Через пару днів Тернопіль може назавжди позбутися від іржавих, смертельно небезпечних маршруток. Місцева влада збирається розірвати договори з усіма перевізниками, які не поновили транспорт і в тому числі не запустили в експлуатацію електронний квиток.
Пластикова картка вже рік як повинна стати паличкою-виручалочкою для міського транспорту. Адже це і облік пасажирів, і прозора, а можливо, і більш низька вартість проїзду. Але введення таких квитків навмисне зривають.
Одеса. Місцеві маршрутники вирішили піднести городянам післяноворічний сюрпіріз – підняти вартість проїзду до 7 гривень. Відразу на 40%. Причину називають колишню: дорожчає, мовляв, все.
Що прибутки у перевізників не зменшилося – доводить і власний моніторинг громадських активістів.
Але в Одеській мерії теж ведуть підрахунки – і на їхню думку, апетити місцевих перевізників скромні.
"Середня вартість одного кілометра в Одесі становить 27 копійок. При цьому – Київ 39, Харків – 72 копійки, Дніпро – 43 копійки. При цьому – слід звернути увагу, що при цьому в таких великих і великих містах існують альтернативи у вигляді метро", – каже Олександр Ілько, директор департаменту транспорту Одеської міської ради.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Одесити відреагували по-одеськи – влаштували пасажирський бунт. Кілька десятків зібралися у мерії з лопатами і транспарантами, на яких було одна вимога – побудувати підземку, оскільки маршрутки – це дорого.
Чи обґрунтовано подорожчання – дізнатися легко. Потрібно порахувати пасажирів. Таке можливо при впровадженні електронного квитка. Але в Одесі з цим не поспішають: бояться невдоволення приватних перевізників. Як на Прикарпатті.
Тернопіль. 10 січня. До міськради з'їжджаються власники маршрутів і водії. І затягують запізнілу колядку.
У той же день жоден приватний автобус в рейс не вийшов.
Страйку передував запуск зі другого січня системи електронного квитка на всьому транспорті Тернополя – приватному і муніципальному. Тепер заплатити за проїзд можна безконтактною карткою, яка поповнюється в спеціальних кіосках. При цьому поїздка, оплачена транспортною картою, виходить на гривню дешевше. 4 – в маршрутках, і три – в тролейбусах.
За поїздку водієві можна заплатити і готівкою. Але при цьому він зобов'язаний видати квиток, надрукований валідатором – спеціальним пристроєм, який веде облік пасажирів.
Всі дані тепер стали передаватися в єдиний інформаційний центр. І водії пішли на саботаж. Готівку брали із задоволенням, а талони видавали старого зразка. Якщо взагалі видавали.
Щоб позбутися від електронного контролю, винахідливі тернопільські водії маршруток придумували різні байки. Наприклад, що з електронним квитком в салоні можуть знаходиться тільки троє пасажирів, решта – повинні платити живими грошима. Менш креативні просто обманювали – мовляв, валідатор перестав працювати. Квиток нового зразка доводилося в буквальному значенні слова відвойовувати.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Хитрувати – як раніше – водіям стає важче. Ось і придумали виправдання: валідатором користуватися незручно – відволікає від дороги. Хоча раніше водінню готівка не заважала.
До слова, в день страйку маршрутників муніципальні тролейбуси, яких в Тернополі майже 6 десятків – були забиті битком, а виручка подвоїлася.
У травні минулого року почав діяти закон, яким передбачено впровадження електронного квитка в міському пасажирському транспорті.
Електронний квиток – це пластикова карта, якою можна розплатитися за допомогою спеціального електронного компостера – валідатора. При цьому знижуються витрати на друк квитків, та й кондуктори не потрібні. Найголовніше – з'являється реальна картина за пасажиропотоком і виручці на кожному маршруті. І підняти питання про необгрунтованість тарифу стане важче. У Тернополі вже побачили перші результати.
У різних містах України система знаходиться на різних етапах реалізації. Десь – працює на муніципальному транспорті, а десь – тільки на папері. Повноцінно діючою системою може похвалитися тільки Тернопіль.
А в Талліні електронний квиток працює давно. Витрати зменшилися, оскільки тепер не потрібно друкувати паперові квитки, та й штат контролерів істотно порідшав. І бюджету легше, і екології.
"Чим більше людей використовує громадський транспорт, тим менше – особливо вранці і ввечері, – на вулицях міста Таллінна машин. Тим чистіше повітря міста Таллінна, і тим швидше можна проїхати перехрестя", – говорить Енно Тамм, голова правління АТ "Талліннський міський транспорт" .
Більш того, в естонській столиці пішли далі – зробили проїзд в громадському транспорті безкоштовним для всіх жителів міста. Мовляв, городяни і без того податками поповнюють скарбницю, а громадський транспорт особливого прибутку не принесе.
Громадський транспорт в Талліні – безкоштовний, але безкоштовний он для таллінців. Якщо ви – з іншого міста чи іноземець, то за проїзд доведеться заплатити.
Одна поїздка обійдеться іноземцеві в два євро. Якщо він купить картку на тиждень, поїздка подешевшає до 60 євроцентів. А поїде без квитка – штраф в сорок євро.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
За безбілетників всерйоз вирішили взятися і в Тернополі. Тепер контролери будуть не тільки в муніципальних тролейбусах, а й в приватних маршрутках. Тому вимагати у маршрутчика "правильний" квиток – в інтересах пасажира.
У тернопільському міськраді нагадують: при невидачі квитка з валідатора, пасажир може не платити за проїзд. Але при цьому, якщо попадеться контролер – доведеться платити штраф.
Яника Мірило, радник міністра інфраструктури України, оптимістична – прогнозує, що за два роки електронні квитки і справедливі тарифи на проїзд у багатьох містах стануть звичною справою.
Нагадаємо, в проект е-квитків в Одесі немає черги з інвесторів.
Раніше ми писали, що майже два місяці в Харкові офіційно працює система єдиного проїзного квитка, завдяки якій харків'яни можуть розплатитися за проїзд в тролейбусі і трамваї пластиковою карткою. Незважаючи на те, що запуск практично провалився – вандали псували термінали з продажу карт і квитків, а в транспорті не працювали валідатори, – чиновники обіцяють, що з 15 лютого єдиний квиток буде діяти і в підземці.
Читайте також:
- У Києві почали монтаж обладнання для використання електронних квитків в транспорті
- Електронний квиток в Харкові: збій системи і складності
- Запуск системи єдиного квитка в Харкові не обійшовся без проблем
- Маріуполь переходить на електронні квитки
- Транспорт без купюр: Харків першим в Україні переходить на електронні квитки