "Сьогодні" адвокат Олена Омельченко, партнер і керівник практики міжнародної торгівлі юридичної фірми "Ілляшев та Партнери".

У РФ підрахували, що загалом обмежувальні заходи торкнуться близько 30% товарообігу між Україною і Росією на суму понад 4,3 млрд доларів (крім нафти, під заборону потрапила також продукція легкої промисловості, машинобудування, металообробки і т.д.).

Міністерство економрозвитку України не озвучувало можливі втрати від російських санкцій, заявивши, що планує провести додаткову оцінку впроваджених Російською Федерацією заходів. Однак підкреслили, що така заборона з боку РФ був цілком очікувана, а тому заходи щодо мінімізації наслідків були вжиті заздалегідь. "Протягом останніх років уряд України доклав значних зусиль, спрямовані на поступове заміщення імпорту товарів з РФ як за рахунок нарощування обсягів внутрішнього виробництва, так і шляхом переорієнтації експорту на внутрішній ринок і диверсифікації напрямків поставок з інших країн, зокрема ЄС", – заявили в МЕРТ. При цьому в українському відомстві запевнили, що думатимуть над "додатковими першочерговими діями з мінімізації можливих негативних наслідків для економіки України".

Тим часом, експерти оцінюють можливий вплив "бензинових санкцій" на українську економіку по-різному. Низка експертів вважають, що в результаті таких заходів з боку Росії можуть подорожчати нафтопродукти, а слідом за ними – і тарифи.

"Рішення уряду РФ вплине на зовнішньоторговельний баланс (через рахунок поточних операцій) і здатне негативно позначитися на вітчизняній економіці. Це може позначитися на інфляції в наступні періоди. Наприклад, через швидке зростання тарифів", – вважає Олена Омельченко.

Водночас в Нафтогазовій асоціації заспокоюють: істотних змін на українському ринку не станеться.

"Нафтогазова Асоціація України (НАУ) проаналізувала зміни до постанови РФ від 18 квітня 2019 р № 460-25... З документа не випливає, що обсяги палива будуть якимось чином обмежені. Якщо компанії-постачальники палива своєчасно отримають дозволи, ситуація на ринку нафтопродуктів України залишиться незмінною", – заявили в Асоціації.

Економічний експерт Борис Кушнірук також упевнений, що істотного впливу на український ринок заборона РФ на поставку нафтопродуктів не зробить.

"Ситуація більше носить внутрішньо характер. Нафта і нафтопродукти – це сировинний товар, а будь-який сировинний товар не має національності. Його можна транспортувати звідки завгодно і якими завгодно шляхами – на відміну від газу, який можна транспортувати, умовно кажучи, тільки по трубі. Відбуватимуться логістичні заміни, коли російська компанія поставлятиме, наприклад, до Польщі, а на кордоні інша компанія відправлятиме товар вже до України", – каже Борис Кушнірук.

Заборона або дозвіл "тільки для своїх"

Виникає питання, навіщо Росія заборонила експорт нафти до України, якщо це особливо не позначиться ні на її доходах (експорт в Україну становить 1-2% від усього російського експорту нафтопродуктів), ні на економіці України?

Як уже згадувалося, насправді Росія не повністю заборонила експорт нафти і нафтопродуктів до України. Згідно з постановою уряду РФ, нафта і нафтопродукти входять до переліку товарів, заборонених до вивезення з Росії до України. Однак бензин і дизельне паливо віднесли до іншої категорії товарів – тих, які ввозити в Україну все-таки можна, але тільки на підставі дозволів, які видаються Мінекономрозвитку Російської Федерації. І в цьому полягає особливість російських санкцій проти України.

"Росія таким чином хоче просто монополізувати поставки нафтопродуктів до України. Не виключаю, що з'явиться якась компанія, яка отримуватиме дозвіл на поставку російського палива до України. Не обов'язково російська, вона може перебувати в Європі", – каже Борис Кушнірук.

