Зробити стартовою
26,11
29,14
РУС

Країна вічного ремонту доріг: як в Україні побудувати якісні траси раз і назавжди

В Європі третина нових доріг – цементобетонні, в Україні таких – усього 1,4%

Фото: pixabay.com
Фото: pixabay.com.

Українські дорожники щорічно заявляють про рекордні ремонтних роботах. Але дороги в країні все одно зношені на 95-97%. Так, в 2017 "Укравтодор" відновив близько 2000 км. Це близько 1% від усієї протяжності трас. Такими темпами нам не вистачить і 100 років, щоб відновити все дорожнє покриття. А враховуючи, що їх щороку потрібно "латати", хороші дороги в Україні будуватимуть вічно.

Уявіть, до 2022 року 98,8% дорожніх робіт "Укравтодору" – це поточний середній ремонт. Тобто, замість капітального ремонту, дорожники ремонтуватимуть траси шматками.

Але дороги можна будувати по-іншому, і в майбутньому витрачати менше на їх ремонт. Сайт "Сегодня" дізнався, як Україні вийти із замкнутого кола латання автотрас замість будівництва нових
.

Вся справа в матеріалі з якого роблять дороги

Якщозібративсіяминаукраїнськихдорогахводну,товнеїзможепоміститисямістоЖмеринкана Вінниччині.Самев12-18тис.мкв.оцінивглава"Укравтодору"СлавомирНовакплощаямнатрасахвминуломуроці.

Зима, вантажівки і брак грошей – головна причина ям на дорогах. Коли вода проникає в асфальт і замерзає, то руйнує його. А після проведення Євро-2012 ремонт доріг фінансувався тільки на 5% від потреби. З 2013 року в країні все більше трас залишалися без ремонту: в 2013-му в Україні не відремонтували 0,3 кв. км ям, а в 2016-му – 4,6 кв. км.

У цьому році в Україні запрацював "Дорожній фонд" і ситуація повинна покращитися. Він буде наповнюватися за рахунок акцизного збору, ввізного мита на нафтопродукти і з імпортованих в Україну транспорту і шин. Ці гроші цільові. Тобто вони підуть тільки на ремонт доріг. Однак на повну Фонд запрацює тільки в 2020 році. В цьому році підуть на дороги 50% податків, в 2019 – 75%, а в 2020-му – 100%.

Так, в 2018 році на дороги з Фонду направлять 33 млрд грн, а в 2020 – 75,9 млрд грн
.

1256416

Фото: Е. Перепелиця

Щеоднапричинапоявиям-великоваговіфури.Лише26%дорігвУкраїніможутьвитримативагу36тонн.Більшістьтрасвитримуютьдо24тонн,щопідходилопіднормиминулогостоліття.Заразпонашим дорогамїздятьфуривагоювід35-40тонн.повноцінноговаговогоконтролюнадорогахвУкраїнідосихпірнемає.

Ці три чинники і призвели до катастрофічного зносу дорожнього полотна.

Інша справа – з чого роблять українські дороги. В Європі третину нових доріг – цементобетонні, проаналізував Український інститут майбутнього. В Україні таких трас -1,4%, решта – асфальтобетонні. При цьому для будівництва та ремонту асфальтобетонних доріг потрібен бітум. Україна його імпортує з Росії. У той час, як матеріали для цементобетонного дорожнього покриття виробляються в Україні.

Ще одна важлива відмінність: цементобетонні дороги – довговічніші, і їм не потрібен ямковий ремонт. На асфальтобетонні ж регулярно виділяють фінансування на ямковий, поточний ремонт, і підрядники забезпечені роботою.

До речі, поточний середній ремонт в Україні планували скасувати з введенням нового класифікатора в 2018 році. Але, як і повний запуск Дорожнього фонду, рішення відклали до 2020 року
.

Як побудувати дороги раз і назавжди

Асфальтовимдорогампотрібенкапітальнийремонтнадев'ятийрікексплуатації.Цементобетоннітрасиможнане ремонтувати20років.

Те,щобетоннідорогидорожчеасфальтних-міф.Такбулороків5-10тому.Заразїхвартістьпрактичновирівнялася.Алеякщовраховувативартістьобслуговуванняіремонтудорогивмайбутньому,виходить,щоцементобетоннепокриттявигіднішена40%,ніжасфальт,підрахуваливУкраїнськомуінститутімайбутнього.Так,через6роківдорогузасфальтобетонупотрібноремонтуватипрофілактично,ащечерез6років-капітально.Тодіякправильнопобудовануцементобетоннудорогупотрібноремонтуватитількичерез20років.

1256445

Фото: Е. Перепелиця

ПрикладіснуючоїзаразцементобетонноїдорогивУкраїні-Київ-Варшава.Заостанні10роківнаній незробилижодногоквадратногометраямковогоремонту-вонапростоцього не потребує.

До тогож,такідорогивитримуютьбільшу вагу,ніжасфальт.Автемний час добицементобетонкращевідбиває світло,тодіякасфальтобетонйогопоглинає.Зточкизорустійкостіізчепленняз дорогоюцементобетонтакожбільшстабільнийматеріал,ніжасфальт.Не дармайогозастосовуютьдляпристроюаеродромів,денавантаженнявідповітрянихсуденнабагатовище,ніжнаавтодорогах.

Зурахуваннямзносостійкості,довговічностіістійкостідо високих температур, бетонні дороги потрібно будувати на найбільш завантажених напрямках, на півдні України, напід'їздахдо портів.ВідомийпроектдорогиміжОдесоюі ГданськомGo Highwayможеотриматибетонніділянкивпівденній частині.

ЯкзаявилинедавновМіністерствіінфраструктурив березні Україна прийме рішення про стандарти будівництва бетонних доріг. Розглядаютьсядваваріанти-європейськийіамериканський.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Ви зараз переглядаєте новину " Країна вічного ремонту доріг: як в Україні побудувати якісні траси раз і назавжди". Інші Новини транспорту дивіться в блоці "Останні новини"

АВТОР:

Віталій Андронік

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Орфографічна помилка в тексті:
Послати повідомлення про помилку автору?
Повідомлення повинно містити не більше 250 символів
Виділіть некоректний текст мишкою
Дякуємо! Повідомлення відправлено.
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь