Українські дороги зруйновані на 97%, а грошей, які виділяються з бюджету, часто не вистачає навіть на ямковий ремонт. В уряді обіцяють – у цьому році на ремонт витратять рекордну суму.
Київ. Іноземний підрядник ремонтує одну з головних магістралей. Але, виявляється, ані місце, ані назва фірми – результат не гарантує. Водії вже виклали в мережу фото ям на свіжому асфальті.
А це скандал у селі Великий Кучурів, що в Чернівецькій області. Відео, як порвати дорогу голими руками, стало хітом Інтернету.
Підрядник виправдовувався, мовляв, покриття не застигло через спеку, але після скандалу і сюжетів в ЗМІ переробив все з нуля.
Експерт транспортної сфери Валерій Коновалов каже, що причина – у відсутності контролю якості.
"Якщо ти укладаєш контракт на будівництво дороги, там повинен бути пункт – гарантія якості. Там є цей пункт – гарантія якості, але він суто номінальний, практично немає санкцій за це", – говорить Валерій Коновалов, експерт транспортної сфери.
Ніякої гарантії не дають і ремонтники Нікопольської дамби. Місяць тому 4 кілометри цієї дороги машини проїжджали в кращому випадку за півгодини. Зараз її підлатали. Але витратили 2,5 мільйона гривень – у 30 разів менше від необхідного.
"Вартість проекту складає близько 70 млн гривень. З яких близько 55 млн — це проїжджа частина — розширення, встановлення огорож, водовідведення. А сума, що залишилася — близько 15 млн — ремонт самої гідротехнічної споруди", – зазначив Дмитро Гончаров, начальник служби автомобільних доріг області.
А це дорога Харків – Куп'янськ.
За неї взялися торік, вперше за півстоліття. Відремонтували більше 70 кілометрів. Щоправда, місцями асфальт кладуть в один шар, а не в два. Теж не вистачає грошей.
Грошей вистачить, якщо змінити систему фінансування Автодору, вважають експерти. Так званий дорожній податок, закладений у вартість палива, це – від 40 до 60 мільярдів гривень на рік у бюджеті. Але в цьому році на ремонт і будівництво трас заплановані рекордні 19 мільярдів.
"Всі визнають, що гроші є, але вони йдуть у держбюджет, там розчиняються і за фактом ніхто їх знайти не може, а держбюжет каже – у нас дірка в бюджеті, ми цими грошима щось інше перекрили", – сказав Валерій Коновалов, експерт транспортної сфери.
Реформувати галузь тільки за останні два з половиною роки намагалися три міністри інфраструктури, десятки заступників і незліченна кількість активістів. Але ані стабільного фінансування, ані контролю якості, ані покарання винних добитися так і не вдалося.
Цю та інші новини ви можете подивитися у випуску інформаційної програми "События" на каналі "Україна".