В Беларуси тоже проблемы с российскими нефтепродуктами

Однак останніми днями Росія вирішила посилити "нафтовий тиск" на Україну, пожертвувавши заради цього навіть відносинами зі своїм давнім партнером – Білоруссю. Як повідомляв сайт "Сьогодні", в Білорусі днями виявили, що якість нафти, що надходить з Росії на нафтопереробні заводи, різко погіршилася. При такій якості сировини виникла загроза виходу з ладу обладнання білоруських НПЗ. Дефіцит пального став загрожує зривом посівної, що несе загрозу економічній ситуації в усій країні. У зв'язку з виниклими проблемами білоруси вирішили тимчасово обмежити поставки нафтопродуктів за експортними напрямками. У тому числі і до України.

Однак в Нафтогазовій асоціації нагадують: пальне ввозиться до України більш ніж з 10 країн. У разі дефіциту поставок з одних напрямків можна буде збільшити імпорт з інших регіонів. Щоправда, не виключено, що зміна логістики дещо "підкоригує" ціни, тобто бензин може подорожчати.

"Ступінь диверсифікації ринку України перевищує рівень багатьох європейських держав. З 2017 року паливо до України надходить більше ніж з 10 країн з використанням всіляких логістичних схем – морської, залізничної, автомобільної та трубопровідної, що дозволяє в стислі терміни організувати будь-які поставки. Тому, в разі затримки видачі дозволів компаніям-постачальникам палива, ринок України швидко переорієнтовується на поставки з інших країн: Польщі, Румунії, Угорщини та ін. В такому випадку можливі незначні коливання вартості палива в зв'язку зі зміною логістичних маршрутів поставок", – кажуть фахівці НАУ.

Юристи кажуть, що в ситуації, що склалася, Україна може оскаржити дії Росії в Органі з врегулювання суперечок Світової організації торгівлі. Втім, перспективи позитивного для України рішення питання в цій інстанції бачаться їм сумнівними.

"Єдиний очевидний спосіб оскарження – звернення до Органу з врегулювання суперечок СОТ. Міжнародні комерційні арбітражі неправомочні розглядати подібні суперечки. Але перспектива розгляду в СОТ досить сумнівна: в рамках нещодавньої справи про транзит РФ довела обґрунтованість обмежень на перевезення, пославшись на захист "істотних інтересів безпеки". Досить імовірно, що цей аргумент може бути використаний і в новій суперечці. При цьому, Україна має право розширити свої заходи у відповідь. Під цим кутом значущою бачиться завдання створення вітчизняного механізму часткового обмеження імпорту/експорту товарів (ліцензування)", – каже адвокат "Ілляшев та Партнери" Олена Омельченко.

Нагадаємо, 10 квітня Кабінет міністрів України розширив перелік товарів з Російської Федерації, які заборонено ввозити до України. Спочатку заборона на російські товари була введена з 10 січня 2016 року. Наприкінці 2019 року уряд продовжив її до 31 грудня 2019 року.

Заборони вводилися у відповідь на рішення уряду РФ ввести з 1 січня продембарго щодо України, прийняте через введення Україною санкцій проти Росії.

При цьому 29 грудня 2018 року прем'єр-міністр РФ Дмитро Медведєв підписав постанову про заборону на імпорт до РФ низки товарів з України або які переміщуються через територію України. Більша частина "заборонки" – це промтовари. Але фігурують в переліку і продукти харчування.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Ви зараз переглядаєте новину " Санкції проти України: що буде з бензином після заборони поставок з Росії". Інші Економіка дивіться в блоці "Останні новини"

АВТОР:

Олександра Романюк

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Орфографічна помилка в тексті:
Послати повідомлення про помилку автору?
Повідомлення повинно містити не більше 250 символів
Виділіть некоректний текст мишкою
Дякуємо! Повідомлення відправлено.
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь