Любите робити покупки в закордонних інтернет-магазинах, тому що там – дешевше, ніж у вітчизняному супермаркеті? Будьте готові до того, що скоро все зміниться. Економія б'є по кишені великих торгових фірм.
І вони пропонують закони, після впровадження яких дрібні комерсанти вже не зможуть продавати товар дешевше. Та й сам покупець зможе замовити за кордоном хіба що якусь дрібницю. За посилку з джинсами або мобільним телефоном доведеться платити ще й державі. Депутати підлили масла у вогонь – зібралися підвищувати акцизи і зобов'язали весь малий бізнес працювати з касовими апаратами. Чи витримають наші гаманці все це?
Для українських реалій, погодьтеся, це малоймовірна ситуація. Але прийдешні зміни в податковий кодекс не до такого доведуть.
Так, уявити свою бабусю, яка замовлятиме товари ящиками в міжнародних онлайн магазинах, поки складно. Але після недавніх спроб змінити податки ходити за покупками на міжнародні віртуальні ярмарки, можливо, навчаться всі – від молодших школярів до ветеранів праці.
Битва за інтернет-ринок почалася тиждень тому. Онлайн-покупками українців зацікавилися... ні, не державні органи, а асоціація підприємств інформаційних технологій України. Це дилери великих виробників електронної техніки і великі компанії, які торгують через звичайні магазини. І тут же запропонували державі обкладати податком всі посилки з-за кордону ціною понад 22 євро. Тому як зараз можна безмитно отримати посилку вартістю в півтори сотні європейських грошей. А це – кажуть великі комерсанти – контрабанда, величезний тіньовий імпорт – мільярдів п'ятдесят, а то й більше.
А коли ініціативу підтримав голова державної фіскальної служби, здавалося, все вже вирішено.
Онлайн-бізнесмени відразу зметикували, куди покотитися торгівля, продемонструвавши що втрачає покупець – багато звичних і необхідних у побуті речей стануть недоступні не дуже заможному покупцеві.
А користуються такою послугою зараз багато хто. І мобілками справа не обмежується. Взуття, одяг, все з економією майже двохсот відсотків. В основному зі США – там ціни нижчі за все.
Але запропонований великими торговельними компаніями закон означає загибель такого дрібного бізнесу. А покупці залишаються без особливого вибору – їм доведеться йти в магазини і купувати дорожче. Або купувати з рук товар незрозумілої якості і походження.
Дрібному бізнесу заплатить покупець із злиденної кишені. Скільки заплатить? Порахуємо на конкретному прикладі. Олексію для роботи потрібен новий комп'ютер. Він вже переконався, що купити його в українському магазині не зможе. Не тільки дорого, але просто немає того, що потрібно.
Нам пощастило, сьогодні ми заберемо останні деталі, необхідні для складання комп'ютера. Всі комплектуючі були куплені не в Україні в рамках закону і прийшли поштою з-за кордону. Доставка коштувала 8 доларів за кілограм. Причому економити вдається на більшості деталей. Ось ціна в Україні...
На 6 терабайт точно такий же вінчестер коштує майже 10 тисяч гривень. Йдемо на той же ібей. Один вінчестер серії голд коштує 299 доларів.
Тобто тільки ця деталь – в півтора рази дешевше. А тепер підсумок.
Ми економимо на цьому комп'ютері 620 доларів.
Іншими словами, якби запропонований великими компаніями закон був прийнятий, для будь-якого з нас такі покупки стали б мінімум на третину дорожче. Покупці ідею оцінили. Не економлячи на емоціях.
Через невдоволення в суспільстві автори відкликали законопроект на доопрацювання. Найближчим часом за посилки з недорогими товарами платити податок не будемо. Але розслаблятися українським покупцям, як виявилося, рано! Адже вже пройшли перше читання в парламенті інші зміни до податкового кодексу. Зокрема – про збільшення в наступному році акцизів на дизпаливо, тютюнові вироби, алкоголь, мобільний зв'язок.
Але найцікавіше депутати з податкового комітету Ради прикріпили до законопроекту вже після першого читання.
Це потягне за собою чималі витрати з боку підприємців: близько тисячі доларів на покупку касового апарату, платіж за його обслуговування і штрафи за помилки в роботі. Все це може змусити бізнесменів прийняти темну сторону.
А найболючіше для покупця, що хоч в підворітті купуй, хоч в залі гіпермаркету – ціни підскочать.
Лариса Михайлівна, наприклад, подарунки для родини до свят придбала із суттєвою знижкою, чому дуже рада.
Але, щоб показати, якими знижки бувають, я вирішив познайомити Ларису Михайлівну з інтернет-торгівлею.
У міжнародному магазині паруми виявилися ще дешевшими.
Через тридцять хвилин пояснень що й до чого, Лариса Михайлівна вже самостійно ковзала уздовж вітрин електронного магазину. Все виявилося не так складно.
Так, що після прийняття поправок до податкового кодексу в другому читанні, фразу з соціальної реклами зателефонуйте батькам, можна доповнити інший: і навчіть купувати в інтернеті. Там як ми переконалися реально дешевше, принаймні, поки що.
Цю та інші новини ви можете подивитися у випуску інформаційної програми "Події тижня" на каналі "Україна".