Західна Європа активно нарощує закупівлі зрідженого газу (СПГ, LNG) з США. У перспективі за таким сценарієм могла б діяти і Україна, але існує ряд проблем, які заважають організувати прямі поставки американського LNG в нашу країну.
Як заявив заступник міністра енергетики США Ден Бруіллетт, самі Штати стурбовані військовою агресією РФ в Керченській протоці, яка ускладнює перспективи доставки зрідженого природного газу. За словами американського міністра, ситуація в Керчі "трохи змінилася", і тепер важко робити прогнози щодо поставок енергоресурсу Україні.
Опитані "Сегодня" експерти бачать і інші серйозні перешкоди для доставки LNG безпосередньо з Америки в Україну. Так, аналітик Консалтингової групи "А-95" Артем Куюн називає проблемою недостатньо розвинену інфраструктуру портів – зокрема, відсутність технічних установок для перетворення фізичного стану газу.
"Зріджений природний газ – альтернатива традиційному газоподібному газу ... Цей газ можна транспортувати і розріджувати де хочеш, якщо є необхідна апаратура. Установок, щоб з зрідженого робити звичайний газ, у нас немає. Крім того, він поставлется тільки в танкерах. Щоб його приймати, в Україні необхідна сучасна інфраструктура", – пояснив Куюн.
А експерт в галузі енергетики Валентин Землянський нагадує, що є ще одна проблема – питання пропуску танкерів через Босфор. Щоб вирішити цю проблему, необхідні переговори з Туреччиною.
"Свого часу Туреччина заявила, що не буде пропускати газовози в Чорне море через Босфор і Дарданелли, оскільки вважає, що це несе загрозу безпеці турецькій території та її протокам. Відповідно, Україна якщо й може купувати зріджений газ, то тільки в терміналах або Південної Європи, або польського Свіноуйсьце без заходу американських танкерів в акваторію Чорного моря", – зазначив Землянський.
Наприклад, вперше отриманий Україною американський скраплений газ країна отримала в кінці 2017 років через LNG-термінал в Польщі, який може стати європейським центром з прийому LNG з США. В цілому ЄС має намір збільшити імпорт американського скрапленого газу та будувати більше терміналів для його приймання і регазифікації. Якщо план реалізують, в найближчі 10 років Європа стане головним споживачем ЗПГ, і російському "Газпрому" буде непросто зберегти свої експортні позиції.
Спроби побудувати свої термінали українська влада також робила. Найвідомішою став проект, згідно з яким в листопаді 2012 року "дочка" "Нафтогазу" нібито почала будівництво з'єднання майбутнього терміналу з газотранспортною системою країни. Термінал планувалося розмістити в районі порту "Південний" в Одеській області. Але на початку грудня 2012 року вибухнув скандал – виявилося, що від імені Gas Natural контракт на мільярд доларів підписала людина ("лижний інструктор"), яка не мала на це повноважень.
У лютому 2014 року на той момент в. о. міністра енергетики Едуард Ставицький заявив, що питання будівництва терміналу вже неактуальне, тому що є більш реальні способи диверсифікації поставок газу: реекспорт з країн Євросоюзу і видобуток сланцевого газу. У наступні роки чиновники з уряду згадували, що проекти з будівництва в Україні LNG-терміналу все ж залишаються актуальними, проте ніяких серйозних зрушень у цій сфері не відбулося.
Як відомо, українські кораблі в даний час не перетинають Керченську протоку, а іноземні судна здійснюють прохід вільно.
Читайте також:
- Україна та МВФ обговорять можливість не підвищувати ціну на газ із 1 травня
- Росія створює умови для військового нападу на Україну з моря – МЗС
- Помпео: ЄС не повинен впасти в залежність від російського газу
- Стало відомо, скільки газу спалила Україна за два місяці
- Україна наростила транзит російського газу