I love Ukraine

Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Претензії до церкви і каверзні питання войовничих атеїстів

Батюшки на мерседесах, прокляття за мобільний, прейскурант та освячення зброї

Більшість із нас складно назвати істинно віруючими. Ми нечасто ходимо до церкви (раз на рік яйця на Великдень посвятити – не в рахунок), дотримуємося посту частіше за дієту, не читаємо Біблію і не дуже розуміємо призначення церкви, аргументуючи це тим, що між Богом і людиною не повинно бути посередників. Тим більше посередники часом не завжди приємні: ними можуть бути вгодовані священнослужителі, які хвацько під'їжджають на роботу на іномарках, або бабусі, злобно шиплячі на дівчаток: "Платоч-ч-чек одягни і сором свою прикрий!". Багато атеїсти кажуть: "Я б і радий стати віруючим, але поки не зустрів того, хто познайомив би мене з Богом. Церква – не більше ніж бізнес-структура, залежна від політичної еліти країни, в якій знаходиться".

"Сегодня" зібрала сім провокаційних питань войовничих атеїстів і попросила прокоментувати їхні претензії ієромонаха Києво-Печерської лаври отця Никодима, який вже багато років веде духовні бесіди з атеїстами і невоцерковлені.

Реклама

1. "Я нехрещена. Так сталося, що подруга попросила бути свідком на її вінчанні. А свідок, як відомо, обов'язково повинен бути "у Христі". Чого не зробиш заради подруги – вирішила похреститися. Прийшла в найближчу церкву і питаю: "Як похреститися і скільки коштує?". Тамтешній батюшка назвав мені таку ціну, на яку я спокійно могла тиждень жити (це при тому, що ще й хрестик треба було купувати – суцільні витрати!). Розвернулася і пішла. Вирішила, що тут треба як з лікарями – вислухати думку двох спеціалістів. Пішла в іншу церкву з тим же питанням, і там мені кажуть: "Дасте скільки можете". Звідси запитання: чому в одних церквах, як у ресторані, є чіткий прейскурант, а в інших ні?" – Любов Мухіна, Київ

"Багато невоцерковлених, бачачи ціни в церкві, думають, що тут все так само, як в магазині, – відповідає ієромонах Никодим. – Але плата за послуги, які виконує священнослужитель, насправді необов'язкова. Деякі церкви її встановлюють з економічних міркувань, щоб хоч приблизно позначити суму пожертви. Вище церковне керівництво може лише рекомендувати її. Храми вельми дорогі в утриманні, особливо якщо вони давні. Але! Жодна церковна громада не може відмовити людині в здійсненні таїнства, якщо у неї немає коштів. Якщо священик відмовляє, це канонічне порушення, яке підлягає церковному суду. Сума пожертвувань за будь-яке церковне таїнство розділяється так: частина грошей йде на храм, частина для самого священика і частина – на плату прислужникам при храмі".

2. "Багато наших священиків роз'їжджають виключно на дорогих машинах. Цей так званий святий автопарк – одне чудо: "мерси", "бумери" і здоровенні джипи! Як у братків в 90-х. Жодного разу не бачив, щоб поп рангом вище сідав, скажімо, в "Жигуль", "Ладу" або "Ланос". А як же, пробачте, чернеча скромність?" – Макс Ковальов, Житомир

Реклама

"Дійсно, у багатьох священиків і архієреїв є дорогі автомобілі. І це зрозуміло. Наприклад, храми – це не прості споруди, а вишукані з точки зору архітектури. Візьмемо хоча б позолочені іконостаси. Вони – просто перегородка між храмом і вівтарем, замість неї цілком могла бути просто стіна. Чому ж вона така дорога і красива? Тому що з перших століть християнства храми відрізнялися красою і благоліпністю, щоб показати гармонію Божого миру на землі. Тому не дивно, що у священиків розвинене естетичне почуття і прагнення до досконалості. Дорогі машини більш досконалі технічно і в дизайні, тому їх використання – прагнення до досконалості навіть в елементах побуту. При цьому, використовуючи іномарку, священик може вести скромне життя – строго постити, багато молитися. Священнослужитель не задовольняється цим комфортом, для православних всі земні блага тимчасові".

