I love Ukraine

Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Літературна бесіда в листах: як Вербер еволюціонував від мурах і бліх до курсів молодого Бога

І чому його називають ходячою енциклопедією

Письменник Олексій Курилко і журналіст Анастасія Білоусова обговорюють тонкощі класичної і сучасної літератури . Автори " Літвітальні " ведуть переписку , і в цей раз вони розбиралися в пристрої загробного світу і філософії смерті сучасного французького письменника Бернара Вербера .

Ходяча енциклопедія . Саме так звуть Вербера , який вважає так : " Людству завдали три образи . Перше , коли Коперник довів , що Земля не є центром Всесвіту . Друге , коли Дарвін прийшов до висновку , що людина походить від мавпи , а отже , теж тварина . Третє , коли Фрейд пояснив , що в основі більшості наших політичних демаршів або художніх проявів лежить сексуальність "

Реклама

А. Б.: "Немає такої людини, яку не цікавила б смерть, вірно, Олексій? Тому обрана Бернаром Вербером тема для трилогії "Танатонавти", "Імперія ангелів" і "Ми, Боги" була з самого початку приречена на успіх. Ще б пак! Знайшовся автор, який сучасною мовою розповідає про освоєння Континенту Мертвих. Причому світ цей настільки збудований, що в якийсь момент забуваєш, що це фантастика, і сприймаєш її як наукове дослідження про те, що нас чекає в потойбічному світі. Спочатку записувала цитати з товстої книжки в тонку зошит: "Я створив першу умірательную машину для підкорення Царства Мертвих", "Без тих, хто готовий на самогубство, світ перестав би рухатися вперед", "Оргазм – це маленька смерть", "Лише та душа йшла до Бога, яка виявлялася легше пір'їнки". Потім я втомилася записувати, просто читала, із захопленням і жахом одночасно. У підсумку, звичайно, Вербер створив унікальну енциклопедію з вивчення загробного світу: тут тобі і скандинави, і ацтеки, і африканці, і християнські апокрифи ... Адже письменство – це повне занурення. А ти уяви собі, що він поринув у тему смерті років на п'ять! Як він не помер після цієї книги? У мене вже після 100-ї сторінки почалися напади нудьги" .

new_image2_19

Письменник Олексій Курилко.

Реклама

new_image5_06

Журналіст Анастасія Білоусова.

"ЯК БИ Я ХОТІВ ПОМЕРТИ"

Реклама

О. К.: "Ось до чого ж ми різні, Анастасія! Мене тема смерті не тільки не відлякує, але ще і приваблює, манить. Може, твої напади нудьги пов'язані з ментальністю? Справа в тому, що східноєвропейський менталітет часом повстає проти такого відвертого поглиблення в тему загробного життя. Ймовірно, Вербер знаходить в собі східні коріння або якимось чином близький до японської культури. Там тема смерті не тільки не табуйована, а й абсолютно побутова, як будь-яка інша, скажімо, вибір професії. Якщо в наших школах пишуть твори "Ким я хочу стати, коли виросту", то в школах Японії учні початкових класів до сих пір пишуть твори на тему "Як би я хотів померти". Як тобі така тема для восьмирічної дитини? По-моєму, чудово, педагогічно дуже грамотно і, скажімо так, далекоглядно. У людей, які так запросто і в той же час серйозно, але без страху, ставляться до смерті з раннього дитинства, буде зовсім інше життя і зовсім інше ставлення до смерті – більш філософське, як і у головних героїв "Танатонавтів". Пам'ятаю, в шість років я отримав наганяй від мами за те, що на похоронах її брата не плакав, а веселився і грав в войнушку з його сином на кладовищі, між могил. Я знав, що все люди рано чи пізно вмирають, але ніяк не міг второпати, чому при цьому обов'язково потрібно плакати. До речі, є не один народ на планеті, в традиціях яких, під час траурної церемонії, під час прощання з покійним присутні веселяться, танцюють і сміються. А ось в наших дітях намагаються зжити подібні настрої ".

Люди затиснуті між минулим , за яке їм соромно , і майбутнім , яке їх лякає.

