Київський метрополітен продовжує поступово відмовлятися від використання жетонів. Післявідключення автоматів з продажу жетонів на всіх станціях, на трьох з них жетони і зовсім перестали приймати. Так, з 15 липня їх не можна ні купити, ні використовувати на "Нивках" і "Іподромі", а з сьогоднішнього дня, 17 липня, немає жетонів і на "Теремках". Правда, таку відмову на цих станціях ввели лише частково: без жетонів працює лише один вестибюль з двох.
Зазначимо, що до повної відмови від жетонів в підземці готуються давно: це планували зробити ще у 2017 році, почавши поступово привчати пасажирів переходити на картки, які дозволяють економити час, гроші і нерви. "Ми поступово виводимо жетони з обігу і намагаємося максимально автоматизувати всі процеси", – говорили тоді в підземці. Поступово кількість пасажирів, що віддають перевагу жетонам, скоротилася з 47% у 2017-му, до 20% у 2019-му. Тим часом, він як і раніше залишається популярним засобом оплати для тих, хто метрополітеном користується нечасто.
Журналісти "Сьогодні" з'ясували, як на нововведення реагують пасажири і чи готові вони до остаточної відмови підземки від жетонів, яка відбудеться 1 листопада.
"Нивки" і "Іподром" без жетонів: обійшлося без черг, але задоволені залишилися не всі
З понеділка в вестибюлях станції "Нивки" (вихід до пожежної частини) і станції "Іподром" (вихід до Іподрому) потрапити в метро можна тільки за картками – жетони тут більше не продаються і не приймаються. При цьому, черг на станціях ми не помітили: у багатьох пасажирів вже були карти метро, деякі розплачувалися на турнікетах банківськими картами з Pay Pass. При нас двоє пасажирів придбали в касі картки метрополітену: заставу за них складає всього 15 гривень, і їх віддадуть назад при поверненні карти.
Правда, не обійшлося без незадоволених: в середу вранці на "Іподромі" жінка принципово не хотіла купувати картку, заявивши, що звикла користуватися одноразовими поїздками, а банківську картку з собою не носить. У підсумку, вона потрапила на станцію через другий вестибюль, де жетони все ще в ходу.
Ще одна пасажирка також була обурена відсутністю жетонів, оскільки їй була потрібна лише одна поїздка.
У світлі майбутньої відмови від жетонів чимало киян вимагають від підземки спершу вирішити питання з разовими поїздками, а потім вже відмовлятися від "старих способів оплати".
"Так будуть одноразові квитки чи ні? Буваю в Києві раз на рік. Мені було добре так, як було: купила жетон і поїхала", – пише Світлана Неверковська.
Долею обіцяних квитків з QR-кодами для разових поїздок цікавляться і інші пасажири.
При цьому, люди скаржаться, що сучасні засоби оплати не завжди працюють стабільно. До безконтактних карток метро питань немає, а от інші "альтернативи жетонами" все ще можуть доставити незручності.
"Смарт-карти і банківські картки досить регулярно не працюють, зараз в такому випадку можна купити жетон, і далі? Купувати картку заради однієї поїздки? Може ви спочатку зробите нормально працюючу систему, а вже потім з динозаврами розберетеся?", – пише Тетяна Обухова.
Альтернатива жетонам: зручно, але є нюанси
Напередодні повної відмови від жетонів в підземці рекомендують звикати користуватися картками. Зараз за проїзд в метро можна розплатитися трьома видами карток:
- Карткою метро. На сьогоднішній день – найнадійніший з сучасних способів оплати проїзду в підземці. Вона продається і працює на всіх станціях, як за готівку, так і за безготівковим розрахунком. Її заставна вартість – 15 гривень, які вам повернуть при здачі картки в касу. Залежно від кількості куплених на картку поїздок, їх вартість – від 8 до 6,5 грн, вони дійсні протягом року після останньої активації на турнікеті. Поповнити картку можна на станції метро – через касу або в автоматі.
- Банківською безконтактною карткою. Поки нею можна заплатити лише на жовтих турнікетах, вартість поїздки – 8 грн. Іноді в банківській системі трапляються збої, в тому числі – і в години пік. У таких випадках в фойє станцій збираються "затори" з пасажирів, а співробітники станцій рекомендують їм ... купити жетон, або почекати, поки система запрацює.
- Kyiv Smart Card. Синя транспортна картка працює як в муніципальних автобусах, тролейбусах і трамваях, так і в підземці. Правда, лише на турнікетах, на яких є відповідна наклейка. Купити її можна за 50 гривень на декількох станціях – "Хрещатик", "Театральна", "Майдан Незалежності", "Лісова", "Арсенальна", "Академмістечко", "Теремки", "Видубичі" та "Почайна", тут же можна її поповнити. Вартість проїзду, як і з зеленою карткою метро, коливається від 8 до 6,5 гривень. При цьому, поповнювати Kyiv Smart Card можна онлайн, в особистому кабінеті на сайті transport.kyivcity.gov.ua.
Скарги пасажирів на нестабільність роботи "розумної картки" і банківських карток – на жаль, не рідкість.
"У мене смарт-картка з весни, за цей час не менше 3-4 рази опинялася в ситуації, коли турнікет не спрацьовує і персонал метрополітену заявляє, що їх це не цікавить, це не їхні проблеми, йдіть, купуйте жетон", – скаржиться Тетяна Обухова.
Ще один спосіб оплати, який підійде прихильникам разових квитків – це паперовий квиток з QR-кодом. Такий спосіб оплати вже кілька місяців діє на станції метро "Кловській", де, до речі, теж уже відмовилися від жетонів. Однак поки турнікетів, які приймають "талончики", в підземці дуже мало, а автомати, які стоять на станціях і повинні їх продавати – відключені.
"На "Кловській" взагалі жахлива ситуація. Каси немає. Автомат здачу не дає і карткою оплатити я двічі в різні дні не змогла. Забула картку вдома і немає 8 грн здачі – бігай по лотках, шукай, хто пожаліє і розміняє, або йди на "Палац спорту", – нарікає Ольга Яценко.
Транспортники, тим часом, до остаточної відмови від жетонів обіцяють проблему з картками залагодити. Однак чи зможе автомат з продажу квитків з кодами замінити звичні каси зі швидким продажем жетонів – поки невідомо. Особливоактуальне це питання для станції метро "Вокзальна", де на одноразові поїздки – традиційно великий попит.
Нагадаємо, рік тому у Києві вдвічі подорожчав проїзд в громадському транспорті. Зарплати транспортникам, як і обіцяли, підняли, а ось пасажири поліпшень не відчули.
З 14 липня 2018 року тарифи на разову поїздку в автобусах, тролейбусах і трамваях збільшилися з 4 до 8 грн, а в метро з 5 до 8 грн. Мешканці кажуть, що до цін вже звикли, але за рік транспорт не став ні комфортнішим, ні пунктуальнішим.
Також відзначимо, що нещодавно у Києві порахували тих, хто користується громадським транспортом. Так, за півроку єдиним електронним квитком оплатили 28 мільйонів поїздок. В основному – в наземному транспорті. Зате в підземці виявилося втричі менше. Щодня в метро їздить 1,3 млн осіб, а в тролейбусах і трамваях – 1,1 млн пасажирів. І приблизно стільки ж городян користуються маршрутками.