3. "Після візиту в одну з центральних церков столиці на душі залишилося неприємний післясмак. Було відчуття, що я побував не в намоленому місці, а в якомусь церковному супермаркеті: куди не зайдеш, скрізь торгують. Гаразд ще, коли хрестиками та іконками, але там було все: магнітики, фірмовий шоколад, мед, книги, напої. Дивно виходить: Ісус торгашів із храму виганяв, а тепер все повернулося?" – Костянтин Прокоф'єв, Київ.

"Дійсно, в Євангелії сказано, що Господь, увійшовши в храм в Єрусалимі, вигнав звідти всіх торговців. Він зробив так тому, що в цьому Храмі вже були зловживання. Крім потрібного для здійснення богослужіння або жертвопринесення (в храмі Соломона вони були), там продавали самі різні предмети і навіть міняли гроші. Тому сказав Господь: "Будинок мій домом молитви, а ви з нього зробили печеру розбійників". Насправді в храмах не повинно бути торгівлі. Але церква якимось чином повинна існувати – мова про економічну складову. Наприклад, гроші з продажу свічок завжди йшли на ремонт церкви або утримання громади. Храм поділяється на три частини: притвор, середня частина і вівтарна. У церкві торгують не в самому храмі, а в його початковій частини (притворі) і тільки предметами, пов'язаними з богослужінням. Більшість церков намагаються виділяти для цього спеціальні будівлі. Але якщо є тільки одна, тимчасово торгівля предметами церковного вжитку можлива і в самому храмі".

Реклама

new_image2_94

4. "Мені цікаво, хто в церкві дав право бабусям шипіти (не радив, не направляти, а саме шипіти!) на людину в церкві, якщо вона щось робить не так. На мою дружину, якщо вона входить в храм без хусточки, бабки мало не накидаються. Дружина не проти того, щоб їй зробили зауваження, якщо вона через незнання щось робить не так – навіть навпаки. Але тільки нехай це буде священик! Однак найчастіше роль "вчителів" виконують саме шиплячі старенькі, що особисто мене дико дратує. Взагалі, хто вони? Служниці, послушниці, церковні волонтерші? Я дуже серджуся, коли вони, прибираючи недогарки свічок, кидають в тазики і свічки, які при мені людина тільки-тільки поставила. Я бачив таке не раз! Можна знайти на них управу? Можу я сам робити їм зауваження?" – Юрій Панченко, Івано-Франківськ.

"У православній церкві ми часто спостерігаємо, що біля свічників прибирають літні люди. У церкві немає охорони або пропускної системи – кожен зможе стати членом громади. Після хрещення він уже належить церкві. Хто б не прибирав у свічників – літня жінка або молода – це її жертва Богу, її служіння. Якщо вам щось не подобається в її поведінці, ви можете зробити зауваження, якщо вважаєте за потрібне, або підійти до священика. Але точно так само і ви повинні бути готові до того, що хтось зробить зауваження вам. Що стосується свічок, то висловлена вами претензія швидше за все відноситься до періодів великого свята, коли до церкви приходить дуже багато людей. Більшість купують свічки, а місця на свічниках не вистачає. Тому свічки, які догоріли до середини, церковнослужителі відставляють і запалюють інші. Це робиться для того, щоб всі свічки, які принесли прихожани, хоч якийсь час горіли в період богослужіння. Щоб остаточно вас заспокоїти, скажу, що протягом дня всі відставлені свічки згоряють на свічниках і відправляються на переплавку у вигляді недопалків".

5. "Гуляла по Луцьку з подругою, побачила стару гарну церкву і вирішила зайти. Підійшла до дверей, а там висить абсолютно немислиме оголошення: "На тих, хто не відключив мобільний телефон, церква посилає прокляття". Хіба це нормально? У підсумку я все-таки зайшла до церкви, щоб знайти священика і розпитати його. Знайшла – на свою голову... Той взагалі не зрозумів, що мене так вразило в оголошенні. Він довго і докладно пояснював, як важко працювати, коли такі некультурні парафіяни пішли. Вони, мовляв, посеред служби в церкві приймають дзвінки і по телефону подовгу розмовляють. Згодна, це неприємно, але погрожувати за це прокльонами? Він би ще до анафеми пообіцяв їх засудити!" – Ліля Мізур, Одеса