СІМ ПОДИВІВ

А. Б."Я тобі навіть більше скажу, Олексій! Таке сприйняття смерті характерно не тільки для Японії, але і наприклад, для просвітлених ченців Афона. На Святій Горі вважають, що щоденне згадування про смерть робить твоє життя чистіше, праведне і ... радісніше! Та й смерть праведника світла, як стан тихої радості. А деякі християни навіть забороняють плакати на своїх похоронах, тому що їх смерть – шлях радості і повернення до Небесного Отця. Взагалі, Вербер – титан, незважаючи на свою витончену зовнішність. У книзі "Танатонавти" багато фантазії і мудрості, і її можна перечитувати багато разів. Назву кілька моментів, які змусили мене задуматися .

Подив перший. Пекло і Рай єдині, а сатана теж живе в Раю і вважає себе одним з найважливіших ангелів. Адже завдяки йому люди ростуть або деградують.

Подив другий. При народженні кожній людині " видається " не тільки ангел – хранитель , але і демон . У того і іншого однакові функції , але " такса " різна : ангел бере замість обітниці , а демон – силу і енергію душі . Але і той , і інший працюють на благо людини . Демони – це тіні ангелів . Суперечливо , але здорово.

Подив третій. Навіть ангели не бачать Бога.

Подив четвертий . У процесі вмирання тіла душа насамперед зустрічається з демонами ... своїх спогадів . Так що перед смертю краще пройти курс психоаналізу , щоб ваші спогади вас же не злякали ! Потім душа бореться з насолодами , терпінням і красою . Саме бореться , і тільки поборовши їх , проходить на наступний рівень.
Подив п'ятий. З Раю можна повернутися , якщо 40 людей будуть чекати тебе і благати Бога , що ти ще потрібен на землі . Це підтверджує теорію про молитовні клопотання у християн , що " вимолюють " рідних , які перебувають на межі життя і смерті.

Подив шостий. Підкорення Рая відбувається за тими ж законами , що і підкорення нових земель . Зі своїми піратами , героями і зрадниками.

Подив сьомий. Червоною ниткою проходить тема батька і сина . Адже вся ця танатонавтика , або гра зі смертю , була заснована на одному – бажанні головного героя Рауля ще дитиною дізнатися , як помер його батько . У підсумку , дізнавшись від сатани , що його батько повісився через зраду матері , він ледь не покінчив життя самогубством і не кинув всі дослідження . На що Вербер періодично повторює : " Мудрець шукає правду , а дурень її вже знайшов".

Іноді можна вибрати собі життя , але набагато важче вибрати собі смерть !

ГОМЕРІВСЬКИЙ РОЗМАХ

О. К.: "Взагалі , ще Аристотель зауважив , що головними темами , завжди цікавили людство , були , є і будуть Смерть і Любов – точніше , Ерос і Танатос . У кращих літературних творах ці теми переплітаються , що гарантує читачеві або глядачеві досягнення катарсису – стану духовного очищення і одночасно блаженства . Прикладів тьма , починаючи від гомерівської " Іліади " та " Одіссеї " або шекспірівської " Ромео і Джульєтти " і закінчуючи творами того ж Вербера".

А. Б.:"Так , Олексій , розмах у Вербера гомерівський , ти маєш рацію ! Розібравшись зі смертю , він йде далі . У " Імперії ангелів " описує , як це – бути ангелом , коли тобі дають трьох " підопічних " , яких потрібно привести в так званий Рай з мінімальною кількістю " огріхів " . А після цього – ще й " Ми , Боги " , де головному герою дається можливість пограти у Всевишнього , пройти курси молодого Бога , які повинні завершитися дипломною роботою – побудовою мирної цивілізації".

О. К.: "Бернар Вербер дійсно професіонал . Він не опускає планку , подібно Акуніну , якого я теж поважаю , але який свої хороші і сильні книги свідомо спрощує , опускаючись до рівня читача . Вербер ж підтягує читача до свого рівня знань , ростить їх , причому робить це майстерно – захоплююче , доступно , з гумором . Але у автора цієї чудової трилогії є один недолік , на якому я б хотів зупинитися детальніше ..."

new_image3_14

Секрет : " Свобода – це бібліотека".

ЖАДІБНІСТЬ ВЕРБЕРА ЗГУБИТЬ

О.К.: "Книги Вербера прекрасні , захоплюючі і привертають твою увагу миттєво , з перших же рядків . Але ось утримати мою увагу , піднявши так високо планку , протягом 700 ( ! ) сторінок йому не вдалося . В середині роману від великої кількості дій , персонажів і частих змін різних точок зору і місць дій рябить в очах . Тому читач втомлюється і може навіть кинути . " Танатонавтів " прочитає до кінця тільки дуже терпляча людина ".

