Українські дороги: скільки залишилося терпіти ями

З початку року в країні реформують дорожню галузь. В результаті ямковий ремонт скасують

1 січня в Україні децентралізували дороги і запрацював Дорожній фонд. "Укравтодор" передав більшу частину автомобільних шляхів облдержадміністраціям. Раніше уряд виділяв на дороги залишки держбюджету, тепер працює окремий фонд, з якого фінансуватиметься будівництво та ремонт доріг.

Скільки українцям залишилося їздити ямами, дізнавався сайт "Сегодня".

Реклама

Хто відповідає за дороги

Загальна довжина українських доріг 430 тис. км. Ними можна більше 10 разів охопити Землю по екватору. Але 95% доріг країни не відповідають нормам.

"Укравтодор" не відповідає за ремонт усіх доріг. 250 тис. км – це вулиці і дороги населених пунктів. Їх повинна ремонтувати місцева влада. І якщо автомобіль отримає пошкодження через ями в населеному пункті – можна йти до суду і вимагати компенсацію.

Ще 170 тис. км – дороги загального користування. Це траси, які з'єднують населені пункти. Дороги загального користування в Україні діляться на міжнародні, національні та місцеві.

Реклама

"Укравтодор" передав місцеві дороги регіонам. Це 123 тис. км, і тепер за них відповідають облдержадміністрації. Відомство відповідає тільки за інші 46,9 тис. км.

1256325Фото: А. Бойко

Дорожники ремонтують траси за рахунок Дорожнього фонду, а він наповнюється з акцизного збору, ввізного мита на нафтопродукти, імпортні машини і шини. Поки до фонду надходить половина цих податків. З 2019 року на траси направлять 75%, 2020 року – 100% коштів. Для порівняння, цього року у фонді буде 33 млрд гривень. 2020-го – 75,9 млрд грн.

Реклама

60% коштів з Фонду йде на дороги державного значення, за які відповідає "Укравтодор". 35% – на траси місцевого значення. Місцева влада сама вирішує, які дороги краще відремонтувати в першу чергу. Ще 5% з Фонду йдуть на фінансування заходів безпеки на дорогах.

Всього до 2022 року на дороги витратять 300 млрд грн, каже прем'єр-міністр Володимир Гройсман. Цієї суми вистачить, щоб відремонтувати більше 50% доріг, вважає він.

Україні потрібно відмовлятися від асфальтобетонних доріг

Асфальтобетонні дороги швидко зношуються. На дев'ятий рік експлуатації асфальтовим трасам потрібен капітальний ремонт. Але є цементобетонні дороги, які можна не ремонтувати 20 років.

В Європі третина нових доріг – цементобетонні. В Україні таких трас – 1,4%. При цьому для будівництва та ремонту асфальтобетонних доріг потрібен бітум. Україна його імпортує з Білорусі та Росії, хоча матеріали для цементобетонного дорожнього покриття виробляються в Україні.

1256544Фото:  Є. Перепелиця

За вартістю бетонні дороги не дорожче асфальтних. Але обслуговувати їх на 40% дешевше. Новій асфальтовій дорозі потрібен профілактичний ремонт, ще через шість – капітальний. Бетонну дорогу потрібно ремонтувати тільки через 20 років.

На дорозі Київ-Ковель-Ягодин вже є 150 км з цементобетону. Ще 24 км – за маршрутом Київ-Чоп. З 2003 року цю ділянку жодного разу не ремонтували – в цьому немає потреби.

До того ж, такі дороги витримують більшу вагу, ніж асфальт. А в темний час доби цементобетон краще відбиває світло, тоді як асфальтобетон його поглинає. За стійкістю і зчепленню з дорогою бетон також стабільніший матеріал, ніж асфальт. До слова, злітні смуги аеродромів роблять з цементобетону, а навантаження там вище, ніж на автодорогах.

Майже 90% дорожніх робіт держава не контролює

Держава не контролює якість поточного середнього ремонту доріг. 2017 року 87% робіт на дорогах – це поточний середній ремонт, каже Наталя Форсюк, директор Національного секретаріату CoST Ukraine.

Справа в тому, що дороги після капітального ремонту здаються в експлуатацію – їх приймає держкомісія. Держконтролю після поточного середнього ремонту немає – якість роботи перевіряє замовник, наприклад, обласна служба автодоріг.

1170984Фото: А. Яремчук

При цьому дорога після ремонту ділянками міцніше не стає. Більшість трас в Україні побудували в 60-90-х роках за старими нормативами. Вони розраховані на навантаження в 7,5 тонни на вісь, сьогодні ж норматив навантаження в Україні – 11,5 тонни.

Від ямкового ремонту планують відмовитися 2020 року. Такий ремонт належить до аварійного. Але в Україні більшість доріг ремонтують ямковим ремонтом. Відмовитися від ямкового ремонту – одне із завдань "Укравтодору". Але поки не вистачає грошей на повноцінний ремонт, латання ям дозволяє забезпечувати безпеку на дорогах.

Від поточного середнього ремонту в Україні планували відмовитися раніше, з введенням нового класифікатора 2018 року. Але, як і повний запуск Дорожнього фонду, рішення відклали до 2020-го.

Можна побудувати платні дороги 

Будувати платні дороги в Україні тепер дозволяє закон. Йдеться про концесійні дороги – це нові траси, побудовані з нуля приватним інвестором. Платною трасою років 25-50 володітиме тільки компанія-будівельник. Потім дорога перейде державі. При цьому концесіонер може брати гроші за проїзд своєю дорогою. Також компанія може заробляти на своїй придорожній інфраструктури: заправках, СТО, кафе і так далі.

Платна дорога зазвичай коротше на 50-100 км з одного пункту до іншого, і на автобані дозволяється вища швидкість руху.

1017101Фото: Ю. Кузнєцов

При цьому концесійна дорога може будуватися тільки паралельно існуючій безкоштовній альтернативі. Законодавчо в Україні дозволено будувати дороги приватним інвесторам.

Будівництво платної дороги вигідно, якщо за маршрутом на добу проходить не менше 20 тис. автомобілів. Такий трафік є тільки біля міст-мільйонників.

Концесійні дороги – це невеликі траси, оскільки їх будівництво дороге. Наприклад, в Україні зараз розглядають два варіанти платних доріг: Київ-Біла Церква та Львів-Краковець. За словами міністра інфраструктури Володимира Омеляна, платні дороги в Україні почнуть будувати не раніше 2019 року. Орієнтовна вартість проїзду платною трасою буде 4,5 євро.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64362.3

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3138.26

Litecoin (LTC)

84.76

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти