Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Україні не вистачає свого вугілля, щоб перезимувати

28 серпня, 21:33

Собівартість українського палива значно вища від собівартості іноземного

Реклама

Україні не вистачає свого вугілля, щоб перезимувати. Доводиться докуповувати за кордоном – близько 20%. Але і власні 80% – на вагу золота. Роками гірники скаржилися: вітчизняне вугілля на внутрішньому ринку продається за безцінь. Хоча вартість його видобутку – занадто дорога. З чого складається ціна кожної вуглинки, і чому собівартість українського палива значно вища від собівартості іноземного? "Сьогодні" спробували дізнатися про справжню ціну чорного золота.

Наприклад, в Австралії близько половини вугілля видобувають так званим відкритим способом. Шахту не викопують. Тому що паливо можна знайти на глибині декількох метрів. Собівартість видобутку австралійського вугілля – 20-30 доларів за тонну.

Українське вугілля дістається в рази важче і дорожче. На державних шахтах його собівартість в 5 разів вища від австралійської. Тобто більше 150 доларів за тонну. Абсолютна більшість вугілля в Україні видобувається не відкритим, а закритим способом – в шахтах. Якщо в Китаї або Південно-Африканській Республіці середня глибина, з якої "піднімають" вугілля, 200-300 метрів, то в Україні – треба спускатися на 600. А ось, якщо товщина пластів вугілля в Україні близько метра, в тому ж Китаї вона більша в рази.

Щодо продуктивності праці на державних шахтах говорити не доводиться. Замість роботизованих комбайнів – дідівський спосіб.

"Відбійним молотком видобувають вугілля ... Ну скільки він може добути? Дістав вугілля, а потім ще треба вручну його занурити, тому що електровозів не вистачає, щоб везти його. І штовхає шахтар цей вагон", – говорить Віктор Турманов, голова профспілки працівників вугільної промисловості України.

Додамо високі витрати через старе обладнання, якому 30-40 років. Воно споживає в 5-6 разів більше кіловат, ніж сучасне. Воно неефективне і енергозатратне.

"Постійно працює вентилятор головного провітрювання, головна компресорна установка, головний підйомник – найбільш енергоємні машини і установки", – говорить Михайло Волинець, голова незалежної профспілки гірників України.

На оновлення обладнання немає коштів. Тому що ціна вугілля держшахт набагато нижча від  собівартості. Немає і особливого бажання чиновників, – кажуть експерти.

"Є питання, пов'язані і з неефективним управлінням, можливо, з корупцією", – вважає Дмитро Марунич, співголова Фонду енергетичних стратегій.

Так якою має бути ціна українського вугілля, щоб шахтарі могли безпечно працювати і отримувати зарплату вчасно? Голова незалежної профспілки гірників Михайло Волинець вважає: близько 2800 гривень за тонну.

Приблизно до цього рівня зросла ціна під час дії формули "Роттердам +".

"Якби не була введена в дію формула" Роттердам + ", то заборгованість по заробітній платі на державних шахтах вже становила б 11 млрд гривень. Фактично, цієї галузі вже не було б. З'явилася формула" Роттердам + "- стабілізували ситуацію на ринку електроенергетики", – відзначає експерт.

Сьогодні в Україні вже діє ринок електроенергії. А значить, тільки попит може визначати ціну. Втім, і в цих умовах звучать пропозиції штучного заниження ціни на електроенергію. Тому ТЕС можуть збанкрутувати, а завжди неприбутковим шахтам на розвиток не вистачить навіть державних дотацій.

Раніше новини "Сьогодні" повідомляли, що формула "Роттердам +" дозволила українським шахтарям отримувати справедливу зарплату за свою працю.

Нагадаємо, НАБУ направила повідомлення про підозру не тільки екс-главі НКРЕКП Дмитру Вовку, а й співробітникам ДТЕК. У компанії вважають, що ніякої обґрунтованої причини для подібних слідчих дій немає, а підозри слідства є безпідставними.

"Роттердам +" – ринкова формула, по якій визначалася оптова ціна вугілля в Україні. Враховувала вартість палива на провідному європейському хабі Амстердам-Роттердам-Антверпен, його доставки до складів вітчизняних ТЕС. При цьому застосовувалася тільки для розрахунку цін на вугілля та електроенергію для промислових підприємств і не впливала на тарифи для населення України. Вони вже кілька років поспіль залишаються найнижчими в Європі.

Згідно з висновками НКРЕКП, розрахунок "Роттердам +" заощадив Україні близько 40 мільярдів гривень. Після скасування цієї формули держава стала закуповувати вугілля дорожче, що найближчим часом позначиться на тарифах для населення.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...