А.Б.:"Мало того, Олексій! На п'ятий день прочитання зрозуміла, що мене дратує ... його ненаситність. Так Так! Жадібність і зажерливість в штампуванні мудрих висловів. Знаєш, що буде, якщо маленькій дитині дати відразу багато машинок? Вона розридається, так як не зможе вибрати одну, пощупає кілька, кине і піде в інше місце. Їй потрібно дати одну, щоб вона її "прожила", а потім дати іншу – тоді їй буде що згадати! Розумію, читачі не діти, але, здолавши цей талмуд, вони візьмуть для себе дай бог пару-трійку мудрих висловів. А ця пара буде жалюгідною і теж скоро зникне з пам'яті. Залишиться тільки загальне: "Вау, крута книга, прочитай сам, бо я ні фіга вже не пам'ятаю". За рахунок гостроти сюжету, на яку "клює" читач, нівелюється одного відкриття за іншим. Мене вже не дивує, що люди можуть входити в кому і вийти живими, не дивують війни, смерть, та й перерахування ангелів теж уже набридло. А це тільки "Танатонавти"! Словом, Вербер – талановитий, але жадібний письменник, який хоче заморити читачів великою кількістю знань. 600 сторінок він ганяв своїх героїв в потойбічний світ! Вони вже й побралися, і розлучилися, і рятували один одного від смерті, зоряної хвороби і інших бід. Коли на 601-й сторінці архангели таки їх "гримнули", я щиро сказала: "Амінь!" Мильна опера, а не філософія вже вийшла – ось що засмутило ".

new_image_11

За Бернару : " В житті завжди отримуєш те , що вибрав".

1 + 1 = 3: "А В ШКОЛАХ ВСЕ ПЕРЕПЛУТАЛИ"

О. К.: "Анастасія ! Єдиний недолік майже всіх книг Вербера полягає , як не парадоксально , в його головній перевазі : він багатослівний . Його " Танатонавтів " читаєш вже заради того , щоб дізнатися : чим ця бодяга закінчиться ? Він щодня пише по 10 сторінок на день , а кожен рік в день свого народження , 1 жовтня , випускає чергову книгу . Все написане потрібно використовувати , чи не так? Не викидати ж ! Ось він і вставляє в роман все, що накопичилося за рік".

РЕЖИМ ПИСЬМЕННИКА

А. Б.:"Зате, Олексій, приємно дивує, що хоча б у Франції є така професія, як письменник. Вербер – справжній професіонал, для якого письменство не просто улюблена справа, а робота, яка підпорядкована розпорядку дня, як у лікаря, який приймає пацієнтів, або майстер золотаря, який точно знає, коли потрібно стати біля печі, а коли перерва на обід. Сам же Вербер частенько порівнював письменників зі спортсменами, які досягають високих результатів завдяки тому, що постійно тренуються і живуть по режиму. Він працює вдома, але його час повністю розписаний: з 8 до 12 пише, потім зустрічі з потрібними людьми – вченими, письменниками. Він чесно зізнається, що не читає книги інших письменників, так як йому набагато цікавіше створювати власний світ, ніж жити в кимось створеній реальності. Однак це не заважає йому дружити з колегами по перу. Увечері – перегляд нового фільму. Ночами ніколи не працює, але біля його ліжка завжди є блокнот і ручка – вранці він насамперед записує свої сни. Якщо це не вдається, Вербер розчаровується, як дитина, мовляв, спав даремно, уявляєш? А ти використовував в своїх творах сни? ".

СНИ В ДОПОМОГУ

О. К.: "Ні, Анастасія, майже ніколи. По-перше, на відміну від Вербера, я так втомлююся, що під час тих п'яти годин, що витрачаю на сон, мій мозок вирубується разом зі мною. Я не бачу снів. А медики довели, що сни – це своєрідна робота мозку: людина заснула, а мозок продовжує переробляти отриману за день інформацію. Але якщо мозок перевтомлений, то ліва півкуля відключається, а саме вона відповідає за уяву. До речі, у зв'язку зі сном і ручкою згадується історія, що трапилася з Маяковським. Він теж біля ліжка клав блокнот і олівець. Одного разу уві сні він побачив чоловіка, якому в бою відірвало ногу; солдат кричав і плакав від болю. Маяковський, прокинувшись, зрозумів, що це можна використовувати як вдалу метафору для поеми. Швидко, не вимикаючи світло, він записав: "Нога". Вранці прокидається і півдня не може зрозуміти, що за нога? Яка? Чия і причому тут вона, чия б вона не була? А потім згадує, що він шукав, з чим же порівняти втрату коханого ... З людиною, яка під час бою втратив ногу, коли хочеться плакати і кричати від болю ".