"Реальність такого оголошення можлива тільки через особистий людський фактор. Священик або клірик церкви, які склали таке оголошення, або були дуже засмучені тим, що люди не вимикають мобільні телефони, і вирішили "налякати" їх, або не до кінця розуміють саму сутність церкви. Проклинати церква нікого не може апріорі, адже прокляття – це зло. Якщо хтось із служителів Церкви проклинає, то порушує заповідь Божу. Це великий гріх. Можливо, так сталося через те, що багато людей забувають вимикати телефони, а під час богослужіння вимагається абсолютна тиша. Але це жодною мірою не виправдовує кліриків, що склали дане оголошення. Церква – це чітка ієрархічна структура. У кожному храмі є настоятель, є благочинні і архієрей, над яким є ще й предстоятель церкви. Якщо ви побачили подібне оголошення в храмі, можна звернутися до вищезазначеної церковної структурі для вирішення ситуації".

6. "У романі Ярослава Гашека "Пригоди бравого солдата Швейка" є чудові рядки: "Велика бойня – світова війна – також не обійшлася без благословення священиків. Полкові священики всіх армій молились і служили Служби Божі за перемогу тих, у кого стояли на утриманні. Священик з'являвся під час страти збунтованих солдатів; священика можна було бачити і на стратах легіонерів". Бог в цій книзі схожий... на головнокомандувача, який вирішує, хто переможе: Росія чи Австро-Угорщина. Адже з тих пір нічого не змінилося. Сьогодні, як і тоді, священики благословляють солдат, що йдуть вбивати. Більше того, святою водою вони освячують зброю: літаки, кораблі, гармати. І все це благословення проходить під звучною "Наше діло праве". А як же заповідь "Не убий"?" – Володимир Бойко, Вінниця

"Ми знаємо з Євангелія, що Господь відкинув можливість його захисту одним з апостолів. Коли Господа брали під варту в Гефсиманському саду, апостол Петро взяв меч і відсік одному з рабів Архиєрея вухо. А Господь сказав йому: "Вклади меча свого до піхов, бо всі, хто візьме меча, від меча і загинуть". Це стверджує ще раз, що християнство – релігія миру. І священик ніяким чином не може освячувати зброю, тому що зброя несе в собі смерть, а церква закликає до вічного життя. Освячення зброї – це великий гріх. Таку дію має розглядати церковний суд.

Воїнів же освячувати можна. Для цього здійснюється спеціальний молебень. Справа в тому, що церква існує в межах певної держави. І якщо ця держава бере участь у війні, то, природно, його громадяни-християни в якійсь мірі беруть участь в ній. Тому церква освячує воїнів і молиться, щоб вони залишилися живі-здорові".

7. "Побачив, що в церкві Архистратига Михаїла (в селі Верин Львівської області) на іконі намалювали Іоанна Хрестителя з особою недавно загиблого в автокатастрофі музиканта Кузьми Скрябіна. А п'ять років тому в цій же церкві зобразили Ющенка з дружиною і сином в оточенні воїнів УПА та під опікою Богородиці. Відразу згадав, що і великий Михайло Врубель подарував Божій матері, яку він малював для іконостасу київської Кирилівської церкви, обличчя своєї коханої жінки Емілії Прахової. Так це що ж виходить – люди повинні молитися... на інших людей? Мені байдуже, я атеїст, але хіба для віруючих, які упізналив іконі того ж Кузьму Скрябіна або іншої людини, це не образливо? Якийсь ідолопоклонство виходить!" – Денис Довров, Харків.

"У церковному іконописі існують свої традиції і канони. Є грецький іконописний оригінал, який вказує, в якому вигляді має зображуватися той чи інший святий або прописні зображення Божої Матері і обличчя Ісуса Христа. Якщо дотримуватися канонів, то їх зображення не повинні бути схожі ні на кого. Адже вони вже не мають живої плоті, а тому не можуть зображуватися в земному вигляді. Зображення, про які ви говорите, це вже академічний стиль іконопису. Він з'явився внаслідок впливу католицизму, для якого характерний натуралізм у зображенні ікон. Тому, швидше за все, церква на Львівщині, про яку ви говорите, належить до католицької гілки християнства. Що стосується Кирилівської церкви, то факт подібності Богородиці з жінкою-мирянкою не повинен вас бентежити. Ікони та розписи в храмах освячені, тому біля них можна молитися. З одним застереженням – адже ми поклоняємося не тому, хто зображений на іконі, а первообразу".

new_image3_65

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти