Шкільне самоврядування в Україні: посада старости виховує цілеспрямованість або привчає до доносів

26 Лютого 2017, 10:00

Шкільні посади це шлях активіста і лідера або пристосуванця - думка педагогів і психологів

<div id="gt-res-content">
<div id="gt-res-dir-ctr" class="trans-verified-button-small" dir="ltr"><span id="result_box" lang="uk"><span>Староста</span><span>,</span> <span>на думку</span> <span>психологів</span><span>,</span> <span>не повинен</span> <span
Староста, на думку психологів, не повинен

Я не знаю, хто за часів мого дитинства спостерігав за тим, щоб кожен учень класу був задіяний в громадській роботі, – держава, школа, райком комсомолу або класний керівник. Але в моєму радянському минулому учень обов'язково повинен був бути якщо не старостою або командиром ланки, то хоча б квіткарем або бібліотекарем. Деякі моменти цього залучення в громадське життя мігрували і в школи незалежної України. Але, як завжди, прийняли незвичайні форми.

Зараз можна зустріти найнесподіваніші посади – наприклад, в одній з київських шкіл прекрасно уживаються староста і лідер класу (це різні посади), а в іншій – президент, міністри та їх заступники. На сайтах шкіл публікуються "Положення про вибори". Так, наприклад, на сайті запорізького ліцею "Логос" в "Положенні про кандидата на пост президента" читаємо, що "висувати свою кандидатуру на пост президента мають право учні 8-11 класів, які відповідають наступним вимогам: показують достатній і високий рівень навчальних досягнень; виконують правила для учнів; володіють лідерськими якостями; користуються авторитетом серед однокласників і вчителів".

Здавалося б, здорово, що є самоврядування. Але часто воно стає каменем спотикання і яблуком розбрату в колективі. Так, деякі батьки розповідають, що такі вибори розділили клас: староста була нав'язана класним керівником тільки тому, що вона дочка глави батьківського комітету. Та й багато дітей неоднозначно ставляться до посад (дуже непросто "користуватися авторитетом" одночасно у однокласників і вчителів). Так, одеська школярка Катерина Сінькова вважає, що їх староста подає поганий приклад: у нього "кульгає" поведінка, а "владою наділили" його тільки через положення батьків. "Сегодня" розібралася, що таке самоврядування в наших навчальних закладах і яка його роль
.

ВСІ ДОКУМЕНТИ ЗА МІСЦЕВИМ РЕГЛАМЕНТОМ

Ким регламентується таке самоврядування в наш час, дізнатися складно. МОН на цей рахунок вказівок не дає.

"Я не бачив жодного нормативного документа про старост. Так що це - місцеві витівки", - вважає екс-директор УЦОЯО Ігор Лікарчук.

"Це взагалі якийсь пережиток совка, що бере свій початок в моделі сільської громади. Хоча і у нас є Рада школи і Суд честі, але це зовсім інше. Ми по ідеології – демократична школа (на зразок Саммерхіла) і навіть є членами EUDEC (European Democratic Education Community). Крім того, у нас немає постійних класів: ми працюємо з динамічними навчальними групами, тому якогось призначеного "начальника" бути не може. Але кожна дитина може звернутися до Суду честі і відстояти там свої права, якщо вважає, що вони порушені", – розповідає директор зі стратегічного розвитку приватної школи" Афіни "Олексій Греков.

"У нас все організовано на рівні школи. І мені подобається, що тепер діти називаються не "старости", а"лідери" і "міністри", - розповідає мама дніпропетровської шестикласниці Євгена Антошкина. - Це хороший приклад самоврядування. Наприклад, завдання моєї дочки - стежити за журналом, повідомляти дітям про заміни. Щопонеділка лідерів збирають на загальношкільні збори, де розповідають про заходи, які повинні пройти протягом тижня або місяця".

new_image_328

Лідерів і міністрів щонеділі викликають на засідання школи. Фото: М. Джапоридзе/ТАСС

САМОВРЯДУВАННЯ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ДОСВІДУ

Думки батьків з питання старост розділилися - в залежності від досвіду і віку дитини. Сучасні дорослі більш педантично ставляться до відносин в колективі і місця їх чада в ньому. Багато хто вважає, що в молодшій школі в посаді старости, лідера і т. д. немає потреби:

"Староста в початковій школі – це ябеда! Таке доручення привчає дитину стежити за однокласниками і доносити на всіх вчителю. А оскільки діти в цьому віці погано відрізняють хороше від поганого, то переказують все, що почують. Як правило, таке на руку недобросовісному вчителю: не працюючи з кожною дитиною індивідуально, можна знати все про кожного. А яка користь для дитини-старости? Одна тільки шкода, оскільки ця посада привчає до підозріливості, наклепів і доносів. Батькам треба намагатися берегти своїх дітей від таких доручень", – вважає учасниця групи "Батьки SOS" Ірина Іщук.

А батьки старшокласників бачать в цьому і позитивні, і негативні моменти: багато хто вважає, що така посада привчає дитину до відповідальності, виховує в ній організаційні та лідерські навички. Але "вести облік відвідуваності" повинні вчителі, а не діти.

ПОМІЧНИКИ. "Це дійсно помічники вчителя, - розповідає мама київської учениці 7-го класу Ірина Омельченко. - Староста стежить за порядком, носить журнал, замовляє обіди і т. д. А за лідером класу закріплені різні заходи: він нагадує про дати, визначає ролі в якихось заходах. У нас є тематичні проекти, які кожна дитина робить за якийсь період. Або, наприклад, у нас йшов хлопчик в іншу школу - з ним красиво прощалися, зробили йому проект на пам'ять про клас: загальні фото, різні побажання тощо".

ДУМКА ПСИХОЛОГА

Фахівці з дитячої психології більше схиляються до того, що такі шкільні посади потрібні: це привчає дітей до відповідальності, бажання рости в соціальному плані.

"Якщо в класі більше 16 осіб, то лідери класу потрібні, – вважає керівник "Центру раннього розпізнавання дітей" Олександр Прима. – Така людина сканує, збирає і висловлює педагогічній групі консолідоване розуміння, очікування класу. З іншого боку, він ретранслює, адаптує інформацію, запит, коридор норми від вчителя – в клас. Але ця людина не може бути призначена учителем. У ній, в її природі, в її генетичному потенціалі повинні бути передумови відповідних якостей – здатність почути і авторитет, щоб висловити і донести. Якщо дивитися на це завдання через призму Дизайну Людини (напрямок саморозвитку), то в рейв-карті дитини, карті її життєвих сил і енергій повинні бути конкретні активації в лідерських каналах".

ПРОФІ. Як і всюди, тут працює людський фактор, який будь-яку гарну ідею може довести до абсурду. "У наш клас приходили вчителі-психологи і проводили тест на лідерство. З'ясували дітей, з якими ніхто не хотів дружити, і на загальних зборах назвали прізвища ізгоїв і героїв, що і так було всім відомо. А потім намагалися похвалитися швидше і голосніше, що так легко і швидко все визначили", - згадує харків'янка Лариса Лук'яненко.

Ви зараз переглядаєте новину "Шкільне самоврядування в Україні: посада старости виховує цілеспрямованість або привчає до доносів". Інші Новини освіти дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Оксана Половіна

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...