НАВІТЬ ГІПНОЗ

А. Б.:"До речі, ось ти сказав, що Вербер багатослівний, але ж сам він вважає своєю слабкістю невміння писати довгими фразами. Він любить прості речення, і знаєш чому? Тому що такі тексти найлегше перекладати. А переводять його книги на 30 мов! Вербер тримає читачів у постійній напрузі, від якого теж можна втомитися, але при цьому ніхто не ризикне назвати його книги нудотиною. Для цього, Льош, він спеціально вивчав техніку гіпнозу, щоб зрозуміти підсвідомі інстинкти людей і стимулювати читачів купувати його книги. Ось це я розумію, сучасний підхід до письменництва! Ніякого натхнення і натхнення – посидючість, розрахунок, уважність і гіпноз! ".

ЯК В ГОЛІВУДІ

О. К.: "Анастасія , буду відвертий : верберовські романи стоять того , щоб їх читати і , може , в середині злегка помучитися , щоб не кинути читання на півдорозі до крутого фінішу . Ймовірно , Вербер пише так , як кращі режисери Голівуду знімають кіно : захоплюючий початок + крутий кінець = успіх , незважаючи на страшну середину .

А. Б.: "З цього приводу у Бернара Вербера є ціла філософія. Він називає її "1 + 1 = 3". Цей чарівний француз упевнений, що в школах все переплутали, вчителі не вчать мислити широко. На його думку, з'єднання двох елементів завжди породжує щось третє. Наприклад, мама + тато = дитина (а не "мамапапа") або автор + видавець = книга. Такі прості істини допомагають Верберу по-іншому поглянути на буденні речі. Критики порівняли його метод з розкладанням кубиків. Якщо взяти кубики з різних наборів, перемішати їх, а потім скласти у вигляді вежі, це і будуть книги Бернара Вербера. Якось по-дитячому, але все ж геніально ".

new_image6_03

Постановки . За книгами Вербера " Імперія ангелів " і " Наші друзі люди " люблять ставити спектаклі.

ТРЬОХМЕТРОВИЙ МУРАШНИК ВДОМА

Як це зазвичай буває з письменниками, свій перший твір Вербер написав ще в дитинстві. Це була новела про блоху, яка вирушила в подорож по людському тілу. Кожне попадання в нову область викликало у неї бажання зрозуміти, чим взагалі живе істота під назвою "людина". Чому, наприклад, у неї не скрізь є волосся або чому вона миє тільки певні частини тіла. Коли ж блоха, нарешті, зрозуміла, що ж таке насправді людина, її ... розчавили пальцем. Як то кажуть, в результаті "всі померли", але шкільний твір єврейського хлопчика просто вразило вчителів! Тому не дивно, що в 17 років він починає писати свою першу трилогію "Мурахи", яку по праву вважають найкращою у Вербера. У ній автор порівнює спосіб життя мурашки, підлеглий колективному розуму, зі способом життя людини, який весь час прагне до відособленості. Автор приходить до висновку, що життя і вчинки мурашки набагато чесніші, чистішеі і кращі, ніж людські. Вербер писав цю трилогію 10 років, і весь цей час в його кухні "жив" триметровий мурашник, що дозволяло письменнику кожен день спостерігати у всій красі життя своїх героїв. До речі, цю ідею ми потім побачимо в "Імперії ангелів", де один з героїв написав книгу про життя щурів, для чого кілька років тримав гризунів у себе вдома.

До речі , зараз герой нашої " Літвітальні " Бернар Вербер живе в центрі Парижа з сином – підлітком і кішкою , яка прийшла на " зміну " мурашнику . Останній після завершення трилогії був акуратно перевезений в ліс Фонтенбло і відпущений на свободу .

new_image4_11

Мурахи чесніші за людей .

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти